bazyli.doc

(50 KB) Pobierz
Publikacja z archiwum NPE www.zeszyt.pl

 

 

Autor tekstu:

Agnieszka Tyska

Opracowanie logopedyczne:

mgr Ewa Trzeszan

pedagog edukacji wczesnoszkolnej

neurologopeda

terapeuta pedagogiczny

 

Gdynia 2004

 

 

Kot Bazyli

 

 

Wstęp dla dorosłych

 

              Posługiwanie się mową artykułowaną nie jest cechą wrodzoną. Mowa kształtuje się stopniowo pod wpływem różnorodnych czynników. Dzięki słuchowi fizjologicznemu dziecko uczy się mowy od dorosłych. To my odgrywamy bardzo dużą rolę we wczesnym rozwoju dziecka. Nasze pomysły i zabawy uaktywniające wszystkie zmysły, pomogą wyjść naprzeciw potrzebom rozwojowym dziecka. Stopniowo zdobywa ono umiejętności koordynowania różnych grup mięśni do wytwarzania motoryki ogólnej i mowy artykułowanej. Zdrowe, normalnie rozwijające się dziecko przyswaja sobie mowę w ciągu pierwszych lat życia. Ruch nierozerwalnie związany jest z mową, a mowa ze słowem pisanym. Tekst dla małego dziecka to kontakt z osobą opiekuna, jego bliskością, głosem, humorem. Przedstawiam propozycje zabaw z dzieckiem, do tekstu A. Tyskiej ,,Kot Bazylii”, zachęcam wszystkich do własnego tworzenia, życząc udanej zabawy ze swoimi podopiecznymi.

 

 

 

Wstęp dla dzieci

 

              Droga Olu, Alu i Haniu oraz inne dzieciaki!

Wszyscy z was kochają zwierzęta, a dziś razem z kotem Bazylim powędrujecie jego kocimi ścieżkami. Zaproście kogoś starszego do pomocy, by razem z wami wkroczył w świat zabawy. Udanej podróży!

 

Mama Oli i Ali

 

 

 

 

KOT BAZYLII

 

Bazylii to mały, wesoły kot, skory jak ty do psot.

 

Nauczyciel pokazuje fotografię kota i wręcza dziecku czapkę kota.

 

Ćwiczenia polisensoryczne

Masaż dłoni

Nauczyciel rysuje pyszczek kota na wewnętrznej powierzchni dłoni dziecka do tekstu;

kropka, kropka, kreska, kreska-to pyszczek twojego koteczka, koteczku, koteczku nasz gdzie ty uszka masz.

 

 

Powędruj razem z nami jego kocimi ścieżkami.

 

Ćwiczenia grafomotoryczne

Na kartce dziecko linią ciągłą zaznacza ścieżkę ,,plątaninki”- ,,Droga kotka w świat” spaceruje po lince rozłożonej na dywanie, na której końcu jest napis,, Domek kotka”, siada zwinięty w kłębuszek i słucha muzyki relaksacyjnej( Głosy lasu).

 

Małego kotka słońce zbudziło,

 

Ćwiczenia W. Sherborne

Dziecko siedzi zwinięte w kłębuszek na dywanie, nauczyciel rozciąga ręce dziecka lub dziecko samo energicznym ruchem wyprostowuje się(,,budzi się”).

 

Długo mu przedtem w pyszczek świeciło.

 

Ćwiczenia wzroku

Zamykanie i otwieranie oczu.

 

Kiedy zaspany otworzył oczy,

 

Wodzenie wzrokiem za ręką nauczyciela

 

Prosto z koszyczka ku oknu skoczył.

 

Ćwiczenia motoryki ciała

Skok obunóż z dołu w górę

 

Świat cały mienił się kolorami,

 

Rozpoznawanie kolorów

Rozłożenie i złożenie łańcucha z krepy.

 

Szły przez podwórko kaczki parami,

 

Ćwiczenia palców

Palec środkowy i wskazujący wędrują po dywanie,

raz prawej ręki, raz lewej, następnie razem z nauczycielem dziecko przesuwa się na ugiętych nogach wzdłuż sali.

 

Kogut na płocie czyścił swe piórka.

 

Ćwiczenia motoryki ogólnej całego ciała

Dziecko ubiera czapkę koguta, wchodzi na podwyższenie( platforma na środku sali, wokół kreda narysowane koło), skręt w bok, głaskanie lewą ręką prawej strony ciała, a prawą ręką lewej strony ciała.

 

Już był Bazylii w środku podwórka.

 

Zeskok z podwyższenia do koła.

 

Przepędził kaczki, wystraszył kurki,

 

Bieganie po obwodzie koła, na sygnał klaskania w dłonie.

 

Indyka gonił aż do obórki.

 

Dziecko goni nauczyciela.

 

 

 

Kiedy uciekły przed nim perliczki ,

 

Dziecko rozkłada ręce w bok

 

Uchylił łapką obory drzwiczki.

 

Dziecko otwiera drzwi, wraca i siada przed lustrem.

 

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem czapek, masek zwierząt występujących w tekście oraz zabawek dźwiękonaśladowczych.

 

Krowa machnęła groźnie ogonem,

 

Ćwiczenia języka

Energiczne wyciągnięcie języka na brodę i uniesienie do górnej wargi.

 

Kiedy Bazylii spojrzał w jej stronę .

 

Dotknięcie językiem do nosa.

 

Koń kopytkami groźnie zastukał,

 

Kląskanie językiem( dotykanie czubkiem języka do podniebienia).

Czego tu maluch  miauczący  szuka ?

 

 

Ćwiczenia słuchowe

Nauczyciel odtwarza ukryte dźwięki miauczenia( zabawka kot), dziecko je powtarza.

 

Bazylii skoczył w kąt, ku drabinie,

 

Ćwiczenia języka

Dziecko przesuwa język w kąciki ust.

 

Na daszek wspiął się po szczeblach zwinnie,

 

Liczenie (dotykanie) czubkiem(aneksem) języka górnych zębów.

 

Wprost na psią budę, na dół zeskoczył

 

Dotykanie czubkiem języka dolnych zębów.

 

I spojrzał prosto w groźne psa oczy.

 

Zatrzymanie wzroku i zamruczenie –mrrr.

 

Ile sił w nogach Bazylii zmyka,

 

Szybkie wysuwanie i chowanie języka.

 

Wreszcie się schował w kącie chlewiska.

 

Dotknięcie językiem podniebienia.

 

Miauknął na świnkę, która w chlewku

Sąsiadek świnek miała bez liku.

 

Wydanie dźwięku miauuu.

 

Dość miał Bazylii zabaw i psot,

Był przecież z niego malutki kot!

 

Wysunięcie ust do przodu i zrobienie śmiesznej minki.

 

Napił się mleka ze swej miseczki

 

Wysuwanie języka i naśladowanie picia z miseczki( dłonie ułożone w kształt miski).

 

Ćwiczenia ortofoniczne

 

I powędrował spotkać owieczki.

Wśród traw nad rzeczką owce napotkał,

Wszystkie meczały na widok kotka.

 

Naśladowanie dźwięku – meeee.

 

W sadzie był także mały baranek,

 

Naśladowanie dźwięku – beeee.

 

Co głośno beczał przez cały ranek.

 

Głośniejsze naśladowanie dźwięku – beeee.

 

Słońce na niebie mocno świeciło,

Małego kotka szybko uśpiło.

Zwinięty w kłębek w trawie pachnącej,

Usnął Bazylii, ogrzany słońcem.

 

Dziecko dotyka rękoma swoich kolan w pozycji siedzącej

i słucha muzyki relaksacyjnej ,,Głosy lasu”.

 

Spał bardzo długo, ale owieczki

Miały na szyi złote dzwoneczki.

 

Nauczyciel dzwoni dzwonkiem, dziecko wstaje.

 

Dzwoniły dzwonki, szumiała rzeka,

 

Nauczyciel wydaje dźwięk szszsz, dziecko powtarza prawidłowo układając narządy artykulacyjne.

 

W domu na kotka obiad już czekał.

 

Wręczenie dziecku mlecznego cukierka.

Wykonanie ćwiczeń skojarzenia-co lubią jeść koty?

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin