CECHY INFORMACJI ZWROTNEJ
· co czułem, gdy słuchałem
· co było dla mnie ważne
· co zapamiętałem
· czego mi brakowało
· co widziałem
· przeżyłem coś podobnego... (jedno, dwa zdania)
1. Dokonuj opisu, nie oceniaj! Oceny wydaje się poprzez odnoszenie się do systemu własnej wartości, natomiast opis jest neutralnym sprawozdaniem.
2. Mów o zachowaniu danej osoby, a nie o samej osobie. Ważne jest, żebyś zajmował się tym, co ten ktoś robi, a nie swoimi domysłami na jego temat.
3. Skup się na spostrzeżeniach, ale nie wyciągaj wniosków. Spostrzeżenia zawierają to, co możesz zobaczyć i usłyszeć w zachowaniu drugiej osoby, a wnioski są własną interpretację tego co zobaczyłeś, czy usłyszałeś.
4. Skup się na zachowaniach w odniesieniu do „tu i teraz”. Kiedy pojawiają Ci się jakieś spostrzeżenia i reakcje, staraj się je przekazać tak szybko, jak jest to możliwe - będą one wtedy najbardziej wartościowe. Znakomite informacje dane w niewłaściwym czasie, mogą przynieść więcej szkody niż pożytku
5. Dziel się informacjami i pomysłami, ale nie dawaj rad! Kiedy udzielasz rad, mówisz co zrobić z informacją. Ponieważ mówisz człowiekowi co ma robić, odbierasz mu wolność określania samemu sobie, jakie postępowanie jest dla niego najwłaściwsze.
6. Skup się na korzyści, jaką informacja zwrotna może dać odbiorcy, a nie na korzyści, jaką Ty możesz mieć „wyrzucając” ją z siebie. Informacja zwrotna ma służyć potrzebom osoby, która ją otrzymuje, a nie tej która jej udziela.
7. Ogranicz się do tej ilości informacji, którą odbierająca osoba może spożytkować, a nie do tej którą chcesz przekazać. Kiedy dajesz więcej, niż ktoś może spożytkować bardziej zadawalasz swoje potrzeby, niż mu pomagasz.
stefaniaa1234