monografiaKIA4x4.pdf

(8669 KB) Pobierz
Wydawnictwo Bauer
MONOGRAFIA KIA 4 X 4
Kia Sportage Kia Sorento
Kia Retona Kia Borrego
Klub 4x4 Off-road Przygoda
307791709.046.png
MONOGRAFIA KIA 4X4
NA POCZÑTEK
SUV & TERE NÓWKA
z´sto zastanawiamy si´ czy dane
auto jest SUV-em czy ju˝ terenówkà.
Dzisiaj definicja auta klasy SUV mo-
g∏aby byç nast´pujàca. Jest nim auto przypo-
minajàce samochód terenowy z wysoko usta-
wionym zawieszeniem, wyposa˝one w na-
p´d na cztery ko∏a i raczej nie nadajàce si´
do jazdy w trudnym terenie. Ale tutaj od razu
trzeba te˝ wprowadziç minimalnà korekt´.
Okazuje si´, ˝e coraz wi´cej firm, w tym tak-
˝e Kia z modelem Sportage, wprowadza do
oferty auta z nap´dem tylko na jednà oÊ. Czy
wi´c takiej przednionap´dowej wersji Spor-
tage nie mo˝na nazywaç SUV-em? Oczywi-
Êcie, ˝e mo˝na, bo przecie˝ nawet w ró˝nych
rajdach terenowych organizowanych na ca-
∏ym Êwiecie startujà te˝ tzw. buggy, czyli lek-
kie samochody z nap´dem tylko na jednà, ale
tylnà oÊ.
Jednak i definicja „terenu” jest te˝ skompli-
kowana. Bo mo˝e byç nim i dziurawa leÊna
droga i b∏otnisty szlak przez pola... Ale na-
wet tutaj napotkamy dalsze ograniczenia.
˚adne auto, nawet najlepiej przygotowane
do pokonania bezdro˝y, nie poradzi sobie na
nich bez odpowiednich opon. Ale jeÊli za∏o˝y-
my tzw. opony szosowe, to pewnie czuç si´
b´dziemy na asfalcie, fatalnie na piasku czy
w b∏ocie. Natomiast opony przeznaczone do
jazd w terenie, o klockowym bie˝niku, wyba-
wiç nas mogà z najgorszej opresji, ale w dro-
dze do domu, na asfalcie, sprawià, ˝e b´dzie-
my musieli bardzo uwa˝aç. Droga hamowa-
nia na takich oponach znacznie si´ bowiem
wyd∏u˝a. W sumie wi´c okreÊlenie „samo-
chód terenowy” to bardziej stan ducha kie-
rowcy ni˝ konkretny model.
O tym czy auto jest SUV-em czy terenówkà
dedyduje te˝ rodzaj zastosowanego nap´du
na cztery ko∏a. Ró˝nice konstrukcyjne na
przyk∏adzie Sportage i Sorento prezentujemy
na kolejnych stronach, ale ju˝ na zdj´ciu
obok widaç, ˝e Kia Sportage raczej nie mo˝na
wjechaç tam, gdzie znalaz∏o si´ Sorento. Na
dodatek ten model Sorento zosta∏ specjalnie
przygotowany do pokonywania nieprzetar-
tych szlaków. Zosta∏ uzbrojony w wyciàgark´,
mocniejsze zawieszenie, ochronne orurowa-
nie i co najwa˝niejsze w specjalne opony.
SUV i auto terenowe. Jak je rozpoznaç?
Ró˝nice widaç tam, gdzie nie ma asfaltu.
Sport Utility Vehicle, w skrócie SUV, to samochód sportowo-
użytkowy. Pod tym pojęciem kryje się auto łączące cechy luk-
susowego samochodu osobowego, najlepiej z nadwoziem ty-
pu kombi i samochodu terenowego.
SUV od pojazdu terenowego różni się tym, że może, ale nie
musi, radzić sobie w terenie. W odróżnieniu od aut tereno-
wych SUV gwarantuje też stosunkowo wysoki komfort podró-
żowania. Określenie SUV pojawiło się w USA i odnosiło się
właśnie do luksusowych samochodów terenowych. Za pierw-
szy samochód typu SUV uważa
się Jeepa Wagoneera, który poja-
wił się w USA w 1962 roku. Ale
jak zwykle przy określaniu
pierwszeństwa bywa, zdania mo-
gą być podzielone. Już bowiem
w 1946 roku zaprezentowano na
rynku amerykańskim Jeepa All-
-Steel Station Wagon. Jego zalety
dostrzec można na prezentowa-
nym obok reklamowym plakacie
z końca lat 40. Ten samochód też
z pewnością spełnia definicję
współczesnego SUV-a.
Co ciekawe, współczesne SUV-y
występuja zarówno z napędem
4x4 jak i tylko na jedną oś. Często
tylko większy prześwit wystarczy do sprawniejszego porusza-
nia się po bardzo wyboistych drogach.
Z kolei za prekursora europejskiego samochodu klasy SUV
uznawany jest Range Rover z 1970 roku. Ten samochod rekla-
mowano jako znakomity pojazd do wyjazdu na polowania
oraz spełniający funkcję luksusowej „limuzyny” mogącej za-
wieźć swoich właścicieli do opery.
KIA NA SZLAKU 4x4
Firma KIA powsta∏a w 1944 roku
i zajmowa∏a si´ produkcjà moto-
cykli, aut dostawczych, osobo-
wych i silników. Rok 1992 by∏ po-
czàtkiem nowego rozdzia∏u
w dziejach marki, czyli produkcji
aut z nap´dem 4x4.
1992 poczàtek produkcji Sportage
1995 poczàtek eksportu Sportage
do Europy, w tym do Polski
1997 premiera Retony, model ten
produkowany by∏ przez firm´ Asia
kontrolowanà przez Kia
1999 face lifting Sportage, debiut
wersji dwudrzwiowej (cabrio)
2000 premiera Sportage Wagon
z wyd∏u˝onym nadwoziem
2002 premiera Kia Sorento
2004 nowy model Sportage
2006 face lifting Sorento
2007 produkcja modelu Sportage
na S∏owacji
Kia Sportage nowej generacji
zosta∏a bardzo dobrze przyj´ta na
wymagajàcym rynku europejskim.
Teraz powstaje na S∏owacji.
Kia Sportage pierwszej wersji i pokaza-
na póêniej wersja d∏uga (tzw. Grand
Sportage) z ko∏em zapasowym schowa-
nym ju˝ w baga˝niku.
Kia Retona krótko importowana by∏a do Pol-
ski. Teraz jest bardzo poszukiwanym autem
na rynkach zachodnich. Jej atutem jest trwa-
∏oÊç i niepowatrzalny styl.
Kia Sorento zadebiutowa∏a
w 2002 roku, a pod koniec 2006
roku poddana zosta∏a face
liftingowi. Model ten odniós∏
sukces w USA.
II
3/2008
3/2008
III
C
307791709.047.png 307791709.048.png 307791709.049.png 307791709.001.png 307791709.002.png 307791709.003.png 307791709.004.png 307791709.005.png 307791709.006.png
MONOGRAFIA KIA 4X4
3 PYTANIA DO...
Samochody klasy SUV i nap´d 4x4 stajà si´ co-
raz modniejsze. Czy to przypadek?
> Sprzedaż samochodów z napędem 4x4
cechuje się w Europie sporą dynamiką. Tyl-
ko pomiędzy 2005 a 2006 rokiem wzrosła
w Europie o 8%. Sprzedaż SUV-ów rośnie
więc lawinowo i żaden producent nie może
pozwolić sobie na stratę klientów. W Polsce
w 2007 roku sprzedaż samochodów SUV
wzrosła o 52%, co jeszcze dobitniej podkre-
śla znaczenie tego segmentu. A napęd 4x4
ma przecież wiele zalet.
GUN SOO JUNG
prezes Kia Motors Polska.
Ma 45 lat, z Kià zwiàzany
od 1989 r., w Polsce od
2007 r. ˚onaty, 2 synów.
Hobby: literatura,
historia.
Jakie sà cele Kia w szybko rozwijajàcym si´ seg-
mencie pojazdów z nap´dem 4x4?
> Były czasy, kiedy byliśmy w Polsce lidera-
mi tego segmentu, ale przyznaję, że w ostat-
nich latach konkurencja mocno po-
szła do przodu. Naszą odpowiedzią jest od-
świeżony Sportage ze słowackiej fabry-
ki w Żylinie, który, podobnie jak cee’d obję-
ty został gwarancją na 7 lat. Dzięki przenie-
sieniu produkcji do Europy uda-
ło się nam także obniżyć cenę, więc ofer-
ta jest bardzo atrakcyjna. Już pierwsze mie-
siące sprzedaży Sportage z Żyliny potwier-
dzają znaczne zainteresowanie klien-
tów i rosnącą sprzedaż. Niedawno także So-
rento przeszło kurację odmładzają-
cą i przede wszystkim dostało mocniej-
szy, 170-konny silnik wysokoprężny CRDi.
cztery koła, to wprowadzony niedawno
Sportage z napędem 4x2 został dobrze przy-
jęty i stanowi 40 procent całej sprzedaży
Sportage. Muszę się pochwalić, że Kia zano-
towała w 2007 roku ogromny sukces. Na pol-
skim rynku pod względem wielkości sprze-
daży zajęliśmy 11. lokatę z 8 664 autami. To
o 111,1% więcej niż w roku 2006. W 2008 ro-
ku chcemy sprzedać minimum 10 tysięcy
aut. Taki jest nasz cel. W segmencie 4x4 bar-
dzo liczącymi się modelami będą i Sportage
i Sorento. Jestem pewien, że na rynku ame-
rykańskim hitem będzie Borrego.
Kia to coraz lepsze auta osobowe i coraz ciekaw-
sze SUV-y. Jaki b´dzie ten rok?
> Mimo, że statystyki mówią, że 97 procent
SUV-ów sprzedawanych jest z napędem na
S¸OWACKI SPORTAGE
Kia Sportage made in Slovakia pojawi∏a si´ u polskich dealerów przed koƒcem
2007 roku. To pierwszy i jak na razie jedyny SUV w Europie z 7-letnià gwarancjà!
KIA W ˚YLINIE
Fabryka Kia Motors Corporation na S∏owacji
jest pierwszym zak∏adem produkcyjnym kore-
aƒskiej marki w Europie. ¸àczna inwestycja
Kia Motors wynios∏a ponad miliard euro. Fa-
bryka w ˚ylinie, 200 km na pó∏nocny zachód
od stolicy S∏owacji Bratys∏awy, powsta∏a od
podstaw w ciàgu 14 miesi´cy. W czerwcu
2006 ruszy∏a w fabryce produkcja próbna.
W 2008 roku plany zak∏adajà ∏àcznà produk-
cj´ rz´du 225 tys. aut, a w 2010 – 300 000.
W ˚ylinie powstaje cee’d oraz Sportage, pro-
dukowane sà te˝ silniki. Ten nowoczesny za-
k∏ad, wzorowo zorganizowany i zarzàdzany,
pozwoli∏ wprowadziç wiele innowacji, które
odczujà u˝ytkownicy aut 4x4, w tym przypad-
ku Sportage. Efektem zastosowania technolo-
gii zanurzeniowego lakierowania obrotowego
nadwozi (Rotation Dipping Painting) w komo-
rze galwanizacyjnej oraz wysokiej jakoÊci pro-
dukcji w s∏owackiej fabryce jest obj´cie ca∏ej
gamy pojazdów Sportage 10-letnià gwarancjà
perforacyjnà. O 4 lata d∏u˝szà ni˝ poprzednio!
ia Sportage model roku 2008 to lek-
ko zmodernizowane auto i na doda-
tek produkowane ju˝ w s∏owackiej
fabryce w ˚ylinie, tam gdzie powstaje te˝ co-
raz bardziej popularny w Europie cee’d.
Produkowana na S∏owacji Kia Sportage jest
nieznacznie zmodyfikowana w stosunku do
poprzedniej wersji, która trafia∏a do Polski
z Korei. Zastosowano twardsze amortyzatory.
Dzi´ki temu samochód zdecydowanie lepiej
si´ prowadzi w stosunku do swego poprzed-
nika, ale zachowano przy okazji wysoki kom-
fort podró˝ownaia, co wa˝ne jest dla pasa˝e-
rów. Mniejsze sà przechy∏y nadwozia podczas
szybszego pokonywania zakr´tów. Zmodyfi-
kowano tak˝e uk∏ad wspomagania kierowni-
cy, pod kàtem jego bardziej bezpoÊredniego
dzia∏ania. Zwi´kszono do 300 mm Êrednic´
przednich tarcz hamulcowych. Wygodniej
majà te˝ kierowca i pasa˝erowie. Powi´kszo-
no fotele przednie. Sà o 40 mm d∏u˝sze i 20
mm szersze, a tylnà kanap´ obni˝ono o pi´ç
milimetrów, co da∏o nieco wi´cej miejsca nad
g∏owami pasa˝erów. Sà te˝ zmiany zewn´trz-
ne. Nieco inny jest przedni grill czy reflektory.
Seryjnie montowane sà te˝ wi´ksze 16-calo-
we ko∏a. Wi´ksze sà te˝ lusterka boczne.
Mocnym atutem tego kompaktowego
SUV-a jest te˝ nap´d 4x4 ze sprz´g∏em wisko-
tycznym. Podczas normalnej jazdy jest to au-
to praktycznie z nap´dem na przednià oÊ.
W momencie utraty przczepnoÊci przez ko∏a
z przodu, do 50 procent momentu nap´do-
wego kierowane jest na ty∏.
Na desce rozdzielczej jest te˝ przycisk 4WD
Lock, rozdzielajàcy nap´d w proporcji 50:50.
Dzia∏a on tylko przy niskich pr´dkoÊciach. Po
przekroczeniu ok. 40 km/h uk∏ad nap´dowy
przechodzi w standardowy tryb 4WD Auto,
ale zapalona kontrolka 4WD Lock informuje
i˝ system ten ca∏y czas jest w∏àczony i w mo-
mencie jak samochód powróci do niskich
pr´dkoÊci, ponownie przejdzie on w tryb
4WD Lock.
Dzi´ki swym kompaktowym rozmiarom
Sportage jest niezwykle wszechstronnym sa-
mochodem, na ka˝de warunki atmosferyczne
i na ka˝dà drog´.
Takiego kokpitu Kia Sportage pozazdroÊciç mo˝e
wiele nawet dro˝szych samochodów.
W gorszym terenie przyciskami mo˝na zablokowaç
mechanizm nap´du 4x4 i wy∏àczyç system ESP.
IV
3/2008
3/2008
V
K
307791709.007.png 307791709.008.png 307791709.009.png 307791709.010.png 307791709.011.png 307791709.012.png 307791709.013.png 307791709.014.png 307791709.015.png
 
MONOGRAFIA KIA 4X4
3 PYTANIA DO...
JAKI... KOLOR?
1
Kia wprowadzi∏a rewolucyjnà 7-letnià gwaran-
cj´ dla Sportage. Czy nie ma w tej gwaran-
cji ˝adnych „haczyków”?
> Nie. Nie ma tu absolutnie żadnych
ukrytych „niespodzianek”. Na rozpro-
wadzane przez Kia Motors Europe mo-
dele Sportage udzielana jest obecnie
gwarancja producenta na okres 7 lat lub
przebieg 150 000 km, złożona z podsta-
wowej pięcioletniej gwarancji na cały
samochód oraz dodatkowej dwuletniej –
na zespół napędowy. W okresie pierw-
szych 3 lat użytkowania całe auto objęte
jest gwarancją, podczas której nie obo-
wiązuje limit przebiegu kilometrów.
Jest to zdecydowanie najlepsza gwaran-
cja oferowana w tej chwili w Europie.
Sportage model roku 2008 jest pierw-
szym autem segmentu 4x4 oferowanym
z tak szeroką gwarancją. Jest ona całko-
wicie bezpłatna i co ważne mogą z niej
korzystać wszyscy kolejni właściciele,
o ile auto poddawane będzie regular-
nym przeglądom zgodnie z planem ob-
sługi okresowej.
Z∏oty, srebrny, czarny... a mo˝e
oliwkowy. Tapicerka skórzana
czy z tkaniny? Jaki wzór lekkich
obr´czy? To jest proste...
byÊmy mieli tylko takie problemy
z wyborem elementów auta. Sporta-
ge oferowany jest a˝ w 10 dobrze
skomponowanych odcieniach lakierów, ale
najwa˝niejsze jest to czego nie widaç. To ser-
ce auta, silnik i nap´d. No to spróbujmy skon-
figurowaç tak Sportage, by najbardziej odpo-
wiada∏ naszym oczekiwaniom. Co wi´c ma-
my do dyspozycji?
Sportage oferowany jest z trzema silnika-
mi do wyboru. Sà wi´c dwie jednostki benzy-
nowe: 2.0 o mocy 142 KM dysponujàcy 184
Nm momentu obrotowego oraz V6 o mocy
175 KM i 246 Nm momentu obrotowego.
Z kolei silnik wysokopr´˝ny 2.0 CRDi propo-
nuje 140 KM i 310 Nm.
ge ma byç samochodem na wiele lat, i nie
chcesz wi´cej dop∏acaç do wersji wysoko-
pr´˝nej i pokonujesz rocznie mniej kilome-
trów, to wersja benzynowa te˝ b´dzie
rozsàdnym wyborem.
WOJCIECH SZYSZKO, Dyrektor Zarzàdzajàcy Kia
Motors Polska. Ma 55 lat, od 4 lat w Kia Motors
Polska. ˚onaty, ma dwie córki. Hobby: narty i tenis.
TOPOWA WERSJA SPORTAGE
JeÊli preferujesz topowe wersje, to Sportage
kusi te˝ silnikiem benzynowym V6 charakte-
ryzujàcym si´ gustownym brzmieniem, co
w po∏àczeniu z automatycznà przek∏adnià
uczyni z tego modelu bardzo ∏atwy w pro-
wadzeniu pojazd.
Przek∏adnie automatyczne majà wielu en-
tuzjastów. Cenià je szczególnie osoby cz´sto
udajàce si´ w nieznany teren, gdzie automat
w zasadzie wyr´cza kierowc´ w wyborze od-
powiedniego prze∏o˝enia w trudnych warun-
kach. Inaczej mówiàc, silnik nam nie zgaÊnie.
W sumie jest to ciekawa propozycja nie tylko
dla paƒ.
2
3
Jak modele Kia 4x4, czyli Sportage i Soren-
to, radzà sobie na tle konkurencji?
> W Europie panuje spora konkurencja
i udane debiuty Sorento i Sportage oraz
wyniki ich sprzedaży traktować należy ja-
ko ogromny sukces koncernu Kia. Warto
zwrócić też uwagę na plebiscyty organizo-
wane przez media, czy rankingi konsu-
menckie. I tak w sondażu z 2006 r. przepro-
wadzanego przez brytyjski JD Power & As-
sociates Customer Satisfaction, Sorento
odniosło zwycięstwo w swej klasie, uzy-
skując trzy znakomite rezultaty – tytuł naj-
lepszego auta 4x4, „5 gwiazdek” przyzna-
nych przez klientów jako jedynemu autu
4x4 oraz 7 miejsce w klasyfikacji general-
nej wśród wszystkich 124 modeli!
TYLKO W MIEÂCIE
Jeêdzisz tylko po miejskich dziurawych dro-
gach, Sportage z nap´dem tylko na przednià
oÊ wystarczy. Du˝y przeÊwit to zaleta mode-
lu. Wybierz te˝ silnik benzynowy. B´dzie naj-
taniej. Poniewa˝ mocnym atutem Sportage
jest w∏aÊnie nap´d 4x4, wi´c dalej konfigu-
rujmy tylko z nim nasz wymarzony model
Czy Sportage i Sorento sprawdzajà si´ podczas
eksploatacji na fatalnych polskich drogach?
> Sportage i Sorento zdają swój egzamin
wzorowo, o czym świadczy zadowolenie
rosnącej grupy naszych klientów. Cieszy
nas fakt, że w rok po założeniu przez nas
Klubu Kia 4x4 zapisało się do niego już
kilkuset posiadaczy Sportage, Sorento
i nie tylko. Sporą grupę stanowią właści-
ciele kilkuletnich Sorento czy Sportage,
które mają po kilkaset tysięcy kilometrów
przebiegu i doskonale radzą sobie na na-
szych trudnych drogach.
BARDZO WA˚NE KÑTY
Zanim zdecydujesz si´ na auto z nap´dem
czterech kó∏, zapoznaç si´ musisz z pewny-
mi parametrami i danymi, które dla tradycyj-
nych aut osobowych nie majà praktycznie
znaczenia. Kàty najazdu, zjazdu czy rampo-
wy, okreÊlajà zdolnoÊç pokonywania prze-
szkód. Sportage ma te parametry na ca∏kiem
przyzwoitym poziomie.
Producent podaje nawet tzw. g∏´bokoÊç
brodzenia, czyli g∏´bokoÊç przeszkody wod-
nej, przez którà mo˝e przejechaç. Sportage
mo˝e wi´c wjechaç w wod´ o g∏´bokoÊci na-
wet pó∏ metra! Ale uwaga! Wymaga to sporej
ostro˝noÊci. Krótko mówiàc, do wody wje˝-
d˝aç nale˝y wolno, ze sta∏à pr´dkoÊcià, na
jednym wybranym biegu, najlepiej dwójce.
Gdy ju˝ b´dziemy w rzece, nie powinniÊmy
zmieniaç biegów. A gdzie si´ tego najlepiej
nauczyç? W Klubie Kia 4x4 pomogà.
4
5
Ponadczasowa li-
nia Sportage musi si´
podobaç!
Pod pod∏ogà ba-
ga˝nika sà jeszcze
schowki.
Silnik wysokopr´˝-
ny jest mocnym atu-
tem Sportage.
Wygodne fotele
z przodu.
Miejsca dla 3 osób
na wygodnej kanapie.
Gdy z ty∏u jadà tylko
dwie, mo˝na jeszcze
roz∏o˝yç centralny
pod∏okietnik.
1
LICZY SI¢ TYLKO 4X4!
Nap´d 4x4 to zdecydowana poprawa bez-
pieczeƒstwa, zawsze i wsz´dzie. Ale jaki sil-
nik ma takà wersj´ Sportage 4x4 nap´dzaç?
To zale˝y ile masz pieni´dzy.
Ceny benzyny i oleju nap´dowego sà zbli-
˝one. Tego drugiego auto pali te˝ mniej, wi´c
wszystko przemawia∏oby za Sportage 4x4
z silnikiem wysokopr´˝nym. Warto zwróciç
te˝ uwag´, ˝e jeÊli chcemy troszeczk´ posza-
leç w nieznanym terenie, to wersja wysoko-
pr´˝na dysponuje te˝ zdecydowanie wi´k-
szym momentem obrotowym. Wniosek. Prze-
je˝d˝asz w roku zdecydowanie wi´cej kilo-
metrów, wybierz silnik 2.0 CRDi. JeÊli Sporta-
2
3
4
KIA NAJLEPSZA: Znany brytyjski magazyn „Planet 4x4”, specjalizujàcy si´ w po-
jazdach terenowych oraz pick-upach, og∏osi∏ wyniki testów, których celem by∏o
wy∏onienie najbardziej praktycznych modeli 4x4. Wnikliwym badaniom poddano
w sumie 38 modeli.
W kategorii ÂREDNIE TERENÓWKI wygra∏a Kia Sorento, a nagroda specjalna
w kategorii NAJLEPSZA WARTOÂå DLA U˚YTKOWNIKA przypad∏a Kia Sportage.
5
KIA SPORTAGE FCEV
DANE TECHNICZNE – WERSJE SILNIKOWE
KIA SPORTAGE
2.0
2.7
2.0 CRDI
typ
benzynowy R4 16V benzynowy V6 24V turbodiesel R4 16V
Kia testuje ju˝ Sportage FCEV (Fuel Cell
Electric Vehicle), a wi´c pojazd elek-
tryczny zasilany z ogniw paliwowych.
Powstajàcy tam pràd trafia do silnika
elektrycznego o mocy ponad 100 KM.
Sportage FCEV osiàgaç mo˝e pr´dkoÊç
150 km/h i ma zasi´g 300 km. W celu
obni˝enia masy, niektóre elementy nad-
wozia wykonano z aluminium.
pojemnoÊç (ccm)
1975
2656
1991
moc (KM/obr./min)
142/6000
175/6000
140/4000
mom. obr. (Nm/obr./min)
184/4500
246/4000
310/2000
skrzynia biegów
5-biegowa man.
4-biegowa AT
6-biegowa man.
0-100 km/h (s)
11,3
10,5
12,0
pr´dkoÊç maks. (km/h)
176
180
177
Êr. spal. wg EU (l/100 km)
8,2
10,0
7,1
28,8°
18,8°
28,9°
d∏./szer./wys. (mm)
4350/1800/1695
rozstaw osi (mm)
2630
poj. baga˝nika (l)
332-1411
cena (z∏)
od 69 900 do 88 900
108 900
od 84 900 do 103 900
PrzeÊwit poprzeczny dla Kia Sportage: 195 mm
VI
3/2008
3/2008
VII
O
307791709.016.png 307791709.017.png 307791709.018.png 307791709.019.png 307791709.020.png 307791709.021.png 307791709.022.png 307791709.023.png 307791709.024.png 307791709.025.png 307791709.026.png 307791709.027.png 307791709.028.png 307791709.029.png 307791709.030.png 307791709.031.png 307791709.032.png 307791709.033.png
MONOGRAFIA KIA 4X4
MOCNE SORENTO
Kia Sorento ma mocnà
konstrukcj´, mocny silnik
i wiele mocnych zalet.
2 RAZY 4X4
Kia Sorento proponowana jest z jednym silni-
kiem wysokopr´˝nym (oraz dwoma skrzyniami
biegów: recznà 5-biegowà i automatycznà
5-stopniowà) skonfigurowanym z dwoma rodza-
jami nap´du 4x4. Wyst´puje wi´c nap´d na ko-
∏a tylne z mo˝liwoÊcià do∏àczenia kó∏ przednich
oraz sta∏y nap´d 4x4. Drugi z nich oferowany
jest w najbogatszej wersji Freedom Plus. W tym
przypadku rozdzia∏ nap´du jest p∏ynny w grani-
cach od 30:70 do 40:60 (przód/ty∏). Pozosta∏e
wersje Sorento dost´pne sà w wersji z nap´dem
tylnej osi z mo˝liwoÊcià do∏àczenia przedniej.
Tutaj rozdzia∏ mocy jest niezmienny i nie fawo-
ryzuje ˝adnej z osi (50:50). W obu przypadkach
wyst´puje reduktor, który za∏àcza si´ pokr´-
t∏em na desce rozdzielczej. W wersji z do∏àcza-
nym przodem sà tryby: 4x2 HI, 4x4 HI oraz
4x4 LO, a w wersji ze sta∏ym nap´dem pozycje
AUTO i LOW.
orento debiutowa∏o w 2002 roku
i od razu spotka∏o si´ z niezwyk∏ym
zainteresowaniem klientów i specja-
listów. Okaza∏o si´, ˝e Kia prezentujàc ten
model dokona∏a kolejnego skoku technolo-
gicznego i jakoÊciowego. W ciàgu ostatnich
kilku lat auto poddawane by∏o drobnym ko-
rektom, uznano bowiem, ˝e nie potrzeba po-
prawiaç udanej i mocnej konstrukcji.
Najnowsze dost´pne w polskich salonach
Sorento poddane lekkiemu face liftingowi (ko-
rekta designu reflektorów, nowa stylizacvja
grilla i zderzaków) prezentuje si´ jednak cie-
kawiej. We wn´trzu pojawi∏y si´ materia∏y
znacznie lepszej jakoÊci, zmodernizowano
Êrodkowà konsol´, zmieniono te˝ konstruk-
cj´ przednich foteli i dzi´ki temu wygospo-
darowano wi´cej miejsca na nogi pasa˝erów
z ty∏u.
W swej historii Sorento proponowane by∏o
z silnikami benzynowymi i wysokopr´˝nymi,
ale w Polsce od lat najwi´kszym powodze-
niem cieszy si´ udany silnik 2.5 CRDi. Teraz
jednostka ta dysponuje mocà 170 KM i spo-
rym momentem obrotowym 392 Nm osiàga-
nym przy 2000 obr./min. Silnik ten odznacza
si´ wyró˝niajàcà dynamikà i relatywnie ni-
skim zu˝yciem paliwa. Te dwie jego cechy po-
winny zadowoliç ka˝dego kierowc´.
Mocna konstrukcja nadwozia bazujàca na
ramie pozwala na dodatek pomno˝yç list´ za-
let tego du˝ego SUV-a (auto ma nieco ponad
cztery i pó∏ metra d∏ugoÊci).
Po pierwsze, konstrukcja Sorento pozwala
na pewne zachowanie si´ auta na nietypo-
wych przeszkodach mogàcych pojawiç si´ na
nieznanym off-roadowym szlaku i po drugie:
Sorento znakomicie sprawdzi si´ przy cià-
gni´ciu przyczepy. Gdy wyposa˝ona jest ona
w hamulec, mo˝e byç o masie nawet 2800 kg
(bez hamulca – 750 kg). Sorento dzi´ki bardzo
dobrze skonfigurowanemu zawieszeniu po-
prawnie zachowuje si´ w ró˝nych warun-
kach drogowych. Zarówno w mieÊcie, na szo-
sie jak i w terenie jest przewidywalne i nie
przysparza kierowcy ˝adnych trudnoÊci. Nie
zaskakuje te˝ nieprzyjemnymi niespodzian-
kiami. Podczas szybszych jazd po kr´tych
drogach auto prowadzi si´ podobnie jak du˝a
osobówka. W gorszym terenie nie zawiedzie
kierowcy w ˝adnej sytuacji, o ile ten b´dzie
pami´ta∏ o tradycyjnych oponach szosowych
jakie ma zamontowane w aucie. Tak wi´c du-
˝e wyboje, g∏´bokie dziury, piach czy luêne
kamienie to nie sà przeszkody dla seryjnego
Sorento. Krótko wi´c podsumujmy. Sorento to
du˝y luksusowy SUV z zaci´ciem prawdziwie
terenowym. Dysponuje te˝ sporym baga˝ni-
kiem o obj´toÊci 441 l. Na dodatek tylna ka-
napa jest dzielona (1/3 – 2/3) i po jej z∏o˝eniu
uzyskamy idealnie p∏askà pod∏og´. Wysoka
pozycja za kierownicà u∏atwia obserwacj´
drogi nie tylko na szosie czy w mieÊcie, ale
te˝ na bezdro˝ach. Bogate wyposa˝enie se-
ryjne z zakresu bezpieczeƒstwa: 2 przednie
airbagi, kurtyny dla obu rz´dów siedzeƒ, ABS
z EBD, ESP czy mocowania dla fotelików dzie-
ci´cych ISOFIX czynià z tego SUV-a auto kilka
razy ciekawsze. Do miasta. W teren. Na krót-
kie i dalsze wyjazdy. I wsz´dzie z rodzinà
oczywiÊcie!
SORENTO NAJLEPSZE DO PRZYCZEPY
DANE TECHNICZNE – WERSJE SILNIKOWE
KIA SORENTO
2.5 CRDI
3.3 V6*
typ
turbodiesel R4 16V
benzynowy V6 24V
„The Towcar of the Year Awards 2006” to na-
groda przyznana dla najlepiej nadajàcego si´ do
ciàgni´cia przyczepy samochodu. Nagrod´ t´
przyzna∏ brytyjski Caravan Club, zrzeszajacy
850 000 cz∏onków, a Sorento pokona∏o ponad
40 rywali. Kia Sorento wyró˝niona zosta∏a
przede wszystkim za tak zwanà „caravaningo-
woÊç”, czyli niskie koszty eksploatacji podczas
ciàgni´cia przyczepy oraz za przestrzeƒ w sa-
mochodzie, stylistyk´ nadwozia i elegancj´.
W podsumowaniu jurorzy podkreÊlili, ˝e je˝eli
ktoÊ szuka przestronnego samochodu, by holo-
waç przyczep´ o masie do 2800 kg, to nie znaj-
dzie lepszego nadajàcego si´ do tego samocho-
du ni˝ ekonomiczne Sorento.
Z kolei „Best in Class 2004” to wyró˝nienie,
które wczeÊniej zdoby∏o Sorento w plebiscycie
amerykaƒskiego magazynu Truck Trend.
pojemnoÊç (ccm)
2497
3297
moc (KM/obr./min)
170/3800
241/6000
mom. obr. (Nm/obr./min)
392/2000
307/4500
skrzynia biegów
5-biegowa man.
5-stopniowa AT
5-stopniowa AT
0-100 km/h (s)
12,0
12,4
9,2
pr´dkoÊç maks. (km/h)
182
190
Êr. spal. wg EU (l/100 km)
7,9
8,6
10,1
28,4°
21,9°
25,8°
d∏./szer./wys. (mm)
4590/1863/1730
rozstaw osi (mm)
2710
poj. baga˝nika (l)
441
cena (z∏)
od 129 900 do 146 900 od 138 900 do 153 900
-
PrzeÊwit poprzeczny dla Kia Sorento: 203 mm
VIII
3/2008
3/2008
IX
S
307791709.034.png 307791709.035.png 307791709.036.png 307791709.037.png 307791709.038.png 307791709.039.png 307791709.040.png 307791709.041.png 307791709.042.png 307791709.043.png 307791709.044.png 307791709.045.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin