Uniwersytet Łódzki
Wydział Zarządzania i Marketingu
Katarzyna Monika Chojnowska
Nr albumu 81259
Praca magisterska
Promocja firmy w Internecie
Praca napisana pod kierunkiem
dr Zbigniewa H. Gontara
Łódź 1998
SPIS TREŚCI
Wstęp................................................................................................................... 3
ROZDZIAŁ I - Ogólne wiadomości o sieci Internet...................................... 5
1. Historia Internetu........................................................................................... 6
1.1. Internet w Polsce.................................................................................... 8
2. Architektura Sieci.......................................................................................... 11
3. Adresy internetowe........................................................................................ 13
3.1. Adres fizyczny....................................................................................... 14
3.2. Adres IP................................................................................................. 14
3.3. Adres domenowy................................................................................... 17
3.4. Adres URL............................................................................................. 18
4. Usługi w Internecie....................................................................................... 19
4.1. Strony WWW........................................................................................ 19
4.2. Poczta elektroniczna.............................................................................. 21
4.3. FTP......................................................................................................... 23
4.4. Usenet news........................................................................................... 24
4.5. Telnet...................................................................................................... 25
5. Przyszłość Internetu ....................................................................................... 26
ROZDZIAŁ II - Media tradycyjne......................................................... 28
1. Komunikacja marketingowa........................................................................... 29
2. Reklama.......................................................................................................... 33
3. Agencja reklamowa........................................................................................ 36
3.1. Kampania reklamowa............................................................................. 38
4. Media.............................................................................................................. 44
4.1. Wstęp...................................................................................................... 44
4.2. Plan mediów........................................................................................... 45
4.2.1. Telewizja..................................................................................... 47
4.2.2. Prasa........................................................................................... 49
4.2.3. Radio........................................................................................... 50
4.2.4. Outdoor....................................................................................... 50
4.2.5. Działania reklamowe below the line........................................... 51
5. Internet............................................................................................................. 52
ROZDZIAŁ III - Promocja firmy w Internecie............................................... 55
1. Wstęp- krótka charakterystyka....................................................................... 56
2. Statystyka reklamy w Internecie..................................................................... 59
2.1.Prognozy................................................................................................... 61
3. Internet w firmie............................................................................................ 61
3.1. Rola Internetu w firmie......................................................................... 61
3.2. Marketing w Internecie.......................................................................... 63
3.3. Intranet.................................................................................................... 66
3.3.1. Zastosowanie Intranetu w firmie............................................... 67
3.3.2. Wykorzystanie technologii HTML w Intranecie...................... 68
3.3.3. Korzyści płynące z sieci Intranet w firmie...................................... 70
4. Promocja firmy w Internecie.................................................................................... 70
4.1. Własna witryna firmy na stronach WWW................................................... 70
4.1.1. Przygotowanie firmowej witryny......................................................... 71
4.1.2. Rejestracja firmowej witryny w serwisach wyszukiwawczych i katalogach................................................................................................................... 72
4.2. Bannery............................................................................................................... 76
4.2.1. Typy rozmiarów bannerów.................................................................... 77
4.2.2. Rodzaje bannerów ................................................................................. 77
4.2.2.1. Banner standardowy................................................................ 78
4.2.2.2. Banner rotacyjny..................................................................... 79
4.2.2.3. Banner rotacyjny z efektami.................................................. 81
4.2.2.4. Banner rotacyjnuy na tle scen............................................... 82
4.2.2.5. Programy interaktywne............................................................ 84
4.2.3. Umieszczanie bannerów na stronach WWW...................................... 86
4.2.3.1. Odpłatne wyświetlanie bannerów.......................................... 86
4.2.3.2. Darmowe wyświetlanie bannerów reklamowych...................... 87
4.2.4. Efektywność bannerów ......................................................................... 88
4.3. Reklama on- line za pomocą poczty elektronicznej...................................... 89
4.3.1. Listy dyskusyjne ( mailing lists)............................................................ 90
4.3.2. Grupy dyskusyjne ( Usenet).................................................................... 90
4.3.3 Listy dystrybucyjne................................................................................. 91
4.3.4. Announcement Newsgroups................................................................. 91
4.3.5. Newsletters i E- ziny.............................................................................. 92
4.3.6. Spam........................................................................................................ 92
4.4. Sponsoring.......................................................................................................... 93
4.5. Technologia push ............................................................................................. 95
Wnioski............................................................................................................................. 97
Bibliografia....................................................................................................................... 99
Materiały z Internetu....................................................................................................... 102
Słownik.............................................................................................................................. 104
Rozdział I
Ogólne wiadomości o Internecie
WSTĘP
Dziedziną, w której Internet odniósł sukces i przyniósł wiele korzyści jest niewątpliwie biznes. Coraz więcej przedsiębiorstw korzysta z Internetu w swej działalności, jeszcze więcej zamierza dołączyć do tej grupy w najbliższej przyszłości.
Patrząc z perspektywy krajów posiadających doświadczenie na tym obszarze, np. Stany Zjednoczone, kraje Europy Zachodniej widać, że nie jest to proces ani natychmiastowy ani łatwy, choć bardzo owocny w kierunku ulepszenia i rozwoju przedsiębiorstwa.
Świadomość istnienia i ogólnych możliwości Internetu, a w szczególności serwisu WWW ( ang. World Wide Web ), najatrakcyjniejszego elementu Internetu, jest rozpowszechniona wśród polskich przedsiębiorców.
Wyjątkowo duży rozwój nastąpił w dziedzinie marketingu, a w szczególności promocji on-line. Następuje powolna, ale radykalna zmiana w podejściu do klienta - z masowego na indywidualnego odbiorcę. Internet daje możliwość tworzenia i analizowania grupy nabywców pod kątem ich zainteresowań, wykształcenia, indywidualnych upodobań.
Globalna sieć otwiera nowe możliwości przed promocją, a w szczególnosci reklamą on-line. Zmiany technologii będą miały istotny wpływ na kreatywną stronę reklamy, ponieważ internetowa reklama sprzedaje informacje a nie emocje. Jej twórcy koncentrują się raczej na wyszukiwaniu argumentów skłaniających do zakupu niż eksponowania właściwości produktu i korzyści jakich dostarcza Internet. Dokonał się więc ogromny postęp na rynków mediów i multimediów.
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie nowych, stworzonych przez Internet możliwości w dziedzinie reklamy i promocji firmy oraz marketingu mix.
W rozdziale pierwszym omówione są główne zagadnienia związane z Internetem począwszy od historii, budowy sieci, kończąc na opisaniu popularnych usług internetowych.
Rozdział drugi jest opisem dotychczas stosowanych mediów w reklamie.
W rozdziale trzecim natomiast znajduje się obszerne omówienie możliwości i sposobów promocji on-line poparte licznymi przykładami.
...
wojtas1400