Cechy inf. zwrotnej.doc

(27 KB) Pobierz

 

CECHY  INFORMACJI  ZWROTNEJ

 

Informacja zwrotna jest to oddanie tego co zobaczyłeś, usłyszałeś, poczułeś. Jest to powiedzenie:

·       co czułem, gdy słuchałem

·       co było dla mnie ważne

·       co zapamiętałem

·       czego mi brakowało

·       co widziałem

·       przeżyłem coś podobnego... (jedno, dwa zdania)

 

WSKAZÓWKI

 

1.   Dokonuj opisu, nie oceniaj! Oceny wydaje się poprzez odnoszenie się do systemu własnej wartości, natomiast opis jest neutralnym sprawozdaniem.

2.   Mów o zachowaniu danej osoby, a nie o samej osobie. Ważne jest, żebyś zajmował się tym, co ten ktoś robi, a nie swoimi domysłami na jego temat.

3.   Skup się na spostrzeżeniach, ale nie wyciągaj wniosków. Spostrzeżenia zawierają to, co możesz zobaczyć i usłyszeć w zachowaniu drugiej osoby,
a wnioski są własną interpretację tego co zobaczyłeś, czy usłyszałeś.

4.   Skup się na zachowaniach w odniesieniu do „tu i teraz”. Kiedy pojawiają Ci się jakieś spostrzeżenia i reakcje, staraj się je przekazać tak szybko, jak jest to możliwe - będą one wtedy najbardziej wartościowe. Znakomite informacje dane w niewłaściwym czasie, mogą przynieść więcej szkody niż pożytku

5.   Dziel się informacjami i pomysłami, ale nie dawaj rad! Kiedy udzielasz rad, mówisz co zrobić z informacją. Ponieważ mówisz człowiekowi co ma robić, odbierasz mu wolność określania samemu sobie, jakie postępowanie jest dla niego najwłaściwsze.

6.   Skup się na korzyści, jaką informacja zwrotna może dać odbiorcy, a nie na korzyści, jaką Ty możesz mieć „wyrzucając” ją z siebie. Informacja zwrotna ma służyć potrzebom osoby, która ją otrzymuje, a nie tej która jej udziela.

7.   Ogranicz się do tej ilości informacji, którą odbierająca osoba może spożytkować, a nie do tej którą chcesz przekazać. Kiedy dajesz więcej, niż ktoś może spożytkować bardziej zadawalasz swoje potrzeby, niż mu pomagasz.

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin