Finanse lokalne wykład 4.doc

(31 KB) Pobierz
Finanse lokalne wykład 4

Finanse lokalne wykład 4               1.04.2012r.

 

Temat:

              Finanse lokalne i regionalne Unii Europejskiej.

 

1.        Zadania zarządu terytorialnego.

Podstawy prawne:

a)        Art. 167 ust. 1, Art. 163 i 166 – Konstytucja RP (zadania własne i zlecone)

b)       Art. 6.1, 7.1 – ustawy o samorządzie gminnym

c)        Art. 4 – ustawy  o samorządzie powiatowym

d)       Art. 14 – ustawy o samorządzie województwa.

 

Ustawy branżowe:

a)        ustawa o gospodarce nieruchomościami z 1997 roku

b)       ustawa o systemie oświaty z 1991 roku

c)        ustawa o drogach publicznych z 1985 roku

d)       ustawa o pomocy społecznej z 2004 roku

e)        prawo ochrony środowiska z 2001 roku itp.

 

Klauzula domniemanych kompetencji – Art. 167.1 Konstytucji RP.

 

Jednostkom samorządu terytorialnego zapewnia się udział w dochodach publicznych odpowiednio do przypadających im zadaniom.

 

Nowe zadania i ich szacowane skutki finansowe (przykładowe):

-                od 2000 roku samorządom przybyło 60 nowych zadań bez odpowiednich rekompensat finansowych

-                wniosek jednostek samorządu terytorialnego do trybunału konstytucyjnego lista nowych zadań z ostatnich lat + zbiorcze symulacje dotyczące ich skumulowania negatywnych konsekwencji dla budżetów jednostek samorządów terytorialnych

-                według analiz przygotowanych przez Związek Miast Polski zmiany w systemach finansowych w latach 2007 – 2011 spowodowały uszczuplenie kasy samorządów wszystkich szczebli o kwotę 8 miliardów złotych rocznie.

 

2.        Zadania Jednostek Samorządu Terytorialnego.

Zadania własne:

a)        obligatoryjne

b)       fakultatywne

np.

-                finansowanie z własnych środków i na własną odpowiedzialność

-                Źródła finansowania: dochody własne, subwencja ogólne w niektórych przypadkach dotacje na dofinansowanie zadań własnych

 

Zadania zlecone:

a)        ustawowo

b)       w drodze porozumienia

np.

-                finansowanie – środki obce,

-                Źródła finansowania: dotacja celowa a w przypadku zadań powierzonych źródła finansowania określone w drodze porozumienia

Finansowanie ze środków gminy (przykłady):

-                ochrona porządku publicznego

-                zagospodarowanie przestrzenne gminy

-                ochrona środowiska naturalnego

 

Podział zadań własnych wg. Z. Niewiadomskiego:

a)        infrastruktura społeczna  (lokalna - gmina, ponad lokalna - powiat, regionalna - województwo)

b)       infrastruktura techniczna

c)        porządek i bezpieczeństwo publiczne

d)       ład przestrzenny i ekologiczny

 

3.        Problematyka działalności gospodarczej samorządu terytorialnego – dylematy:

a)        JST jako przedsiębiorca nastawiony na zysk?

b)       Wielka Brytania – zakaz prowadzenia działalności gospodarczej samorządu wykraczającej poza sferę nieużyteczności publicznej

c)        Austria – pełna swoboda samorządu w podejmowaniu tej działalności

 

4.        Działalność gospodarcza gminy w Polsce:

a)        sfera użyteczności publicznej (zadania użyteczności publicznej) – są to zadania własne gminy, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie potrzeb zbiorowych ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych

b)       poza sferą użyteczności – działalność zarobkowa gmin (tak), ale są ograniczenia wynikające z ustawy z dnia 20.12 1996 roku o gospodarce komunalnej

 

5.        Formy prowadzenia działalności przez JST:

a)        sfera użyteczności publicznej – zakład budżetowy (nie posiada osobowości prawnej, jest tzw. ułomną osobą prawną – prowadzi działalność gospodarczą jedynie w granicach pełnomocnictwa udzielonego przez gminę

b)       poza sferą użyteczności publicznej – spółki kapitałowe (posiadają określoną osobowość prawną, sp. z o. o.)

 

6.        Kiedy gmina może tworzyć spółki prawa handlowego i przystąpić do nich poza sferę użyteczności?

a)        istnieją niezaspokojone potrzeby wspólnoty samorządowej na rynku lokalnym

b)       występuje w gminie bezrobocie w znacznym stopniu co wpływa ujemnie na poziom życia wspólnoty samorządowej

c)        jeżeli dotyczy to tworzenia i przystępowania gminy do spółek, zajmujących się czynnościami bankowymi, ubezpieczeniowymi oraz działalnością doradczą, promocyjną, edukacyjną, wydawniczą na rzecz JST, a także innych spółek ważnych dla rozwoju gminy

 

Powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza sferę użyteczności publicznej. Województwo może tylko prowadzić czynności promocyjne, edukacyjne i wydawnicze służące rozwojowi województwa.

 

7.        Definicja i istota Partnerstwa Publiczno – Prawnego

Jest to współpraca podmiotów sektora prywatnego z sektorem publicznym w zakresie realizacji zadań tradycyjnie wykonywanych przez sektor publiczny, podnosząca korzyści obu sektorom, zarówno komercyjne jak i społeczne oraz rozdzielające zadania i ryzyko.

 

8.        PPP – podstawy prawne

-          ustawa z dnia 19.12.2008 o partnerstwie publiczno prawnym

-          ustawa z dnia 9.01.2009 o koncesji na roboty budowlane.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin