zabawa_z_kolem.pdf

(118 KB) Pobierz
82180031 UNPDF
Z ABAWA Z KO¸EM
ZABAWA Z KO¸EM
Ma∏gorzata Stanik
Cele:
– zapoznanie dzieci z p∏askà figurà geometrycz-
nà,jakà jest ko∏o,
– spostrzeganie i rozpoznawanie kszta∏tu ko∏a
wÊród innych figur oraz przedmiotów w naj-
bli˝szym otoczeniu,
– segregowanie figur wkszta∏cie ko∏a pod wzgl´-
dem koloru iwielkoÊci.
2. Zabawa Wór uÊmiechów .
Nauczycielka zaprasza dzieci do utworzenia
ko∏a imówi:
Hej! Dzieciaki!
Stwórzmy ko∏o!
Zabawimy si´ weso∏o!
Metody pracy: obserwacja, pokaz, zabawa
dydaktyczna,pogadanka,zabawa ruchowa.
Nast´pnie „zbiera”od dzieci uÊmiechy,wk∏a-
da je do worka, który mocno zawiàzuje sznur-
kiem,aby wczasie zabawy ka˝dy by∏ zadowolony.
W ten sposób wywo∏uje zaciekawienie dzieci
ipobudza ich wyobraêni´.
Formy pracy: indywidualna,grupowa,zbiorowa.
Ârodki dydaktyczne: worek,sznurek,du˝e ima∏e
plastikowe ko∏a w trzech kolorach: ˝ó∏tym, nie-
bieskim i czerwonym; trzy gniazdka oznaczone
kartonikiem w odpowiednim kolorze: ˝ó∏tym,
czerwonym i niebieskim; klocek w kszta∏cie ko-
∏a,skakanka dla ka˝dego dziecka,kaseta zmuzy-
kà z w∏asnej kolekcji; wiersz Hanny ¸ochockiej
pt.„Ko∏a ikó∏ka”; kartka znarysowanà nitkà dla
ka˝dego dziecka,kolorowe ko∏a,klej,Êciereczka;
p∏ytki w kszta∏cie figur geometrycznych: kwa-
draty, ko∏a, trójkàty, prostokàty umieszczone
wczterech kuwetach.
3. Nauczycielka rozsypuje plastikowe ko∏a: du-
˝e ima∏e wkolorze czerwonym,niebieskim i˝ó∏-
tym. Przedszkolaki pomagajà je zbieraç. Ka˝dy
podnosi dwa ko∏a: ma∏e idu˝e.Dzieci manipulu-
jà ko∏ami,oglàdajà je ig∏aszczà,zapami´tujà ich
kszta∏t. Rysujà ko∏a palcem w powietrzu i na
pod∏odze.U˝ywajà nazwy ko∏o .
4. Zabawa ruchowa Granie na ko∏ach .
Dzieci poruszajà si´ po sali w rytm muzyki,
trzymajàc w r´ku ko∏a. Kiedy muzyka cichnie,
powtarzajà rytm wyklaskiwany przez nauczy-
cielk´,uderzajàc ko∏em o ko∏o.
Grupa: dzieci pi´cioletnie.
Przebieg zaj´ç
Wzory uk∏adów
1. Nauczycielka wita si´ z dzieçmi piosenkà
pt.„Na powitanie”(M.Bogdanowicz „Ruch ipio-
senka dla najm∏odszych”,Fokus 2001).
Ka˝de kó∏ko oznacza klaÊni´cie,odst´p mi´-
dzy kó∏kami – pauz´.
Na powitanie dziÊ zaÊpiewamy skocznà piosenk´:
Hej, hej, halo!
(dzieci podskakujà)
Na powitanie dzisiaj podamy swà prawà r´k´:
Hej, hej, halo!
(witajàc si´,podajà sobie r´ce
ipotrzàsajà nimi)
Wychowanie Przedszkolne 7/2005
37
82180031.005.png 82180031.006.png 82180031.007.png 82180031.008.png
Z ABAWA Z KO¸EM
5. Nauczycielka rozk∏ada trzy gniazdka i do
ka˝dego wk∏ada kolorowy kartonik. Proponuje,
aby posegregowaç ko∏a wed∏ug kolorów. Dzieci
wykonujà zadanie – wk∏adajà do ka˝dego
gniazdka ko∏a w kolorze kartonika, który si´
wnim znajduje.
pewno bardzo si´ ucieszà. Dzieci naklejajà na
nitce ko∏a z kolorowego papieru. Próbujà two-
rzyç rytmiczne uk∏ady poprzez regularne powta-
rzanie kó∏ wokreÊlonym kolorze.
11. Zabawa ruchowa Gra w Piotrusia.
Ka˝de dziecko spoÊród wielu figur geome-
trycznych wybiera z kuwety jedno ko∏o.Nast´p-
nie wszyscy poruszajà si´ w rytm muzyki (pod-
skakujà, biegajà, maszerujà) i wymieniajà si´
trzymanymi ko∏ami. Kiedy muzyka przestaje
graç,dobierajà si´ parami.Kto zostanie bez pa-
ry, ten opisuje figur´, którà trzyma w r´ku –
nazywa kolor i wielkoÊç ko∏a.
6. Zabawa Powiedz, co ma taki kszta∏t .
Dzieci stojà w kr´gu. Podajàc sobie klocek
wkszta∏cie ko∏a,mówià rytmicznie:
Jak to mi∏o i weso∏o,
kiedy ko∏o krà˝y w ko∏o.
Osoba,która trzyma w r´ku klocek,po wypo-
wiedzeniu wierszyka ma za zadanie podaç nazw´
przedmiotu,który ma okràg∏y kszta∏t.
12. Na zakoƒczenie zaj´ç nauczycielka pyta
dzieci,czy zabawy im si´ podoba∏y.JeÊli tak,na-
st´puje odwiàzanie worka i uwolnienie wszyst-
kich uÊmiechów.
Przedszkolaki Êpiewajà swojà ulubionà pio-
senk´ na po˝egnanie.
7. Zabawa ruchowa Gniazdka .
Ka˝de dziecko przygotowuje dla siebie gniazd-
ko, uk∏adajàc na pod∏odze skakank´ na kszta∏t
ko∏a.Kiedy gra muzyka,przedszkolaki poruszajà
si´ w jej rytmie,kiedy muzyka cichnie,wracajà
do swoich gniazd.
Ko∏a i kó∏ka
8. Zabawa Co si´ zmieni∏o?
Dzieci dobierajà si´ w pary. W ka˝dej parze
jedno uk∏ada szlaczek z∏o˝ony ztrzech kó∏,adru-
gie stara si´ zapami´taç ich uk∏ad.Po chwili od-
wraca si´, a partner zmienia po∏o˝enie jednego
zklocków.Zadanie polega na odgadni´ciu,które
ko∏o zmieni∏o swoje po∏o˝enie. Po 2–3 próbach
dzieci zamieniajà si´ rolami.
Co mo˝na z ko∏a zrobiç?
PierÊcionek z oczkiem,
który d∏oƒ zdobi,
bransoletki,
srebrne na r´ku b∏yszczàce.
Ksi´˝yc w pe∏ni
i s∏oƒce...
Dziurki do sznurowade∏ w bucie.
Okienko w samolocie
i na statku, w kajucie.
Ko∏o ratunkowe.
Talerzyk do ciastek
I rozÊpiewane „kó∏ko graniaste”.
9. Ko∏a i kó∏ka .
Nauczycielka pyta, co mo˝na zrobiç z kó∏.
Dzieci podajà swoje propozycje. Po wys∏ucha-
niu wszystkich pomys∏ów nauczycielka recytu-
je wiersz Hanny ¸ochockiej pt.„Ko∏a ikó∏ka”.
10. Korale dla lalek.
Ka˝de dziecko dostaje arkusz papieru,na któ-
rym narysowana jest niç.Zadanie polega na „na-
wleczeniu” na nitk´ koralików w ró˝nym kolo-
rze. Te korale to prezent dla lalek, które na
Hanna ¸ochocka
38
Wychowanie Przedszkolne 7/2005
82180031.001.png 82180031.002.png 82180031.003.png 82180031.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin