SCENARIUSZ ZAJĘĆ W GRUPIE CZTERO - I PIĘCIOLATKÓW-co_plywa_co_tonie.doc

(11 KB) Pobierz

SCENARIUSZ  ZAJĘĆ  W  GRUPIE  CZTERO - I   PIĘCIOLATKÓW.

 

 

Temat kompleksowy: Ten dziwny tajemniczy świat.

 

Temat dnia: Zabawy badawcze „Ciężkie czy lekkie”.

 

Temat zajęć: „Ciężkie czy lekkie”- doświadczam i poznaję właściwości przedmiotów; sprawdzanie co pływa, a co tonie?; sprawdzanie co spada, a co nie?.

 

Cele ogólne:

rozwijanie zainteresowania otaczającym światem,

wykonywanie eksperymentów ilustrujących wybrane zjawiska zachodzące w przyrodzie,

ćwiczenie umiejętności wnioskowania o zjawiskach przyrodniczych na podstawie obserwacji i doświadczeń,

utrwalenie umiejętności stosowania pojęć „ciężkie – lekkie”,

ćwiczenia ortofoniczne,

kształcenie słuchu fonematycznego,

doskonalenie spostrzegawczości i uwagi,

uwrażliwienie na bodźce dotykowe,

doskonalenie umiejętności pracy w grupie.

 

Cele operacyjne:

podaje prawidłowe rozwiązanie zagadek,

potrafi określić właściwości przedmiotów,

aktywnie uczestniczy w zabawach badawczych,

w prosty sposób tłumaczy zjawiska: co spada co nie, co pływa a co tonie,

potrafi komunikować się w grupie i prowadzić rozmowę na określony temat,

potrafi wyciągnąć wnioski na podstawie przeprowadzanych doświadczeń,

stosuje pojęci „ciężki – lekki”,

doskonali umiejętność określania strony lewej i prawej,

wykonuje ćwiczenia ortofoniczne na trudnych sylabach i wyrazach,

stara się wyklaskiwać usłyszane rytmy.

 

Metody:

słowna

oglądowa

działalności praktycznej

 

Formy:

zbiorowa jednolita

indywidualna jednolita

 

Środki dydaktyczne:

      -   ilustracje: wody, morza, rzeki, stawu; przezroczysty pojemnik z wodą , dzbanek, szklanki, woreczki, piórko, korek, klocek, klucz, kamień, zgnieciona kartka papieru, moneta, styropian, kapsle, plastelina, dwa pudełka: jedno ciężkie, drugie lekkie; karty  pracy.

Literatura:

)          metodyczna:

„ABC... Program wychowania przedszkolnego XXI wieku”., A. Łada – Grodzicka,

„Ten piękny Tajemniczy Świat. Edukacja ekologiczna w przedszkolu”, pod red. T. Gałczyńskiej, 

„Przez zabawę do nauki”, Hans Jurgen Press,

„Zagadki dla najmłodszych”, J. Stecc

)          merytoryczna:

compact disck

płyty CD

zagadki

 

Przebieg zajęć:

1.              Rozwiązywanie zagadek i wybór prawidłowej ilustracji przedstawiającej rozwiązanie.

 

              Co to za lusterko na zielonej łące?

              Przeglądają się w nim i chmurki i słońce.

                                                                  ( staw )

 

              Błękitna wstążeczka pośród pól się wije.

              Płyną po niej łódki, wiele ryb w niej żyje.

                                                                  ( rzeka )

 

              Szumią fale słonej wody, statki po nich pływają.

              Kąpią się ludzie dla ochłody i mewy w górze latają.

                                                                  ( morze )

 

              Używamy jej do gotowania, mycia. Potrzebna

              jest ludziom, zwierzętom i rośliną do życia.

                                                                  ( woda )

 

2.              „Co schowane jest w worku?” – określanie za pomocą dotyku przedmiotów znajdujących się w workach: kamień, klucz, piórko, korek, moneta, styropian, klocek i zgnieciona kartka papieru. Odkładanie przedmiotów na stolik.

 

3.              Rozmowa na temat: Które z tych przedmiotów są ciężkie, a które nie i jak można to sprawdzić4.              . Dmuchanie na przedmioty leżące na stoliku. Obserwacja , jak jedne z nich spadają na podłogę, inne nie. Wyciągnięcie wniosku, że jedne spadły, bo są lekkie, a inne nie, bo są ciężkie.

 

5.              Przeprowadzenie eksperymentów z wodą – co pływa, a co tonie?. Wszystkie znane już przedmioty i te z podłogi oraz ze stolika, kolejno zostają wrzucane do przezroczystego pojemnika z wodą. Dzieci przewidują, wykorzystując doświadczenie z dmuchaniem, który przedmiot utonie, a który nie. Po przeprowadzonym doświadczeniu dzieci odpowiadają na pytania:

                 -   „ Jakie przedmioty utonęły?”

                 -   „Które nie utonęły?”

                       -   „Dlaczego jedne utonęły, a inne nie?”

 

              Wyciągnięcie wniosku, że przedmioty, które utonęły – są ciężkie, a przedmioty

               pływające na powierzchni – są lekkie.

 

6.              Ćwiczenie relaksacyjne: słuchanie z płyt CD i rozpoznawanie odgłosów morza i rzeki.

 

7.              Ćwiczenia ortofoniczne – naśladowanie różnych odgłosów wody. Są to zwroty wypowiadane przez nauczycielkę w dowolnie wymyślonym rytmie z równoczesnym wyklaskiwaniem:

-   bul, bul, bul

      ♪     ♪     ♪

-   plusku plusk, plusku plusk

        ♫                   ♫

-   plum, plum, plum

 

-   chlupu, chlupu, chlupu chlup

        ♫          ♫          ♫

 

8.              Zabawa ruchowa: „W której ręce mam lekkie lub ciężkie pudełko?”. Naśladowanie ruchów podczas pływania. Na sygnał jedno z dzieci podnosi pudełka i porównuje ich ciężar za pomocą wyważania w rękach. Następnie określa w której ręce ma lekkie pudełko, a w której ciężkie.

 

9.              Praca indywidualna przy stolikach – zaznaczanie narysowanych przedmiotów wg ciężkości: przedmioty „lekkie” – do poziomu wody, przedmioty „ciężkie” – do dna.

 

10.              Sprawdzenie poprawnego wykonania zadania. Podsumowanie wiadomości, które zdobyły dzieci w czasie kolejnych doświadczeń na zajęciu.

 

11.              Jako ciekawostki pokazałam dzieciom na zakończenie kilka eksperymentów z wodą i kartką papieru, chusteczką, plasteliną i kapslami.

 

 

Opracowała: Joanna Urbańczyk

Przedszkole Miejskie nr 6 w Słupsku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin