zielone_przedszk.pdf

(201 KB) Pobierz
82181166 UNPDF
Z IELONE PRZEDSZKOLE
ZIELONE PRZEDSZKOLE WDAR¸ÓWKU
Miros∏awa Górecka
Zielone przedszkole to niezbyt cz´sto spotyka-
na forma pracy, a szkoda, poniewa˝ jest bardzo
atrakcyjna i ma wiele zalet – przynosi korzyÊci
w pracy wychowawczej i doskonale wp∏ywa na
rozwój poznawczy dzieci.Podczas spacerów iwy-
cieczek przedszkolaki poznajà Êrodowisko –
oglàdajà, dotykajà, s∏uchajà. Mogà eksperym
entowaç i badaç, dzi´ki czemu dostrzegajà i za-
pami´tujà bardzo du˝o, zdobywajà nowe wia-
domoÊci. Analizujà ró˝ne sytuacje i wyciàgajà
wnioski. ¸atwiej im zrozumieç, co si´ dzieje
wprzyrodzie.Poznajà swojà ojczyzn´ – jej pi´k-
no i histori´.Taki wyjazd wp∏ywa na rozwój ich
wyobraêni, pami´ci, uwagi, myÊlenia i mowy.
Jest tak˝e szko∏à ˝ycia – dzieci uczà si´ samo-
dzielnoÊci,wspó∏dzia∏ania i˝ycia wgrupie wno-
wych warunkach.
Zielone przedszkole daje te˝ mo˝liwoÊç lep-
szego poznania wychowanków, nawiàzania z ni-
mi bli˝szego kontaktu i pog∏´bienia wi´zi emo-
cjonalnej.Szkoda tylko,˝e dzieje si´ to dopiero
wtedy, kiedy dzieci w∏aÊciwie rozstajà si´ ju˝
zprzedszkolem.
Decydujàc si´ na zielone przedszkole,musimy
pami´taç,˝e ta forma pracy wymaga od nas:
ÊwiadomoÊç,˝e szczególnie po˝àdane jest kszta∏-
towanie samodzielnoÊci i doskonalenie w czyn-
noÊciach samoobs∏ugowych.
Najwa˝niejszà sprawà zwiàzanà z wyjazdem
na zielone przedszkole jest zaufanie rodziców
i dzieci do nauczycielek. Sprzyja temu rzetelna
informacja – jakie b´dà warunki zakwaterowa-
nia, jaki planujemy program, rozk∏ad dnia,
aprzede wszystkim – jaka b´dzie opieka.Warto
te˝ ustaliç form´ kontaktu z rodzicami podczas
wyjazdu,np.umówiç si´,˝e ktoÊ b´dzie „skrzyn-
kà kontaktowà”– codziennie oumówionej porze
dzwoni do nauczycielek,otrzymuje relacj´ z da-
nego dnia, a do niego dzwonià zainteresowani,
˝eby dowiedzieç si´,co s∏ychaç udzieci.
Pami´tajmy:
Dziecko musi czuç,˝e jest gotowe na taki wy-
jazd, i samo wyraziç ch´ç uczestniczenia
wzielonym przedszkolu.
Czas trwania zielonego przedszkola zale˝y
przede wszystkim od mo˝liwoÊci finansowych ro-
dziców. W niniejszym artykule przedstawiamy
program wyjazdu oÊmiodniowego, z tym ˝e dwa
dni zaj´∏a w∏aÊciwie podró˝ zWarszawy do Dar-
∏ówka izpowrotem.
l ogromnego zaanga˝owania – jesteÊmy
zdzieçmi kilka dni bez przerwy,dy˝urujàc
tak˝e wnocy
l umiej´tnoÊci organizatorskich – wszystko
powinno przebiegaç sprawnie
l pomys∏owoÊci – niech to b´dzie dla dzieci
idla nas pasjonujàca przygoda.
* * *
Wreszcie nadszed∏ dzieƒ wyjazdu. Kilkugo-
dzinnà podró˝ uatrakcyjniamy dzieciom Êpiewa-
niem piosenek, rozwiàzywaniem zagadek, oglà-
daniem bajek (w autokarze jest magnetowid).
Podczas postojów organizujemy zabawy ruchowe.
Po zakwaterowaniu iciep∏ym posi∏ku idziemy
na pierwszy spacer nad morze.Uk∏adamy teksty
powitalne,np.:
Wyjazd na zielone przedszkole jest ogromnym
prze˝yciem zarówno dla dzieci iich rodziców,jak
idla nauczycielek.Taka forma pracy niesie za so-
bà wiele niespodzianek inieoczekiwanych sytu-
acji,dlatego trzeba si´ do niej dobrze przygoto-
waç. Mimo ˝e jest to propozycja raczej dla
szeÊciolatków, warto przedstawiç jà ju˝ grupie
dzieci pi´cioletnich,aby rodzice i przedszkolaki
mieli czas na oswojenie si´ z myÊlà o wyjeêdzie
i kilkudniowym rozstaniu, a tak˝e, ˝eby mieli
Witaj,Ba∏tyku!
Witamy ci´,szumiàce morze!
Po m´czàcym dniu dzieci k∏adà si´ wczeÊnie
spaç. Niektóre troch´ t´sknià, trzeba wi´c je
pocieszyç, opowiedzieç bajk´. Zapowiadamy, ˝e
nast´pnego dnia czeka nas wiele atrakcji.
Wychowanie Przedszkolne 6/2005
57
82181166.020.png 82181166.021.png 82181166.022.png 82181166.023.png 82181166.001.png
Z IELONE PRZEDSZKOLE
MORZE,NASZE MORZE
Cele:
– ukazanie pi´kna nadmorskiej przyrody,
– poznanie pracy marynarza,
– przeprowadzanie doÊwiadczeƒ – porównywa-
nie zapachu iwyglàdu wody pochodzàcej zró˝-
nych êróde∏,
– poznanie przyczyn zanieczyszczania wody i je-
go skutków,
– rozbudzanie twórczej ekspresji plastycznej,
– doskonalenie umiej´tnoÊci wspó∏dzia∏ania
wzespole.
Na poczàtku rejsu przedszkolaki zosta∏y paso-
wane na marynarza. Nauczycielka, wr´czajàc
ka˝demu czapk´ i ko∏nierz marynarski 1 , wypo-
wiada∏a s∏owa:
Pasuj´ ci´ na marynarza.
Nast´pnie dzieci spotka∏y si´ z kapitanem.
Obejrza∏y dok∏adnie jego mundur. Rozmawia∏y
znim opracy marynarza.Dowiedzia∏y si´,jakich
zasad trzeba przestrzegaç podczas rejsu,aby od-
by∏ si´ on bezpiecznie.
Potem jeden zmarynarzy oprowadzi∏ dzieci po
statku. Pokaza∏ im ró˝ne pomieszczenia i wypo-
sa˝enie,np.mostek kapitaƒski ister,maszynow-
ni´,kotwic´.
Podczas rejsu przedszkolaki obserwowa∏y
morski krajobraz – fale,mewy i ∏ab´dzie,p∏ynà-
ce woddali statki ikutry rybackie,brzeg morski,
pla˝´, roÊlinnoÊç, port. Dzieli∏y si´ wra˝eniami.
Nauczycielka wyjaÊni∏a im poj´cie horyzont .
Metody pracy: obserwacja, dzia∏ania praktycz-
ne,zadania stawiane do wykonania,zabawa,po-
gadanka,rozmowa.
Formy pracy: grupowa,zbiorowa.
Ârodki dydaktyczne: chusta animacyjna, trzy
pi∏eczki,czapki iko∏nierze marynarskie,s∏oiki,lu-
py,mikroskopy,kroplomierze,ilustracja przedsta-
wiajàca zanieczyszczanie morza (str.59),kartony,
pisaki,kredki Êwiecowe.
3. Badanie czystoÊci wody morskiej.
Po zejÊciu ze statku dzieci z pomocà nauczy-
cielki pobra∏y próbki wody zportu ina pla˝y.Po
po∏udniu podczas zaj´ç wÊwietlicy ocenia∏y stan
czystoÊci wody. Oglàda∏y jà pod lupà i mikro-
skopem. Nast´pnie wykona∏y filtr (por. str. 51)
isprawdzi∏y,jak przebiega ijakie przynosi efek-
ty proces filtrowania.
Zastanawia∏y si´ nad przyczynami iskutkami
zanieczyszczeƒ wody – omawia∏y ilustracj´
przedstawiajàcà tankowiec, z którego wyciek∏a
ropa,wie˝´ wiertniczà,rzek´ (str.59).
Przebieg zaj´ç
1. Zabawy integracyjne na pla˝y zwykorzysta-
niem chusty animacyjnej (pedagogika zabawy).
Falujàce morze – dzieci falujà chustà w ró˝-
nym tempie izró˝nà si∏à.
Sztorm – dzieci falujà chustà wró˝nym tempie
izró˝nà si∏à; nauczycielka wrzuca na chust´ kil-
ka mi´kkich pi∏eczek-statków, które ko∏yszà si´
na fali, sà podrzucane, ale ˝aden nie mo˝e wy-
paÊç.
4. Wykonanie plakatu na temat:
„Ba∏tyk smutny”lub „Ba∏tyk weso∏y”.
Rekin – dzieci siadajà wkr´gu na piasku,ka˝-
de trzyma chust´ pod brodà.Jedno znich zostaje
rekinem, a dwoje ratownikami. Rekin wchodzi
pod chust´ i ciàgnàc kolegów za nogi,porywa ich
wg∏àb morza.Osoby porwane pomagajà rekino-
wi.Ratownicy stojàcy na zewnàtrz ko∏a próbujà
ratowaç wciàganych przez rekina.
Dzieci podzielone na kilkuosobowe grupy wy-
kona∏y plakaty, u˝ywajàc kredek Êwiecowych
imazaków.Nast´pnie omawia∏y swoje prace iwy-
jaÊnia∏y,dlaczego przedstawione przez nie morze
1 Czapki iko∏nierze marynarskie uszyte zp∏ótna oraz stroje,
w które dzieci by∏y przebrane podczas Neptunaliów,zosta∏y
przywiezione zprzedszkola.
2. Rejs statkiem po morzu.
58
Wychowanie Przedszkolne 6/2005
82181166.002.png 82181166.003.png 82181166.004.png 82181166.005.png 82181166.006.png 82181166.007.png
Z IELONE PRZEDSZKOLE
jest weso∏e albo smutne.Najcz´Êciej uzasadnia∏y
to wten sposób,˝e Ba∏tyk jest radosny,kiedy na
pla˝y bawià si´ dzieci, a po wodzie p∏ywajà ˝a-
glówki, a smutny jest z powodu zanieczyszczeƒ.
Dzieci powiesi∏y plakaty wÊwietlicy.Nauczyciel-
ka nagrodzi∏a je s∏odyczami.
Zanieczyszczanie morza
Wychowanie Przedszkolne 6/2005
59
82181166.008.png 82181166.009.png 82181166.010.png 82181166.011.png
Z IELONE PRZEDSZKOLE
WKRÓLESTWIE NEPTUNA
Cele:
– poznanie legendy oflàdrze iNeptunie,
– przybli˝enie dzieciom tradycji chrztu morskiego,
– rozwijanie wyobraêni iekspresji twórczej,
– wdra˝anie do wspó∏pracy,
– rozwijanie potrzeby przebywania w Êrodowi-
sku naturalnym.
2. Dzieci naÊladujà ruchem zwierz´ta morskie.
Podejdê do mnie jak ... delfin, foka, flàdra,
oÊmiornica,meduza,krab itp.
3. Neptunalia – chrzest morski.
Najpierw nastàpi∏ wybór króla,królowej idia-
b∏a morskiego, którzy przebrali si´ w przygoto-
wane wczeÊniej stroje. Nast´pnie przy dêwi´-
kach instrumentów perkusyjnych dzieci zosta∏y
pasowane na mieszkaƒców królestwa Neptuna:
Metody pracy: pogadanka, zadaƒ stawianych do
wykonania,integrujàce,wielostronnego dzia∏ania.
Formy pracy: indywidualna,grupowa,zbiorowa.
Ârodki dydaktyczne: stroje, trójzàb, instrumen-
ty perkusyjne,materia∏ przyrodniczy,chusty,ka-
seta zmuzykà relaksacyjnà.
Flàdro (szprotko, foko, makrelo itp.), ja cie-
bie chrzcz´ s∏onà wodà Ba∏tyku.P∏ywaj spo-
kojnie.Wnagrod´ zjesz: beczk´ soli,kilo pie-
przu iwypijesz beczk´ rumu.
Przebieg zaj´ç
Na zakoƒczenie chrztu morskiego nastàpi∏a
opowieÊç ruchowa przy muzyce relaksacyjnej na
podstawie legendy pt.„Jurata,królowa Ba∏tyku”
(str. 64). Dzieci, s∏uchajàc historii, wyra˝a∏y ru-
chem imimikà jej treÊç.
1. Nauczycielka opowiada lub czyta legend´
pt.„Niepos∏uszna flàdra 2 ”która mówi,dlaczego
ten gatunek ryb jest p∏aski.
Dawno temu pewna m∏oda flàdra, wbrew
zakazowi Neptuna,wp∏yn´∏a do wraku statku,
poniewa˝ chcia∏a obejrzeç zatopione skarby.
W∏adca morza nie pozwala∏ na to – uwa˝a∏,
˝e statki i to, co si´ na nich znajduje, wcià˝
nale˝à do ludzi. Kiedy flàdra zajrza∏a do
skrzyni pe∏nej kosztownoÊci, zosta∏a przy-
gnieciona przez jej wieko. Z tego powodu
sta∏a si´ p∏aska.
4. Uk∏adanie kompozycji z materia∏u przyrod-
niczego pt.„Królestwo Neptuna”.
Dzieci wkilkuosobowych grupach zbiera∏y ka-
myki,patyki,muszle,bursztyny,piórka.Nast´p-
nie uk∏ada∏y z nich na chustach kompozycje b´-
dàce ich wyobra˝eniem podwodnego królestwa.
Nauczycielka sfotografowa∏a wszystkie prace.
Nast´pnie nauczycielka rozmawia z dzieçmi
na temat treÊci legendy:
5. Piszemy pozdrowienia znad morza.
Dzieci kupi∏y pocztówki i znaczki, aby samo-
dzielnie lub z pomocà nauczycielki napisaç po-
zdrowienia dla rodziców. Niektóre wykona∏y ry-
sunki. Nast´pnie posz∏y na poczt´, ˝eby wys∏aç
kartki.
l Jak wyglàda∏o dno morza?
l Czego zakaza∏ rybom Neptun?
l Jakà rybà by∏a flàdra?
l Co jà ciekawi∏o?
l Co przytrafi∏o si´ flàdrze?
l Co zobaczy∏a we wraku statku?
6. Ostatnià atrakcjà tego dnia by∏a dyskoteka,
podczas której odby∏y si´ konkursy taƒca i pio-
senki oraz zgaduj-zgadula pt.
Co ju˝ wiemy omorzu.
2 Polskie legendy i podania, Wilga,Warszawa 2003.
Wszystkie dzieci dosta∏y prezent-niespodzian-
k´ – muszelkowe ludki.
60
Wychowanie Przedszkolne 6/2005
82181166.012.png 82181166.013.png 82181166.014.png 82181166.015.png 82181166.016.png
Z IELONE PRZEDSZKOLE
OCHRONA NADMORSKICH KRAJOBRAZÓW
Cele:
– poznanie historii i tradycji regionu (charakte-
rystyczna zabudowa,zwyczaje),
– poznanie poj´ç: skansen, park narodowy, wy-
dma,
– kszta∏towanie wra˝liwoÊci estetycznej poprzez
obserwacj´ przyrody,
– poznanie wybranych gatunków roÊlin i zwie-
rzàt.
2. Nast´pnie pojechaliÊmy do S∏owiƒskiego Par-
ku Narodowego,który jest Êwiatowym rezerwatem
biosfery.Dzieci poznawa∏y bogactwo fauny i flory
wmuzeum ipodczas spaceru – widzia∏y charakte-
rystyczne oraz rzadkie gatunki roÊlin (np.miko∏aj-
ka nadmorskiego, rosiczk´) i zwierzàt (ptactwo
wodne, sójk´, or∏a bielika, sarn´, dzika). Podczas
obserwacji przyrody korzysta∏y zlornetek ilup.
Metody pracy: obserwacja, pogadanka, zabawy
ruchowe.
3. Kolejnym etapem wycieczki by∏o przejÊcie
szlakiem turystycznym po wydmach w Smo∏dzi-
nie. ObserwowaliÊmy charakterystyczny krajo-
braz pustynny. Przewodnik wyjaÊni∏ dzieciom
poj´cia: wydmy morskie, ruchome piaski. Omó-
wi∏ rol´ roÊlinnoÊci wpowstawaniu tych zjawisk
iform krajobrazu.
Podczas spaceru nauczycielki zorganizowa∏y
zabawy na piasku: zje˝d˝anie zwysokich gór,wy-
Êcigi,malowanie or∏ów.
Ârodki dydaktyczne: eksponaty muzealne,mapa
regionu,lornetki,lupy.
Przebieg zaj´ç
1. Wycieczka do skansenu – Muzeum Wsi S∏o-
wiƒskiej we wsi Kluki.
Tego dnia dzieci poznawa∏y histori´ regionu.
Najpierw przy wejÊciu do skansenu oglàda∏y ma-
p´ – znalaz∏y na niej Kluki,Dar∏ówek,S∏owiƒski
Park Narodowy.
Nast´pnie zwiedza∏y zabudowania gospodar-
cze i chaty – oglàda∏y piece chlebowe, domowe
sprz´ty,akcesoria rybackie,warsztat cieÊli,stro-
je ludowe oraz ∏odzie.Jednà zg∏ównych atrakcji
by∏y klumpy,czyli buty dla koni do chodzenia po
bagnach.
4. Nast´pnie przeszliÊmy brzegiem morza do
latarni morskiej w Czo∏pinie. Po drodze dzieci
zbiera∏y muszle ikamyki.
WejÊcie na latarni´ by∏o dla dzieci wielkim
prze˝yciem. Bardzo podoba∏a im si´ panorama,
statki widziane zoddali ipla˝owicze,którzy wyda-
wali si´ bardzo mali.Nauczycielka przypomnia∏a
przedszkolakom poznane podczas rejsu statkiem
poj´cie horyzont .Latarnik opowiedzia∏ im oswo-
jej pracy iofunkcji,jakà spe∏nia latarnia.
WIZYTA WGOSPODARSTWIE AGROTURYSTYCZNYM
Cele:
– zdobycie podstawowych wiadomoÊci o˝yciu lu-
dzi na wsi,
– poznanie wybranych gatunków zwierzàt hodo-
wanych w gospodarstwie i korzyÊci p∏ynàcych
zhodowli,
– ukazywanie pi´kna naszego kraju.
Przebieg zaj´ç
1. Zwiedzanie gospodarstwa agroturystycznego.
Po przywitaniu si´ z gospodarzami i ich dzieç-
mi przedszkolaki poznawa∏y gospodarstwo – oglà-
da∏y budynki gospodarcze i obserwowa∏y zwie-
rz´ta hodowlane (konie, krowy, kozy). Zwraca∏y
uwag´ na ich wyglàd,sposób poruszania si´.Do-
wiedzia∏y si´,czym si´ je karmi.Dzieci mia∏y te˝
bezpoÊredni kontakt ze zwierz´tami – pod opiekà
gospodarzy g∏aska∏y je ikarmi∏y.Dowiedzia∏y si´,
jaka jest rola cz∏owieka whodowli zwierzàt.
Metody pracy: obserwacja,wielostronnego dzia-
∏ania,pogadanka.
Formy pracy: indywidualna,grupowa,zbiorowa.
Wychowanie Przedszkolne 6/2005
61
82181166.017.png 82181166.018.png 82181166.019.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin