zabawki_na_choinke.pdf

(144 KB) Pobierz
26076054 UNPDF
R OBIMY ZABAWKI NA CHOINK¢
ROBIMY ZABAWKI NA CHOINK¢
Alina Dàbrowska
Cele :
– rozwijanie umiej´tnoÊci wspó∏dzia∏ania dzieci
z rodzicami,
– kultywowanie tradycji Êwiàtecznych w atmos-
ferze radoÊci,tajemniczoÊci i oczekiwania,çwi-
czenie sprawnoÊci palców,
– nabywanie umiej´tnoÊci pracy zespo∏owej,
– rozwijanie zdolnoÊci twórczych.
Uczestnicy, o których mowa, zamieniajà si´
miejscami, przechodzàc pod chustà. Zabaw´ po-
wtarzamy kilka razy, wywo∏ujàc ró˝ne kolory.
3. List od Êwi´tego Miko∏aja.
Do sali wchodzi pani woêna i mówi, ˝e listo-
nosz dostarczy∏ do przedszkola list i paczk´. K∏a-
dzie na stole zapakowane i zaadresowane pud∏o
oraz kopert´. Nauczycielka prosi któregoÊ z ro-
dziców o odczytanie adresata i nadawcy obu
przesy∏ek. Okazuje si´, ˝e jest to list i paczka od
Êw. Miko∏aja do dzieci z naszego przedszkola. W
paczce znajduje si´ ksià˝ka pt.„OpowieÊci Êwi´-
tego Miko∏aja”.
Metody pracy : zabawa dydaktyczna.
Formy pracy : zbiorowa (dzieci i rodzice).
Ârodki dydaktyczne : papierowe bombki, koszy-
czek,du˝a chusta (animacyjna),choinka,lamp-
ki choinkowe, sylwety kolorowych bombek,
papier kolorowy, nasiona zbó˝, kalka technicz-
na, bibu∏ka, wstà˝eczka, kordonek, ig∏y, wikol,
klej brokatowy, no˝yczki, nagranie melodii
„Jingle Bells” (muz. J. Pierpont), ksià˝ka
„OpowieÊci Êwi´tego Miko∏aja” (tekst M. Du-
val iA.Jost,il.C.Busquets,t∏.E.Krzak-åwiert-
nia, wyd. Debit, Bielsko-Bia∏a 2003).
Moje kochane dzieciaki!
Ten oto list i paczka sà ode mnie – Miko∏aja.
Dzisiaj sà moje imieniny i chcia∏bym, ˝ebyÊcie
Êwi´towali razem ze mnà.
Rozpakujcie szybko paczk´. Czy podoba
Wam si´ ksià˝ka, którà dla Was wybra∏em? Po-
proÊcie Panie, aby przeczyta∏y Wam opowiada-
nie pt. „Najpi´kniejsza choinka”.
Powiem Wam w sekrecie, ˝e zawsze chcia∏em
zobaczyç choink´ przystrojonà ozdobami przez
Was wykonanymi. A mo˝e z pomocà rodziców
i paƒ ozdobilibyÊcie dla mnie choink´ w prezen-
cie imieninowym? SprawilibyÊcie mi tym wiel-
kà radoÊç.
Powiem Wam jeszcze, ˝e to nie koniec niespo-
dzianek. Zatem pos∏uchajcie uwa˝nie opowia-
dania, ubierzcie pi´knie choink´ i wyglàdajcie
kolejnej niespodzianki.
Grupa : dzieci czteroletnie.
Przebieg zaj´ç
1. Powitanie.
Dzieci wchodzà wraz z rodzicami do sali. Na
stoliku stoi koszyczek z rysunkami bombek
w ró˝nych kolorach. Rodzic i dziecko wybiera-
jà takie same bombki i przyczepiajà je sobie
do ubrania. Wszyscy ustawiajà si´ w ko∏o. Po-
dajà sobie r´ce i przesy∏ajà „iskierk´” na po-
witanie.
Wasz Miko∏aj
2. Zabawa z chustà.
Wszyscy nadal stojà w kole.Trzymajà chust´.
Nauczycielka wydaje polecenie:
Niech zamienià si´ miejscami osoby, które
majà bombk´ koloru czerwonego i niebieskiego.
4. Najpi´kniejsza choinka.
Nauczycielka czyta dzieciom i rodzicom opo-
wiadanie pod tytu∏em „Najpi´kniejsza choin-
ka” (str. 57).
Wychowanie Przedszkolne 7/2005
55
26076054.018.png 26076054.019.png 26076054.020.png 26076054.021.png
R OBIMY ZABAWKI NA CHOINK¢
5. Wykonanie ozdób choinkowych.
Dzieci i rodzice zach´ceni listem i czytanà baj-
kà przyst´pujà do wykonania ozdób na choink´.
Ka˝dy siada przy stoliku oznaczonym takà bomb-
kà, jakà wybra∏, wchodzàc do sali. Przy pierw-
szym stole uczestnicy wykonujà anio∏ki z kalki,
przy drugim – gwiazdki, przy trzecim – ozdoby
z nasion, przy czwartym – bombki z kordonka
(str. 59-60).
Kto skoƒczy swojà ozdob´, wiesza jà na choin-
ce. Na koniec wspólnie wykonujemy d∏ugi ∏aƒ-
cuch i oplatamy nim drzewko.
grzeczne. Przedszkolaki dzi´kujà Miko∏ajowi za
otrzymanà ksià˝k´ i list.
GoÊç rozdaje dzieciom drobne upominki (ku-
beczki i maskotki). Obiecuje, ˝e przyjedzie do
nich jeszcze raz, skoro sà grzeczne. Prosi, aby
dzieci stworzy∏y na nast´pnych zaj´ciach obraz-
kowy list do niego, ˝eby wiedzia∏, co chcia∏yby
dostaç.
Miko∏aj ˝egna si´ i wychodzi. Dzieci siadajà
z rodzicami wokó∏ choinki i oglàdajà upominki.
Cz´stujà si´ ciasteczkami.
6. Przy choince dzieci recytujà wiersz Doroty
Gellner „Na z∏otym dywanie”.
9. Po˝egnanie.
Na po˝egnanie wszyscy Êpiewajà piosenk´
o choince, np. „Choinkowy walczyk” (s∏. i muz.
H. Freund) z p∏yty „Moje 5 lat”. Zaj´cia mu-
zyczno-ruchowe cz. 1, MAC Edukacja, Kielce
2003.
Choinko,
choinko,
Êwiàtecznà masz mink´!
¸aƒcuszek wpleciony
w zielonà czuprynk´!
Stan´∏aÊ w pokoju,
na z∏otym dywanie
i cieƒ twój iglasty
zataƒczy∏ na Êcianie.
Usiàd´ przy tobie!
I podam ci r´k´.
To nic,
˝e masz troch´
k∏ujàcà sukienk´!
Choinkowy walczyk
Niedawno ros∏aÊ w lesie,
okrywa∏ ci´ Êniegu p∏aszcz,
dziÊ sprawiasz radoÊç dzieciom,
Êwiàteczny goÊciu nasz.
Refren:
Zielona choineczka jest dziÊ z nami,
przystrojona gwiazdeczkami
i Êwieczkami.
Tu mruga jab∏uszko, a tu Êwinka.
Jaka Êliczna jest nasza choinka.
7. Zabawa Zaprz´gi reniferów .
Para rodzic – dziecko tworzy zaprz´g, umawia-
jàc si´, kto b´dzie reniferem ciàgnàcym sanie.
Renifer staje z przodu i trzymajàc partnera z ty-
∏u za r´ce,biega po sali,„ciàgnàc”sanie.Zaprz´-
gi ruszajà wtedy, gdy us∏yszà melodi´ „Jingle
Bells”. Kiedy muzyka cichnie, w zaprz´gach na-
st´puje zmiana: ten, kto by∏ reniferem, wsiada
teraz do saƒ. I znów s∏ychaç muzyk´, zaprz´gi ja-
dà po sali wokó∏ choinki. Zabaw´ powtarzamy
3–4 razy.
Na niebie pierwsza gwiazdka,
za oknem Ênieg si´ skrzy.
W ten wigilijny wieczór
kol´da pi´knie brzmi.
8. Przybycie Âwi´tego Miko∏aja.
Nagle s∏ychaç dzwoneczki. Dzieci i rodzice na-
s∏uchujà. Do sali wchodzi Miko∏aj. Wita si´ ze
wszystkimi. Zachwyca si´ choinkà. Opowiada,
skàd przyby∏, i pyta nauczycielk´, czy dzieci sà
56
Wychowanie Przedszkolne 7/2005
26076054.001.png 26076054.002.png 26076054.003.png 26076054.004.png 26076054.005.png
R OBIMY ZABAWKI NA CHOINK¢
Najpi´kniejsza choinka
(...) DziÊ Agatka iTomek wyruszyli z wujkiem do królestwa skrzatów,do Wiel-
kiego Lasu.Zbli˝a si´ Bo˝e Narodzenie,najwy˝szy czas,by wybraç choink´,któ-
ra ozdobi ich dom na Êwi´ta.A najpi´kniejsze Êwierki rosnà w∏aÊnie wWielkim
Lesie.
Zaprz´˝one w renifera sanie wjecha∏y w g´ste zaroÊla. Skrzypu-skrzyp – wol-
no sun´∏y wÊród ga∏´zi uginajàcych si´ pod ci´˝kimi Êniegowymi czapami. Ciii-
cho... Co to za delikatny chrobot dobiega spod zwalonego pnia?
– To skrzaty! – szepn´∏a Agatka.
– Witajcie! – wujek uprzejmie pozdrowi∏ ma∏e ludziki.
Skrzaty, nie przerywajàc swoich zaj´ç, pomacha∏y im przyjaênie. Przed Êwi´-
tami wszyscy sà tacy zapracowani!
Skrzaty mieszkajà w najbardziej niedost´pnej cz´Êci lasu. Sà bardzo ostro˝-
ne, nie pokazujà si´ ka˝demu. Tylko naprawd´ dobrym ludziom i grzecznym
dzieciom czasami dane jest zobaczyç kogoÊ ze skrzaciego rodu.A i tak potem nie
wiadomo, czy przypadkiem nie by∏ to sen.
Gdy Agatka,Tomek i wujek Franciszek wolniutko jechali przez las, na ziemi´
zst´powa∏o tajemnicze blade Êwiat∏o. Wkrótce w poÊwiacie ton´∏y wszystkie
drzewa i zaroÊla. Ânieg przybra∏ niespotykany odcieƒ. Dzieciom struchla∏y ser-
duszka,ale wujek chyba niczego nie zauwa˝y∏.Zatrzyma∏ sanie ipowoli wysiad∏,
by poszukaç odpowiedniego Êwierka.
Dzieci rozejrza∏y si´ ite˝ wysiad∏y zsaƒ.Tomek szybkimi krokami podbieg∏ do
puszystego od Êniegu drzewka.
– Zobacz, wujku! – zawo∏a∏. – W sam raz na naszà choink´.
RzeczywiÊcie: Êwierczek wyglàda∏ jak dorodna panienka w zielonej sukience
i bia∏ym welonie.Wujek przygotowa∏ siekierk´. Ju˝, ju˝ zamachnà∏ si´, by Êciàç
drzewko, gdy wtem...
– Hej, co to ma znaczyç? – oburzy∏ si´ wujek. KtoÊ przytrzyma∏ mu r´k´! KtoÊ
ciàgnà∏ siekierk´ w przeciwnà stron´! ˚arty jakieÊ? Nie, to elfy przyby∏y, aby
broniç swego ukochanego lasu.Dzieci chcia∏y pomóc wujkowi,lecz jakiÊ magicz-
ny podmuch raptownie przewróci∏ je do ty∏u, prosto w Ênieg.
– Jak wam nie wstyd? – zawo∏a∏ mieniàcy si´ kolorowymi iskrami elf.
– Nie pytaliÊcie o pozwolenie.Niszczycie nasz las! – zawtórowa∏y pozosta∏e elfy.
Ojejej! Co si´ dzieje? Dzieci i wujek poczuli, ˝e unoszà si´ w powietrzu – co-
raz wy˝ej i wy˝ej.Elfy podnios∏y ich ponad wierzcho∏ki strzelistych Êwierków,a˝
w oddali, z wysoka, naszej trójce ukaza∏a si´ rodzinna wioska – jaka malutka!
Wychowanie Przedszkolne 72005
57
26076054.006.png 26076054.007.png 26076054.008.png
R OBIMY ZABAWKI NA CHOINK¢
Pac! – wujek z dzieçmi wylàdowali na oÊnie˝onej ga∏´zi pot´˝nego Êwierka.
Przytulili si´ mocno do siebie. Oj, oby tylko konar nie z∏ama∏ si´, bo làdowanie
na ziemi na pewno nie by∏oby przyjemne.
Nagle przed naszà trójkà stan´∏a królowa elfów we w∏asnej osobie.
– Moi drodzy,mam coÊ dla was – odezwa∏a si´.Wr´czy∏a dzieciom malutkie zie-
lone drzewko. – Jeszcze dziÊ posadêcie je przed swoim domem, przyniesie wam
radoÊç i bo˝y spokój.
Podzi´kowali z ca∏ego serca i pryrzekli nigdy wi´cej nie Êcinaç Êwierków. (...)
Po powrocie do domu dzieci, przekrzykujàc si´ wzajemnie, opowiedzia∏y ro-
dzicom, co im si´ przytrafi∏o.Wujek tylko kiwa∏ g∏owà, ˝eby nie powi´kszaç ha-
∏asu. Czym pr´dzej zabrali si´ do sadzenia ma∏ego drzewka.
– Na pewno szybko uroÊnie – powiedzia∏ Tomek, delikatnie g∏aszczàc wiotkie
ga∏azki.
Tej nocy w ogrodzie przy domu dzia∏y si´ przedziwne rzeczy.Zwinne kolorowe
elfy taƒczy∏y wokó∏ ma∏ego Êwierka, obsypujàc go roziskrzonym gwiezdnym py-
∏em.Cichymi,czystymi jak kryszta∏owe dzwoneczki g∏osikami elfy Êpiewa∏y pra-
stare zakl´cia. (...)
Agatka i Tomek zaraz po przebudzeniu podbiegli do okna, ˝eby rzuciç okiem
na swój ma∏y Êwierczek.Ach, có˝ to? Nie ma maleƒkiego drzewka, na jego miej-
scu stoi du˝y, roz∏o˝ysty Êwierk. Cuda, cuda! Âliczne drzewko leciutko macha∏o
ga∏àzkami,strzepujàc sobie zramion Êniegowy puch.Co za wspania∏y prezent od
elfów, prawdziwie królewski dar!
– To najpi´kniejsza choinka na Êwiecie! – zachwyca∏a si´ Agatka.
Najpi´kniejsza choinka oczywiÊcie zas∏uguje na najpi´kniejsze ozdoby.Dzieci
przygotowa∏y kolorowe baƒki, z∏ote szyszki, ∏aƒcuchy i mnóstwo ró˝nych zaba-
wek. Ca∏a rodzina ubiera∏a drzewko przed domem. By∏o tak wysokie, ˝e trzeba
by∏o wspiàç si´ na drabin´, ˝eby udekorowaç ca∏e. Ile przy tym by∏o radoÊci!
Wreszcie nadesz∏a oczekiwana przez wszystkich Gwiazdka. Âwi´ty Miko∏aj
przyniós∏ dzieciom wspania∏e prezenty. Zatrzyma∏ si´ te˝ na chwil´ przed szop-
kà, w której le˝a∏o Dzieciàtko w ˝∏óbku, otoczone ga∏àzkami mniejszej choinki,
rosnàcej w doniczce.
OpowieÊci Âwi´tego Miko∏aja , Debit, Bielsko-Bia∏a 2000.
58
Wychowanie Przedszkolne 7/2005
26076054.009.png 26076054.010.png 26076054.011.png 26076054.012.png
R OBIMY ZABAWKI NA CHOINK¢
Ozdoby na choink´
l Bombki
Materia∏y : kordonek, klej wikol, balon.
Klej rozrabiamy w pojemniku z niewielkà iloÊcià wody. Nast´pnie wk∏adamy do niego kor-
donek, tak aby si´ ca∏y zanurzy∏. Nadmuchujemy balon do rozmiaru bombki i owijamy go kor-
donkiem w ró˝nych kierunkach. Kiedy klej wyschnie, przek∏uwamy balon i wyjmujemy go ze
Êrodka. Otrzymana bombka b´dzie a˝urowa.
l Anio∏ki
Materia∏y : bia∏y karton, kalka techniczna, nitka, klej brokatowy.
Z kartonu wycinamy g∏ow´ anio∏ka i brzegi jego sukienki (dwa razy ten sam kszta∏t).Pomi´-
dzy brzegi sukienki wk∏adamy kalk´ i sklejamy je ze sobà. Rysujemy twarz anio∏ka i ozdabia-
my sukienk´ klejem brokatowym. Mo˝na przykleiç skrzyd∏a, ale nie jest to konieczne. G∏ow´
∏àczymy z sukienkà za pomocà nitki.
g∏owa – bia∏y karton
nitka do zawieszenia
nitka
bia∏y karton x 2
kalka techniczna
Wychowanie Przedszkolne 72005
59
26076054.013.png 26076054.014.png 26076054.015.png 26076054.016.png 26076054.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin