wyklad_7.rtf
(
33 KB
)
Pobierz
Wygłaszanie referatu
Wykład 7
Co to jest referat?
•
Ustna, wspomagana pomocami audiowizualnymi prezentacja własnych tez / wyników badań
Cechy dobrego referatu
•
Przyciąga zainteresowanie publiczności przez cały czas trwania
•
Jest zrozumiały dla publiczności
•
Prowokuje do pytań i komentarzy
Długość referatu
•
Na konferencjach od 15 do 25 minut
•
Wykłady / pogadanki od 30 minut do godziny
•
Referaty na zajęciach – zależne od wykładowcy
•
Powyżej 45 minut / 1 godziny publiczność zaczyna się niecierpliwić
Nie czytaj z kartki!
•
Język pisany a język mówiony to dwa zupełnie inne języki
•
Referat odczytywany jest najlepszą receptą jak uśpić publiczność
•
Gdy czujesz się niepewnie – podpieraj się pomocami audiowizualnymi (folie, slajdy itd.)
Zacznij w sposób interesujący
•
Słuchacze decydują na samym początku, czy będą referatu słuchać
•
Zacznij od anegdoty ale tylko wtedy gdy
•
Umiesz opowiadać
•
Anegdota nie jest powszechnie znana
•
Anegdota ma się jakoś do tekstu Twojego wystąpienia
•
Zacznij od konkretnego przykładu
•
Zacznij od retorycznego pytania
•
Zacznij od szokującego twierdzenia
Dobrze zorganizuj swój wywód
•
Wylistuj punkty ważne i punkty mniej ważne
•
Logiczna organizacja całości: od punktów ogólnych do bardziej szczegółowych
•
Struktura wykładu: wprowadzenie – rozwinięcie – zakończenie
•
Wprowadzenie: powiedz, co chcesz powiedzieć
•
Rozwinięcie: powiedz to
•
Zakończenie: powiedz, co już powiedziałeś
•
Odrobina redundancji pozwala lepiej śledzić tok wywodu
Używaj konkretnych przykładów
•
Wywód czysto abstrakcyjny trudno śledzić
•
Przeplataj abstrakcje konkretami
Ilustruj wywód pomocami graficznymi / audiowizualnymi
•
Folie
•
Slajdy
•
Video
•
Rzutniki komputerowe
•
„
handouty
” rozdawane
publicznosci
Aspekty emocjonalne i społeczne wystąpienia
•
Nie staraj się powiedzieć za wiele.
•
Wykaż entuzjazm dla tego, co mówisz
•
Entuzjazm jest zaraźliwy
•
Zmieniaj tempo i formę wykładu w trakcie
•
Przeplataj lekkie tematy z cięższymi
•
Przeplataj abstrakcyjne treści konkretnymi przykładami
•
Nie mów za szybko lub za wolno
•
Staraj się pokazać związki tego, o czym mówisz z doświadczeniem odbiorców
Aspekty emocjonalne i społeczne wystąpienia
•
Nie patrz z góry na publiczność
•
Nie prezentuj się jako najlepszy autorytet w danej dziedzinie
•
Umiej przyznać, że czegoś nie wiesz
•
Nie reaguj obronnie
•
Bądź otwarty na argumenty i kontrargumenty
•
Odpowiadaj merytorycznie na pytania z sali
•
Przyznawaj rację krytykom, gdy ci mają rację
•
Bądź pewny siebie
•
Jeżeli przygotowałeś się do referatu, nie masz się czego obawiać
Przygotowanie pomocy wizualnych
•
Funkcja pomocy wizualnych
•
Przyciągają uwagę publiczności
•
Urozmaicają referat
•
Ilustrują główne punkty wywodu
•
Ułatwiają zapamiętanie referatu
•
Pozwalają na prezentację rzeczy trudnych do opisu słownego
•
Nadają wywodowi strukturę i organizację
•
Wygłaszającemu zapewniają większy komfort (zmniejszają szansę, że się „zgubi”, dają potrzebną chwilę wytchnienia itd.)
Czym pomoce wizualne nie są
•
Zastąpieniem referującego (referujący czyta z ekranu zawartość folii)
•
Artykułem / skryptem w formie wizualnej
Pomoce wizualne muszą być:
•
Adekwatne do wywodu
•
Czytelne (dostatecznie duże)
•
Przejrzyste (wiadomo, o co w nich chodzi)
•
Dobrze zorganizowane
•
Atrakcyjne
•
Nie rozpraszające
•
Dobrze
zapamiętywalne
Podstawowe błędy popełniane przy pomocach wizualnych
•
Za dużo materiału na każdej folii / slajdzie
•
Zbyt wiele folii / slajdów w trakcie prezentacji
•
Za małe litery / rysunki (nieczytelne)
•
Za szybko usuwane folie / przesuwane slajdy
•
Folie niejasne – nie wiadomo, co przedstawiają
•
Prowadzący mówi do ekranu, a nie do publiczności
Planowanie organizacji materiału na foliach
•
Zaplanuj około 10 minut na dokładne wyjaśnienie jednego głównego punktu
•
Zaplanuj 1 minutę na wyjaśnienie jednego konkretnego punktu
•
Zaplanuj przynajmniej 60 sekund na wyjaśnienie każdej folii
Policz: maksimum 10 folii / slajdów na 10 minutowy referat
Zmniejszając liczbę folii, zwiększamy czas, przez jaki jesteśmy obiektem uwagi publiczności
Wielkość tekstu na slajdach / foliach
•
Krój czcionki:
Arial
,
Curier
,
Helvetica
•
Czcionka nie mniejsza, niż 18-20
pkt
•
Czcionka pogrubiona
•
Używaj mieszaniny dużych i małych liter
Co i ile na folii / slajdzie?
•
Kilka linii tekstu na slajdzie
•
Nie więcej, niż 7 słów w linii tekstu
•
Należy unikać używania kilku tekstowych slajdów pod rząd
Jak korzystać ze slajdów / folii?
•
Nie czytaj z ekranu
•
Nie odwracaj się plecami do publiczności
•
Pokazuj rzeczy na folii, a nie na ekranie
•
Pokazuj wskaźnikiem, nie trzęsącym się palcem
•
Jeżeli przechodzisz do nowego wątku, zasłoń poprzednią folię
•
Daj publiczności dostatecznie dużo czasu na zapoznanie się z treścią folii
Prezentacja wyników na slajdach
•
Prezentacja graficzna lepsza niż tabelaryczna
•
Prezentuj tylko
wybrane
wyniki (przejrzystość!)
Grafika i kolorystyka
•
Nie przeładowuj graficznie slajdu / folii
•
Nie za dużo kolorów – działają
dystrakcyjnie
(dwa kolory wystarczą)
•
Niebieskie tło w zaciemnionym pokoju działa jak silny środek usypiający
•
Używaj barw komplementarnych
•
Gdy używasz zielonego i czerwonego, używaj kolorów nasyconych raczej niż pastelowych i grubszych linii (daltoniści!)
Porządkowanie slajdów
•
Zrób kropkę w lewym dolnym rogu slajdu
•
Na kropce umieść kolejny numer slajdu
•
Sprawdź czy slajd nie będzie odwrócony w trakcie prezentacji
Sprawdzenie sali
•
Sprawdzamy, czy w sali znajduje się rzutnik / projektor slajdów
•
Sprawdzamy, czy urządzenia działają (najlepiej na własnym materiale)
•
Czy mikrofon działa
•
Czy sala ma odpowiednie zaciemnienie (za duże / za małe)
•
Miejsca do siedzenia (czy sala jest dość duża, jak ustawione są krzesła)
Wygłaszamy referat
•
Pozycja ciała:
•
Wyprostowana lecz zrelaksowana
•
Nie rób wrażenia sztywnego
•
Nie kołysz się z nogi na
noge
•
Ruchy:
•
Próbuj nie stać w miejscu cały czas
•
Gdy wygłaszasz zza katedry, staraj się od czasu do czasu spoza niej wychodzić w stronę publiczności
•
Unikaj zbyt gwałtownych ruchów
•
Nie biegaj, nie tańcz
Gesty naturalne
•
Używaj naturalnych gestów dla podkreślenia punktów swojej wypowiedzi
•
Gestykulacja z dłońmi trochę wyżej, niż łokcie
•
Postawa wychylona w kierunku audytorium
Gesty nienaturalne
•
Trzymanie rąk w kieszeniach
•
Ramiona założone z tyłu
•
Ramiona skrzyżowane z przodu
•
Ramiona na biodrach, nogi rozstawione
•
Nerwowe zacieranie rąk
•
Miarowe kołysanie się
•
...
Plik z chomika:
psychUW
Inne pliki z tego folderu:
wskazowki_redakcyjne.doc
(34 KB)
Wzory_tabel.doc
(111 KB)
wyklad_7.rtf
(33 KB)
wyklad_6.rtf
(10 KB)
wyklad_5[1].ppt
(84 KB)
Inne foldery tego chomika:
Adolescencja jako przejście od dzieciństwa do dorosłości
Autyzm u dzieci
Badania sondażowe
Choroby OUN i ich wpływ na funkcjonowanie człowieka z perspektywy neuropsychologii klinicznej
Doktryny i fenomeny
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin