KSZTAŁTOWANIE SIĘ MOWY DZIECKA.docx

(21 KB) Pobierz

KSZTAŁTOWANIE SIĘ MOWY DZIECKA

 

       Mowa nie jest umiejętnością wrodzoną. Dziecko przyswaja sobie ją od najbliższego otoczenia przede wszystkim od matki drogą naśladownictwa.

       Rozwój mowy dziecka od narodzin do 7r.ż dzielimy na 4 okresy:

v    okres melodii

v    okres wyrazu

v    okres zdania

v    okres swoistej mowy dziecięcej

Wyróżnić można też etap przygotowawczy obejmujący okres życia prenatalnego aż do narodzin dziecka.

 

ETAP PRZYGOTOWAWCZY(zwany też wstępnym i zerowym), trwa od 3 m-c życia płodowego do narodzin dziecka.

    W tym czasie wykształcają się narządy mowy i rozpoczyna się ich funkcjonowanie. Pierwszym zjawiskiem, które rejestruje w swej pamięci dziecko to zjawiska rytmiczne np. kołysanie podczas chodu matki. Ok. 4-5 m-c dziecko reaguje na bodźce akustyczne. Rejestruje również w swej pamięci głos matki.

OKRES MELODII(sygnału, apelu), od ur. do 1 r.ż.

    Początkowo dziecko komunikuje się z otoczeniem za pomocą krzyku, po którym matka rozpoznaje jego potrzeby. Krzyk jest ćwiczeniem narządów oddechowych.

Ok. 2-3 m-c życia pojawia się u niemowląt GŁUŻENIE. Jest nieświadomym treningiem narządów artykulacyjnych. W wyniku głużenia powstają dźwięki zbliżone do samogłosek i spółgłosek. Głużenie pojawia się zazwyczaj, gdy dziecko jest zdrowe, syte, wyspane. Głużenie występuje u wszystkich dzieci, nawet głuchych i niedosłyszących z tym, że u nich ono zanika i nie przekształca się w dalszym etapie na gaworzenie.

Ok. 6 m-c życia pojawia się GAWORZENIE. Jest odruchem warunkowym polegającym na powtarzaniu i naśladowaniu przez dziecko usłyszanych dźwięków z otoczenia. Na tym etapie rozwoju mowy dziecka zaczyna się zabawa dźwiękiem, która jest treningiem słuchowym, symptomem uwagi i woli.

Ok. 7-8 m-c życia dziecko zaczyna reagować na mowę oraz doskonale rozróżnia melodie mowy tzn. na podniesiony ton reaguje płaczem a na niski, pieszczotliwy ton reaguje uśmiechem.

Ok. 10 m-c zaczyna kojarzyć wielokrotnie powtarzane dźwięki ze wskazaniem odpowiedniej osoby lub przedmiotu.

Ok. 12 m-c reaguje na swoje imię, jest w stanie zrozumieć więcej niż sam potrafi powiedzieć. Pod koniec 1 r.ż. dziecko zaczyna wymawiać pierwsze wyrazy jak da, na, mama, baba.

OKRES WYRAZU(sygnału jednoklasowego), od 1 do 2 r.ż. dziecka

   Początki mowy są znacznie wcześniejsze u dziewczynek niż u chłopców. Dziecko czyni widoczne postępy w rozumieniu wypowiedzi. Potrafi powtarzać za dorosłymi proste wyrazy, które są jednak imitacją usłyszanych dźwięków a nie świadomym ich używaniem(zjawisko echolalii) Potrafi reagować na proste polecenia nie tylko odpowiednim działaniem, ale też odpowiedzią. Dziecko używa wielu samogłosek. Wymawia znaczną ilość spółgłosek np. p, b, m, t, d, n. Trudniejsze dla niego spółgłoski zamienia innymi (substytucja) o zbliżonym miejscu artykulacji.

Pojawiają się także onomatopeje np. mu, chał-chał, miał. Początkowo upraszcza budowę słów wymawiając tylko pierwszą sylabę lub końcówkę wyrazu np. miś- mi, daj- da, jeszcze- eszcze.

Między 14-15 m-c zaczyna wypowiadać więcej pojedynczych wyrazów. Jest to spowodowane rozwojem jego uwagi i pamięci. Pod koniec 2 r.ż. próbuje wypowiadać swoje doznania. Słownik dziecka pod koniec tego okresu zawiera kilkadziesiąt wyrazów oznaczających w większości nazwy przedmiotów z najbliższego otoczenia.

 

OKRES ZDANIA(sygnału dwuklasowego), od 2 do 3 r.ż.

 

    Dziecko rozumie wypowiedzi otoczenia. W tym okresie wyłaniają się poszczególne kategorie gramatyczne i narasta słownik. Zaczyna się etap budowania zdania początkowo prostego a następnie przechodzi w wypowiedzi dłuższe, cztero, pięcio wyrazowe. Zniekształcenia głosek należy tłumaczyć zbyt słaba jeszcze sprawnością artykulacyjną narządów mowy. Dziecko, chociaż wymawia źle głoskę wie jednak jak ma ona prawidłowo brzmieć i od innych osób żąda wypowiedzi poprawnych.

¾   brak wyraźnych końcówek w wypowiadanych wyrazach,

¾   „r” może być wymawiane, jako „i” lub „l”

Pod koniec tego okresu pojawiają się s, z, c, dz, jednak dziecko ma dalej problem z poprawnym ich wymówieniem.

Dziecko w tym okresie powinno wypowiadać głoski:

·        wargowe – p, b, m, oraz zmiękczenia pi, bi, mi,

·        wargowo- zębowe – f, w, fi, wi,

·        środkowojęzykowe – ś, ź, ć, , ń, ki, gi,

·        tylnojęzykowe – k, g, ch,

·        przedniojęzykowo - zębowe – t, d, n,

·        przedniojęzykowo – dziąsłowe – l.

 

Okres ten jest przełomowy w rozwoju mowy, gdyż dziecko przyswaja sobie podstawy systemu leksykalnego, fonetycznego i morfologicznego języka, jakim mówią osoby z jego otoczenia. Następne lata przynoszą jego doskonalenie, czyli zwiększanie zasobu słownictwa, umiejętności zastosowania odpowiednich form gramatycznych oraz lepsze odtwarzanie brzmienia wyrazów.

 

OKRES SWOISTEJ MOWY DZIECIĘCEJ od 3 do 6(7) r.ż.

 

Dziecko prowadzi już swobodną rozmowę pełną uproszczeń, przestawień i dziwnych połączeń.

Częstymi zjawiskami występującymi w wypowiedziach dzieci są:

·        metatez – przestawianie głosek a nawet całych sylab

·        asymilacja – upodobnienia

·        kontaminacja – budowanie wyrazów na zasadzie łączenia (zlania)dwóch wyrazów np. zamiast posmarować masłem dziecko mówi pomasłować

 

Dziecko 3 letnie

 

Potrafi porozumiewać się z otoczeniem, jego mowa jest już w pewnym stopniu wykształcona jednak jej rozwój odbywa się w dalszym ciągu.

Najczęstsze błędy 3-latka, które mogą utrzymać się do 5 r.ż.:

¾   opuszczanie sylaby początkowej lub końcowej,

¾   przestawianie głosek

¾   „r” wymawiane jako „l”

¾   zamiast f występuje ch i odwrotnie

Dziecko 4 letnie

 

Potrafi mówić o przyszłości i przeszłości.  Zadaje mnóstwo pytań.

¾   utrwalają się głoski s, z, c, dz i dziecko nie powinno ich zmieniać na ich zmiękczone odpowiedniki,

¾   głoski sz, ż, cz, , dziecko może wymienić na s, z, c, dz

¾   pojawia się głoska r chodź jej brak nie powinien niepokoić

Dziecko 5 letnie

 

Mowa powinna być zrozumiała a wypowiedzi wielozdaniowe.

Dziecko potrafi bezbłędnie powtórzyć sz, ż, cz, chodź w mowie potocznej mogą wciąż być zastępowane przez s, z, c, dz.

¾   głoska „r” powinna być już wymawiana chodź często pojawia się dopiero w tym okresie

¾   wypowiedzi uwzględniają kolejność zdarzeń i zależności przyczynowo skutkowych

¾   dziecko potrafi wyjaśnić znaczenie słów, opisać cechy przedmiotów, możliwość ich zastosowania

¾   dziecko chętnie poprawia innych i samego siebie szukając prawidłowego brzmienia wyrazów

 

Dziecko 6 letnie

 

¾   powinno już prawidłowo wymówić wszystkie głoski oraz powinno mieć opanowane mówienie

¾   powinno poprawnie wymówić wszystkie dźwięki nawet te najtrudniejsze do opanowania czyli głoski sz, cz, ż, , r

¾   powinno umieć porównywać i klasyfikować przedmioty pod względem koloru, kształtu itp.

¾   dokonywać analizy i syntezy słuchowej wyrazówo prostej budowie fonetycznej

¾   wyklaskiwać ilość sylab w wyrazach

¾   samodzielnie wymyślać wyrazy na daną głoskę

¾   określać położenie przedmiotów względem otoczenia

¾   określić kierunek

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin