Depresja młodzieńcza.pdf

(53 KB) Pobierz
87785106 UNPDF
W ostatnich latach znacznie wzrosło zainteresowanie badaczy i klinicystów zjawiskiem depresji u
młodzieży. Pomijając trudności, jakie niesie z sobą identyfikacja objawów klinicznych, a także
pozycja nozologiczna depresji młodzieńczej, nietrudno zauważyć, że bodaj największy wkład nad
rozumieniem jej fenomenu wnieśli przedstawiciele podejścia dynamicznego, łączący w swym
myśleniu znaczenie objawów psychopatologicznych z wnikliwą oceną rozwoju psychiczno-
społecznego adolescenta oraz stawianymi przed nim wymaganiami w okresie dojrzewania.
Poszukując przyczyn depresji młodzieńczej autorzy wspomnianego podejścia skupiają się na
problematyce dojrzewania, zarówno w jej obszarze biologicznym jak i psychologicznym, upatrując
jej źródła w przemianach rozwojowych, stanowiących istotę dorastania. Przemiany te przebiegają w
tym okresie w sposób bardzo gwałtowny. Rozpoczynają się w obszarze biologicznym –
dojrzewanie fizyczne, następnie obejmują sferę emocji i uczuć – separacja emocjonalna od
rodziców, ustalanie stosunku emocjonalnego do siebie samego, aby na koniec rozciągnąć się na
obszar funkcjonowania społecznego – podejmowanie nowych ról społecznych, innych jakościowo
związków z rówieśnikami. To nasilenie zmian sprawia, że musi dojść do załamania
dotychczasowych sposobów radzenia sobie, a więc do kryzysu, który jest prawdopodobnie swoistą
normą tego okresu.
Budowany dopiero obraz samego siebie jest w tym czasie u młodego człowieka mało stabilny,
podlega stałym wahaniom w wyniku sukcesów i niepowodzeń w realizacji zadań rozwojowych jak i
z powodu ogólnego przestrojenia układu wewnątrzwydzielniczego W konsekwencji występowania
powyższych czynników u młodych ludzi pojawiają się bez wyraźnej przyczyny uczucia smutku lub
radości, które z łatwością przechodzą od skrajnej rozpaczy po euforię. Ponadto istniejąca duża
rozbieżność między idealistycznym (oczekiwanym), a aktualnym obrazem siebie powoduje
niestabilność akceptacji samego siebie u adolescenta, co wiąże się z niską samooceną oraz
zmiennym stosunkiem uczuciowym do samego siebie. Kolejnym ważnym i bardzo trudnym
zadaniem okresu adolescencji jest proces oddzielania się emocjonalnego od rodziców i konieczność
poradzenia sobie z powstającym z tej przyczyny poczuciem winy i/lub krzywdy. Jak się wydaje,
zarysowany powyżej konflikt jest punktem węzłowym dla powstania depresji młodzieńczej i może
prowadzić do manifestacji następujących objawów:
1. Zaburzenia nastroju - przejawiają się one w różnego stopnia obniżonym nastoju, smutku,
niestabilności emocjonalnej.
2. Podwyższony poziom lęku - charakterystyczne dla młodych ludzi jest występowanie lęku
przed przyszłością.
3. Zaburzenia sfery poznawczej, obejmujące:
a. trudności w obszarze nauki szkolnej (trudności w uczeniu się, niepowodzenia
szkolne, trudności w skupieniu uwagi, brak wytrwałości w nauce),
b. poczucie małej wartości,
c. przekonanie o nieskuteczności własnych działań i nieuchronnym niepowodzeniu,
d. uczucie nudy i niemożność znalezienia przyjemności.
4. Zaburzenia aktywności, które mogą być przejawiane przez:
a. wybuchy gniewu, agresji,
b. trudności w rozpoczęciu działania i łatwe męczenie się,
c. zaburzenie systemów dobowych objawiające się trudnościami w rannym wstawaniu,
późnym kładzeniu się spać, lepszym funkcjonowaniu w godzinach wieczornych,
d) zaniedbany wygląd i brak dbałości o higienę osobistą,
5. Zaburzenia zachowania, które obejmują:
a. niepodejmowanie czynności oczekiwanych od adolescenta (chodzenia do szkoły,
podejmowania obowiązków szkolnych, domowych i społecznych),
b. zachowania łamiące normy i zakazy społeczne (eksperymentowanie ze środkami
psychoaktywnymi, chaotyczna i przypadkowa aktywność seksualna),
c. zachowania autodestrukcyjne, w tym zachowania samobójcze, samookaleczenia.
6. Dolegliwości somatyczne polegające na skupieniu się na funkcjonowaniu ciała, zgłaszaniu
różnorodnych objawów nie mających potwierdzenia w badaniu lekarskim, spadku
sprawności i złym samopoczuciu.
Leczenie depresji młodzieńczej
Podstawową metodą leczenia depresji młodzieńczej jest psychoterapia, tak indywidualna jak i
grupowa. Głównym zadaniem stojącym przed terapeutą prowadzącym psychoterapię indywidualną
jest pomoc w odsłonięciu przyczyn zaistniałych rozbieżności pomiędzy ja idealnym adolescenta, a
jego aktualnym obrazem siebie, co ma na celu urealnienie stosunku pacjenta do samego siebie, a
tym samym zaakceptowanie siebie. Terapeuta powinien też wzmocnić realne możliwości pacjenta,
zaś często stawiane sobie przez adolescentów nieadekwatne cele powinny, przy akceptującej i
cierpliwej postawie terapeuty, zostać zastąpione przez cele możliwe do osiągnięcia. Bardzo
przydatna w leczeniu pacjentów młodzieżowych jest też psychoterapia grupowa, pozwalająca na
uzyskiwanie wielu pozytywnych informacji zwrotnych bezpośrednio od rówieśników, jak i
stwarzająca adolescentowi sposobność do pomocy innym, a tym samym dostarczająca wzmocnienia
poczucia własnych kompetencji
Przy niepowodzeniach w terapii należy zwrócić sie po pomoc do lekarza psychiatry dzieci i
młodzieży w celu rozważenia konieczności zastosowania leczenia farmakologicznego. Warto
nadmienić, że depresja może maskować występowanie innych chorób psychicznych lub
somatycznych, dlatego ważne jest przeprowadzenie dokładnego procesu diagnostycznego w celu
wdrożenia odpowiednich oddziaływań terapeutycznych.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin