JanKaiser_Wyklad08.pdf

(36 KB) Pobierz
JanKaiser_Wyklad8
Biopsychologia: Tezy do wykładu 8.
1/6
Biopsychologia
Wykład 8
Uczenie si ę i pami ęć – mechanizm mózgowy
Biopsychologia: Tezy do wykładu 8.
2/6
Podło Ŝ em fizjologicznym uczenia si ę i pami ę ci
Jest pobudliwość komórek nerwowych i przewodnictwo
synaptyczne.
-stan funkcjonalny komórki nerwowej (w tym poziom
pobudzenia) zmienia się pod wpływem stymulacji (via
synapsy) przez komórki presynaptyczne.
-stymulacja między-komórkowa ma charakter
informacyjny (wytwarza w neuronie specyficzną serię
potencjałów czynnościowych lub je hamuje)
-zewnętrznym źródłem informacji jest transdukcja
bodźców na potencjały czynnościowe, zachodząca w
komórkach narządów zmysłów.
-informacje są adresowane przede wszystkim do
komórek centralnego systemu percepcyjnego oraz do
innych systemów funkcjonalnych w mózgu (np.
emocyjnego, motorycznego, werbalnego)
-komórki mózgowych systemów funkcjonalnych
przekazują informacje do komórek mięśniowych
(prąŜkowanych i gładkich), budujących narządy
wykonawcze.
44664253.001.png
Biopsychologia: Tezy do wykładu 8.
3/6
Poziom molekularny
Uczenie si ę to proces modyfikacji pobudliwości
komórek nerwowych w poszczególnych systemach
funkcjonalnych.
Pami ęć to proces utrwalania i przechowywania tych
zmian.
Proces modyfikacji pobudliwo ś ci komórek
nerwowych
Komórki nerwowe cechują się plastycznością tj.
modyfikacją (przebudową) struktury połączeń
synaptycznych i związaną z tym zmianą poziomu
aktywności (generowanie potencjałów
czynnościowych).
44664253.002.png
Biopsychologia: Tezy do wykładu 8.
4/6
Plastyczność komórki nerwowej przejawia się w
warunkach równoczesnej stymulacji dwóch lub więcej
„wejść” synaptycznych, które mogą mieć róŜne źródła.
Równoczesność stymulacji wywołuje wewnątrz
komórki wzrost poziomu tzw. wtórnych przekaźników
m.in. jonów wapnia. Jest to krótko trwający proces
„wykrywania równoczesności”, który indukuje
długotrwałe zmiany (wzmocnienie lub osłabienie) w
przewodnictwie synaps w danym neuronie.
Utrwalenie zmian w przewodnictwie synaps następują
w wyniku oddziaływania wtórnych przekaźników na
jądro komórki, co prowadzi do zmian ekspresji
specyficznych genów (mechanizm syntezy białek).
Z jądra komórkowego informacja (w formie
molekularnej) jest przekazana do odpowiednich
połączeń synaptycznych, co prowadzi do trwałych
zmian strukturalnych w tych połączeniach.
44664253.003.png
Biopsychologia: Tezy do wykładu 8.
5/6
Poziom behawioralny
Uczenie si ę to proces nabywania wiedzy i form
zachowania przystosowujących osobnika do wymogów
sytuacyjnych.
Uczenie się moŜe mieć charakter intencjonalny i
zautomatyzowany
Podstawowe formy uczenia si ę :
-warunkowanie klasyczne
-warunkowanie instrumentalne
-uczenie się percepcyjne
-uczenie się pojęć
Pami ęć to proces utrwalania, przechowywania i
odtwarzania efektów uczenia się.
Rodzaje pami ę ci:
-sensoryczna
-robocza, krótkotrwała
-długotrwała
Rodzaje pami ę ci długotrwałej
- pamięć deklaratywna (epizodyczna, semantyczna)
-pamięć proceduralna (czynności nawykowe)
44664253.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin