Autyzm_wczesnodzieciecy.doc

(42 KB) Pobierz
Autyzm wczesnodziecięcy

 

 

Autyzm wczesnodziecięcy
Dr Milena Gracka - Tomaszewska

• Zaburzenia autystyczne zaliczane są do grupy całościowych zaburzeń
rozwoju ( DSM-IV)
• rozpoczynają się w okresie niemowlęcym i wczesnodziecięcym.
• Obejmują nieprawidłowości w funkcjonowaniu społecznym, komunikacji
oraz charakteryzują się występowaniem stereotypowych i perseweracyjnych
zachowań
• Do całościowych zab. Rozwoju należą także :zespół Aspergera,
Zaburzenie Retta, Dziecięce Zaburzenie Dezintegracyjne oraz całościowe
zaburzenia rozwoju nie ujmowane w innych kategoriach diagnostycznych.
Kryteria diagnostyczne autyzmu (DSM- IV)
A.
• jakościowe zaburzenia interakcji społecznych
• jakościowe zaburzenia w komunikowaniu się
• ograniczone, powtarzające się i stereotypowe wzorce zachowań,
zainteresowań i aktywności,
B. Opóźnienia lub nienormalne funkcjonowanie w przynajmniej jednej ze
sfer,                    zapoczątkowane przed trzecim rokiem życia
C. Zaburzenie nie odpowiada lepiej Zespołowi Retta lub Dziecięcemu
Zaburzeni Dezintegracyjnemu
jakościowe zaburzenia interakcji społecznych, manifestowane przez
przynajmniej 2 z:
• znaczne zaburzenia w używaniu różnorodnych zachowań niewerbalnych,
takich jak kontakt wzrokowy, mimika twarzy, postawa ciała i gestykulacja
służąca regulowaniu interakcji społecznych
• brak rozwoju relacji z rówieśnikami, odpowiednich do wieku rozwojowego
• brak spontanicznego dzielenia się radościami, zainteresowaniami lub
osiągnięciami z ludźmi (np. brak pokazywania, przynoszenia lub
wskazywania przedmiotów zainteresowania)
• brak świadomości fizycznej obecności lub uczuć innych ludzi;
jakościowe zaburzenia w komunikowaniu się, min. jedno z następujących
• opóźnienie lub całkowity brak rozwoju mowy (czemu nie towarzyszy
próba kompensowania przez alternatywne sposoby komunikacji, takie jak
gestykulacja lub mimika)
• u jednostek z adekwatną mową znacznie zaburzona umiejętność do
inicjowania lub podtrzymywania konwersacji z innymi
• stereotypowe i powtarzające się użycie języka brak zróżnicowanych,
spontanicznych zabaw w udawanie lub zabaw grupowych odpowiednich do poziomu
rozwojowego
ograniczone, powtarzające się i stereotypowe wzorce zachowań,
zainteresowań i aktywności, min. jedno
• pochłaniające przywiązanie do jednego lub więcej stereotypowych i
ograniczonych wzorców zachowania, które są anormalne ze względu na swe
nasilenie lub przedmiot
• widoczne nieelastyczne przywiązanie do specyficznych, niefunkcjonalnych
rutyn lub rytuałów
• stereotypowe i powtarzające się manieryzmy ruchowe (np. trzepotanie
rękami lub palcami lub złożone ruchy ciała)
• uporczywe zaabsorbowanie fragmentami przedmiotów
Opóźnienia lub nienormalne funkcjonowanie, przed trzecim rokiem życia w
przynajmniej jednej z następujących sfer
• interakcje społeczne,
• język używany do komunikacji społecznej lub
• symboliczna lub wyobrażeniowa zabawa.
Autystyczne spektrum zaburzeń
• Przy definiowaniu autyzmu wielu autorów posługuje się terminem
„autystyczne spektrum zaburzeń” - ASD.

Wczesne objawy autyzmu do 1. r.ż

• Brak odpowiedzi na dźwięki
• Zaburzenia relacji z matką: obojętność, brak reakcji na matkę,
opór przed kontaktem fizycznym, brak kontaktu wzrokowego
• Dziecko mało wymagające (0-6mies), rzadko płacze, nie interesuje się
zabawkami, uśmiech, gaworzenie, reakcje antycypacyjne nie pojawiają się,
lub opóźnione
• Zachowania stereotypowe  (obracanie dłońmi, poruszanie palcami blisko
oczu, bujanie się)
• Niezdolność do nawiązywania społ. Komunikacji

Wczesne objawy autyzmu (2-3r.ż)

• Niezdolność do nawiązywania społ. Komunikacji:
• Brak reakcji na obecność ludzi
• Brak reakcji na nieobecność matki
• Brak ekspresji emocjonalnych (przez mimikę twarzy lub gesty)
• Zaburzenia w rozwoju mowy
• Ubogie zabawy, stereotypowe (np. Układanie przedmiotów w szeregu,
niepokój, gdy zmieniona kolejność; włączanie, wyłączanie zabawek
mechanicznych, brak zainteresowania misiami, lalkami)

Epidemiologia
• 4-5 dzieci na 10000 (Lotter w 1966 ), w tym 1 dziewczynka na 2-3
chłopców
• 10 000 osób przypada 10 - 20 osób z autystycznym spektrum
zaburzeń(Bryson, 1996, Sugiyama, Abe, 1989: za Pisula, 2005).
• 6,26 na 1000 osób w grupie wiekowej od 2,5 do 6,5 lat (Chakrabarti i
Fombonne, 2001: za Pisula, 2005)


• stosunek liczby chłopców do dziewcząt wynosi 3:1, 4:1, a nawet 5,7:1
(Pisula, 2005).
• Występuje we wszystkich częściach świata, w różnych grupach
społecznych
• Różne rozpowszechnienie autyzmu w zależności od  położenia
geograficznego (Chiny – w ciągu 26 lat rozpoznano 5 przypadków autyzmu;
w populacji 4,5 milionowego miasta- 2 przypadki; Japonia – wskaźnik
zachorowalności 0,13-0,16 % (Kendall,2004)
Przyczyny
• Środowisko rodzinne
– Obserwacje Kannera
– Hipoteza Bettelheima – reakcja na odrzucenie emocjonalne (mech.
Obronny)
– Niepowodzenie w nawiązaniu dialogu behawioralnego
– Podwójne wiązanie
– Teoria relacji z obiektem
– Odziedziczenie „zbyt dobrego mózgu”
Przyczyny
• Biologiczne
– Czynniki oddziałujące w czasie ciąży:
• Genetyczne (częściej występuje u bliźniąt jednojajowych – 36%, w
przypadku dwujajowych od braku zależności do 10%) – uznaje się
występowanie „predyspozycji genetycznych
• Czynniki oddziałujące podczas ciąży (częściej krwawienia, poród
pośladkowy, użycie kleszczy, niedowaga, ale nie u wszystkich; u
niektórych dzieci różyczka w okresie prenatalnym)

– Zaburzenia w funkcjonowaniu mózgu
• Obniżony bądź podwyższony próg wrażliwości na bodźce
• mniejsza aktywność mózgu, mózgi większe i cięższe niż u
zdrowych, neurony niedojrzałe rozwojowo (Kendall,2004)
• Nieprawidłowy poziom serotoniny stwierdzono u ok. 1/3 dzieci
• Dysfunkcja układu przedsionkowego (odpowiadającego za rejestrację
ruchu wirowego- 30%)
• Zmiany w lewej półkuli (obniżona aktywność) i nadmierny rozwój
prawej ok. 1/3
• Zmiany w EEG u 30%
• Częściej autyzm u dzieci z niedosłuchem, niedowidzących


• W Ogromnej większości przypadków autyzmu nie da się ustalić
przyczyn. Jedynie w 5-10% przypadków udaje się ustalić przyczynę
biologiczną (Rutter, Schopler, 1997; Rutter i in, 1994, za:Kendall, 2004)
• Za przyczyny autyzmu uznaje się zespół cech endogennych i egzogennych
wpływających na rozwój dziecka

Inne całościowe zaburzenia rozwojowe
• Zespół Aspergera
• Zespół Retta
• Dziecięce zaburzenie dezintegracyjne
Zespół Aspergera
• Opisany w tym samym czasie, co autyzm; często uznawany za łagodną
postać autyzmu
• Znaczne i długotrwałe zaburzenia w zakresie interakcji społecznych
• Powtarzające się wzorce zachowań i aktywności
Zespół Aspergera – różnicowanie od autyzmu
• Nie występuje, (lub w nieznacznym stopniu) opóźnienie rozwoju
słownictwa i w opanowaniu zasad gramatyki. Mowa nienaturalna, z
nieprawidłową intonacją, gestykulacja skąpa lub przesadna, łatwo
wywołać trudny do zatrzymania monolog na ulubiony temat)
• Rzadsze wczesne wycofanie – dziecko interesuje się ludźmi, choć
interakcje społeczne są niezdarne, upośledzona empatia i wrażliwość
społeczna
• Zaabsorbowanie jakimiś sprawami, zawężenie zainteresowań  (zamiast
stereotypii ruchowych)
Zespół Retta
• Występuje u dziewcząt (1 przypadek na 10000 urodzeń)
• Rozwój prawidłowy do 6-18 mies. życia
• Spowolnienie wzrostu głowy
• Regres wcześniej nabytych umiejętności (szczególnie między 1-4
r.ż)
• Stereotypie rąk: mycie, wykręcanie dłoni, trzepotanie
• Postępujący charakter
Zaburzenie dezintegracyjne
• (psychoza dezintegracyjne, zespół Hellera)
• Prawidłowy rozwój do 2-6 – 10 r.ż
• Następnie regresja (często towarzyszą nasilone lęki, utrata kontroli
nad zwieraczami) prowadząca do upośledzenia umysłowego z cechami
autystycznymi
Terapia
• Behawioralna – nastawiona na usunięcie niektórych objawów np.
Nagradzanie za przejawy kontaktu społecznego, wzmacnianie wokalizacji,
naśladowanie dźwięków mowy, karanie za nie znaczące, nazywanie
przedmiotów codziennego użytku, wykonywanie czynności „na polecenie”,
pozbawianie talizmanów
• Holding
• Metoda opcji


Rokowania
• W przypadku terapii behawioralnej – pozytywne skutki gdy tera[pia
rozpoczęta we wczesnym wieku, trwa co najmniej 2 lata, 48 godzin w tyg.
• Gdy dziecko wcześnie opanuje mowę
• Ma wysoki Iloraz Inteligencji
• 60% osób autystycznych niezdolnych jest do samodzielnego życia

Zgłoś jeśli naruszono regulamin