Podstawowe pojecia i koncepcje psychofizjologii 2008/2009 – 9
Tytus Sosnowski
WPROWADZENIE DO PSYCHOFIZJOLOGII
Podstawowe pojęcia i koncepcje psychofizjologii
PsychoFIZJologIA » badanie zmian fizjologicznych wywołanych czynnikami psychologicznymi
Psychologia fizjologiczna Psychofizjologia
Manipulowanie zmiennymi
fizjologicznymi psychologicznymi
Pomiar zmiennych
psychologicznych fizjologicznych
Badania
inwazyjne nieinwazyjne
Obiekt badania
zwierzęta ludzie
Neuroscience (neuronauka) = interdyscyplinarne badania mózgu i układu nerwowego. Badania te integrują wiele dyscyplin naukowych od biologii po psychofizjologie, psychologię poznawczą, neuropsychologię, nauki komputerowe, lingwistykę, statystykę, fizykę, itp.
Wiele metod stworzonych przez psychofizjologię należy dziś do podstawowego repertuaru metod w neuroscience.
DWA PODSTAWOWE PODEJŚCIA DO psychoFIZJOLOGII
1. Poszukiwanie psychologicznych mechanizmów odpowiedzialnych za zmiany procesów fizjologicznych
2. Badanie procesów psychologicznych za pomocą metod (psycho)fizjologicznych
ZALETY POMIARU PSYCHOFIZJOLOGICZNEGO
o Możliwość ciągłego pomiaru/monitorowania zmiennych;
o Pomiar procesów o bardzo szybkim przebiegu;
o Pomiar procesów które są nie uświadamiane lub słabo uświadamiane;
o brak ingerencji pomiaru w przebieg procesów psychologicznych (?);
o Precyzja, rzetelność i obiektywność pomiaru zmiennych fizjologicznych (nie dotyczy to jednak ich interpretacji).
zmiany toniczne i fazowe
Charakterystyka formalna:
o FAZOWE – zmiany szybkie, krótkotrwale
o toniczne – zmiany wolne, długotrwale
Oba rodzaje zmian mogą się też różnić mechanizmem fizjologicznym oraz znaczeniem funkcjonalnym.
PRAWO WARTOSCI POCZATKOWEJ (Law of Initial Value – LIV)
Wielkość i kierunek reakcji fizjologicznych (tonicznych bądź fazowych) zależy od wyjściowego poziomu aktywności systemu fizjologicznego.
o “Efekt sufitowy” (ceiling effect)
o “Efekt podłogowy” (floor effect)
Zależności o których mówi LIV nie dają się ująć w jedną formułę ani wyjaśnić za pomocą jednego mechanizmu.
LIV można traktować jako uzasadnienie dyrektywny metodologicznej nakazującej kontrolować poziom wyjściowy!
TEORIE NIESPECYFICZNEGO ZNACZENIA
AKTYWNOŚCI psychoFIZJOLOGICZNEJ
Teoria Waltera Cannona
(1914). The emergency function of the adrenal medulla and the major emotions. Am. J. of Physiology, 33, 356-372
(1915/1929). Bodily changes in pain, hunger, fear and rage. N.Y: Appleton.
wyzwanie (emergency): przeciwnik, głód, ból, etc.
Þ emocja (np. lęk, gniew)
Þ pobudzenie układu sympatycznego
Þ zmiany autonomiczne (wzrost rytmu serca, skurcz tętniczek, zwężenie oskrzeli, wzrost poziomu cukru we krwi, wzrost krzepliwości krwi, zahamowanie aktywności gruczołów trawiennych i perystaltyki przewodu pokarmowego, wzrost wydzielania potu, rozszerzenie źrenic, erekcja włosów)
Þ przygotowujące ustrój do podjęcia energicznego działania (reakcja walki / ucieczki – fight / flight)
RÓWNOWAGA AUTONOMICZNA
Eppinger & Hess, 1915; Marion Wenger (od 1941)
Równowaga autonomiczna (autonomic balance – ) = stałe (konstytucjonalne) różnice indywidualne w zakresie (nie)równowagi między sympatyczną i parasympatyczną częścią autonomicznego układu nerwowego
SYMPATYKOTONIA – dominacja SNS
WAGOTONIA (‘nervus vagus’) – dominacja PNS
średnia wartość = 70 (wysokie = wagotonia)
––––––––––––––
Średnie wartości dla wybranych zaburzeń
(Wenger & Cullen, 1972)
a) psychosomatycznych:
- astma 65.60
- rak 64.99
- gruźlica 61.30
- cukrzyca 60.31
b) psychicznych:
- nerwica 64.95
- schizofrenia paranoidalna 54.06
STRESS
Hans Selye: The stress of life (1956), Stress without distress (1974)
v Miejscowy Zespół Adaptacyjny (Local Adaptation Syndrom - LAS).
v Ogólny Zespół Adaptacyjny (General Adaptation Syndrom - GAS):
STRES (GAS) = specyficzna reakcja na niespecyficzne czynniki stresowe
· Biologiczny mechanizm GAS (w/g Selyego):
Podwzgórze Þ przysadka (ACTH) Þ kora nadnerczy (kortykoidy)
· Stadia reakcji na (długotrwały) stres
– faza alarmowa
– faza odporności
– faza wyczerpania
· Stres negatywny (distress) i pozytywny (eustress)
· “choroby z przystosowania "
Brady i in. (1958) – wrzód żołądka małpy-szefa
TEORIA AKTYWACJI
1) Szkoła energetyczna (od lat 1930-tych: E. Duffy, G. L. Freeman
· Kierunek vs. intensywność zachowania
· Zależność w kształcie odwróconego U między aktywacją i poziomem wykonania (Pierwsze prawo Yerkesa-Dodsona)
· Pojęcia: “energetic level of behavior” & “energy mobilization”
2) Teorie uczenia: C. L. Hull (1943), Principles of behavior.
sEr = D x H
D = popęd (drive, generalized drive – Dg)H = nawyk (habit)
3) Odkrycie funkcji (wstępującego) układu siatkowatego pnia mózgu (Moruzzi & Magoun, 1949).
Klasycy teorii aktywacji: E. Duffy; G. L. Freeman; D. O. Hebb; R. B. Malmo; D. B. Lindsley.
Teoria aktywacji
(Elizabeth Duffy, Activation & behavior, 1962)
· rozróżnienie między kierunkiem i intensywnością zachowania
· “kontinuum aktywacji”
· aktywacja jako konstrukt teoretyczny
Duffy (1972): “Activation refers not to the overt activity of the organism but to the release of energy into various internal physiological systems, in preparation for overt activity”.
· Aktywacja może być mierzona za pomocą wskaźników fizjologicznych. Duffy (1972): “Almost any physiological response might be considered as indicator (rough or refined) of the degree of activation” Brak obiektywnej skali aktywacji ® interpretacja “ex post”.
· aktywacja jako kontinuum jednowymiarowe: różnice w poziomie aktywacji są ilościowe nie jakościowe.
Dwa rodzaje kontinuum aktywacji:
1) Różnice między osobnicze (interkorelacje)
jeden pomiar,
wiele osób badanych
Zmienna X1
(np. HR)
Zmienna X2
(np. SCL)
Osoba 2
…
Osoba n
bioeco