PLAN PRACY MAJ- 5 6 latki..doc

(66 KB) Pobierz
PLAN PRACY

 

 

 

 

 

 

PLAN PRACY

 

WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

 

NA MIESIĄC MAJ 2001 DLA DZIECI 5 – 6 LETNICH

 

 

              TEMATYKA:

 

1.      WYCIECZKA DO KRAINY BAJEK.

2.      MAMA – PIERWSZE SŁOWO DZIECKA.

 

 

CELE OPERACYJNE:

 

Dzieci powinny:

-          właściwie i prawidłowo korzystać z książek;

-          wyrabiać  nawyk samodzielnego korzystania z biblioteki;

-          rozwijać intelektualny i emocjonalny stosunek do książki jako źródła wiadomości i przeżyć;

-          znać poczucie sprawiedliwości i dobroci wykorzystując wzorce osobowe znanych sobie bajek;

-          rozwijać i wyrażać szacunek, przywiązanie, uczucie miłości i troskliwości dla mamy;

-          spełniać określone stałe obowiązki w domu;

-          dostrzegać wartość pracy domowej i zawodowej matki;

-          dostrzegać potrzeby swoich bliskich (m. in. matki);

-          wyrażać swoje uczucia, przeżycia w ekspresji słowno – ruchowej w zabawie w teatr.

 

 

 

 

 

 

 

 

OPRACOWAŁA: IZABELA FRANKOWSKA

 

 

WYCIECZKA DO KRAINY BAJEK

 

CEL GŁÓWNY: Wprowadzanie dziecka w świat wartości uniwersalnych np. dobro, prawda, miłość, piękno poprzez tworzenie otoczenia sprzyjającego rozumieniu i przeżywaniu tych wartości.

CEL KSZTAŁCĄCY: Wyrabianie u dzieci:

            -    umiejętności właściwego i poprawnego korzystania z książek ;

-          nawyku samodzielnego korzystania z biblioteki;

-          intelektualnego i emocjonalnego stosunku do książki jako źródła wiadomości i przeżyć;

-          poczucia sprawiedliwości i dobra wykorzystując wzorce osobowe znanych bajek.

 

OBSZARY EDUKACYJNE:

    I.  EDUKACJA SPOŁECZNO – MORALNA:

2.       Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi: poziom IV p. 1, 21 str. 20-21.

3.       Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych; poziom IV p.1, 2,6,9, str. 23-24.

    III. EDUKACJA RUCHOWA:

1.       Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy dydaktyczne. str. 41

2.       doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne. str. 47

    IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA;

3.       Obserwuję, eksperymentuję i odkrywam przyrodę w okresie wiosny; poziom IV p. 1,3,  str. 62.

   V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA:

1.       Uczę się rozumienia informacji przekazywanych w sposób niewerbalny; poziom IV p. 1 str. 74.

2.       Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć; poziom IV p. 8,9,10,11,13,16 str. 78

3.       Mam zawsze kontakt z książką; poziom IV p. 1,7,9,11,14,16, treści rozszerzające:  p. 2,3 str. 82

4.       Poznaję literaturę i bawię się w teatr; poziom IV p. 2,3,5,6,8,10 str. 84

5.       Doskonalę swoją wymowę; poziom IV p. 5,9

  VI. EDUKACJA W ZAKRESIE PRZYGOTOWANIA DO PISANIA I CZYTANIA:

1.       Doskonalę spostrzegawczość wzrokową; poziom IV p. 7, 15 str. 98

3.   Przygotowuje się do pisania; poziom IV p. 5,24 str. 104 – 105

4.       Przygotowuję się do czytania i czytam; poziom IV p. 10, 17,19,27 treści rozszerzające; 1,2 str. 109 –111.

   VII. EDUKACJA MATEMATYCZNA

  VIII. EDUKACJA KULTUROWO – ESTETYCZNEJ

2.       Poznaje sztukę plastyczną i sam jestem twórcą; poziom IV p.2,4,5,9,12 str. 136

    IX.  EDUKACJA MUZYCZNA

1.       Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia; poziom IV p.5  treści rozszerzające p.1 str. 140

2.       Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce; poziom IV p.2,3,5 treści rozszerzające p.1 str. 144

    

ZADANIA EDUKACYJNE:

-    „Wycieczka do krainy bajek” – rozmowa z całą grupą z wykorzystaniem serii ilustracji znanych bajek- wypowiadanie się krótkimi prawidłowo zbudowanymi zdaniami, omawianie postaci w nich występujących, wyciąganie wniosków iż dobro zwycięża zło.

- „Śpiąca królewna” Ch. Pierrautt – wywołanie dyskusji o królewnach i księżniczkach z innych bajek o ich wyglądzie zewnętrznym, obowiązkach (5 l.), odczytywanie tytułów z książek z bajkami, układanie ich z alfabetu ruchomego (6 l.) oraz praca z dziećmi uzdolnionymi.

-„Książka” A. Kamieńska – słuchanie wiersza, próby recytacji – wyrabianie intelektualnej i emocjonalnej więzi z książką.

- „Teatr” -czytanie tekstu z podziałem na role – rozwijanie techniki czytania, doskonalenie analizy i syntezy wzrokowo – słuchowej.

- „Deszcz” – czytanie krótkich tekstów – doskonalenie techniki czytania, naśladowanie rytmu padającego deszczu.

-„ Zakładka do książki” – wycinanie i ozdabianie – kształtowanie umiejętności korzystania z otrzymanych informacji, rozwijanie pomysłowości i wyobraźni twórczej.

-„Bajkowe zamki” – budowanie z klocków lub piasku – doskonalenie umiejętności przestrzennego widzenia.

-„Laleczka z saskiej porcelany” słuchanie piosenki-  wyrabianie umiejętności słuchania i śpiewania piosenek dziecięcych , próby wyrażania ruchem nastroju muzyki.

-„Tworzenie muzyki do bajek” – zapoznanie z grą na instrumentach perkusyjnych, właściwy ich dobór do zagrania radości, smutku lub grozy.

-„Książeczka” – zabawa inscenizowana oparta na treści piosenki - rozwijanie słuchu muzycznego, zwrócenie uwagi na zachowanie tempa i rytmu.

- Zajęcia z rytmiki prowadzone przez instruktora.

-„Moja własna bajka” –projektowanie   i rysowanie okładki do wykonanej przez siebie książeczki – wyrabianie pomysłowości i stosowanie różnych form łączenia.

-„Ulubiona postać z bajki” (5 l.) –malowanie lub rysowanie – narysowanie „kompletnej” postaci z wypełnieniem całej powierzchni kartki;

-„Jak wygląda kraina fantazji?”-  (6 l.) inspirowanie dzieci treścią bajek rozbudzających ich wyobraźnie

-„Zapraszamy do teatru” – wykonanie kukiełek z rękawiczek, próby odegrania własnej bajki- kształcenie twórczego myślenia, zachęcenie do estetycznego wykonania pracy.

-„Święto pluszowego misia” – manipulowanie przedmiotami i ustalanie wyniku dodawania i odejmowania (w zakresie 10) (5 l.)

„ Zadania – zagadki” (6 l.) – zapisywanie czynności matematycznych – liczenie i układanie działań arytmetycznych.

-„Wyścigi żab” (6 l.) – zapisywanie czynności matematycznych grafami i kreskami- konstruowanie gry.

„ Zabawy z kostkami” (5 l.) – zabawa dydaktyczna – dodawanie i odejmowanie na palcach i innych zbiorach zastępczych (w zakresie do 10).

- Zestaw ćwiczeń w terenie nr 17 – wyrabianie poprawnej postawy oraz spostrzegawczości na sygnały wzrokowo – słuchowe.

-Wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem: - czworakowania: „Żabki na łące” – wyrabianie zwinności, swobody w poruszaniu się;            

-          równowagi: „Zagubiony kotek” –doskonalenie umiejętności utrzymania równowagi

 

 

I i III CZĘŚĆ DNIA

 

- Zorganizowanie kącika książki w nowe i ciekawe książki – zachęcenie dzieci do uzupełniania  go książkami z domu

-Nasze ulubione bajki – zabawa w teatr – odgrywanie scen z różnych bajek- wykorzystanie różnorodnych akcesorii,

- Przygotowanie i odegranie krótkiej bajki dla młodszych kolegów – sprawdzenie się w roli aktora

-„Moja własna bajka” zachęcenie dzieci do wymyślania własnych bajek, przygód które chciałyby przeżyć w świecie fantazji;

-„O rybaku i złotej rybce” – słuchanie nie znanej dzieciom bajki o ciągle zmieniającej się akcji i próby przewidywania dalszych losów bohaterów, uzasadnienie swojego wypowiedzi;

-„Bajki dla dzieci” – oglądanie bajek na przeźroczach zachęcenie do wypowiedzi nt. poznanego utworu, do ekspresyjnego wyrażania własnymi słowami jego treści.

-„Agencja reklamowa” – dzieci podzielone na grupy wymyślają produkt np. lizak, który się nie wylizuje i przygotowują do niego treść i formę reklamy.

-„O jakiej bajce mówimy” – zab. dydaktyczna- przestrzeganie zasady zadawania pytań (nt. bajki), na które odpowiada się tylko: „TAK” lub „NIE”.

-„Bajkowe muzeum” – wykonywanie lub rysowanie przedmiotów charakterystycznych dla poszczególnych bajek.

-„Rysowanie komiksu” – próby opisania obrazkami akcji od początku do końca z zachowaniem chronologii.

- spacery i wycieczki – obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MAMA – PIERWSZE SŁOWO DZIECKA

 

CEL OGÓLNY: Umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.

CEL KSZTAŁCĄCY: Kształcenie uczucia przywiązania i szacunku dla rodziców;

                                    Rozwijanie umiejętności wyrażania swoich uczuć w ekspresji słowno –   ruchowej.

 

OBSZARY EDUKACYJNE:

      I.  EDUKACJA SPOŁECZNO – MORALNA:

       1.  Poznaje zasady życia w rodzinie; poziom IV p. 2, 9,10 str. 16

2.  Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi: poziom IV p. 7,11 str. 20-21.

3.       Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych; poziom IV p.5, 7,9, str. 23-24.

    III. EDUKACJA RUCHOWA:

1.       Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy dydaktyczne. str. 41

2.       Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne. str. 47

    IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA;

3.       Obserwuję, eksperymentuję i odkrywam przyrodę w okresie wiosny; poziom IV p. 4,9,  str. 62.

   V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA:

1.  Uczę się rozumienia informacji przekazywanych w sposób niewerbalny; poziom IV p. 1 b), str. 74.

2.  Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć; poziom IV p. 3,8,10,11 treści rozszerzające p.3 str. 78

3.       Mam zawsze kontakt z książką; poziom IV p. 1, 2,  treści rozszerzające:  p. 2, str. 82

4.       Poznaję literaturę i bawię się w teatr; poziom IV p. 1,6,8,9,12 str. 84

5.       Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych; poziom IV p. 1, 6, 10 e),  str. 87

6.   Doskonalę swoją wymowę; poziom IV p. 8,9 str.91

  VI. EDUKACJA W ZAKRESIE PRZYGOTOWANIA DO PISANIA I CZYTANIA:

1.  Doskonalę spostrzegawczość wzrokową; poziom IV p. 13 str. 98

3.   Przygotowuje się do pisania; poziom IV p. 3, 16,30,38 str. 104 – 105

4.       Przygotowuję się do czytania i czytam; poziom IV p. 3,10,26,28 treści rozszerzające; 1,2 str. 109 –111.

   VII. EDUKACJA MATEMATYCZNA

  VIII. EDUKACJA KULTUROWO – ESTETYCZNEJ

3.  Poznaje sztukę plastyczną i sam jestem twórcą; poziom IV p.2,4,5,9,12 str. 136

    IX.  EDUKACJA MUZYCZNA

1.       Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia; poziom IV p.5  str. 140

2.       Poznaje instrumenty muzyczne i próbuję na nich grać; poziom IV p.2, 4

3.       Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce; poziom IV p.2,3,9 str. 144

 

ZADANIA EDUKACYJNE:

-„Kwiatek dla mamy” – opowiadanie dzieci na podstawie historyjki obrazkowej od ostatniego obrazka – układanie historyjki od ostatniego obrazka, kształcenie myślenia przyczynowo – skutkowego.

-„Gdybym był czarodziejem to dla mamy ...” – opowiadanie twórcze dzieci (drama) – dostrzeganie przez dzieci potrzeb swoich bliskich, stosowanie poprawnych form fleksyjnych.

-„Dobra to chatka gdzie mieszka matka” L. krzemieniecka – słuchanie utworu – wyodrębnienie akcji, próba oceny postępowania bohaterów

-„Dobra to chatka gdzie mieszka matka” L. Krzemieniecka – inscenizacja utworu- wzbogacenie słownika dziecka w oparciu o literaturę, próby wypowiadania znanych fragmentów utworów z podziałem na role.

-„Gwieździsta kula” – upominek dla mamy – dokładne wykonywanie poleceń nauczyciela, kształcenie sprawności manualnych;

-„Biedronka” – laurka dla mamy – metoda origami, kształcenie precyzji ruchów dłoni, staranność i dokładność gwarantuje poprawne wykonanie pracy.

-„Portret mojej mamy” - malowanie na szkle, pogłębianie doświadczeń plastyczno – konstrukcyjnych,(6 l.)

-„Moja mama” – lepienie z plasteliny I gr., wyklejanie wełną, materiałami tekstylnymi postaci mamy (5 l.)- rozbudzanie inwencji twórczej, wdrażanie do doprowadzania pracy do końca.

-„Obrazek dla mamy” – wyklejanie w powiązaniu z wierszem  H. Łochockiej pod tym samym tytułem- wyrażanie przeżyć w pracy plastycznej, rozwijanie sprawności dłoni i palców, właściwe rozmieszczenie form na płaszczyźnie.

-„Pieczenie ciasta” – nauka tańca integracyjnego – zapoznanie z podstawowymi ruchami w tańcu, wyrabianie poczucia rytmu.

-„Bukiecik” – śpiewanie piosenki – podejmowanie prób gry na dzwonkach – stwarzanie dzieciom możliwości odtworzenia linii melodycznej  prostej piosenki na dzwonkach.

-„Życzenia dla mamy” – improwizacja słowno – muzyczna – rozwijanie twórczości słownej i muzycznej.

-„Razem z mamą” – zabawa z piosenką – kształcenie płynności ruchów, wrażliwości muzycznej.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin