zab_sl_muz_ruch.pdf

(416 KB) Pobierz
82179721 UNPDF
Z ABAWY S¸OWNO - MUZYCZNO - RUCHOWE
ZABAWY S¸OWNO-MUZYCZNO-RUCHOWE
Dorota Kamiƒska
PODRÓ˚ DO KRAINY KRÓLOWEJ ÂNIEGU
Cele:
wprowadzanie dzieci w Êwiat baÊni i fantazji,
– inspirowanie do wyra˝ania treÊci bajek oraz
nastroju s∏uchanej muzyki poprzez ruch oraz
niewerbalne Êrodki wyrazu (gest, mimik´),
– uwra˝liwianie na pi´kno muzyki klasycznej,
– wyzwalanie aktywnoÊci twórczej, rozwijanie
kreatywnoÊci,
– doskonalenie umiej´tnoÊci komunikowania si´
oraz efektywnego wspó∏dzia∏ania w zespole,
– rozwijanie empatii w stosunku do bliskich osób,
– zaspokajanie potrzeby uznania oraz poczucia
wspólnoty.
Dzieci, stojàc w kr´gu, krzy˝ujà r´ce i je sobie
podajà. Nauczycielka Êciska d∏onie osobom sto-
jàcym po jej lewej i prawej stronie, przedszkolaki
podajà uÊcisk dalej, tak aby wróci∏ do nauczy-
cielki z obu stron.
2. OpowieÊç ruchowa pt. „W poszukiwaniu Ka-
ja”.
Dzieci odzwierciedlajà za pomocà ruchu, ge-
stów i mimiki treÊç opowiadanej przez nauczy-
cielk´ baÊni pt. „Królowa Âniegu” oraz nastrój
s∏uchanej muzyki (sk∏adanka muzyczna z utwo-
rów klasycznych).
Metody pracy: elementy metod aktywizujàcych
– drama, pantomima, elementy metody kinezjo-
logii edukacyjnej Dennisona.
3. Zabawa rozwijajàca wra˝liwoÊç s∏uchowà
„Rozgrzewamy uszy”.
Nauczycielka przypomina, ˝e w krainie Królo-
wej Âniegu jest zimno, szczególnie marznà uszy.
Dzieci wykonujà kilkakrotnie masa˝ uszu po-
przez „odwijanie” ich w kierunku z góry na dó∏.
Jest to zabawa „Kapturek myÊliciela” z metody
kinezjologii edukacyjnej Dennisona.
Formy pracy: grupowa, zbiorowa.
Ârodki dydaktyczne: wizytówki z imionami dzie-
ci w kolorach: czerwonym, zielonym, niebieskim,
˝ó∏tym, ilustracje do bajek: „JaÊ i Ma∏gosia”,
„Kot w butach”, „Królewna Ânie˝ka”, „Kopciu-
szek”, kufer z rekwizytami: pantofelek, pierniki,
rybka, lustro, niebieskie serce, czerwony czepek,
koszyczek; klocki literowe, puzzle pt. „Królowa
Âniegu”, 10 czerwonych woreczków gimnastycz-
nych, chusta animacyjna, serduszka-naklejki dla
ka˝dego dziecka, plansza w kszta∏cie serca z na-
pisem: Mam dobre serce , nagrania muzyki: A.Vi-
valdi, „Cztery pory roku – Zima”, Panaceum,
„The ice mountain”, E. Grieg, „Taniec Anitry”,
J. Offenbach, „˚ycie paryskie”, P. Czajkowski,
„Walc I”.
4. Zabawa naÊladowcza „Podró˝ do krainy Kró-
lowej Âniegu”.
Dzieci poruszajà si´ „czarodziejskimi sania-
mi”, podà˝ajà do krainy Królowej Âniegu. Pod-
k∏ad muzyczny stanowi fragment utworu instru-
mentalnego „The ice mountain” („Lodowa góra”)
zespo∏u Panaceum.
5. Zabawa pt. „Wizyta w pa∏acu Królowej Ânie-
gu”.
Aby uwolniç Kaja, dzieci muszà wykonaç czte-
ry zadania, które przygotowa∏a dla nich Królowa
Âniegu. Najpierw odszukujà wizytówki ze swo-
imi imionami. Osoby, których wizytówki sà
w tym samym kolorze, tworzà zespó∏ i wykonujà
przydzielone zadanie (str. 26).
Grupa: dzieci pi´cio-, szeÊcioletnie.
Przebieg zaj´ç
1. Powitanie w kr´gu – zabawa „Iskierka przy-
jaêni”.
6. Zabawa z chustà animacyjnà „Magiczne
szkie∏ka”.
Wychowanie Przedszkolne 6/2005
25
82179721.014.png 82179721.015.png 82179721.016.png
Z ABAWY S¸OWNO - MUZYCZNO - RUCHOWE
Dzieci naÊladujà zabaw´ na Êniegu – rzucanie
Ênie˝kami, lepienie ba∏wana. W tle gra muzyka –
„Cztery pory roku – Zima” A. Vivaldiego. Pauza
w muzyce – dzieci chowajà si´ pod „czarodziej-
skà chustà” (chustà animacyjnà) przed Królowà
Âniegu rozsypujàcà po ca∏ym Êwiecie zaczarowa-
ne szkie∏ka, które wpadajà do ludzkich serc i za-
mieniajà je w lód.To w∏aÊnie spotka∏o Kaja.
8. Podsumowanie zaj´ç:
l rozmowa z dzieçmi na temat ich emocji
zwiàzanych z wizytà w pa∏acu Królowej
Âniegu
l wr´czenie nagród za uwolnienie Kaja –
naklejek w postaci czerwonych serdu-
szek
l wykonanie plakatu pt. „Mam dobre ser-
ce” – wpisanie w serduszka imion dzieci
i przyklejenie ich na plansz´ w kszta∏cie
serca.
7. Zabawa „Rozgrzewamy serce Kaja”.
Dzieci nabierajà powietrza nosem i wydychajà
je ustami, wymawiajàc jednoczeÊnie sylaby: hu,
ho, ha. Zabawa s∏u˝y çwiczeniu narzàdów artyku-
lacyjnych – warg i podniebienia mi´kkiego.
Zadania dla zespo∏ów
Zespó∏ 1.
Odgadnijcie, z jakich bajek pochodzà rekwizyty schowane w kufrze:
pantofelek, pierniki, rybka, lustro, niebieskie serce, czerwony czepek, koszyczek.
Zespó∏ 2.
Odgadnijcie, do jakich bajek odnoszà si´ ilustracje (str. 27).
Zespó∏ 3.
U∏ó˝cie puzzle pt. „Królowa Âniegu” (str. 28).
Zespó∏ 4.
U∏ó˝cie z woreczków gimnastycznych serce, a z klocków literowych wyraz:
SERCE
26
Wychowanie Przedszkolne 6/2005
82179721.017.png 82179721.001.png 82179721.002.png
Z ABAWY S¸OWNO - MUZYCZNO - RUCHOWE
Zadanie dla zespo∏u drugiego
Do jakich bajek odnoszà si´ te ilustracje?
Rysowa∏ Marek ¸ukasik
Wychowanie Przedszkolne 6/2005
27
82179721.003.png 82179721.004.png 82179721.005.png
Z ABAWY S¸OWNO - MUZYCZNO - RUCHOWE
Zadanie dla zespo∏u trzeciego
U∏ó˝cie puzzle.
Rysowa∏ Marek ¸ukasik
28
Wychowanie Przedszkolne 6/2005
82179721.006.png 82179721.007.png 82179721.008.png 82179721.009.png
Z ABAWY S¸OWNO - MUZYCZNO - RUCHOWE
ÂNIE˚NE UFOLUDKI
Cele:
– wprowadzenie dzieci w Êwiat fantazji,
– aktywizowanie mowy i myÊlenia,
– rozwijanie kreatywnoÊci podczas improwizacji
ruchowych przy muzyce,
– kszta∏cenie twórczej wyobraêni dzieci i pomy-
s∏owoÊci poprzez stwarzanie mo˝liwoÊci ekspe-
rymentowania,
– doskonalenie sprawnoÊci manualnej ràk (pre-
cyzji ruchów, dok∏adnoÊci),
– budzenie wiary we w∏asne mo˝liwoÊci.
l Co robià ufoludki? Jak zmienia si´ krajo-
braz z ich powodu?
Potrafià lataç, siadajà na trzepaku, wysypujà
Ênieg z plecaków, zamra˝ajà ka∏u˝e, robià so-
ple, malujà na szybach statki kosmiczne.
l Co przypomina dzia∏ania ufoludków?
Zamarzanie ka∏u˝, sople, zamarzni´te szyby
to skutek dzia∏ania mrozu.
Metody pracy: elementy metod aktywizujàcych
– drama, kula Êniegowa, metoda zadaniowa.
3. Wspólna zabawa – „Budowanie rakiety”.
Wybrane dziecko jest budowniczym rakiety,
a pozosta∏e – ruchomymi i wydajàcymi dêwi´ki
cz´Êciami pojazdu (silnikami, pompami, statecz-
nikami, wentylatorami). Budowniczy rakiety
przeprowadza próbny start – dzieci na umówiony
sygna∏ wypowiadajà okreÊlone dêwi´ki (çwicze-
nie artykulacyjne narzàdów mowy na zg∏oskach:
szu-szu, brr-brr, wrr-wrr, szurum-burum).
Formy pracy: indywidualna, grupowa.
Ârodki dydaktyczne: wiersz D. Gellner pt.
„Ânie˝ne UFO-ludki”, nagrania muzyki: „Ko∏y-
sanka dla E.T.” (muz. J. Kukulski, s∏. A.Woy-Woj-
ciechowska, wyk. Natalia Kukulska), „Sanna”
(muz. A. Markiewicz, s∏. B. Kossuth), fragment
bajki muzycznej pt. „Pan Kleks w kosmosie”,
rozsypanka literowa, masa solna, materia∏y ze
„skrzyni skarbów”: guziki, koraliki, spr´˝ynki,
Êrubki, poz∏otko itp., podk∏adki.
4. Zabawa naÊladowcza „Lot na planet´ Ênie˝-
nych ufoludków”. Podk∏ad muzyczny stanowi
fragment bajki muzycznej pt. „Pan Kleks w ko-
smosie”.
Dzieci lecà rakietà na planet´ Ênie˝nych lud-
ków. Podró˝ujàc w przestworzach, podziwiajà
z góry planet´ Ziemi´.
Grupa: dzieci pi´cio-, szeÊcioletnie.
Przebieg zaj´ç
5. „Taniec ufoludków” – improwizacje rucho-
we przy muzyce pt. „Mauritius” zespo∏u Pana-
ceum.
Dzieci zamieniajà si´ w Ênie˝ne ufoludki i po-
ruszajà si´ w dowolny sposób w rytm muzyki.
1. Zabawa rytmiczna przy piosence pt. „Sanna”.
Dzieci tworzà w parach zaprz´gi, poruszajà si´
rytmicznie po ca∏ej sali, Êpiewajàc znanà im pio-
senk´.
2. Nauczycielka recytuje wiersz D. Gellner pt.
„Ânie˝ne UFO-ludki”. Rozmawia z dzieçmi o je-
go treÊci. Zach´ca dzieci do wypowiadania si´
z u˝yciem zdaƒ z∏o˝onych.
6. Lepienie Ênie˝nych ufoludków z masy solnej.
Nauczycielka zapoznaje dzieci ze sposobem
wykonania Ênie˝nych stworków, zwraca uwag´
na w∏aÊciwoÊci masy solnej – mo˝liwoÊç ∏àczenia
jej z ró˝norodnymi materia∏ami. Dzieci samo-
dzielnie wykonujà ufoludki, porzàdkujà miejsca
pracy i urzàdzajà wystaw´. Swobodnie wypowia-
dajà si´ na jej temat.
l Jak wyglàdajà Ênie˝ne ufoludki?
Sà ca∏e bia∏e, majà antenki. Marznà tak jak
ludzie.
7. Rozsypanka literowa „Imiona”.
Wychowanie Przedszkolne 6/2005
29
82179721.010.png 82179721.011.png 82179721.012.png 82179721.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin