diagnoza psychologiczna.pdf

(3978 KB) Pobierz
Microsoft PowerPoint - diagnoza_kogni_cz1&2_2008.ppt
DIAGNOZA
PSYCHOLOGICZNA:
WPROWADZENIE
część 1
Uzasadnieniem chodzenia na
wykłady jest potrzeba ćwiczenia
ważnej dla uprawiania zawodu
psychologa umiejętności
słuchania nudnych ludzi ...
Władysław Jacek Paluchowski
wykład obowiązkowy
r. akad. 2007-2008
Forum studentów
Diagnoza psychologiczna Władysław Jacek Paluchowski
4 z 573
Zasady zaliczania kognitywistyka
Diagnoza - podstawowe pojęcia
• Semestr letni:
egzamin pisemny (test
wiedzy; próg >= 51%), na
podstawie książki
praca wolontariacka (gratisowe,
świadome i dobrowolne działanie na
rzecz innych, wykraczające poza
obowiązki studenta) – propozycja
pytania egzaminacyjnego wraz z
uzasadnieniem odpowiedzi i
dystraktorów
Diagnoza psychologiczna Władysław Jacek Paluchowski
2 z 573
Diagnoza psychologiczna Władysław Jacek Paluchowski
5 z 573
Istnieje dialektyczna sprzeczność między
notowaniem a słuchaniem ze
zrozumieniem
Specyfika wyjaśnień
psychologicznych
• potocznie wyjaśnienie psychologiczne oznacza:
• wtedy gdy ulegamy wpływowi silnych emocji, przeżywamy
gwałtowny wstrząs (też pozytywnych - motywacji)
• odwołanie się do wszystkiego tego, co zachodzi w ludzkim
umyśle (w tym: pamięci, ale także ułudy)
• nieposiadający fizycznego (biologicznego) podłoża; też:
dolegliwości somatyczne o nieokreślonym podłożu
•jeśli coś ma psychologiczne wyjaśnienie, to znaczy, że jest
chorobą, czymś podejrzanym
• w psychologii oznacza odwołanie się do indywidu-
alnych cech podmiotowych
Diagnoza psychologiczna Władysław Jacek Paluchowski
3 z 573
Diagnoza psychologiczna Władysław Jacek Paluchowski
6 z 573
1
12922922.009.png 12922922.010.png 12922922.011.png 12922922.012.png 12922922.001.png
Czym jest diagnozowanie? (1)
proces określania stanu aktualnego, stanu
przyszłego oraz stanu do momentu
diagnozowania (przeszłego)
• diagnoza – efekt procesu diagnozowania
• monitorowanie – obserwowanie wartości
wybranych parametrów w trakcie działania lub w
trakcie przeprowadzania procesu diagnostycznego
(monitorowaniem równoległe, ciągłe lub
sekwencyjne)
Etymologia
•słowo diagnoza pochodzi z greckiego
•„ diá ” znaczy “przez” a “ gignsk ” wiedzieć,
gnose ” to wiedza osiągnięta pośrednio
•zaś całe słowo „ diágnosis ” oznacza
rozróżnianie, osądzanie a „ diagnostiké ” to
sztuka odróżniania za pomocą pośredniego
(umysłowego) poznawania.
Diagnoza psychologiczna Władysław Jacek Paluchowski
7 z 573
Diagnoza psychologiczna Władysław Jacek Paluchowski
10 z 573
Czym jest diagnozowanie? (2)
•działania mające na celu uzyskanie informacji o
wybranych obiektach i ich otoczeniu oraz o tym,
jakie zależności występują pomiędzy nimi, w celu
wyjaśnienia
• jest to rozpoznanie istoty i uwarunkowań
złożonego stanu rzeczy na podstawie obserwacji
jego cech ( objawów ) oraz znajomości ogólnych
prawidłowości panujących w danej dziedzinie
• rozpoznawanie jednostkowych stanów rzeczy na
podstawie ich objawów i ich tendencji
rozwojowych , przy wykorzystaniu wiedzy o
ogólnych prawidłowościach.
Cele diagnozowania
Stosujemy narzędzia diagnostyczne, aby na
podstawie zebranych informacji:
określić naturę problemu oraz wskazać jego
przyczyny i konsekwencje
rozumieć jednostkę
prognozować zachowanie
tworzyć plan interwencji
ocenić postępy i efekty interwencji
Diagnoza psychologiczna Władysław Jacek Paluchowski
8 z 573
Diagnoza psychologiczna Władysław Jacek Paluchowski
11 z 573
Czym jest diagnozowanie? (3)
Podstawowe pytania w
diagnozowaniu
Najprościej rzecz ujmując diagnozowanie ma
odpowiedzieć na pytania dotyczące kon-
kretnej jednostki i kontekstu jej działania:
• „jak jest?”
• „dlaczego tak właśnie jest?”
•„jak to się dzieje?”
• „dlaczego będzie tak, a nie inaczej?”
• „co zrobić, by uzyskać pożądany stan?”
retrognoza
stan
aktualny
(objawy)
prognoza
stan
przeszły
stan
przyszły
istota
wiedza o ogólnych prawidłowościach w danej dziedzinie
DIAGNOZA
Diagnoza psychologiczna Władysław Jacek Paluchowski
9 z 573
Diagnoza psychologiczna Władysław Jacek Paluchowski
12 z 573
2
12922922.002.png
Funkcje diagnozowania
Korekcyjna funkcja
diagnozowania (1c)
Badając staramy się opisać stan aktualny , by móc zarówno określić co do
niego doprowadziło (retrognoza) i jaki będzie rozwój wydarzeń
(prognoza).
Obszar decyzji to miejsce, gdzie upewniamy się, że wzięliśmy pod
uwagę indywidualną sytuację pacjenta i konieczne sposoby interwencji
(oddziaływania), by przywrócić organizmowi jego normalny
(pożądany) stan. Ważnym jego elementem jest definicja owego stanu
pożądanego.
Obszar przybliżania obejmuje całość działań koniecznych do
transformacji aktualnego stanu w stan pożądany. Istotnym elementem
diagnozowania jest więc także identyfikacja tych parametrów, które są
niezależne od czasu (statycznych) i tych, które mają charakter
procesualny (posiadają wewnętrzna dynamikę, zależą od czasu, ergo
zmiany).
• „jak jest?” – deskryptywno-ewaluacyjna
• „dlaczego tak właśnie jest?”, „jak to się
dzieje?” – eksplanacyjna (mechanizm)
• „dlaczego będzie tak, a nie inaczej?” –
predykcyjna
• „co zrobić, by uzyskać pożądany stan?” –
korekcyjna
Diagnoza psychologiczna Władysław Jacek Paluchowski
13 z 573
Diagnoza psychologiczna Władysław Jacek Paluchowski
16 z 573
Korekcyjna funkcja
diagnozowania (1a)
Nie przeprowadza się diagnozy dla niej samej, bo diagnozo-
wanie nie jest czynnością samoistną –jest działaniem
przygotowawczym i najczęściej staje się podstawą
interwencji, ją dookreślającej.
Interwencja z kolei jest podklasą czynności projektowania –
tu rozumianego jako określanie pewnego pożądanego
przyszłego stanu rzeczywistości.
Diagnozowanie jest więc pierwszym etapem
projektowania, pozwalającym określić stopień
odchylania się aktualnego stanu rzeczywistości od jej
wizji.
Korekcyjna funkcja
diagnozowania (2)
obszar
identyfikacji
obszar decyzji
stan
pożądany
obszar działania
Diagnoza psychologiczna Władysław Jacek Paluchowski
14 z 573
Diagnoza psychologiczna Władysław Jacek Paluchowski
17 z 573
Korekcyjna funkcja
diagnozowania (1b)
Da się wyróżnić trzy główne obszary problemowe
diagnozowania:
• co rzeczywiście jest? (obszar identyfikacji albo
badania),
• co i jak ma być zrobione? (obszar decyzji) i
•przybżanie pierwszego do drugiego (obszar
działania).
Diagnozowanie jako
przetwarzanie danych
Diagnozowanie jest przetwarzaniem danych, a nie rejestrowa-
niem zachowań - nie interesują nas bowiem zachowania per
se , ale informacje, jakie niosą.
Rejestrowane przez nas oddzielnie zachowania nie niosą wielu
informacji - każde z nich rozpatrywane w oderwaniu od
innych może być odbiciem wielu równie prawdopodobnych
znaczeń.
Dopiero przetwarzanie danych pozwala wybrać jakieś (użytecz-
ne) znaczenia, a inne odrzucić.
Diagnoza psychologiczna Władysław Jacek Paluchowski
15 z 573
Diagnoza psychologiczna Władysław Jacek Paluchowski
18 z 573
3
12922922.003.png
Pojęcie i przedmiot
diagnozowania
• proces aktywnego poszukiwania danych
(informacji) potrzebnych do podjęcia
decyzji o działaniach , zmierzających do
zmiany aktualnego stanu (położenia)
psychospołecznego ludzi; aktywizowany
albo przez dyskomfort jednostki albo jej
społecznego otoczenia
• naukowo uprawiane budowanie teorii konkretnej
jednostki
Kim oni są?
problem klasyfikacji
Diagnoza psychologiczna Władysław Jacek Paluchowski
19 z 573
Diagnoza psychologiczna Władysław Jacek Paluchowski
22 z 573
Pojęcie diagnozowania – komentarz
Kryteria wyróżniania rodzajów diagnoz
psychologicznych
a) Określenia rodzaju właściwości psychicznych (funkcji) będących przedmiotem diagnozy
» diagnoza pamięci
» diagnoza intelektu
» diagnoza postaw
» diagnoza osobowości, itd.
b) Określenia rodzaju zjawisk (najczęściej patologicznych ), które chcemy wykryć
» diagnoza depresji
» diagnoza lęku
» diagnoza tendencji do kłamstwa, itd.
Skoro diagnozowanie ma odpowiedzieć na pytania
“dlaczego....?” łatwo ulec złudzeniu, że “prawdziwe”
odpowiedzi albo zna jednostka, której to pytanie dotyczy,
albo osoby “wiarygodne” z jej otoczenia. Każda próba
unaukowienia takiej diagnozy jawi się jako “intelektualne
mętniactwo”.
A przecież powinna ona spełniać określone
profesjonalne wymagania, by zminimalizować
ryzyko związane z konsekwencjami działań,
podejmowanych wobec ludzi na podstawie
diagnozy.
c) Określenia dziedziny psychologii , w której stosuje się określony sposób diagnozy
» diagnoza neuropsychologiczna
» diagnoza w psychologii klinicznej dziecka, itd.
d) Określenia ogólnego podejścia do sposobu diagnozowania (przykłady)
» diagnoza psychometryczna
» diagnoza kwestionariuszowa
» diagnoza kliniczna
» diagnoza dynamiczna, itd.
Diagnoza psychologiczna Władysław Jacek Paluchowski
20 z 573
Diagnoza psychologiczna Władysław Jacek Paluchowski
23 z 573
npdst. Dr hab. Andrzej Gołąb Mat.do wykł. Diagnoza i ekspertyza psychol. IV r. Społ..Psych.Klin. SWPS
Diagnoza formalna i
interpretacyjna
Rodzaje diagnoz psychologicznych
formalna ma charakter konkretny i dotyczy opisu
zachowania się osoby badanej podczas
diagnozowania w języku narzędzi (tzw. „fakty
empiryczne”); dominuje w nauczaniu
diagnozowania.
• celem interpretacyjnej jest określenie znaczenia
otrzymanego zestawu danych („faktów”) z punktu
widzenia np. problemu, z jakim zjawił się klient
psychologa, ich wyjaśnienie .
Diagnoza psychologiczna Władysław Jacek Paluchowski
21 z 573
Diagnoza psychologiczna Władysław Jacek Paluchowski
24 z 573
4
12922922.004.png 12922922.005.png 12922922.006.png
Diagnoza pełna wg Ziemskiego
Diagnoza klasyfikacyjna (3)
diagnoza (aspekt)
klasyfikacyjna
diagnoza (aspekt)
genetyczna
• jest to rozpoznanie badanego stanu rzeczy
przez zaliczenie go do określonego typu lub
gatunku, określenie jego obecnej fazy oraz
przewidywania jego rozwoju.
• jej istotą jest przyporządkowanie danych do
jakiegoś typu czy klasy, co pozwala na
wykorzystanie innych danych związanych
empirycznie z owym typem (klasą).
diagnoza
cząstkowa
diagnoza
pełna
diagnoza (aspekt)
rozwojowa
diagnoza (aspekt)
funkcjonalna
diagnoza
cząstkowa
diagnoza (aspekt)
prognostyczna
Diagnoza psychologiczna Władysław Jacek Paluchowski
25 z 573
Diagnoza psychologiczna Władysław Jacek Paluchowski
28 z 573
Diagnoza klasyfikacyjna (1)
DIAGNOZA NOZOLOGICZNA
(klasyfikacyjna i różnicowa)
• diagnoza klasyfikacyjna (typologiczna)
polega na poszukiwaniu wzorca wiążącego
obserwowane objawy
• klasa (wzorzec) nie jest tu efektem
generalizacji, ale indukcyjnego uogólniania
- poszukiwania jakiego stanu typowego lub
pojęcia, porządkującego zróżnicowane
obserwacje
symptom (objaw)
syndrom (zespół objawów)
jednostka nozologiczna (jednostka
chorobowa): konkretny rodzaj choroby, np.
grypa, zawał serca, nerwica lękowa, schizofrenia
Diagnoza psychologiczna Władysław Jacek Paluchowski
26 z 573
Diagnoza psychologiczna Władysław Jacek Paluchowski
29 z 573
Diagnoza klasyfikacyjna (2)
Wyodrębnienie jednostki nozologicznej jest
efektem nagromadzenia wiedzy o:
•podstawą jest założenie typologicznej reprezenta-
tywności, czyli założenie o (gatunkowej) jednoro-
dności obiektów wewnątrz typu, że np. zaburzenie
w jakiejś części nie zależy od cech specyficznych,
a jego obraz symptomatologiczny jest podobny u
różnych osób (cechy wspólne => testy)
• jakby diagnoza różnic indywidualnych na
wspólnych dla badanych jednostek
dymensjach.
•współwystępowaniu objawów (syndromy)
•możliwości pomylenia się w rozpoznaniu
wskutek tego, że objaw może wchodzić w
skład różnych syndromów ( różnicowanie )
• typowych przebiegach, zmianach obrazu
zaburzenia ( rokowanie, prognoza )
•możliwościach leczenia ( terapia )
Diagnoza psychologiczna Władysław Jacek Paluchowski
27 z 573
Diagnoza psychologiczna Władysław Jacek Paluchowski
30 z 573
5
12922922.007.png 12922922.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin