27_32.pdf

(1374 KB) Pobierz
32692724 UNPDF
P R O J E K T Y
Procesor audio
z equalizerem
i analizatorem widma,
część 1
AVT-580
Procesorem audio można
nazwać każdy układ/urządzenie
służące do obróbki sygnału
audio. Istniejące konstrukcje
realizują to albo na drodze
analogowej, albo na drodze
cyfrowej. Zastosowanie procesora
audio niewątpliwie podnosi
walory użytkowe sprzętu
akustycznego bez względu na
zastosowane rozwiązanie.
Rekomendacje: atrakcyjny
dodatek do domowego sprzętu
audio, podnoszący jego walory
użytkowe i wizualne.
W czasopismach branży elek-
tronicznej prezentowanych już
było wiele publikacji o zarówno
analogowych, jak i cyfrowych
procesorach audio, które w więk-
szości przypadków były sterowane
poprzez mikrokontroler z wyko-
rzystaniem szyny I 2 C. W więk-
szości przypadków procesory te
umożliwiały regulację jedynie ba-
lansu, głośności, tonów wysokich
i niskich. Natomiast stosunkowo
rzadko spotyka się konstrukcje,
w których można realizować takie
funkcje jak karaoke czy surround.
Przedstawiony w niniejszym ar-
tykule procesor jest prawdziwym
kombajnem audio, ale różni się
od dotychczas spotykanych roz-
wiązań. Nie umożliwia wpraw-
dzie regulacji tonów wysokich
i niskich, jak to jest w standar-
dowych procesorach audio, ma za
to szereg innych wartościowych
funkcji. Zaletą tego procesora jest
zaimplementowanie całego toru
obróbki sygnału audio w jednym
układzie scalonym. Możliwe jest
przy tym dołączenie w tor audio
także innych procesorów audio
będących swego rodzaju przystaw-
kami. Wybrane parametry proceso-
ra przedstawiono w tab . 1 .
Jak można się przekonać, pre-
zentowany procesor audio ma
bardzo wiele funkcji, które zosta-
ły zaimplementowane dosłownie
w jednym układzie scalonym, któ-
rym steruje mikrokontroler. Prócz
kilku efektów można wybrać tryb
karaoke, przy którym zazwyczaj
dołączony jest także mikrofon.
Nie ma z tym żadnego problemu,
gdyż procesor posiada także wej-
ście mikrofonowe, których można
użyć właśnie do tego celu, umi-
lając sobie śpiewanie. Dodatkową
korekcję sygnału audio niewątpli-
wie umożliwi 5-pasmowy equali-
zer mający możliwość zapamię-
tania w pamięci mikrokontrolera
do pięciu ustawień. Działanie pro-
Elektronika Praktyczna 6/2004
27
32692724.035.png 32692724.036.png
Procesor audio z equalizerem i analizatorem widma
możliwość znacznego wpły-
wu na dźwięk, lecz również
możliwość rozrywki, na co
pozwala tryb karaoke.
Rys. 1. Schemat blokowy procesora audio BH3874AKS2
Opis działania układu
W układzie jako procesor
dźwięku zastosowany został
układ BH3874AKS2 irmy
ROHM. Jest to dość rozbu-
dowany wewnętrznie układ,
ale prosty w zastosowaniu.
Układ ten charakteryzuje się
niewielkimi zniekształceniami
nieliniowymi, maksymalnym
sygnałem wejściowym typo-
wo 0,7 Vrms i wyjściowym
2,5 Vrms. Na rys . 1 przed-
stawiony został schemat blo-
kowy procesora audio
BH3874AKS2. Jak widać,
procesor charakteryzuje się 4
wejściami, z których sygnały
są wzmacniane 11 dB, przy
czym wejścia INLD i INRD
mogą mieć włączane dodat-
kowe tłumienie -9 dB, gdyby
wejściowy sygnał miał zbyt
dużą amplitudę. Wejście mi-
krofonowe ma wzmocnienie
19 dB. Sygnał jest w tym
przypadku dodawany do ka-
nału lewego oraz prawego.
Sygnał audio przed poda-
niem na 5-pasmowe equali-
zery może być wyprowadzo-
ny na wy/we DPL, gdzie
może przejść jeszcze przez
inny układ kształtujący
dźwięk. Oczywiście sygnał
audio może zostać wewnętrz-
nie dołączony bezpośrednio
do wejść equalizerów. Cieka-
wym blokiem w procesorze
audio jest blok analizatora
widma. Składa się on ze
wzmacniacza wstępnego, sze-
regu iltrów pasmowych, de-
tektorów (prostowników) oraz
multipleksera. Wzmacniacz
wstępny umożliwia dopaso-
wanie sumowanego sygnału wej-
ściowego do potrzebnego poziomu.
Sygnały z iltrów pasmowych są
podawane na detektory, z których
sygnał jest przełączany przez mul-
tiplekser na wyjście BOUT progra-
mowo lub poprzez wejścia A, B
i C. Detektory dla prawidłowego
działania analizatora widma po-
winny być okresowo zerowane, co
możliwe jest programowo lub tak-
że poprzez wejścia A, B oraz C.
Układ ten ma nietypowy interfejs
cesora nie tylko umili, ale także
upraktyczni 5-pasmowy analizator
widma. Dużą zaletą tego procesora
jest możliwość dołączenia w tor
audio poprzez we/wy DPL dodat-
kowych przystawek obrabiających
sygnał audio. Może to być układ
regulacji tonów, układ realizują-
cy echo itp. W procesorze audio
wykorzystane zostały wyświetlacze
matrycowe LED, dzięki czemu
nie tylko zyskano na widoczności,
ale także na możliwości pokaza-
nia dowolnych znaków. Dało to
możliwość wyświetlenia parame-
trów w postaci znaków, realizację
equalizera z wykorzystaniem wir-
tualnych suwaków i analizatora
widma w postaci popularnych
słupków. Procesor audio może
znaleźć swoje miejsce w sprzęcie
starszego typu, dodając mu no-
woczesności, a także może praco-
wać samodzielnie, dając nie tylko
28
Elektronika Praktyczna 6/2004
32692724.037.png 32692724.038.png 32692724.001.png 32692724.002.png 32692724.003.png 32692724.004.png 32692724.005.png 32692724.006.png 32692724.007.png 32692724.008.png 32692724.009.png 32692724.010.png 32692724.011.png 32692724.012.png 32692724.013.png 32692724.014.png 32692724.015.png 32692724.016.png 32692724.017.png 32692724.018.png 32692724.019.png 32692724.020.png 32692724.021.png 32692724.022.png 32692724.023.png 32692724.024.png 32692724.025.png
Procesor audio z equalizerem i analizatorem widma
Tab. 1. Wybrane parametry procesora audio
już wiemy, sygnał ten powinien
mieć wartość mniejszą niż połowa
napięcia 5 V. W dalszej części
artykułu przedstawiony zostanie
sposób komunikacji z procesorem
audio za pośrednictwem linii
CLK, LATCH i DATA. Sygnał
BPOUT jest sygnałem wyjściowym
analizatora widma z prostownika
wybranego wewnętrznym multi-
plekserem. Wartość napięcia na tej
linii jest mierzona przez we-
wnętrzny przetwornik A/C mikro-
kontrolera, po czym zmierzona
wartość jest przetwarzana na od-
powiednią wysokość słupka anali-
zatora widma. Są dwa sposoby
wybierania wejścia multipleksera:
poprzez wysłanie odpowiedniego
rozkazu (rozkaz 8 z tab. 2) lub
przez wybór, wykorzystując wej-
ścia A, B i C. W tym projekcie
do wyboru wejścia multipleksera
zastosowano drugą opcję, czyli
wybór mierzonego sygnału z de-
tektorów poprzez wejścia A, B
i C. Aby było to możliwe, należy
wysłać do procesora rozkaz 8
z tab. 2. Znaczenie wartości na
wejściach A, B i C przedstawia
tab . 3 . Detektory w analizatorze
widma przed wybraniem powinny
zostać wyzerowane. Umożliwiają
to stany 000, 011 i 101 na wej-
ściach A, B i C. Jak widać, ob-
sługa analizatora widma nie jest
skomplikowana i będzie polegać
jedynie na wyzerowaniu detekto-
rów, wybraniu odpowiedniego pa-
sma, pomiarze napięcia na jego
wyjściu i wyświetleniu go odpo-
Wejścia audio
4 stereofoniczne, wybierane (IN1–IN4).
Jedno wejście ma możliwość włącze-
nia dodatkowego tłumienia.
Stereofoniczne wyjście
1
Wejście mikrofonowe
MIC
Wyjście nagrywania
REC
Efekty
DYNAMIC BASS/BIAMP, SURROUND
EFFECT/SIMULATE STEREO
Możliwość regulacji głośności oraz poziomu efektów
Tryby pracy
stereo, L+R (mono), L (tylko kanał
lewy), R (tylko kanał prawy) oraz
karaoke
Funkcja MUTE
5-pasmowy cyfrowy equalizer z możliwością zapamięta-
nia do 5 ustawień
pasma: 100 Hz, 300 Hz, 1 kHz,
3 kHz i 10 kHz
5-pasmowy analizator widma (0 dB przy sygnale wej-
ściowym 100 mVrms)
pasma: 105 Hz, 340 Hz, 1 kHz,
3,4 kHz i 10,5 kHz
We/wy DPL do podłączania dodatkowych przystawek
obrabiających dźwięk
Zdalne sterowanie pilotem
zgodny z SONY
Czytelny i widoczny wyświetlacz oraz prosta obsługa
przyciskami na płycie czołowej lub zdalnie
Samoczynne włączenie analizatora widma przy braku
aktywności przycisków lub odbierania sygnału podczer-
wieni przez kilkanaście sekund
Pamiętanie wszystkich nastaw po wyłączeniu napięcia
zasilania w pamięci EEPROM
do współpracy z mikrokontrole-
rem, który składa się głównie
z linii SCK i SI. Procesor ten ak-
ceptuje dokładnie 10 rozkazów
umożliwiających ustawienie
wszystkich bloków procesora au-
dio. W tab . 2 przedstawiony zo-
stał wykaz możliwych rozkazów
akceptowanych przez procesor au-
dio. Widnieje w niej tylko 8 roz-
kazów, gdyż rozkazy 4 i 5 są
rozkazami podwójnymi, których
rola zależy od bitu „GR-EQ” usta-
lającego częstotliwość equalizera.
Tak więc faktycznie dostępnych
jest 10 rozkazów, czyli jak na
taką funkcjonalność procesora nie-
wiele. Dany rozkaz jest dekodowa-
ny, jak łatwo zauważyć, po trzech
najmłodszych bitach. Sposób prze-
słania danych do procesora audio
zostanie przedstawiony w dalszej
części artykułu wraz z przebiega-
mi oraz przykładową procedurą
programową. Schemat ideowy
układu procesora audio jest przed-
stawiony na rys . 2 . Jak widać,
procesor BH3874AKS2 potrzebuje
sporo elementów do poprawnej
pracy, co jest niewątpliwie spowo-
dowane sporą liczbą jego bloków
wewnętrznych. Mikrokontroler ste-
rujący wykorzystuje jedynie 7 linii
procesora audio, z czego 4 służą
do obsługi analizatora widma. Li-
nia SI procesora audio ma dwie
funkcje: podanie na nią napięcia
5 V jest równoważne sygnałowi
LATCH, a napięcia około połowy
5 V sygnałowi DATA. Tak więc
poprzez podwójną funkcję wejścia
SI procesor audio zaoszczędza do-
datkowo jedno wyprowadzenie,
których i tak już sporo ma. Rezy-
story R82 oraz R85 tworzą dziel-
nik wytwarzający odpowiednie
napięcie dla sygnału DATA. Jak
Tab. 2. Wykaz rozkazów procesora audio BH3874AKS2
Rozkaz D7 D6 D5 D4 D3 D2 D1 D0
1 Volume 0 0 0
2 Mode selector Mic Rec Out 1 0 1
3
Dynamic Bass/
Biamp
Surround effect 0 1 1
4 Graphic equalizer F1/F2
GR-EQ
0:f1, 1:f2
1 0 0
5 Graphic equalizer F3/F4
GR-EQ
0:f3, 1:f4
0 1 0
6 Graphic equalizer F5
DPL
0:OFF, 1:ON
1 1 0
7 Input selector
Surround/
stereo
Dynamic
Bass/Biamp
0 0 1
8 Spectrum analyzer x x 1 1 1
gdzie: x – wartość dowolna
Elektronika Praktyczna 6/2004
29
32692724.026.png
Procesor audio z equalizerem i analizatorem widma
Rys. 2. Schemat ideowy układu procesora audio
wiednio na słupku. Rezystor R80
określa wzmocnienie wstępnego
wzmacniacza analizatora widma.
Na rys . 3 przedstawiony został
schemat elektryczny sterownika
procesora audio. Całością steruje
mikrokontroler AVR ATMEGA8,
który taktowany jest częstotliwo-
ścią 8 MHz oraz ma sporo pamię-
ci, bo aż 8 kB. Mikrokontroler
ma na swoim pokładzie nieodzow-
ny do realizacji analizatora wid-
mowego przetwornik A/C, którego
dokładność 10-bitowa jak do tego
celu jest nad wyraz duża. Część
analogowa mikrokontrolera (w tym
przypadku przetwornik A/C) zosta-
ła zasilona i iltrowana poprzez
elementy L1 i C4, natomiast C3
iltruje napięcie odniesienia, które
zostało ustalone na 5 V. Całość
urządzenia może być zasilana na-
pięciem stałym lub zmiennym,
które jest prostowane w mostu
M1 oraz stabilizowane przez ukła-
dy U2 i U3. Napięciem 9 V zasi-
lany jest procesor audio, nato-
miast napięcie 5V służy do zasile-
nia części cyfrowej. Tranzystory
T1...T5 służą do załączania ko-
lumn multipleksowanych wyświe-
tlaczy matrycowych LED 5x7. Re-
zystory R1 oraz R2 ściągają wej-
ścia PD5 i PD6 do masy. Dołączo-
ne zostały do nich także wiersze
multipleksowanych przycisków. Do
komunikacji z płytką wyświetlaczy
(płytą czołową) służą sygnały na
złączach Z2 oraz Z3. Sygnały na
złączu Z4 mogą służyć do dowol-
nego wykorzystania po zmianie
oprogramowania. Są dostępne na
tym złączu linie PC6, PD0 i PD1
mikrokontrolera. Można np. zmie-
nić oprogramowanie, by wystero-
wanie tych dodatkowych linii
umożliwiało np. włączenie mikro-
fonu czy trybu karaoke, ale oczy-
wiście zastosowań tych linii może
być bardzo wiele, a podane zosta-
ły tylko przykłady. Na rys. 4 .
przedstawiony został schemat wy-
świetlacza, który ze względu na
liczbę wyświetlaczy i sposób ich
sterowania wygląda na dość roz-
budowany. Nic bardziej mylnego.
Jako wyświetlacze zastosowane zo-
stały wyświetlacze matrycowe,
które umożliwią pokazanie dowol-
nych znaków, będzie to zaletą
przy realizacji wyświetlania tekstu,
graicznego equalizera oraz anali-
zatora widma. Do obsługi tylu
Tab. 3. Funkcje wejść A, B i C
A B C BPOUT
0 0 0 RESET
0 0 1 105 Hz
0 1 0 340 Hz
0 1 1 RESET
1 0 0 1 kHz
1 0 1 RESET
1 1 0 3,4 kHz
1 1 1 10,5 kHz
30
Elektronika Praktyczna 6/2004
32692724.027.png 32692724.028.png 32692724.029.png 32692724.030.png 32692724.031.png
Procesor audio z equalizerem i analizatorem widma
Rys. 3. Schemat elektryczny sterownika procesora audio
wyświetlaczy matrycowych po-
trzebna jest spora liczba linii ste-
rujących. Aby zminimalizować
potrzebną liczbę linii sterujących,
zastosowane zostały szeregowe re-
jestry przesuwne 74LS164. Reje-
stry te umożliwiają szeregowe za-
ładowanie bajta, który jest repre-
zentowany na wyjściach równole-
głych. Zastosowany został jeden
rejestr na każdy wyświetlacz. Wy-
świetlacze połączono szeregowo.
Pole odczytowe procesora audio
składa się z dwóch rzędów po 5
wyświetlaczy. Aby ładowanie da-
nych do wyświetlenia nie trwało
zbyt długo, rejestry szeregowe zo-
stały połączone w dwa łańcuchy.
Jeden łańcuch szeregowo połączo-
nych rejestrów steruje pierwszym
wierszem wyświetlaczy, a drugi
drugim. Dla przyspieszenia wczy-
tywania danych do rejestrów dane
są ładowane jednocześnie do
dwóch tak utworzonych łańcu-
chów rejestrów. Tym samym czas
ładowania danych skróci się pra-
wie o połowę w porównaniu
z pojedynczym łańcuchem. Do
tego celu wykorzystana została do-
datkowa linia mikrokontrolera, co
nie było problemem. Tak więc sy-
gnał AB1 jest sygnałem danych
dla jednego łańcucha rejestrów,
a sygnał AB2 dla drugiego. Sy-
gnał zegarowy CLK jest wspólny
dla wszystkich rejestrów. Ostatnie
wyjście rejestru U9 wykorzystano
do sterowania diodami LED
D1...D5, których anody są stero-
wane sygnałami C1...C5. Diody te
sygnalizują aktywne wejście audio
oraz włączoną funkcję MUTE. Wy-
świetlacze są multipleksowane
w ten sposób, że w danej chwili
zapalone są tylko jedne kolumny
wszystkich wyświetlaczy, przy
czym multipleksowanie odbywa
się z taką szybkością że oko ludz-
kie widzi ich ciągłe świecenie.
Tak wiec najpierw ładowane są
dane do rejestrów dla pierwszych
kolumn wyświetlaczy, potem są
one zapalane. Po odczekaniu zada-
nego czasu są gaszone i ładowane
są dane do rejestrów dla drugich
kolumn wyświetlaczy i po chwili
zapalane są drugie kolumny, itd.
Także sygnały C1...C5 wykorzysta-
no także do multipleksowania 10-
przyciskowej klawiatury, do której
odczytu potrzebne są jedynie dwie
linie SW1 i SW2. Są one ściąga-
ne przez zewnętrzne rezystory do
potencjału masy. Linie wejściowe
mikrokontrolera nie powinny mieć
więc załączonych rezystorów pod-
ciągających. W zależności od naci-
śniętego przycisku będzie podawa-
ny na linię SW1 lub SW2 stan
List. 1.
Sub Zap_pa(rej As Byte) ‘procedura zapisu wartości do procesora audio zawartej w „rej”
Reset Ddrc.5 ‘linia c.5 jako wejście (latch)
Reset Latch ‘zeruj latch
Reset Clk_a ‘zeruj clk_a
Shiftout Dat , Clk_a , rej , 1 , Null , 2 ‘wyślij do procesora audio wartość „rej”
Reset Dat
‘zeruj dat
Set Ddrc.5
‘linia c.5 jako wyjście (latch)
Set Latch
‘ustaw latch
Waitus 2
‘czekaj 2 us
Reset Latch
‘zeruj latch
End Sub
‘koniec procedury
Elektronika Praktyczna 6/2004
31
32692724.032.png 32692724.033.png 32692724.034.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin