Ravi Javalgekar - Joga lecznicza.rtf

(420 KB) Pobierz
RAVINDRANATH

        RAVINDRANATH

         RAGHVENDRA

         JAVALGEKAR

 

 

 

 

 

             JOGA

 

         LECZNICZA

 

 

 

 

 

         Mojemu Ojcu z wyboru

ś.p. Prof. dr Władysławowi Józefowi Dobrowolskiemu

wybitnemu specjaliście w dziedzinie kultury światowej

         i wielkiemu Człowiekowi

 

 

 

 

      WSTFP DO WYDAMA POLSKIEGO

 

  Profesor R. Javalgekar przyjechał do Polski w sierpniu 1984 r. na

zaproszenie docenta Jana Dobrowolskiego. W tym czasie przeprowa-

dził trzy kursy jogi: w Reptach dla lekarzy specjalizujących się

w rehabilitacji, w Szczawnicy na Ogólnopolskiej Szkole dla Młodzieży

Akademickiej na temat ochrony środowiska oIaz w Krakowie dla

grupy studentów Akadem  Medycznej i osób ćwiczących jogę pod

moim kierunkiem. Ze względu na wielkie zainteresowanie szkoleniem

teoretycznym i praktycznym prowadzonym przez prof. R. Javalgekara

został on ponownie zaproszony przez uczestników i organizatorów

wszystkich omawianych kursów do ich kontynuacji w 1985 r. Uczest-

niczący w tych kursach studenci i pracownicy z różnych wyższych

uczelni stwierdzili zgodnie, że instrukcje podawane przez prof. R.

Javalgekara są bardzo jasne i zrozumiałe, a ćwiczenia wykonywane

systematycznie już po kilku dniach wywołują wyraźną poprawę stanu

fizycznego organizmu i samopoczucia. Wielka serdeczność, z jaką

prof. R. Javalgekar odnosi się do ludzi, a w szczególności do Polaków,

sprzyjała szybkiej integracji nie znających się osób o bardzo zróż-

nicowanych zainteresowaniach zawodowych. Ta postawa zjednała mu

w Polsce wielu przyjaciół. Wielkie walory, nie tylko zdrowotne, ale

i wychowawcze, jogi wskazują na potrzebę szerokiego upowszech-

nienia znajomości zasad tej nauki w pierwszej kolejności wśród

nauczycieli, następnie wśród młodzieży oraz ludzi różnych grup zawo-

dowych i wiekowych. Znaczną przeszkodą w rozpowszechnianiu się

tego pożytecznego systemu samodyscypliny jest brak odpowiednich

publikacji i niedobór właściwie przygotowanych fachowców, którzy

mogliby prowadzić we właściwy sposób szkolenie z zakresu systemu

jogi. Można mieć nadzieję, że ten podręcznik, a także działalność prof.

R. Javalgekara przyczynią się do upowszechnienia jogi w Polsce.

 

 

 

 

  Okres powstania systemu ćwiczeń jogi ginie w zamierzchłej histońi

Ind  i obecnie trudno podać dokładną datę jego początków. Z faktu,

że system jogi istnieje killca tysięcy lat, można wysnuć wniosek, że jest

on wypróbowany i pożyteczny. Co więcej, korzystne działanie ćwiczeń

jogi na organizm człowieka potwierdzają bezsporne obecnie liczne

badania naukowe, w szczególności w zakresie fizjolog  człowieka.

Jednakże w celu osiągnięcia pełnych korzyści z praktykowania jogi,

ćwiczenia powinny być wykonywane właściwie. Wśród dużej liczby

ćwiczeń jogi, nawet powszechnie znanych, znajdują się ćwiczenia

zarówno korzystne i bezpieczne, jak i takie, które mogą wywołać

różne zaburzenia w organizmie człowieka, jeśli będę praktykowane

w nieodpowiednich zestawach i przez ludzi, dla których są przeciw-

wskazane.

  W tekście - przy opisie niektórych ćwiczeń - podane są pod-

stawowe przeciwwskazania, jak np. dyskopatia. Trzeba jednak za-

znaczyć, że należy unikać ćwiczeń związanych z dużym wysiłkiem

fizycznym, np. przy krótkowzroczności lub nadmiernym przeciążeniu

danych narządów przez pacjentów i rekonwalescentów. Dlatego też

w wypadku jakichkolwiek wątpliwości niezbędna jest konsultacja

lekarza specjalisty.

  Ze swej strony pragnę dodać kilka uwag dotyczących opisu nie-

których ćwiczeń. P dahastisana jest uważana za ćwiczenie, które

podwyższa ciśnienie krwi. Supta vajra;rana nie jest wskazana przy

skłonności do dyskopat  w obrębie części lędźwiowej kręgosłupa.

W tym ostatnim przypadku może być także przeciwwskazana ardha

cakrirsana. Matsyiisana obniża ciśnienie krwi. Pewne nieporozumienia

może budzić częste poruszanie seksuologicznego aspektu ćwiczeń jogi,

ale autor jest specjalistą seksuologiem, a książka ma wyraźny profil

medyczny. Zgodnie jednak z tradycją jogi, nie należy interpretować

tego podejścia w ten sposób, że joga gloryfikuje życie seksualne czy

zaleca aktywność w dziedzinie seksu. Joga oznacza o p a n o w a n i e

we wszystkich dziedzinach zewnętrznej aktywności, w tym też w dzie-

dzinie seksu, co zresztą jest poruszane w rozdziale o jamach. Należy

zatem pamiętać, że chociaż joga otwiera przed człowiekiem niemałe

możliwości w dziedzinie aktywności seksualnej, to powinno temu

towarzyszyć większe opanowanie, mające swój początek w sferze

myślowej, jednakże rozciągające się na sferę działań ciała. Popęd

seksualny powinien ulec sublimacji i zostać przetworzony na energię

 

6

 

 

 

 

duchową, która umożliwia medytację i inne wyższe ćwiczenia jogi,

a także ułatwia osiągnięcia w różnych dziedzinach życia. Takiej

sublimacji popędu płciowego sprzyja m.in. uddiy na bandha, a także

pr n yirma oraz główne ćwiczenia uspokajające umysł, zwłaszcza

medytacja. Można powiedzieć, że istnieje dodatnie sprzężenie zwrotne

pomiędzy opanowaniem seksualnym a wyższymi praktykami jogi.

Chciałem obecnie podkreślić, że joga - tak jak i inne systemy

wschodnie mające na celu doskonalenie człowieka - zawiera zbiór

norm etycznych, które powinny być przestrzegane przez praktykują-

cych tę dyscyplinę.

  Należy pazniętać o tym, że książka nadaje się jako podręcznik do

rozpoczęcia ćwiczeń hatha yoga; nadmienia o tym autor drugiej

przedmowy prof. K.N. Udupa. Joga zawsze była i jest systemem

żywym, wymagającym do praktykowania kontaktu z odpowiednim

nauczycielem. Żadne teksty pisane nigdy nie będą tu wystarczające.

Jeżeli zatem ktoś chciałby intensywnie praktykować jogę, mając na

celu coś więcej niż poprawę zdrowia i samopoczucia, to byłoby dla

niego wskazane nawiązać kontakt z kompetentnym nauczycielem,

który mógłby mu w tym pomóc.

  Pewne zastrzeżenia 2e strony metodolog  nauk może budzić fakt

zbyt częstego używania w niektórych miejscach terminu "nauka"

w specyf cznym kontekście i przy braku odpowiednich przepisów.

Zdecydowałem się jednak na nieingerowanie w słowa autora i stara-

łem się zachować możliwie wierny przekład z oryginału. Sądzę, że

pozwoli to na przekazanie swoistego rodzaju klimatu myśli autora,

a zmiany pozostawiam do ewentualnego drugiego wydania, po prze-

dyskutowaniu z autorem spornych kwest . W związku z tym, że

poszczególne części książki były tłumaczone przez różne osoby, daje

się zauważyć niejednolitość stylu. Pojawiły się też zapewne nieunik-

nione błędy spowodowane pośpiechem, aby książka ukazała się przed

przyjazdem autora do Polski i była pomocna w prowadzonych przez

niego ćwiczeniach. Za te niedociągnięcia przepraszam Czytelnika

w imieniu Redakcji, ufając, że pomimo pewnych usterek, książka

będzie interesująca i pożyteczna. Pozostaje mi tylko życzyć wszystkim,

którzy będę z niej korzystać, aby osiągnęli jak największe sukcesy.

 

                           dr Wiesław Orlicki

                           Instytut Filozof  UJ

 

 

 

 

                 PRZEDMOWA

 

   Cieszę się, że mogę napisać słowo wstępne do książki o nauce

jogi, której autorem jest Profesor Ravi R. Javalgekar. Czytając ją,

z przyjemnością zauważyłem, że została napisana prostym i łatwo

zrozumiałym językiem. Spostrzegłem także, że porusza wszystkie

aspekty praktyki jogi w życiu codziennym i może być przydatna dla

szerokiego kręgu odbiorców w świecie. Istotnie jest to zwięzły, lecz

kompletny i praktyczny podręcznik dla tych wszystkich, którzy prag-

ną stosować jogę. Porusza ona też zagadnienie przydatności jogi

w leczeniu różnych zaburzeń wywołanych przez stresy.

  Zamieszczone ryciny wyraźnie pokazują różne etapy wykonywania

asan, dzięki czemu można nawet zacząć ćwiczyć jogę, korzystając

jedynie z pomocy tej książki.

  Napisanie słowa wstępnego do tej bardzo użytecznej i łatwo

zrozumiałej książki o jodze sprawiło mi wiellcą przyjemność. Jestem

przekonany, że podręcznik ten przyniesie niemało korzyści wielu

Czytelnikom.

 

                    K. N. Udupa

                  emerytowany profesor

                  były dziekan Instytutu Nauk Medycznych

                  Banaras Hindu University, Indie.

 

 

 

 

 

g

 

 

 

 

                MOWA SERCA

 

Drogi Czytelniku

 

  Jestem niezwykle szczęśliwy z powodu naszego spotkania. Przez

całe moje życie zajmuję się ayurvedą i współczesną medycyną. Po

ukończeniu krótkiego kursu jogi prowadzonego przez Vivekananda

Kendra, Kanyakumari w Ind  doszedłem do przekonania, że umysł

ludzki jest najsilniejszą fortecą rządzącą całym ciałem.

  W tym współczesnym "wieku stresów", z powodu modernizacji

i mechanizacji, człowiek narażony jest na wielką ilość stresów i napięć

psychicznych. To powoduje znaczny wzrost niepokoju psychicznego,

doprowadzając do różnych psychicznych i psychosomatycznych zabu-

rzeń. I właśnie joga odgrywa bardzo ważną rolę w ich zapobieganiu

i leczeniu.

  Joga nie jest jakąś szczególną dziedziną nauki, lecz nauką samego

ludzkiego życia! Praktyki jogi nie są tylko samymi fizycznymi ćwicze-

niami, ale doprowadzają ciało i umysł do perfekcji. Jogg określić

można także jako religię ludzkiej istoty prowadzącą ludzkość do jej

ostatecznego celu - całkowitego spokoju umysłu. Albert Einstein

powiedział, że "nauka bez relig  jest kulawa; religia bez nauki jest

ślepa". Joga jest najbardziej proporcjonalnym i zrównoważonym

połączeniem - doskonałej nauki i przebogatej relig . I to jest właś-

ciwym powodem, dlaczego myślę, że jest tak ważne, aby Szanownemu

Czyteinikowi przekazać tę książkę o jodze.

  Książka zawiera opisane w przystępny sposób ważniejsze aspekty

jogi i najlepsze codzienne ćwiczenia, których wykonywanie prowadzi

do normalnego zdrowego życia, wolnego od mentalnego i fizycznego

niepokoju.

  Do tej pory wydano wiele wartościowych książek na temat jogi

 

                                            9

 

 

 

 

napisanych w różnych językach przez wielu uczonych i doświad-

czonych autorów. Wiadomości o yogisan s, prin yiim s, sata kriyir.s

i innych są takie same, jak w innych książkach o jodze, ponieważ nie

widzę powodu, żeby je zmieniać. Pełnię jedynie skromną rolę przed-

stawienia wielkiej skarbnicy jogi w prostej naukowej formie. Moja

rola jest ewidentnie rolą prostego sługi przekazującego skarb swego

Mistrza.

  Celowo dodałem rozdział traktujący o suryanamask rrrs, aby pod-

kreślić i rozpropagować żywe znaczenie jogowego aspektu nauki

suryanamask r s, która została ożywiona przed laty przez nieustanne

wysiłki ostatniego króla stanu Aundh w Ind -Balasaheb Pantapratini-

dhi, za co jestem mu niewymownie wdzięczny.

  Biorąc pod uwagę wzajemne oddziaływanie na siebie umysłu

i ciała, uważałem za niezbędne włączenie również rozdziału o auto-

sugest . Obecnie ustalono już, że autosugestia może być zastosowana

jako bardzo efektywna teoria (nie pociągająca za sobą żadnych

kosztów) w leczeniu większości zaburzeń psychicznych i psychosoma-

tycznych.

  Dodano także rozdział o jodze w życiu seksualnym, aby wyjaśnić,

jak poprzez jogę przeciętny człowiek może przejść od zmysłowej do

duchowej formy seksu.

  Jestem niewymownie wdzięczny Vivekananda Kendra, Kanyaku-

mari, który pokazał mi światło jogi poprzez Dr. H.R. Nagendra

i plejadę wspaniałych ekspertów, ukochanych nauczycieli, jak również

Przewodniczącemu Prof. H.W. Schmidt i Panu S. Joshi, Honorowemu

Sekretarzowi International Federation of Heil Praktikar (RFN), bez

inspiracji których nie mógłbym ukończyć tej pracy.

  Ponadto pozostaję wdzięczny Prof. dr. K.N. Udupa, emerytowa-

nemu profesorowi Banaras Hindu University, Indie,i ekspertowi jogi,

który pomimo wielu zajęć znalazł czas na przeczytanie mojej książki

i napisanie przedmowy. Mojemu przyjacielowi i przewodnikowi Panu

Andrzejowi Więckowskiemu z Warszawy, Panu Adamowi Kołaczowi

z Wrocławia oraz Pani dr Alicji Koźmińskiej z Warszawy za ich cenną

pomoc i porady.

  Jestem wielce zobowiązany Pani Danucie Lipa za szybkie przepisa-

nie mego maszynopisu, Pani Hannie Skwierczyńskiej za terminowe

wykonanie redakcji tekstu i wydawcy za wydrukowanie mojej książki

w pięknym wydaniu, a także wielu ekspertom jogi, znanym

 

10

 

 

 

 

i nie znanym przyjaciołom, którzy pomagali mi w skompletowaniu tej

pracy, jak też mojej żonie Pani Mangala, ukochanemu bratu Sham

i szwagierce Pani Neela.

  Na koniec chciałbym wyrazić moją pokorną prośbę. Sądzę, że

Czytelnik jest najlepszym krytykiem i dlatego bardzo będę sobie cenił

wszelkie uwagi i sugestie.

 

                         Pokornie oddany

                        Ravi R. Javalgekar

 

 

 

 

 

                                           11

 

 

 

 

              Wymowa sanskryckich titer

 

  W książce starano się utrzymać - z małymi wyjątkami - pisow-

nię sanskryckich nazw ćwiczeń w przyjętej w Europie transkrypcji

naukowej, będącej dokładnym odpowiednikiem alfabetu devanagari.

W niektórych miejscach jednak występują terminy spolszczone, np.

"joga". Poniżej podano kilka najważniejszych reguł wymowy:

  - kreska nad samogłoską,np.   oznacza wydhiżenie przy wymo-

    wie,

  - kropka lub kółko pod r: r, r czytamy jak ri,

                    . .

  - kropka pod t, d, n: t, d, n oznacza cerebralizację litery,

  - kropka nad n, m: ń, m oznacza unosowien.ie,

  - ń czytamy jak polskie ń,

  - c czytamy jak cz (niektórzy wymawiają miękko jak ć),

  - j czytamy jak dż (niektórzy wymawiają miękko jak dź),

  - y czytamy jak j,

  - v czytamy jak w,

  - ś czytamy jak ś,

  - s czytamy jak sz,

  - jńa czytamy jak dnia.

  W niektórych okolicach Ind  wymowa a przypomina polskie o.

 

 

 

 

 

12

 

 

 

 

        NAUKOWE ASPEKTY JOGI

 

  Termin joga pochodzi od sanskryckiego słowa yuja, co oznacza

"połączyć". Joga wiąże umysł z ciałem, nie uważa, że ciało ludzkie jest

jedynie mechanirr,em, ale całkowitym połączeniem duszy, umysłu

i ciała. Jest nauką o podejściu do ciała fizycznego, umysłu i ducha,

poprzez które człowiek może osiągnąć harmonijny rozwój zdrowia

ciała i umysłu. Joga jest nauką samego życia, akceptuje sytuację

życiową, w której się znajdujemy i doradza metody, dzięki którym

możemy przekroczyć ludzkie ograniczenia.

  Nauka jogi jest indyjskim dziedzictwem ntrzymanym od wiellciego

mędrca Patańdżalego, który przedstawił jogę w najbardziej systematy-

czny i rozumny sposób w swej książce pt. "P tanjala yogas tra".

  W nauce jogi przeprowadzono wnikliwe obserwacje i eksperymen-

ty, a ustalone prawa zostały sformułowane w postaci sutr. Nauka jogi

jest tak starannie opracowana, że działa zarówno na ludzki umysł, jak

i ciało. Wszystkie "za i przeciw" są wzięte pod uwagę i cała różnorod-

ność możliwych oddziaływań na organi", jest włączona w naukę jogi.

Ćuiczenia te działają na ważniejsze układy i narządy w maksymalnym

stopniu. Rozpatrzmy teraz krótko wpływy jogi na niektóre pod-

stawowe układy ciała ludzkiego.

 

     WPŁYW JOGI NA SYSTEM NERWOWY

 

  Zostało udowodnione, że dzięki jodze osiąga się świadomą kont-

rolę nad autonomicznym systemem nerwowym poprzez układ pod-

wzgórzowo-limbiczny, który powoduje równowagę pomiędzy sym-

patycznym i parasympatycznym systemem nerwowym. W ten sposób

łatwo osiąga się kontrolę nad umysłem, zależnym całkowicie od

autonomicznego systemu nerwowego.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin