1. STAROŻYTNOŚĆ
a) Dwa systemy wychowania: Sparta i Ateny.
SPARTA
ATENY
- ideał wychowania to dobry wojownik i posłuszny obywatel;
- dzieci są własnością państwa; ono ingeruje w ich wychowanie od momentu urodzenia;
- zaraz po urodzeniu dziecka ojciec miał obowiązek przedstawienia je geruzji, która decydowała czy nadaje się ono na dobrego obywatela;
- do 7 roku życia dzieci były wychowywane przez matki i niewolnice, ale pod kontrolą specjalnego urzędnika państwowego tzw. pajdemona;
- dzieci nie mogły być rozpieszczane, ale i nie wolno było ich bić;
- ważną rolę w wychowaniu odgrywała muzyka, bo to ona, wg Greków, kształtowała charakter;
- po 7 roku życia chłopcy przechodzą do instytucji wojskowych, w których przebywają do 30 roku życia;
- dziewczęta pozostają w domu, ale ich program wychowania jest identyczny jak chłopców, tyle, że uczą się one dodatkowo opieki nad rannymi i niemowlętami;
- do 18 roku życia chłopcy są przygotowywani do służby wojskowej poprzez ćwiczenia fizyczne; przyzwyczaja się ich do widoku krwi i śmierci ludzi; uczono bezwzględnego posłuszeństwa wobec przełożonych oraz czujności i sprytu; słabe jednostki eliminowano;
- w 18 roku życia chłopiec rozpoczynał 2-letnią służbę wojskową zwaną efebią; potem przez 10 lat przebywał w koszarach, a w razie potrzeby wyruszał na wyprawę wojenną;
- w 30 roku życia chłopiec otrzymywał pełnoletniość, kawałek ziemi i musiał się ożenić;
- dziewczęta już w 20 roku życia mogły zostać żonami;
- państwo spartańskie nie zajmowało się wychowaniem intelektualnym dzieci, ale jeśli rodzice umieli czytać i pisać to mogli tą wiedzę przekazać swoim dzieciom;
- państwo dbało o to, by młody Spartanin nauczył się historii własnego narodu i prawa Likurga.
- 3 okresy wychowania człowieka:
I - lata dzieciństwa spędzone na łonie rodzinnym;
II - lata szkolne u dowolnie wybranych mistrzów;
III - okres efebii ujęty przez organizację państwową;
- po odkarmieniu przez matkę dziecko przechodziło do rąk niańki, która otaczała je mnóstwem zabawek;
- do 6 roku życia czas upływał dziecku na zabawach w otoczeniu domowym; mężczyzna mało interesował się dzieckiem; było ono traktowane lekko i wesoło;
- około 7 roku życia chłopiec szedł do szkoły; do 18 roku życia przebywał pod nadzorem pedagoga (był nim zaufany niewolnik, któremu ojciec powierzał opiekę nad dzieckiem i jego wychowanie; dawał mu tez rózgę z szerokim prawem do korzystania z niej);
- przez pierwsze 7 lat kształcono dziecko w zakresie elementarnym, muzycznym i poetyckim;
- najważniejsza była nauka tabliczki mnożenia;
- około 10 roku życia dzieci uczyły się wierszy na pamięć (Homera); celem było wpajanie cnotliwości i kształcenie moralne;
- około 14 roku życia młodzieniec spędzał większość czasu na ćwiczeniach gimnastycznych, a od 18 do 20 roku życia miał obowiązek służby wojskowej; po ukończeni efebii chłopiec stawał się obywatelem;
11
b)
!
c) Działalność nauczycielska Sofistów.
Ø naukę powinno rozpoczynać się bardzo wcześnie, aby już w chłopięcym wieku otwierać oczy na poznanie prawdy;
Ø jedynego źródła naszej wiedzy upatrywali w poznaniu zmysłowym; wysoko stawiali sobie cnotę;
Ø chodziło im o znaczenie plutokracji; Sofiści uważali człowieka za tego, który może wszystko;
2. ŚREDNIOWIECZE
Ø Kościół prowadził 3 typy szkół:
a) klasztorne (kształcące zakonników) – ich celem było przejęcie kontroli nad ruchem pustelniczym; oddawano do nich dzieci szlacheckie już w wieku 7 lat; śluby zakonne składali za nie rodzice; nadzór nad nimi sprawował opat, a kierownikiem był magister principalis; dzieliły się na wewnętrzne i zewnętrzne; szkoły te, uczyły podstawowych wiadomości (łaciny, początków gramatyki i śpiewu kościelnego); ich upadek następuje w X wieku w związku z domniemanym końcem świata;
b) katedralne albo kolegiackie (kształcące duchownych świeckich) – były to szkoły na poziomie średnim; nauka w nich trwała minimum 10 lat; przyjmowano do nich uczniów z umiejętnością czytania i pisania w języku łacińskim i praw wiary; 7 sztuk wyzwolonych uczył submagister, a teologii i prawa kościelnego – scholastyk; do soboru lateranejskiego szkoły zakładał i zamykał biskup; od X wieku do szkół zaczęto przyjmować także uczniów świeckich.
c) Szkoły parafialne – powstają najpóźniej, bo w XII wieku; uczono w nich języka łacińskiego, rachunku, religii i śpiewu kościelnego; nie musieli uczniowie wybierać po nich stanu duchownego, ale po ich ukończeniu mogli zostać duchownymi albo pomocnikami księży;
Ø
Ø Druidzi Irlandzcy – byli bardzo wysoko wykształconymi kapłanami celtyckimi, którzy próbowali przełamać kościelny monopol oświatowy (udaje im się to w V wieku n.e.); prowadzili szkoły; w połowie V wieku papież wysyła do Irlandii Św. Patryka, by ich nawrócił na chrześcijaństwo; druidzi wiedząc, że jeśli nie przyjmą tej religii zostanie im ona narzucona siłą, godzą się ją przyjąć i zamieszkać w klasztorach, ale pod warunkiem, że nadal (będąc już kapłanami chrześcijańskimi) będą mogli prowadzić szkoły i zajmować się nauką; na terenie Irlandii wprowadza się 3 typy szkół:
a) szkoły elementarne – uczono w nich języka irlandzkiego, historii, prawa i literatury irlandzkiej; przeznaczone były dla mieszkańców Irlandii;
b) szkoły średnie – kształciły w języku łacińskim; uczono także 7 sztuk wyzwolonych w ujęciu starożytnym;
c) szkoły wyższe – zajmowały się studiami nad wybrana dziedziną.
Ø Z kościołem próbował tez walczyć Karol Wielki; postanowił w swoim wielokulturowym, wielojęzykowym i wieloreligijnym kraju, wprowadzić czynnik jednoczący – chrześcijaństwo i język łaciński; państwem rządzili tzw. missi dominici, a rządzeni to tzw. kapitularze; Karol Wielki kształcił swoich urzędników w szkole pałacowej, w której uczono 7 sztuk wyzwolonych w ujęciu starożytnym; kierownikiem tej szkoły był Alkwin; kiedy Karol Wielki powierza mu rozpowszechnianie szkolnictwa elementarnego na terenie całego państwa, ten odmawia; w związku z tym odsuwa go od pełnionej funkcji, a na jego miejsce wprowadza biskupa Orleanu – Teodulfa.
W 809 r. – wprowadzony zostaje pierwszy w dziejach DEKRET O OBOWIĄZKU SZKOLNYM. Państwo gwarantowało każdemu chcącemu się kształcić dostęp do szkoły elementarnej, a rodzice mieli utrzymywać dzieci podczas całej nauki szkolnej.
Ø Bolonia i Paryż – „UNIWERSYTETY MATKI”.
BOLOŃSKI
PARYSKI
- najstarszy uniwersytet europejski;
- powstanie wiąże się z wykładami prawa rzymskiego (Irneliusz i Beppo) ;
- studenci zakładają własną organizację, tzw. nacje;
- rektor wybierany jest spośród studentów;
- Fryderyk Barbarossa wygrywa dzięki profesorom tego uniwersytetu długoletni spór z papieżem; w zamian nadaje mu autonomię w 1158 r.;
- władzę zwierzchnią sprawował cesarz rzymski narodu niemieckiego;
- to uczelnia świecka studencka;
- z uniwersytetem próbuje walczyć Honoriusz III;
- najważniejszą nauką było prawo rzymskie.
- powstaje w początkach XII wieku, gdy w Paryżu rozpoczyna wykłady Piotr Abelard, który wykorzystywał do nauki teologii podstawy dialektyki; jego wykłady, dzięki którym podważał poglądy znanych teologów, spotkały się z dużym zainteresowaniem wielu młodych ludzi;
- profesorowie ustalają 2 etapy studiowania:
4-letni (student kończąc otrzymuje stopień bakałarza);
2-letnie studia specjalistyczne (jedna wybrana dziedzina naukowa; tytuł magistra);
- „akt ineptio” był pocałunkiem pożegnalno-powitalnym, żegnającym studenta, a witającym nowego wykładowcę;
- profesorowie zgłaszają się do Innocentego III o opiekę nad uniwersytetem; ten godzi się pod warunkiem rezygnacji z wykładania filozofii Arystotelesa;
- autonomię nadaje Innocenty III w 1215r.;
- od II połowy XIII wieku staje się uczelnią kościelną.
3. ODRODZENIE
Ø Dwa wzory szkół: Filip Melanchton i Jan Szturm.
MELANCHTON
GIMNAZJUM
3 LATA
III
KLASA
lektury poezji łacińskiej
+
dialektyka
i
retoryka
I
nauka podstawowych form języka łacińskiego
3 KLASY
II
nauka gramatyki
lektury łacińskie
1528 r. – ORDYNACJA SZKOLNA DLA SAKSONII wydana przez Filipa Melanchtona dzięki
czemu został on nieoficjalnym Ministrem Oświecenia luterańskich Niemiec. Nazywano go
„PRAECEPTOR GERMANIAE” („Nauczyciel Niemiec”)
...
Koteciek