wyklady z metodologii.doc

(470 KB) Pobierz
Dr Adam Tarnowski

Adam Tarnowski Metodologia badań psychologicznych               1

Dr Adam Tarnowski

Metodologia badań psychologicznych.

Liczba zapożyczeń i cytatów w poniższym tekście jest tak duża, że trudno byłoby nawet w przybliżeniu stwierdzić, którym osobom co konkretnie autor zawdzięcza. Wymienię więc tylko w porządku alfabetycznym tych, z którymi zetknąłem się bezpośrednio, bądź słuchając ich wykładów, prowadząc seminaria według ich programu, korzystając z ich niepublikowanych opracowań, bądź też uwag w rozmowach prywatnych i konsultacjach własnych badań.

Prof. Elżbieta Aranowska

Prof. Andrzej Góralski

Dr hab. Maciej Haman

Prof. Józef Kozielecki

Prof. Tytus Sosnowski

Specjalne podziękowanie muszę zamieścić również dla Małgorzaty Wołejko (której zawdzięczam wiedzę o m.in. o badaniach internetowych) 

Wiadomości z niniejszego skryptu warto uzupełnić o następujące lektury:

Brzeziński, J. (1998) Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN

Strelau J., (red.) (2000) Psychologia: podręcznik akademicki. T.1.  rozdziały 9-12.

Carnap, R. (2000) Wprowadzenie do filozofii nauki Warszawa: Aletheia

Hempel, C.G. (2001) Filozofia nauk przyrodniczych. Warszawa: Aletheia

 

Choynowski, M. (1971) Pomiar w psychologii (w:) Kozielecki J.(red.) Problemy psychologii matematycznej, Warszawa: PWN.

 

Egzamin testowy będzie obejmował treść wykładu oraz artykuł Choynowskiego.

 

Zasoby Sieci:

Wskazówki dla wykładowców metodologii:

http://www.psychologicalscience.org/teaching/tips/tips_0103.html

Notatki z wykładów na Uniwersytecie Gdańskim (dr Sylwiusz Retowski):

http://gnu.univ.gda.pl/~sobol/psychobaza/metodologia.htm


Spis treści

Wykład 1.              Czym jest nauka.              4

1.1.              Psychologia jako pole badań empirycznych.              4

1.2.              Definicja wiedzy naukowej.              5

1.3.              Wiedza zdroworozsądkowa              8

Wykład 2.              Prawdziwość wiedzy naukowej.              9

2.1.              Zagadnienie prawdziwości wiedzy.              9

2.2.              Prawdziwość pojęć              9

2.3.              Prawdziwość twierdzeń              10

2.4.              Prawdziwość teorii              11

Wykład 3.              Uwagi o języku naukowym              13

3.1.              Nazwy.              13

3.2.              Problem nadznaczenia.              14

3.3.              Zdanie w sensie logicznym              14

3.4.              Trzy światy Poppera              15

Wykład 4.              Elementy logiki. Definicje.              17

4.1.              Logika              17

4.2.              Definicje              18

4.3.              Błędy definicji.              19

Wykład 5.              Model badania naukowego.              21

5.1.              Model hipotetyczno-dedukcyjny.              21

5.2.              Cechy dobrej teorii              22

5.3.              Etapy badania naukowego.              23

Wykład 6.              Zmienne w badaniach psychologicznych              26

6.1.              Klasyfikacja zmiennych              26

6.2.              Typy problemów badawczych i rodzaje zależności.              28

6.3.              Zmienne uboczne: moderatory i mediatory              29

Wykład 7.              Hipotezy i operacjonalizacja zmiennych.              31

7.1.              Hipotezy              31

7.1.1.              Warunki poprawności hipotez              31

7.1.2.              Czy zawsze hipotezy są niezbędne w weryfikacji teorii?              32

7.2.              Wskaźniki.              32

7.2.1.              Klasyfikacja wskaźników              32

7.2.2.              Moc rozdzielcza wskaźników              33

Wykład 8.              Pomiar w psychologii- elementy psychometrii.              37

8.1.              Struktura operacjonalizacji zmiennych psychologicznych.              37

8.2.              Definicja pomiaru              37

8.3.              Typy skal pomiarowych              38

8.4.              Elementy teorii testów psychologicznych              38

Wykład 9.              Trafność testów psychologicznych              40

9.1.              Czym jest cecha psychiczna i kiedy można orzec że ona istnieje?              40

9.2.              Rodzaje trafności              41

9.3.              Metody oceny trafności testu              42

9.4.              Model trafności Messicka:              43

9.5.              Inne metody pomiaru w psychologii              44

9.5.1.              Wskaźniki chronometryczne              44

9.5.2.              Neuroobrazowanie              44

Wykład 10.              Wprowadzenie do metod statystycznych w psychologii              45

10.1.              Dlaczego statystyka?              45

10.2.              Pojęcie wariancji              45

10.3.              Uncertainty management-czy zawsze rozwój nauki polega na  eliminacji wariancji?              46

10.4.              Wnioskowanie statystyczne.              47

10.5.              Wielkość próby              48

10.6.              Problem reprezentatywności próby.              48

Wykład 11.              Planowanie Eksperymentów              50

11.1.              Przykład              50

11.2.              Badanie korelacyjne.              50

11.3.              Badanie quasi-eksperymentalne              50

11.4.              Badanie eksperymentalne              51

11.5.              Czynniki zakłócające trafność wewnętrzną.              51

Wykład 12.              Trafność zewnętrzna planów eksperymentalnych i alternatywne schematy badawcze              53

12.1.              Trafność zewnętrzna eksperymentu              53

12.2.              Alternatywne schematy (plany) eksperymentalne              53

12.3.              Metody kontroli zmiennych ubocznych              55

12.4.              Źródła artefaktów              55

Wykład 13.              Procedura Ex post facto (EPF)              57

Wykład 14.              Etyka badań naukowych              58

 

Wykład 1.           Czym jest nauka.

Rzetelność naukowa nie jest, jak mogłoby się wydawać, sprawą wyłącznie warsztatu stosunkowo nielicznej grupy, jaką stanowią aktywni naukowcy, prowadzący samodzielne badania. Dzieje się tak z kilku powodów.

Po pierwsze, każdy człowiek jest odbiorcą pewnej wiedzy gromadzonej w sposób mniej lub bardziej naukowy. Aby nie ulegać mechanicznie argumentom typu "jak dowodzą badania naukowe" lub "jak wynika z testów klinicznych"(zwłaszcza ten ostatni slogan oznacza zresztą najczęściej niezbyt systematyczne gromadzenie danych) musimy znać przynajmniej podstawy prowadzenia takich badań. Z badań naukowych (konkretnie empirycznych badań społecznych) korzystamy również, gdy chcemy zaspokoić swoją ciekawość czytając w gazecie wyniki różnych ankiet czy sondaży przedwyborczych. Po drugie korzystanie z badań naukowych dla wielu z nas nie ogranicza się do biernej recepcji. Przeprowadzenie samodzielnych badań jest warunkiem uzyskania stopnia magistra, niekiedy też z przyczyn zawodowych prowadzimy lub zlecamy badania marketingowe lub sondaże.

Studia psychologiczne są obowiązkowo pięcioletnie. Oznacza to że każdy kto chce zostać psychologiem powinien „dołożyć” fragment do ogólnego potencjału wiedzy w tej dyscyplinie. Nie chodzi przy tym jedynie o rozwój wiedzy. Wiedza psychologiczna ma wciąż „miękki” charakter. Użytkownik tej wiedzy powinien być w pełni świadomy ograniczeń- probabilistycznego, a nie deterministycznego charakteru twierdzeń, problemów z nieścisłością wskaźników i definicji, itd., itd... Generalnie, metodologia- i uczestnictwo w tworzeniu psychologii jako nauki- powinno nauczyć nas krytycyzmu, odróżniania twierdzeń ustalonych z dużym stopniem pewności i względnie uniwersalnych od tych, które stanowić mogą jedynie źródło hipotez i inspirację do szukania własnych rozwiązań problemu.

Obowiązek rzetelności naukowej spoczywa (naturalnie proporcjonalnie do posiadanych możliwości) nie tylko na osobie prowadzącej badania, ale także na tych, którzy wiedzę przyjmują.

Zawód psychologa polega na rozumieniu ludzi, opisywaniu i przewidywaniu  ich zachowania, oraz udzielania im pomocy. Do tych celów konieczny jest prawidłowy aparat pojęciowy i znajomość pewnych zasad. Nie można jednak bezkrytycznie przyjmować ani tych pojęć, ani też tych zasad. Jednym z największych osiągnięć filozofii nauki jest świadomość granic- każde twierdzenie naukowe prawdziwe jest tylko w pewnym zakresie. Jednym z głównych zadań niniejszego skryptu jest pokazanie, jak te granice wytyczać.

1.1.          Psychologia...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin