praktyczny-kurs-pisarstwa.pdf
(
964 KB
)
Pobierz
Ten ebook zawiera darmowy fragment publikacji
"Praktyczny Kurs Pisarstwa"
Darmowa publikacja dostarczona przez
www.darmowe-ebooki.com
Copyright by Złote Myśli & Katarzyna Krzan, rok 2009
Autor: Katarzyna Krzan
Tytuł: Praktyczny Kurs Pisarstwa
Data: 26.06.2011
Złote Myśli Sp. z o.o.
ul. Daszyńskiego 5
44-100 Gliwice
www.zlotemysli.pl
email:
kontakt@zlotemysli.pl
Niniejsza
publikacja
może
być
kopiowana,
oraz
dowolnie
rozprowadzana
tylko
i
wyłącznie
w
formie
dostarczonej
przez
Wydawcę.
Zabronione
są
jakiekolwiek
zmiany
w
zawartości
publikacji
bez
pisemnej
zgody
Wydawcy.
Zabrania
się
jej
odsprzedaży,
zgodnie
z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli.
Autor
oraz
Wydawnictwo
Złote
Myśli
dołożyli
wszelkich
starań,
by
zawarte
w
tej
książce
informacje
były
kompletne
i
rzetelne.
Nie
biorą
jednak
żadnej
odpowiedzialności
ani
za
ich
wykorzystanie,
ani
za
związane
z
tym
ewentualne
naruszenie
praw
patentowych
lub
autorskich.
Autor
oraz
Wydawnictwo
Złote
Myśli
nie
ponoszą
również
żadnej
odpowiedzialności
za
ewentualne
szkody
wynikłe
z
wykorzystania
informacji
zawartych
w książce.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
SPIS TREŚCI
DROGA AUTORA DO DEBIUTU
.
........................................................5
O czym pisać?
.
...............................................................................................................9
Jak pisać?
.
...................................................................................................................12
JAK ZACZĄĆ
.....................................................................................17
Naczelna zasada: „zaciekawić czytelnika”
.
..................................................................21
Rozpoczęcie ruchu fabularnego
.
.................................................................................22
Cechy dobrego stylu
.
...................................................................................................23
Pierwsze zdania
.
.....................................................................................................24
Ćwiczenia
.
..............................................................................................................24
TECHNIKI NARRACJI
.
....................................................................28
Typy narracji
.
..............................................................................................................29
Narrator pierwszoosobowy
.
........................................................................................36
Narrator trzecioosobowy
.
............................................................................................37
Rodzaje ograniczeń
.
...............................................................................................38
Ćwiczenia
.
..............................................................................................................39
POSTACI
.
.........................................................................................40
Imię dla bohatera
.
.......................................................................................................43
Charakterystyka
.
.........................................................................................................43
Postać bohatera posiada dwa aspekty
.
...................................................................44
Dwa typy charakterystyk
.
.......................................................................................44
Siedem technik tworzenia postaci
.
.........................................................................45
Elementy składowe postaci literackiej
.
..................................................................45
Ćwiczenia
.
..............................................................................................................46
DIALOGI
.
.........................................................................................47
Dwa rodzaje kontekstów narracyjnych
.
......................................................................50
Konwencje zapisu dialogów
.
..................................................................................52
Style wypowiedzi bohaterów
.
.................................................................................52
Ćwiczenia
.
...............................................................................................................52
BUDOWA SCEN
.
..............................................................................56
Wewnętrzna struktura sceny
.
.....................................................................................56
Chwyty
.
...................................................................................................................59
Ćwiczenia
.
..............................................................................................................62
PROBLEMY KOMPOZYCJI
.
.............................................................64
Kompozycja wątków
.
..............................................................................................65
Kompozycja
.
................................................................................................................66
Cechy powieści postmodernistycznej
.
........................................................................70
Ćwiczenie
.
...............................................................................................................72
PRZEBIEG FABUŁY
.........................................................................74
Konstrukcja fabularna
.
...............................................................................................76
Wzorce strukturalne
.
..............................................................................................79
Chwyty
.
...................................................................................................................79
Ćwiczenia
.
..............................................................................................................80
STEREOTYPY
..................................................................................85
Metody przesłaniania pustki stereotypów
.
.................................................................87
Typy stereotypów
.
.......................................................................................................87
Romans
.
......................................................................................................................90
Powieść sensacyjna
.
....................................................................................................92
Powieść kryminalna
.
...................................................................................................93
Odmiany kryminału
.
..............................................................................................94
Powieść science
.
..............................................................................................95
Horror
.
........................................................................................................................96
Powieść fantasy
.
..........................................................................................................97
Ćwiczenia
.
...............................................................................................................97
-
fiction
PRZESTRZEŃ FABULARNA
.
..........................................................101
Ćwiczenia
.
.............................................................................................................104
ZAKOŃCZENIA FABULARNE
.
.......................................................105
Dwa rodzaje zakończeń
.
............................................................................................107
Ćwiczenia
.
............................................................................................................108
NA ZAKOŃCZENIE
.........................................................................110
PRAKTYCZNY KURS PISARSTWA
–
darmowy fragment –
Złote Myśli
Katarzyna Krzan
●
str. 5
Postaci
Fabuła to następujące kolejno po sobie wydarzenia. Byłyby one jed-
nak czymś abstrakcyjnym, gdyby nie działające postaci. Fabuła skła-
da się z postaci, które tworzą wydarzenia, posuwając zarazem całą
akcję do przodu. Nie może tego czynić narrator, ale właśnie działają-
ce postaci.
POSTACI
– muszą być konkretne, charakterystyczne, wyróżnia-
jące się z tłumu, by czytelnik zechciał się do nich przywiązać i za-
pamiętać je na dłużej, niż trwa czytanie książki. Oczywiście czyn-
nikiem wyróżniającym postać może być jego nieokreśloność.
Ważne jednak, by wyróżniał się czymś godnym zapamiętania. Nie
jest to łatwe, ale dobrze obmyślona postać może zacząć żyć wła-
snym życiem, a wtedy można już pozostawić jej pełną swobodę
w działaniu.
Postać jest nierozerwalnie związana z fabułą. To ona działa, podej-
muj decyzje, walczy, przemawia, posuwając tym samym akcję do
przodu.
Wyrazisty, oryginalny bohater potrafi tchnąć życie w najbardziej ba-
nalną opowieść. Postać nie tylko działa, ale musi także się rozwijać
na skutek zdarzeń, które jej się przytrafiają. Jeśli nic w niej nie bę-
dzie ulegać zmianie, jeśli wciąż będzie popełniać te same błędy, nie
wyciągając z nich żadnych wniosków (jak dzieje się w operach my-
dlanych), doprowadzimy czytelnika do takiej irytacji, że nie pozosta-
nie nic innego, jak tylko ją uśmiercić.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli
& Katarzyna Krzan
Plik z chomika:
Bigby
Inne pliki z tego folderu:
dzwonisz-sprzedajesz.pdf
(491 KB)
zwycieska-przewaga-w-biznesie.pdf
(622 KB)
jakie-decyzje-finansowe-podejmuja-bogaci-i-dlaczego-biedni-robia-bledy-dzialajac-inaczej(1).pdf
(983 KB)
aukcje-internetowe-i-co-dalej.pdf
(614 KB)
gotowa-na-sukces.pdf
(346 KB)
Inne foldery tego chomika:
Age of Empires 1 Full PL
biznes
Biznes-Firma-Zarządzanie
coaching szkolenia
Dokumenty
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin