wkrotce_bedziemy_czytac.pdf
(
199 KB
)
Pobierz
82178460 UNPDF
W
KRÓTCE B¢DZIEMY CZYTAå
WKRÓTCE B¢DZIEMY CZYTAå
Anna Rumiƒska
KOT I KOTEK
Cele:
– wprowadzenie wielkiej i ma∏ej litery
k
, druko-
wanej i pisanej,
– rozpoznawanie g∏oski i litery
k
– na poczàtku
i na koƒcu wyrazu,
– czytanie wyrazów i zdaƒ z poznanymi literami,
– poznanie literatury dzieci´cej zwiàzanej z te-
matem.
Dziecko I.:
Kto tam puka?
Kot (dziecko w masce):
Kot zb∏àkany.
Dziecko II.:
Czego szuka?
Kot:
Dobrej mamy
.
Dziecko III.:
Czego pragnie? Na co czeka?
Kot:
Na miseczk´ pe∏nà mleka.
(miauczenie)
Dzieci razem:
Kici, kici, kici..
.
Metody pracy:
rozmowa, inscenizacja, zabawy
ruchowe.
Formy pracy:
indywidualna, zbiorowa.
3. Nauczycielka z pacynkà kota recytuje
wiersz Joanny Kulmowej pt. „Kaja si´ bawi”.
Ârodki dydaktyczne:
pacynki – Ala, Ola, mama,
kotek; kartoniki z wyrazem
kotek
(litery ma∏e
drukowane) z miejscem na narysowanie kotka,
dwa obrazki – kot du˝y i ma∏y kotek, kartoniki
z wyrazami –
kot
,
kotek
(litery ma∏e pisane), lite-
ry
k
– ma∏a i wielka drukowana i pisana, kartoni-
ki z wyrazami:
Ala
,
Ola
,
mama
,
kot
,
kotek
,
kocu-
rek
(ma∏e drukowane litery); zdania:
Kto ma
kotka?
(ma∏e drukowane litery),
Kto ma mleko?
(ma∏e pisane litery), wiersze W. Grodzieƒskiej
pt. „Rozmowa z kotem”, J. Kulmowej pt. „Kaja
si´ bawi”, piosenka pt. „Kotek” (muz. W. Luto-
s∏awski, s∏. J. Tuwim), podr´cznik Cz. Cyraƒskie-
go, W. ˚aby-˚abiƒskiej pt. „SzeÊciolatek. Bawi´
si´ i ucz´”, cz´Êç 2., MAC Edukacja, Kielce 2004.
Koty sà po to,
˝eby rzucaç papierki kotom.
Po to bywajà kocurki,
˝eby piórka im dawaç i sznurki.
Po to zdarzajà si´ kotki,
˝eby szpulki toczyç i motki.
To dla kota
najlepsza robota:
papier pogryêç,
motek zamotaç.
A gdy kotek pragnie czegoÊ jeszcze,
mo˝na pisaç mu i mruczeç wiersze.
Grupa:
dzieci szeÊcioletnie.
Przebieg zaj´ç
4. Nauczycielka rozmawia z dzieçmi o wier-
szu. Pyta, jakie okreÊlenia kota w nim wystàpi∏y.
Dzieci przypominajà, ˝e w wierszu by∏a mowa
o kocie, kotku, kocurku. Nauczycielka pokazuje
kartoniki z tymi wyrazami (ma∏e drukowane li-
tery).
Nast´pnie nauczycielka pyta, co mo˝na po-
wiedzieç o tych wyrazach. Jakà literà si´ zaczy-
najà?
Dzieci zauwa˝ajà, ˝e wyrazy zaczynajà si´ ta-
kà samà literà. Mówià, ˝e s∏ychaç na poczàtku
wyrazów g∏osk´
k
, zatem ta litera to
k
.
1. Nauczycielka rozmawia z dzieçmi na temat
zwierzàt, które majà w domu. Zapowiada, ˝e
dzisiaj b´dziemy mówiç o kotach. Dzieci wymie-
niajà znane sobie rasy, mówià o przyzwyczaje-
niach tych zwierzàt, sposobie od˝ywiania i pie-
l´gnacji.
2. Inscenizacja wiersza Wandy Grodzieƒskiej
pt. „Rozmowa z kotem” w wykonaniu dzieci.
Wychowanie Przedszkolne 7/2005
25
W
KRÓTCE B¢DZIEMY CZYTAå
Nauczycielka chwali przedszkolaki i poka-
zuje liter´
k
drukowanà oraz pisanà (wielkà
i ma∏à).
Nast´pnie nauczycielka przeprowadza kilka-
krotnie nast´pujàce çwiczenie:
Koci grzbiet
– dzieci na czworakach naÊladujà
kota wyginajàcego grzbiet.
Kot bawi si´ k∏´bkiem we∏ny
– czworako-
wanie, posuwanie d∏onià woreczka.
Kot goni swój ogonek
– obroty w prawo,
potem w lewo.
Zabawa w kole z piosenkà
„Uciekaj,
myszko”.
Kiedy poka˝´ ma∏à liter´, podajcie nazw´
przedmiotu, zwierz´cia lub roÊliny na liter´
k
.
Kiedy poka˝´ wielkà liter´, powiedzcie jakieÊ
imi´ na t´ liter´.
5. Nauczycielka chwali dzieci za wykonanie
zadania i zaprasza do obejrzenia teatrzyku. Po-
s∏uguje si´ pacynkami.
7. Nauczycielka pokazuje obrazki: na jednym
ma∏y kotek, na drugim du˝y kot. Dzieci otrzymu-
jà obrazki oraz kartoniki z wyrazami. Czytajà wy-
razy i uk∏adajà pod obrazkami podpisy
kot
,
ko-
tek
(litery pisane ma∏e).
Ala:
Tak bardzo bym chcia∏a, ˝eby i nasz
kotek zosta∏ z nami.
Ola:
Ja te˝, ale nie wiem, czy mama si´
zgodzi.
Mama:
Co tam chowacie?
Ala:
CoÊ bardzo mi∏ego, ma∏ego, cieplutkiego,
weso∏ego!
Ola:
Tak! Mamusiu, na pewno ci si´ spodoba.
Mama pyta:
Czy to lalka, miÊ, poduszeczka?
Dziewczynki zaprzeczajà:
Nie, nie.
Ala:
To jest coÊ ˝ywego i lubi mleko!
Ola:
Na poczàtku s∏ychaç k
.
Ala:
A potem jest o... i jeszcze t....
Mama:
K-o-t. To jest kot!
Ala:
W∏aÊciwie to jest ma∏y kotek.
Ola:
Czy mo˝e z nami zostaç?
Mama:
Dobrze, ale musicie si´ nim bardzo
dobrze opiekowaç. Czy wiecie, co kotek lubi
najbardziej?
8. Zagadki o zwierz´tach.
Nauczycielka mówi, ˝e nazwa ka˝dego ze zwie-
rzàt, o których mówià zagadki, zaczyna si´ g∏oskà
k
.
Prosi o podanie odpowiedzi lub pokazanie, jakie
to zwierz´, poprzez naÊladowanie go ruchem lub
g∏osem.
Bywa siwy, gniady, kary,
wozi ludzi i towary.
koƒ
Krzywo chodzi nieboraczka,
lubi p∏ywaç, zwie si´...
kaczka
Nie osa, nie mucha, bzyka ko∏o ucha.
Kiedy ci´ uk∏uje, bàbel wyskakuje.
komar
Choç si´ zielonej trawy naje,
to jednak bia∏e mleko daje.
krowa
Ala i Ola wymieniajà ulubione po˝ywienie,
zabawy, zwyczaje kotów.
9. Pod kierunkiem nauczycielki dzieci robià
papierowego kotka (rys. str. 28).
6. Nauczycielka: Wiecie ˝e kotki, szczególnie
te ma∏e, bardzo lubià si´ bawiç? My te˝ si´ poba-
wimy.
10. Na zakoƒczenie zaj´ç wszyscy s∏uchajà pio-
senki pt. „Kotek” (str. 27).
Nast´pne zaj´cia sà przeznaczone na wykona-
nie çwiczeƒ w podr´czniku „SzeÊciolatek. Bawi´
si´ i ucz´” cz´Êç 2., MAC Edukacja, Kielce 2004,
str. 52–54.
26
Wychowanie Przedszkolne 7/2005
W
KRÓTCE B¢DZIEMY CZYTAå
Kotek
muz. W. Lutos∏awski, s∏. J. Tuwim
Miauczy kotek: miau!
CoÊ ty, kotku, mia∏?
„Mia∏em ja miseczk´ mleczka,
teraz pusta jest miseczka,
a jeszcze bym chcia∏”. (bis)
Wzdycha kotek: „O”.
Co ci, kotku, co?
„Âni∏a mi si´ wielka rzeka,
wielka rzeka pe∏na mleka
a˝ po samo dno”. (bis)
Pisnà∏ kotek: „Piii...”
Pij, koteczku, pij!
Skuli∏ ogon, zmru˝y∏ Êlipie,
Êpi i we Ênie mleczko chlipie,
bo znów mu si´ Êni. (bis)
åwiczenia z podr´cznika
Otocz niebieskimi p´tlami sylab´
ka
we wszystkich wyrazach.
kanapa
•
makaron
•
bakalie
•
kapusta
kasa
•
konar
•
rybak
•
kotki
•
motek
Odczytaj ukryte wyrazy.
o
k
i
m
t
k
o
t
k
i
Wychowanie Przedszkolne 7/2005
27
W
KRÓTCE B¢DZIEMY CZYTAå
Papierowy kotek
28
Wychowanie Przedszkolne 7/2005
Plik z chomika:
Meggy15
Inne pliki z tego folderu:
ABC mądrego rodzica.pdf
(755 KB)
blisko_dalej.pdf
(338 KB)
edukacja regionalna.pdf
(193 KB)
na_ile_to_policzysz.pdf
(93 KB)
na_wsi.pdf
(171 KB)
Inne foldery tego chomika:
► Znaczenie imion
Auto mapy
Drinki
EURO 2012 Transmisje meczów
Kolorowanki dla dzieci
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin