zabawy_slowno.pdf

(197 KB) Pobierz
82180999 UNPDF
Z ABAWY S¸OWNO - MUZYCZNE
ZABAWY S¸OWNO-MUZYCZNE
W POSZUKIWANIU WIOSNY
Aleksandra Stasiewska
Cele:
– reagowanie ruchem na zmiany tempa (wolno –
szybko),
– kszta∏towanie wra˝liwoÊci na dynamik´ dêwi´-
ków (cicho, bardzo cicho, g∏oÊno, bardzo g∏oÊno,
coraz ciszej, coraz g∏oÊniej),
– rozwijanie poczucia rytmu muzycznego (marsz),
– ilustrowanie muzyki ruchem,
– podejmowanie prób improwizacji melodii do
podanego tekstu,
– wdra˝anie do s∏uchania w skupieniu muzyki
klasycznej,
– rozwijanie wyobraêni muzycznej.
Ka˝de dziecko trzyma w r´ku jakiÊ instrument
perkusyjny (grzechotka, ko∏atka, b´benek, tam-
buryn). Dzieci rozpoczynajà marsz lewà nogà, li-
czàc g∏oÊno: raz, dwa, trzy, cztery. Na „raz” grajà
na swoich instrumentach.
2. Marsz ze Êpiewem.
Dzieci idà na w´drówk´ w poszukiwaniu wios-
ny – maszerujà po obwodzie ko∏a i Êpiewajà pio-
senk´ o wycieczce.
3. Zabawa taneczna pt. „Chodzi Wiosna” przy
akompaniamencie pianina. Nauczycielka:
Formy umuzykalniajàce: s∏uchanie muzyki, Êpiew
dzieci, gra na instrumentach perkusyjnych, ruch
przy muzyce – zabawy rytmiczne, ilustracyjne, ta-
neczne, muzyczna twórczoÊç dzieci´ca – improwi-
zacje melodyczne.
– Zobaczcie, dokàd zaw´drowaliÊmy. Jaka
pi´kna leÊna polana. Jak tu zielono. Widaç
ju˝ pierwsze wiosenne kwiatki. Zataƒczmy
na czeÊç pani Wiosny.
Ârodki dydaktyczne: pianino, instrumenty perku-
syjne, magnetofon, kaseta „Taƒce i zabawy dla
grupy” (Klanza), p∏yta z nagraniem utworu A.Vi-
valdiego „Cztery pory roku”, pojemnik z losami,
wst´gi gimnastyczne, pergaminowe latawce.
Dzieci stajà na obwodzie ko∏a i Êpiewajà pio-
senk´ (str. 27). Jedno z nich wchodzi do Êrodka
jako Wiosna i taƒczy zgodnie ze s∏owami pio-
senki.
Nast´pnie Wiosna taƒczy z wybranym dziec-
kiem w Êrodku ko∏a, trzymajà si´ za r´ce. Pozo-
sta∏e dzieci Êpiewajà i klaszczà.
Literatura:
Dziurzyƒska T., Ratyƒska H., Stójowa E., Ajak
b´dzie s∏oƒce... A jak b´dzie deszcz... ,WSiP,Warsza-
wa 1996.
K´dzior-Niczyporuk E. (red.), Wprowadzenie
do pedagogiki zabawy , Klanza, Lublin 1998.
Malko D., Metodyka wychowania muzycznego
w przedszkolu , WSiP, Warszawa 1990.
Rodziewicz J., Najpi´kniejsze piosenki dla przed-
szkolaków i uczniów , Siedmioróg, Wroc∏aw 1999.
Smoczyƒska-Nachtman U., Kalendarz muzycz-
ny w przedszkolu , WSiP, Warszawa 1992.
Taƒce i zabawy dla grupy , Klanza, Lublin 1995.
4. åwiczenie dynamiczne. Dzieci powtarzajà kil-
kakrotnie zdanie:
Wiosna musi byç.
zgodnie z oznaczeniami dynamicznymi:
piano (cicho), crescendo (coraz g∏oÊniej),
forte (g∏oÊno), fortissimo (bardzo g∏oÊno)
i odwrotnie:
Przebieg zaj´ç
forte (g∏oÊno), decrescendo (coraz ciszej),
piano (cicho), pianissimo (bardzo cicho).
1. Marsz po obwodzie ko∏a z grà na instrumen-
tach perkusyjnych.
5. Zabawa ruchowo-naÊladowcza przy akompa-
niamencie pianina. Nauczycielka:
Wychowanie Przedszkolne 5/2004
25
82180999.018.png 82180999.019.png
Z ABAWY S¸OWNO - MUZYCZNE
Zadaje pytanie, Êpiewajàc:
– Wiosnà mo˝na spotkaç ró˝ne zwierz´ta.
Zobaczmy, jakie.
Jedno z dzieci ciàgnie los z wizerunkiem zwie-
rz´cia. Wszyscy naÊladujà je ruchem i g∏osem
przy akompaniamencie znanych piosenek, np.:
Dzieci odpowiadajà:
„Zajàczki, zajàczki, zajàczki skaka∏y
przez pola i ∏àczki” (muz. K. Kwiatkowska,
s∏. W. Broniewski)
„Lata ptaszek po ulicy” (muz. W. Szpil-
man, s∏. J. Brzechwa)
„By∏a sobie ˝abka ma∏a” (muz. i s∏. autor
nieznany)
„Kurczàtka, kurczàtka w stodole by∏y”
(muz. melodia ludowa, s∏. autor nieznany).
-
-
-
Druga wersja odpowiedzi:
6. Zabawa ilustracyjna pt. „Wiosenna burza” do
muzyki „Le Bastringlo” („Taƒce i zabawy dla
grupy”, Klanza). Nauczycielka:
-
-
-
– Spójrzcie w gór´. Niebo pociemnia∏o,
zerwa∏ si´ wiatr. Oj, zbiera si´ na burz´.
8. åwiczenie oddechowe. Nauczycielka:
Dzieci rozbiegajà si´ po sali. W obu r´kach
trzymajà wst´gi gimnastyczne (kolorowe wstà˝-
ki o d∏ugoÊci 1 m przymocowane do drewnianych
pa∏eczek o d∏ugoÊci 25 cm). Ilustrujà nimi kolej-
ne etapy burzy.
– Wiosnà, gdy wieje wiatr, mo˝na pusz-
czaç latawce. Zobaczymy, czy uda nam si´ ta
sztuka.
Nast´pnie dzieli dzieci na trzyosobowe grupy.
Ka˝da grupa dmucha na niezbyt du˝y pergami-
nowy latawiec, starajàc si´ utrzymaç go jak naj-
d∏u˝ej w powietrzu.
Pada deszcz, pada deszcz,
wieje wiatr, wieje wiatr,
b∏yskawica, grzmot,
b∏yskawica, grzmot,
t´cza po burzy.
9. Âpiewanie piosenki pt. „Nad ka∏u˝à” – muz.
W. Krenz, s∏. wg „Âwierszczyka” (str. 27) – z ele-
mentami ruchowymi ilustrujàcymi jej treÊç przy
akompaniamencie pianina. Nale˝y zwróciç uwa-
g´ na prawid∏owà wymow´ wyrazów z g∏oskà ˝ .
Nauczycielka mówi:
7. Solmizacja. Nauczycielka mówi:
– Na szcz´Êcie ju˝ po burzy. S∏yszycie ku-
ku∏k´?
– Po burzy zosta∏y jeszcze gdzieniegdzie
ka∏u˝e. Nad ka∏u˝à mo˝na wiosnà spotkaç
˝ab´. ZaÊpiewajmy o niej piosenk´.
26
Wychowanie Przedszkolne 5/2004
82180999.020.png 82180999.021.png 82180999.001.png 82180999.002.png
Z ABAWY S¸OWNO - MUZYCZNE
10. Improwizacje melodyczne do podanego
tekstu. Nauczycielka recytuje fragmenty tek-
stów Grochowiaka, Tuwima, Czerkawskiej, dzie-
ci powtarzajà je g∏oÊno i Êpiewajà na melodi´
w∏asnà.
Przyk∏ady:
Chodzi Wiosna
(na melodi´ „P∏ynie Wis∏a, p∏ynie”)
Chodzi Wiosna, chodzi,
chodzi po polanie,
chodzi po polanie.
Wiosna wczeÊnie z ∏ó˝ka wsta∏a:
– Halo, kwiatki – zawo∏a∏a.
Na ga∏àzce usiad∏ ptak,
rozko∏ysa∏ ca∏y krzak.
Ka˝de pole, ka˝da ∏àka,
ju˝ swojego ma skowronka.
Zaraz zobaczymy,
ko∏o kogo stanie.
Zaraz zobaczymy,
ko∏o kogo stanie.
Pi´knie si´ uk∏oni,
do taƒca zaprosi,
do taƒca zaprosi.
11. S∏uchanie muzyki klasycznej (A. Vivaldi
„Cztery pory roku” – „Wiosna”). Nauczycielka:
Zataƒczà woko∏o,
b´dzie im weso∏o.
Zataƒczà woko∏o,
b´dzie im weso∏o.
– MyÊl´, ˝e w´drówka w poszukiwaniu wio-
sny si´ uda∏a. Przed wyruszeniem w powrot-
nà drog´ odpoczniemy. Po∏ó˝cie si´ wygod-
nie, zamknijcie oczy i pos∏uchajcie muzyki.
s∏. autor nieznany, muz. K. Hofman
Nad ka∏u˝à
muz. W. Krenz, s∏. wg „Âwierszczyka”
.
Wychowanie Przedszkolne 5/2004
27
82180999.003.png 82180999.004.png 82180999.005.png 82180999.006.png 82180999.007.png 82180999.008.png 82180999.009.png 82180999.010.png 82180999.011.png 82180999.012.png 82180999.013.png 82180999.014.png 82180999.015.png 82180999.016.png 82180999.017.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin