NA MIESIĄC MAJ 2001 DLA DZIECI 5 – 6 LETNICH
TEMATYKA:
1. WYCIECZKA DO KRAINY BAJEK.
2. MAMA – PIERWSZE SŁOWO DZIECKA.
CELE OPERACYJNE:
Dzieci powinny:
- właściwie i prawidłowo korzystać z książek;
- wyrabiać nawyk samodzielnego korzystania z biblioteki;
- rozwijać intelektualny i emocjonalny stosunek do książki jako źródła wiadomości i przeżyć;
- znać poczucie sprawiedliwości i dobroci wykorzystując wzorce osobowe znanych sobie bajek;
- rozwijać i wyrażać szacunek, przywiązanie, uczucie miłości i troskliwości dla mamy;
- spełniać określone stałe obowiązki w domu;
- dostrzegać wartość pracy domowej i zawodowej matki;
- dostrzegać potrzeby swoich bliskich (m. in. matki);
- wyrażać swoje uczucia, przeżycia w ekspresji słowno – ruchowej w zabawie w teatr.
OPRACOWAŁA: IZABELA FRANKOWSKA
CEL GŁÓWNY: Wprowadzanie dziecka w świat wartości uniwersalnych np. dobro, prawda, miłość, piękno poprzez tworzenie otoczenia sprzyjającego rozumieniu i przeżywaniu tych wartości.
CEL KSZTAŁCĄCY: Wyrabianie u dzieci:
- umiejętności właściwego i poprawnego korzystania z książek ;
- nawyku samodzielnego korzystania z biblioteki;
- intelektualnego i emocjonalnego stosunku do książki jako źródła wiadomości i przeżyć;
- poczucia sprawiedliwości i dobra wykorzystując wzorce osobowe znanych bajek.
OBSZARY EDUKACYJNE:
I. EDUKACJA SPOŁECZNO – MORALNA:
2. Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi: poziom IV p. 1, 21 str. 20-21.
3. Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych; poziom IV p.1, 2,6,9, str. 23-24.
III. EDUKACJA RUCHOWA:
1. Rozwijam swoją sprawność ruchową poprzez gry i zabawy dydaktyczne. str. 41
2. doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne. str. 47
IV. EDUKACJA PRZYRODNICZA;
3. Obserwuję, eksperymentuję i odkrywam przyrodę w okresie wiosny; poziom IV p. 1,3, str. 62.
V. EDUKACJA W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA:
1. Uczę się rozumienia informacji przekazywanych w sposób niewerbalny; poziom IV p. 1 str. 74.
2. Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć; poziom IV p. 8,9,10,11,13,16 str. 78
3. Mam zawsze kontakt z książką; poziom IV p. 1,7,9,11,14,16, treści rozszerzające: p. 2,3 str. 82
4. Poznaję literaturę i bawię się w teatr; poziom IV p. 2,3,5,6,8,10 str. 84
5. Doskonalę swoją wymowę; poziom IV p. 5,9
VI. EDUKACJA W ZAKRESIE PRZYGOTOWANIA DO PISANIA I CZYTANIA:
1. Doskonalę spostrzegawczość wzrokową; poziom IV p. 7, 15 str. 98
3. Przygotowuje się do pisania; poziom IV p. 5,24 str. 104 – 105
4. Przygotowuję się do czytania i czytam; poziom IV p. 10, 17,19,27 treści rozszerzające; 1,2 str. 109 –111.
VII. EDUKACJA MATEMATYCZNA
VIII. EDUKACJA KULTUROWO – ESTETYCZNEJ
2. Poznaje sztukę plastyczną i sam jestem twórcą; poziom IV p.2,4,5,9,12 str. 136
IX. EDUKACJA MUZYCZNA
1. Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia; poziom IV p.5 treści rozszerzające p.1 str. 140
2. Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce; poziom IV p.2,3,5 treści rozszerzające p.1 str. 144
ZADANIA EDUKACYJNE:
- „Wycieczka do krainy bajek” – rozmowa z całą grupą z wykorzystaniem serii ilustracji znanych bajek- wypowiadanie się krótkimi prawidłowo zbudowanymi zdaniami, omawianie postaci w nich występujących, wyciąganie wniosków iż dobro zwycięża zło.
- „Śpiąca królewna” Ch. Pierrautt – wywołanie dyskusji o królewnach i księżniczkach z innych bajek o ich wyglądzie zewnętrznym, obowiązkach (5 l.), odczytywanie tytułów z książek z bajkami, układanie ich z alfabetu ruchomego (6 l.) oraz praca z dziećmi uzdolnionymi.
-„Książka” A. Kamieńska – słuchanie wiersza, próby recytacji – wyrabianie intelektualnej i emocjonalnej więzi z książką.
- „Teatr” -czytanie tekstu z podziałem na role – rozwijanie techniki czytania, doskonalenie analizy i syntezy wzrokowo – słuchowej.
- „Deszcz” – czytanie krótkich tekstów – doskonalenie techniki czytania, naśladowanie rytmu padającego deszczu.
-„ Zakładka do książki” – wycinanie i ozdabianie – kształtowanie umiejętności korzystania z otrzymanych informacji, rozwijanie pomysłowości i wyobraźni twórczej.
-„Bajkowe zamki” – budowanie z klocków lub piasku – doskonalenie umiejętności przestrzennego widzenia.
-„Laleczka z saskiej porcelany” słuchanie piosenki- wyrabianie umiejętności słuchania i śpiewania piosenek dziecięcych , próby wyrażania ruchem nastroju muzyki.
-„Tworzenie muzyki do bajek” – zapoznanie z grą na instrumentach perkusyjnych, właściwy ich dobór do zagrania radości, smutku lub grozy.
-„Książeczka” – zabawa inscenizowana oparta na treści piosenki - rozwijanie słuchu muzycznego, zwrócenie uwagi na zachowanie tempa i rytmu.
- Zajęcia z rytmiki prowadzone przez instruktora.
-„Moja własna bajka” –projektowanie i rysowanie okładki do wykonanej przez siebie książeczki – wyrabianie pomysłowości i stosowanie różnych form łączenia.
-„Ulubiona postać z bajki” (5 l.) –malowanie lub rysowanie – narysowanie „kompletnej” postaci z wypełnieniem całej powierzchni kartki;
-„Jak wygląda kraina fantazji?”- (6 l.) inspirowanie dzieci treścią bajek rozbudzających ich wyobraźnie
-„Zapraszamy do teatru” – wykonanie kukiełek z rękawiczek, próby odegrania własnej bajki- kształcenie twórczego myślenia, zachęcenie do estetycznego wykonania pracy.
-„Święto pluszowego misia” – manipulowanie przedmiotami i ustalanie wyniku dodawania i odejmowania (w zakresie 10) (5 l.)
„ Zadania – zagadki” (6 l.) – zapisywanie czynności matematycznych – liczenie i układanie działań arytmetycznych.
-„Wyścigi żab” (6 l.) – zapisywanie czynności matematycznych grafami i kreskami- konstruowanie gry.
„ Zabawy z kostkami” (5 l.) – zabawa dydaktyczna – dodawanie i odejmowanie na palcach i innych zbiorach zastępczych (w zakresie do 10).
- Zestaw ćwiczeń w terenie nr 17 – wyrabianie poprawnej postawy oraz spostrzegawczości na sygnały wzrokowo – słuchowe.
-Wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem: - czworakowania: „Żabki na łące” – wyrabianie zwinności, swobody w poruszaniu się;
- równowagi: „Zagubiony kotek” –doskonalenie umiejętności utrzymania równowagi
I i III CZĘŚĆ DNIA
- Zorganizowanie kącika książki w nowe i ciekawe książki – zachęcenie dzieci do uzupełniania go książkami z domu
-Nasze ulubione bajki – zabawa w teatr – odgrywanie scen z różnych bajek- wykorzystanie różnorodnych akcesorii,
- Przygotowanie i odegranie krótkiej bajki dla młodszych kolegów – sprawdzenie się w roli aktora
-„Moja własna bajka” zachęcenie dzieci do wymyślania własnych bajek, przygód które chciałyby przeżyć w świecie fantazji;
-„O rybaku i złotej rybce” – słuchanie nie znanej dzieciom bajki o ciągle zmieniającej się akcji i próby przewidywania dalszych losów bohaterów, uzasadnienie swojego wypowiedzi;
-„Bajki dla dzieci” – oglądanie bajek na przeźroczach zachęcenie do wypowiedzi nt. poznanego utworu, do ekspresyjnego wyrażania własnymi słowami jego treści.
-„Agencja reklamowa” – dzieci podzielone na grupy wymyślają produkt np. lizak, który się nie wylizuje i przygotowują do niego treść i formę reklamy.
-„O jakiej bajce mówimy” – zab. dydaktyczna- przestrzeganie zasady zadawania pytań (nt. bajki), na które odpowiada się tylko: „TAK” lub „NIE”.
-„Bajkowe muzeum” – wykonywanie lub rysowanie przedmiotów charakterystycznych dla poszczególnych bajek.
-„Rysowanie komiksu” – próby opisania obrazkami akcji od początku do końca z zachowaniem chronologii.
- spacery i wycieczki – obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie
CEL OGÓLNY: Umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.
CEL KSZTAŁCĄCY: Kształcenie uczucia przywiązania i szacunku dla rodziców;
Rozwijanie umiejętności wyrażania swoich uczuć w ekspresji słowno – ruchowej.
1. Poznaje zasady życia w rodzinie; poziom IV p. 2, 9,10 str. 16
2. Poznaje reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi: poziom IV p. 7,11 str. 20-21.
3. Poznaje swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych; poziom IV p.5, 7,9, str. 23-24.
2. Doskonalę sprawność ruchową poprzez ćwiczenia gimnastyczne. str. 47
3. Obserwuję, eksperymentuję i odkrywam przyrodę w okresie wiosny; poziom IV p. 4,9, str. 62.
1. Uczę się rozumienia informacji przekazywanych w sposób niewerbalny; poziom IV p. 1 b), str. 74.
2. Uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć; poziom IV p. 3,8,10,11 treści rozszerzające p.3 str. 78
3. Mam zawsze kontakt z książką; poziom IV p. 1, 2, treści rozszerzające: p. 2, str. 82
4. Poznaję literaturę i bawię się w teatr; poziom IV p. 1,6,8,9,12 str. 84
5. Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych; poziom IV p. 1, 6, 10 e), str. 87
6. Doskonalę swoją wymowę; poziom IV p. 8,9 str.91
1. Doskonalę spostrzegawczość wzrokową; poziom IV p. 13 str. 98
3. Przygotowuje się do pisania; poziom IV p. 3, 16,30,38 str. 104 – 105
4. Przygotowuję się do czytania i czytam; poziom IV p. 3,10,26,28 treści rozszerzające; 1,2 str. 109 –111.
3. Poznaje sztukę plastyczną i sam jestem twórcą; poziom IV p.2,4,5,9,12 str. 136
1. Słucham muzyki i uczę się jej rozumienia; poziom IV p.5 str. 140
2. Poznaje instrumenty muzyczne i próbuję na nich grać; poziom IV p.2, 4
3. Śpiewam piosenki i bawię się przy muzyce; poziom IV p.2,3,9 str. 144
-„Kwiatek dla mamy” – opowiadanie dzieci na podstawie historyjki obrazkowej od ostatniego obrazka – układanie historyjki od ostatniego obrazka, kształcenie myślenia przyczynowo – skutkowego.
-„Gdybym był czarodziejem to dla mamy ...” – opowiadanie twórcze dzieci (drama) – dostrzeganie przez dzieci potrzeb swoich bliskich, stosowanie poprawnych form fleksyjnych.
-„Dobra to chatka gdzie mieszka matka” L. krzemieniecka – słuchanie utworu – wyodrębnienie akcji, próba oceny postępowania bohaterów
-„Dobra to chatka gdzie mieszka matka” L. Krzemieniecka – inscenizacja utworu- wzbogacenie słownika dziecka w oparciu o literaturę, próby wypowiadania znanych fragmentów utworów z podziałem na role.
-„Gwieździsta kula” – upominek dla mamy – dokładne wykonywanie poleceń nauczyciela, kształcenie sprawności manualnych;
-„Biedronka” – laurka dla mamy – metoda origami, kształcenie precyzji ruchów dłoni, staranność i dokładność gwarantuje poprawne wykonanie pracy.
-„Portret mojej mamy” - malowanie na szkle, pogłębianie doświadczeń plastyczno – konstrukcyjnych,(6 l.)
-„Moja mama” – lepienie z plasteliny I gr., wyklejanie wełną, materiałami tekstylnymi postaci mamy (5 l.)- rozbudzanie inwencji twórczej, wdrażanie do doprowadzania pracy do końca.
-„Obrazek dla mamy” – wyklejanie w powiązaniu z wierszem H. Łochockiej pod tym samym tytułem- wyrażanie przeżyć w pracy plastycznej, rozwijanie sprawności dłoni i palców, właściwe rozmieszczenie form na płaszczyźnie.
-„Pieczenie ciasta” – nauka tańca integracyjnego – zapoznanie z podstawowymi ruchami w tańcu, wyrabianie poczucia rytmu.
-„Bukiecik” – śpiewanie piosenki – podejmowanie prób gry na dzwonkach – stwarzanie dzieciom możliwości odtworzenia linii melodycznej prostej piosenki na dzwonkach.
-„Życzenia dla mamy” – improwizacja słowno – muzyczna – rozwijanie twórczości słownej i muzycznej.
-„Razem z mamą” – zabawa z piosenką – kształcenie płynności ruchów, wrażliwości muzycznej.
...
dyrektor-1