KIEROWCA SAMOCHODU CIĘŻAROWEGO.docx

(49 KB) Pobierz

 

KIEROWCA SAMOCHODU CIĘŻAROWEGO

 

Kto to jest kierowca transportu drogowego ?

 

Jest to pracownik, który prowadzi samochód dostawczy, tj. pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu ładunków, w celu transportu materiałów do miejsca przeznaczenia, jak również wykonuje czynności mające na celu utrzymanie samochodu w dobrym stanie technicznym.

 

Kierowca jest odpowiedzialny za bezpieczny transport ludzi i towarów. Wymagania stawiane osobom wykonującym ten zawód, to przede wszystkim bardzo dobra znajomość przepisów prawa o ruchu drogowym oraz budowy i stanu technicznego kierowanego pojazdu. Oprócz tego kierowcę powinny charakteryzować takie cechy jak spostrzegawczość, zdolność do koncentracji i podzielność uwagi. Inne cechy ułatwiające wykonywanie tego zawodu to na pewno dobra orientacja w terenie, dobra pamięć oraz wysoka odporność na monotonię.

 

Jakie zagrożenia wiążą się z wykonywaniem tego zawodu?

 

·              Kierowca samochodu dostawczego jest narażony na urazy spowodowane wypadkami drogowymi w wyniku długotrwałego prowadzenia samochodu, w szczególności przy złym oświetleniu oraz złych warunkach atmosferycznych i drogowych.

·              Kierowca samochodu dostawczego może ulec urazom i obrażeniom w czasie wykonywania dodatkowych czynności, takich jak naprawy samochodu (np. wymiana kół), podczas wchodzenia i wychodzenia z kabiny.

·              Kierowcy samochodu dostawczego narażeni są na długotrwałe siedzenie w wymuszonej pozycji, wibracje siedziska kabiny oraz nadmierny wysiłek fizyczny towarzyszący podnoszeniu i przenoszeniu ciężkich ładunków co może być przyczyną bólów pleców, rąk i ramion.

·              Kierowca samochodu dostawczego może stać się ofiarą napaści w czasie postoju m. in. w związku z przewożeniem cennego ładunku.

 

Czynniki środowiska pracy związane z wykonywanym zawodem oraz ich możliwe skutki dla zdrowia

 

 

Czynniki mogące powodować wypadki

http://www.ciop.pl/12722 

·              Przewrócenie się załadowanego pojazdu w wyniku defektu mechanicznego, trudnych warunków drogowych lub nadmiernej prędkości, zderzenia czołowego, itp. – możliwość urazów, w tym śmiertelnych

·              Wchodzenie do kabiny kierowcy i wychodzenie z niej - możliwość urazów  w wyniku poślizgnięcia, potknięcia i upadku

·              Wykonywanie takich funkcji kierowcy samochodu ciężarowego, jak naprawy w terenie, zmiana kół, luzowanie pasów i lin mocujących - możliwość urazów ciała, powstania przepukliny

·              Wystające, nieosłonięte elementy pojazdu lub ładunku - możliwość urazów ciała w wyniku przypadkowego uderzenia o nie

·              Długotrwałe prowadzenie pojazdu, szczególnie nocą, prowadzenie pojazdu w niesprzyjających warunkach atmosferycznych i drogowych, w ulicznych korkach - możliwość urazów  w wyniku wypadków drogowych (ryzyko wypadków zwiększone jest przez zmęczenie zależne od czasu prowadzenia pojazdu, braku lub krótkich przerw, głodu, pragnienia, spożytego alkoholu, jazdy ze zbyt dużą prędkością)

·              Spaliny, w tym zawarty w nich tlenek węgla - możliwość ostrego zatrucia

·              Materiały wybuchowe i łatwopalne, substancje bardzo toksyczne stanowiące ładunek - możliwość ostrego zatrucia oraz poparzeń na skutek pożaru

·              Nadmiernie napompowane opony - możliwość urazów na skutek eksplozji

·              Inne pojazdy lub urządzenia wspomagające operację załadunku lub rozładunku - możliwość urazów na skutek przygniecenia, uderzenia

Czynniki fizyczne 

http://www.ciop.pl/12723 

·              Nadmierny hałas i/lub niskoczęstotliwościowy spowodowany pracą silnika - możliwość uszkodzenia słuchu

·              Promieniowanie jonizujące stwarzające zagrożenie w czasie transportu m.in. radioizotopów - możliwość napromieniowania

·              Bezpośrednie i odbite promieniowanie słoneczne (ultrafioletowe) - możliwość zmian skórnych i chorób oczu

·              Zmienne warunki atmosferyczne niska lub wysoka temperatura, łączne działanie temperatury, wilgotności i wiatru oraz narażenie na nagłe zmiany temperatur po wyjściu z klimatyzowanej kabiny - możliwość udaru cieplnego, odmrożeń, chorób układu oddechowego i chorób reumatycznych

·              Wibracje ogólne, których źródłem jest pojazd - możliwość zaburzeń w funkcjonowaniu narządów wewnętrznych klatki piersiowej i jamy brzusznej oraz dolegliwości ze strony układu mięśniowo-szkieletowego

Czynniki chemiczne 
i pyły

http://www.ciop.pl/12724 

·              Różnorodne substancje chemiczne w postaci stałej, ciekłej i gazowej stanowiące materiał przewozowy - możliwość ostrych i przewlekłych zatruć

·              Różne substancje i preparaty chemiczne stosowane w związku z eksploatacją samochodu m. in. płyn hamulcowy, elektrolit, olej napędowy, benzyna, środki czyszczące, środki zapobiegające zamarzaniu - możliwość podrażnienia, zapalenia skóry, egzemy, przewlekłych zatruć

·              Benzyna, ropa a także spaliny zawierające tlenek węgla, tlenki siarki, tlenki azotu, węglowodory, w tym rakotwórczy benzen i wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne - możliwość ostrego lub przewlekłego zatrucia

·              Pył i kurz powstające podczas prowadzenia samochodu po nie asfaltowanych drogach - możliwość chorób układu oddechowego

Czynniki biologiczne

http://www.ciop.pl/12725 

·              Mikroorganizmy chorobotwórcze obecne w przewożonym ładunku - możliwość chorób zakaźnych

Czynniki ergonomiczne, psychospołeczne i związane z organizacją pracy 

http://www.ciop.pl/12726 

·              Długotrwałe prowadzenie pojazdu, w wymuszonej pozycji ciała, na niewygodnym siedzisku, czasami po wyboistych drogach - możliwość dolegliwości bólowych wynikających z przeciążenia układu mięśniowo-szkieletowego

·              Zwyczaj opierania łokcia o framugę okna podczas prowadzenia pojazdu - możliwość powstania dolegliwości reumatycznych, w tym zmian zwyrodnieniowych lub zapalenia stawu barkowego po lewej stronie ciała

·              Nieregularne odżywianie się oraz złe nawyki żywieniowe a także stres - możliwość chorób przewodu pokarmowego

·              Różne czynniki stresogenne, senność podczas długotrwałego prowadzenie pojazdu - możliwość wystąpienia zaburzeń psychicznych i halucynacji sennych

·              Złe zawieszenie samochodu, niewygodne siedzisko - możliwość powstania rwy kulszowej

·              Nadmierny wysiłek fizyczny towarzyszący przenoszeniu nieporęcznych i ciężkich ładunków - możliwość zmęczenia, wyczerpania

·              Przewożenie wartościowego ładunku - możliwość urazów w wyniku napaści m. in. przez zorganizowane grupy przestępcze zwłaszcza na przydrożnych parkingach

·              Palenie tytoniu w kabinie kierowcy - możliwość różnych negatywnych skutków zdrowotnych

·              Niedostateczne oświetlenie (szczególne podczas jazdy o zmroku poza miastem), oślepiający efekt świateł innego pojazdu i reflektorów iluminacyjnych - możliwość uczucia dyskomfortu, zmęczenia wzroku i zaburzeń ostrości widzenia

·              Stała kontrola telefoniczna lub radiowa- możliwość stresu psychicznego

 

 

 

Działania profilaktyczne

 

http://www.ciop.pl/12699

Należy stosować bezpieczne metody podnoszenia i przenoszenia ciężkich lub nieporęcznych ładunków oraz stosować urządzenia mechaniczne ułatwiające podnoszenie i przenoszenie.

http://www.ciop.pl/12700

Należy unikać wdychania spalin. Należy wyłączyć silnik, kiedy pojazd jest zaparkowany pod dachem oraz zainstalować urządzenie kontrolujące emisję spalin (np. konwertor katalityczny).

http://www.ciop.pl/12701

Należy stosować środki ochrony oczu przed promieniowaniem ultrafioletowym.

http://www.ciop.pl/12702

Należy stosować rękawice chroniące przed czynnikami chemicznymi, a jeśli to nie jest możliwe, używać kremy ochronne.

http://www.ciop.pl/12703

Należy zainstalować ergonomiczne siedzisko kierowcy. Należy przerywać okresowo jazdę w celu zjedzenia posiłku, odpoczynku, ćwiczeń oraz nauczyć się wykonywania ćwiczeń relaksacyjnych podczas długiego prowadzenia pojazdu.

http://www.ciop.pl/12739

Należy unikać palenia tytoniu podczas prowadzenia  pojazdu  lub, jeśli to  nie  jest możliwe, wietrzyć kabinę podczas i po paleniu.

http://www.ciop.pl/12740

Należy uczyć kierowców sposobów rozpoznawania i unikania napaści, zainstalować urządzenia alarmujące na wypadek ataku. W szczególnych przypadkach (cenny ładunek) niezbędna jest eskorta.

 

 

 

Informacje szczegółowe

 

Synonimy

Kierowca, przewoźnik, kierowca TIR-a.

 

 

Definicja i/lub opis zawodu

http://www.ciop.pl/12719 

Kierowca samochodu dostawczego prowadzi samochód dostawczy...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin