JanKaiser_Wyklad07.pdf

(27 KB) Pobierz
JanKaiser_Wyklad7
Biopsychologia: Tezy do wykładu 7
1/6
Biopsychologia
Wykład 7
Emocje negatywne i pozytywne – mechanizm
mózgowy
Biopsychologia: Tezy do wykładu 7
2/6
Emocje negatywne – strach
Emocja strachu jest wywoływana przez, specyficzne
gatunkowo, bezwarunkowe bodźce awersyjne lub przez
bodźce warunkowe sygnalizujące niebezpieczeństwo
Bezwarunkowe bodźce awersyjne wywołują reakcje
fizjologiczne wegetatywne (m.in. sercowo naczyniowe),
hormonalne (m.in. wydzielanie adrenaliny przez rdzeń
nadnerczy), mięśniowe (wzrost napięcia) oraz
zachowanie obronne (ucieczka, atak obronny lub
znieruchomienie). Ponadto występuje subiektywne
odczucie strachu.
Warunkowe bodźce awersyjne to bodźce pierwotnie
neutralne, które nabyły w wyniku specyficznego
procesu uczenia się (warunkowanie klasyczne)
właściwości emocjogennej (wywoływania reakcji
fizjologicznych, zachowań obronnych i subiektywnego
odczucia strachu).
Wyuczenie zachowania unikania bezwarunkowego
bodźca awersyjnego (warunkowanie instrumentalne)
następuje w oparciu o motywacyjne właściwości strachu
wywoływanego bodźcem warunkowym.
Wykonanie reakcji unikania bodźca awersyjnego
wywołuje efekt pozytywnie wzmacniający (emocję
pozytywną)
44664252.001.png
Biopsychologia: Tezy do wykładu 7
3/6
Mechanizm mózgowy emocji strachu
Ciało migdałowate (jądro centralne) posiada połączenie
funkcjonalne z częścią przyśrodkową podwzgórza
(reakcje wegetatywne) oraz z substancją szarą
okołowodociągową (automatyczne reakcje obronne)
Uszkodzenie ciała migdałowatego lub farmakologiczne
zahamowanie aktywności tej struktury powoduje zanik
emocjonalnych reakcji wegetatywnych i
behawioralnych oraz zniesienie subiektywnego
odczuwania strachu na bodźce warunkowe.
W takim przypadku rónieŜ reakcje na bodźce
bezwarunkowe ulegają znacznemu osłabieniu.
Utrata zdolności rozpoznawania negatywnego (równieŜ
pozytywnego) znaczenia bodźców.
Bezpośrednia stymulacja ciała migdałowatego
powoduje wystąpienie emocji strachu oraz reakcji
charakterystycznych dla emocji strachu.
44664252.002.png
Biopsychologia: Tezy do wykładu 7
4/6
Ciało migdałowate jest substratem wartościowania
emocjonalnego wszelkich danych sensorycznych.
Przez związki funkcjonalne z podwzgórzem i substancją
szarą okołowodociągową, w zaleŜności od rezultatu
wartościowania, następuje uruchomienie reakcji
autonomicznych i ruchowych.
Ciało migdałowate oraz hipokamp odgrywają kluczową
rolę w gromadzeniu w pamięci i odtwarzaniu znaczeń
emocjonalnych bodźców
Kora przedczołowa posiada m.in. połączenia
funkcjonalne z ciałem migdałowatym.
Bezpośrednia stymulacja kory przedczołowej wywołuje
odczucia i reakcje emocjonalne.
Odcięcie kory przedczołowej od reszty mózgu
(lobotomia) wywołuje zmiany emocjonalne (osłabienie
emocji negatywnych lub impulsywne zachowania
emocjonalne)
Na podstawie badań eksperymentalnych i klinicznych
przyjmuje się, Ŝe kora przedczołowa koordynuje celowe
zachowanie wobec aktualnych i zapamiętanych zdarzeń
zewnętrznych ze względu na ich walencję emocjonalną.
44664252.003.png
Biopsychologia: Tezy do wykładu 7
5/6
Uszkodzenie kory przedczołowej nie upośledza
poznawczej orientacji w zakresie znaczenia czynników
sytuacyjnych (poprawne rozstrzyganie dylematów na
poziomie teoretycznym).
W postępowaniu realnym następuje znaczne
upośledzenie w podejmowaniu decyzji.
Zakłócona zostaje translacja konstatacji poznawczej na
odpowiednie doznania emocjonalne, których funkcją
jest motywowanie odpowiedniego zachowania.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin