Metody i techniki pracy w administracji wyk.doc

(33 KB) Pobierz

Wykład nr 2 – Metody i techniki pracy w administracji

Dr Piskorz -Ryń

 

Przyjmowanie i obieg korespondencji:

 

Def. Przesyłka – pisma (dokumenty) oraz pakiety (paczki) otrzymywane i wysyłane za pośrednictwem poczty, gońca itp. A także otrzymywane i nadawane telegramy, telenoty, teleteksty i telefaksy. Każdy dokument bez zależności na formę.

 

Def. Korespondencja – każde pismo wpływające do urzędu lub wysyłane przez urząd.

 

Standard wykonywania czynności administracyjnych zależy od efektywności administracji

 

Def. Załącznik – każde pismo lub inny przedmiot odnoszący się do treści lub tworzący całość z pismem przewodnim (zszyte, sklejone z nim broszury czy książki)

 

Łączność załącznika z pismem możemy podzielić na:
-  fizyczną

- treściową

 

Wg nowej instrukcji kancelaryjnej – łączność treściowa załącznika z pismem, nie ma znaczenia fizyczne połączenie.

 

Def. Kancelaria – wewnętrzna komórka organizacyjna właściwego urzędu lub stanowisko pracy załatwiające sprawy obsługi kancelaryjnej.

Rola – wykonywanie czynności kancelaryjnych

 

Obieg korespondencji = KANCELARIA

·         Przyjmowanie

·         Rejestrowanie

·         Podział korespondencji

·         Wysyłanie korespondencji

 

Def. Sekretariat – stanowisko pracy, do którego należy obsługa organizacyjna kierownika urzędu, jego zastępców lub kierowników wydziału urzędu gminy/starostwa powiatowego/urzędu wojewódzkiego. W przypadku powiatu i województwa dot. Też członków zarządu.

 

Etap 1

1.      Pismo wpływa do urzędu:

·         W formie papierowej

·         W formie elektronicznej

2.      Obowiązki pracownika kancelarii: Sprawdzenie stanu przesyłki oraz jej prawidłowe zaadresowanie

3.      Decyzja w sprawie otwarcia przesyłki

Zasadą jest że przesyłki podlegają otwarciu

WYJĄTKI: (4)

- nie otwiera korespondencji gdy jest ona adresowana imiennie

- korespondencja jest tajemnicą służbową – powinien być list odpowiednio opisany

- przesyłki wartościowe

- na podstawie odrębnych przepisów jest zakaz otwierania korespondencji

Etap 2

4.      Wstępne zapoznanie się z treścią przesyłki (pracownik musi wiedzieć gdzie ją przekazać, zgodnie z procedurą)

Kierownik rozstrzyga która korespondencja wpływa tylko do niego, a które trafiają przez niego do kierowników wydziału

 

W pierwszej kolejności pisma kierowane do kierownika urzędu:

- Pisma od organów naczelnych, centralnych;

- Skargi na pracowników;

- Wyniki kontroli;

 

5.      Pracownik ma dokonywać rejestracji przesyłki. W programie lub dzienniku korespondencji

Na etapie kancelarii rejestruje się: OD KOGO JEST PISMO, KIEDY DOTARŁO, CZEGO DOTYCZY, KOMU PRZEKAZANO.

Powyższe czynności mają na celu udokumentowanie faktu wpłynięcia pisma do urzędu. (Dot. Tylko korespondencji podlegającej otwarciu)

 

Nie otwierana korespondencja:

- Podlega rejestracji ilościowej

- dokonuje się wstępnej rejestracji, oznacza się wpłyniecie pisma do urzędu, spisuje się informację o nadawcy z koperty, komu przekazano, poz. Czego dot. Pozostaje pusta. Ewentualnie może dojść do sprostowania nadawcy.

Korespondencja zarejestrowana w pełni trafia do właściwych osób, wydziałów, kierowników itp.

 

Pozostała korespondencja trafia do odpowiedniej jednostki.

 

System rejestracji:

- dziennikowy

- bezdziennikowy

·         Rejestrowy – oznacza sprawę

·         Bezrejestrowy

System rejestracji jest najistotniejszym zagadnieniem każdej instrukcji kancelaryjnej. Możliwe uporządkowanie, przyjęcie i wyszukanie korespondencji.

 

Def. Systemu dziennikowego – charakteryzuje się tym że rejestracji podlega każde pismo wpływające do urzędu lub w nim wytworzone

 

Dziennik korespondencji:

1/10 – pismo 1 w sprawie wyborów

2/10 – zmian nazwiska

3/10 – uzupełnienie dok. Dot. Zmiany nazwiska

 

BRAK ŁĄCZNOŚCI POMIĘDZY PISMAMI

 

System bezdziennikowy:

- Podlegają rejestracji sprawy a nie pisma

- rejestracja odbywa się w oparciu od JRWA

Zgłoś jeśli naruszono regulamin