Kotwica.pdf

(27 KB) Pobierz
Stawianie żagli
Karolcia Z-Z (Maj 2009)
Stawanie na kotwicy
Wyznaczamy 1 osobę do obsługi kotwicy.
K-„ Przygotować kotwicę do rzucenia z dziobu/rufy” (powinno się przygotować 3-5 razy tyle liny ile jest
głębokości w miejscu kotwiczenia; pamiętając, że poruszając się po pokładzie z kotwicą, warto jest mieć cały
czas gdzieś zaknagowany koniec liny kotwicznej)
O-„Jest przygotować kotwicę do rzucenia z dziobu/rufy” (wykonanie tej komendy polega na odmierzeniu
odpowiedniej ilości liny kotwicznej i zaknagowaniu jej oraz takie zbuchtowanie przygotowanej liny by mieć
pewność (!), że po wrzuceniu kotwicy do wody lina kotwiczna nie splącze się; zwoje liny powinny być tak
ułożone na pokładzie by lina kotwiczna luzowała się „z wierzchu” buchty)
M-„Kotwica do rzucenia klar”
W odpowiednim miejscu rzucamy kotwicę, uprzedzając załoganta obsługującego kotwicę, by nie zaplątał się w
linę kotwiczną:
K-„*Uwaga na nogi, kotwicę rzuć, linę kotwiczną luzuj”
O-„Jest kotwicę rzuć, linę kotwiczną luzuj” (załogant wpuszcza, a nie rzuca kotwicę do wody i płynnie luzuje linę
kotwiczną)
Gdy chcemy, by lina kotwiczna już nie była luzowana:
K-„Linę kotwiczną obłóż”
O-„Jest linę kotwiczną obłóż”
Na koniec załogant powinien sprawdzić, czy kotwica złapała. Robi to łapiąc za linę kotwiczną tuż nad wodą i
wykonuje kilka szarpnięć, sprawdzając czy kotwica pod wpływem tych czynności się nie przesuwa.
M-„Kotwica trzyma/nie trzyma”
Zejście z kotwicy
Wyznaczamy 1 osobę do obsługi kotwicy.
K-„Przygotować linę kotwiczną do wybierania”
O-„Jest przygotować linę kotwiczną do wybierania” (wyjątkowo nie oznacza to odknagowania liny kotwicznej, a
jedynie zajęcie dogodnej pozycji do wybierania i uchwycenie liny kotwicznej)
M-„Lina kotwiczna do wybierania klar”
K-„Linę kotwiczną wybieraj”
O-„Jest linę kotwiczną wybieraj”
Jacht przesuwa się, czekamy na meldunek:
M-„Kotwica pion” (oznacza to, że lina kotwiczna wchodzi pionowo w dół w wodę, a zatem kotwica znajduje się
dokładnie pod jachtem)
K-„Kotwicę rwij”
O-„Jest kotwicę rwij”
Oderwanie kotwicy od dna powinno być potwierdzone meldunkiem:
M-„Kotwica puściła” (co oznacza, że już nic nas nie łączy z lądem, należy uzyskać zdolność manewrową)
W pewnym momencie załogant wybierający linę kotwiczną powinien zobaczyć kotwicę, wtedy melduje:
M-„Kotwica przy burcie”
K-„Klar na kotwicy i kotwica na pokład”
O-„Jest klar na kotwicy i kotwica na pokład” (oznacza to oczyszczenie samej kotwicy z mułu, glonów i
sklarowanie całej liny kotwicznej)
Po wykonaniu tego i schowaniu kotwicy załogant powinien zameldować:
M-„Kotwica klar"
- 1 -
681525860.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin