WYŻSZA SZKOŁA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I ZARZĄDZANIA
KIERUNEK: ZARZADZANIE I MARKETING
Paweł Goller
Procesy dostosowawcze w działalności marketingowej
„CIECH” S.A. w obliczu wprowadzenia jednolitego rynku Unii Europejskiej
Praca magisterska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Lechosława Garbarskiego w Katedrze Marketingu
Warszawa 1999
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Rozdział I
Geneza i kształtowanie jednolitego rynku Unii Europejskiej . . . . . . 6
1. Aktualna sytuacja ekonomiczno - rynkowa w Europie . . . . . . . . . . 6
2. Ogólna charakterystyka rynku Unii Europejskiej . . . . . . . . . . . . . . 9
3. Charakterystyka rynku chemikalii w Unii Europejskiej . . . . . . . . . . . 23
Rozdział II
Korzyści i perspektywy wynikające z integracji w ramach Unii Europejskiej dla Ciech S.A. jako przedstawiciela polskich przedsiębiorstw. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
1. Koszty i korzyści integracji z Unią Europejską dla polskich przedsiębiorstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
2. Struktura handlu zagranicznego przemysłu chemicznego . . . . . . . . 31
2.1. Polski przemysł chemiczny – krótka charakterystyka . . . . . . . 31
2.2. Problemy dostosowawcze polskiego przemysłu chemicznego . . 35
2.3. Szanse i zagrożenia polskiego przemysłu chemicznego . . . . . 36
3. Ciech S.A. jako przedstawiciel polskich przedsiębiorstw . . . . . . . . . 39
3.1. Ewolucja i rozwój Ciech S.A. na przestrzeni lat . . . . . . . . . . . 39
3.2. Uwarunkowania strukturalno – organizacyjne zmian w działalności
marketingowej CIECH S.A. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
3.3. Zagrożenia i szanse dla CIECH S.A. wynikające z integracji
z Unią Europejską . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
3.4. Niezbędne działania dostosowawcze dla CIECH S.A. . . . . . . . 57
4. Perspektywy rozwoju CIECH S.A. po zjednoczeniu rynków Unii
Europejskiej . . ...
wojtas1400