REKLAMA PRACA MGR.doc

(290 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             

 

 

 

                                                    AGNIESZKA  POŁONOWICZ

                                                                II FINANSE

 

PROMOTOR

     MGR. GLAPIAK TATIANA

 

 

 

 

WPROWADZENIE

 



ROZDZIAŁ I                                                            

                   REKLAMA – ZA I PRZECIW

 

1.CO TO JEST REKLAMA

REKLAMAM A MARKETING

CELE REKLAMY

CZY REKLAMA JEST ZAWSZE POTRZEBNA?

2.CZY REKLAMA KŁAMIE?

KŁAMSTWO W REKLAMIE

PÓŁPRAWDY, ZAFAŁSZOWANIA ,RETUSZE

 

 

 

ROZDZIAŁ II

                MASS MEDIA I REKLAMA

 

1.      WPROWADZENIE

CLUTTER – CHAOS INFORMACYJNY

„TEMPERATURA” PRZEKAZU

NATARCZYWOŚĆ

PRESTIŻ

TRUDNY BILANS

2.JAK CZĘSTO SIĘ REKLAMOWAĆ?

DYLEMATY PO OPANOWANIU RYNKU

ZASIĘG,CZĘSTOTLIWOŚĆ DŁUGOŚĆ TRWANIA

AKTYWNOŚĆ KONSUMENTA

„BOMBARDOWANIE” REKLAMĄ

3.CO KLIENT CENI W REKLAMIE?

RENTGEN STATYSTYKI

ANALIZA

ZROZUMIAŁOŚĆ I DODATNIE EMOCJE

RYZYKO BŁĘD

 

 

 

              ROZDZIAŁ III

                             REKLAMA TELEWIZYJNA

    

          WSTĘP

CZAS ANTENOWY I WARUNKI JEGO ZAKUPU

JAK POWSTAJE REKLAMA TELEWIZYJNA

PRODUKCJA

JAK OGLĄDANA JEST REKLAMA W TELEWIZJI

TELEWIDZOWIE

CO WIDAĆ, CO SŁYCHAĆ

1.PODSTAWOWE REKLAMÓWKI

    DEMONSTRACJA DZIAŁANIA

    KAWAŁEK ŻYCIA REKOMENDACJE

    STYL ŻYCIA

    HUMOR

    ANIMACJA

NOWE TRENDY

MNOŻNIK MEDIÓW

KRZYWE ZWIERCIADŁO

IDEAŁY

WIZERUNEK BOHATERA

DLACZEGO DZIECI KOCHAJĄ REKLAMY TELEWIZYJNE

              ROZDZIAŁ IV

                              REKLAMA PRASOWA

 

WSTĘP

JAK CZYTELNIK PRASY WIDZI REKLAMĘ

ZMĘCZENIE REKLAMĄ PRASPWĄ

2.JAK ZAPROJEKTOWAĆ OGŁOSZENIE PRASOWE

ILUSTRACJA

NAGŁÓWEK

TREŚĆ REKLAMY

SLOGAN UKŁAD GRAFICZNY OGŁOSZENIA

 

 

ROZDZIAŁ V

DRUGORZĘDNE NOŚNIKI REKLAMY

 

1.KINO

2.REKLAMA ZEWNĘTRZNA

KTO I CO REKLAMUJE

PLAKAT REKLAMOWY

3.REKLAMA RADIOWA

SKUTECZNOŚĆ

KTO I CO REKLAMUJE

4.INNE MEDIA

 

 

ROZDZIAŁ VI

MARKETING BEZPOŚREDNI

 

               KLIENCI 

KIEDY NAJLEPIEJ

REKLAMA POCZTOWA

TELEMARKETING

 

 
 
ZAKOŃCZENIE

 

                  HIPNOTYCZNY MODEL SZCZĘŚCIA

ZAKAZANE REKLAMY

JĘZYKOWE POTYCZKI

NIEBEZPIECZEŃSTWA

        W STYLU TECHNO

SZLACHETNA REKLAMA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

                                                                                          

 

 

 

 

 

 

 

W mojej pracy będę starała się przedstawić jak najbardziej obrazowo problem reklamy w różnego rodzaju mediach. Wykorzystałam jak najwięcej przykładów z życia codziennego, z życia radia , prasy i telewizji. Sądzę, że takie przedstawienie tematu jest czymś ciekawszym niż tylko same szare dane

statystyczne. Mam nadzieję, że lektura zostanie przyjęta nie jak monotonny wycinek wiadomości lecz jako coś ciekawego i kontrowersyjnego dla każdego człowieka, bo to przecież dla ludzi tworzone są reklamy i tylko dzięki nim egzystują.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reklama pojawiła się w Europie już na początku XVII wieku. To Anglia była pierwszym państwem, w którym podjęto działania reklamowe. Pewien niemiecki podróżnik, który w końcu XVIII wieku odwiedził Londyn, pisał: „ Drobni kupcy chcieliby, żeby oczy wszystkich przechodniów kierowały się na ich sklepy. Sklepy te są zaopatrzone w piękne szyby szklane, za którymi widzi się najróżniejsze artykuły, ustawione w sposób atrakcyjny i gustowny.

 

Ponadto kupcy zaczęli wydawać katalogi umożliwiające zakup ich towarów klientom z prowincji. Na ulicach rozdawano przechodniom ogłoszenia handlowe, na murach rozlepiano plakaty. Początki reklamy w Polsce przypadają na drugą połowę XVIII wieku. Pierwsze polskie reklamy były mało efektowne i skromne. Kupcom pozwalano jedynie na urządzanie wystawy w oknie sklepu lub nad drzwiami wejściowymi, ale tylko w dni powszednie – na niedzielę i święta trzeba było je usuwać .

 

Jak więc współczesny człowiek pojmuje reklamę ? Jest ona kontrowersyjnym i pociągającym fragmentem naszego codziennego życia. Towarzyszy nam wszędzie : w domu, w pracy, na ulicy, w środkach komunikacji miejskiej, w szkołach, instytucjach, itd.

Trudno na nią nie zwrócić uwagi. Jej przeciwnicy zwykli oskarżać ją o to, iż zmusza konsumentów do kupowania ( w większości ) niepotrzebnych im produktów. Zarzuca się też reklamie, że jest niepotrzebnym kosztem ponoszonym przez konsumentów, innymi słowy – gdyby nie reklama ceny produktów nie byłyby takie wysokie. Trudno się jednak dziwić tym, którzy ubolewają nad nieuczciwym wykorzystaniem reklamy przez firmy wcale nie mające na względzie zadowolenia klienta .

 

 

„ O reklamie wszyscy wiedzą wszystko „- tak twierdzi ponad 80% społeczeństwa. Jest to stwierdzenie prawidłowe w odniesieniu do wszystkich, którzy pracują w reklamie lub mają do czynienia z działalnością reklamową. Lecz czy przeciętny „ konsument – odbiorca” wie naprawdę tak wiele o reklamie? W równej mierze jest sprawą całkowicie oczywistą, że nikt nie wie wszystkiego na temat reklamy.

 

Mechanizm procesu produkcji i umieszczenia reklam oraz działalność związana z prowadzeniem agencji lub wypracowaniem i utrzymaniem wzajemnych stosunków między agencją a klientem jest wobec tego dość prosta. Jedynym problemem aby reklama zadziałała , by pomogła w sprzedaży produktu, jest znalezienie pomysłu. Trzeba znaleźć takie pomysły ,które zakończyły by się powodzeniem, lecz nie jest ot takie proste. Naprawdę dobry pomysł może zdecydowanie zmienić obroty ze sprzedaży towaru jakiejś marki, a to wszystko wprowadza niewątpliwie element niepewności do całego procesu.

To właśnie ta niepewność czyni reklamę zajęciem ekscytującym, stanowiącym ogromne wyzwanie, szalonym, frustrującym, stymulującym, kontrowersyjnym, trudnym a czasami dochodowym.

 

W praktyce reklama jest po prostu jednym z elementów komunikowania się przedsiębiorstwa z otoczeniem, z których wszystkie winny realizować tę samą strategię produktu.

 

Wraz z pojawieniem się mediów w naszym życiu, rozwój reklamy poszedł na przód. Dzięki nim przedstawiane nam są szersze zakresy produktów ,ich przeznaczenie, marka coraz lepsza jakość. Reklama ma tu na celu zwrócenie na siebie uwagi jak największej liczby odbiorców. Prasa, poczta, radio, telewizja, plakaty, internet , to właśnie te elementy zwiększyły zasięg i moc oddziaływania reklamy. Zachęcam do spojrzenia na rzeczywistość reklamową w mediach przedstawioną moimi oczami; nie zawsze budującą, ciekawą i konstruktywną lecz także destrukcyjną oraz kontrowersyjną.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ I

 

 

 

 

 

            REKL MA

 

 

                                                    

ZA I PRZECIW

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    CO TO JEST REKLAMA?

 

 

 

Reklama najczęściej bywa przedstawiana jako komunikat, który ma za zadanie zwiększyć popyt, a w konsekwencji sprzedaż danego produktu. Ta prosta i okrągła definicja tak naprawdę mówi jednak niewiele, a na dodatek jest nieprecyzyjna. Warto jest więc ją uzupełnić o dwa istotne elementy:

1.    Czasami a nawet dość często reklamę tworzy się po to, by zmniejszyć popyt. Takie charakter mają na przykład kampanie antynikotynowe albo antyalkoholowe. Niedawno w Polsce Rada Promocji Zdrowego Żywienia wyprodukowała ostre w swojej wymowie spoty telewizyjne, w których przestrzega społeczeństwo, by jadło mniej tłuszczów zwierzęcych i ograniczyło użycie soli. Właściwe promowanie danego produktu związane jest jednocześnie z próbą namawiania klientów, by odrzucili wyroby konkurencyjne. Na przykład reklama pasty do zębów SIGNAL z mikrogranulkami ma na celu zmniejszenie popytu na pasty, które nie mają takiej właściwości.

2.    Na samym początku wyraźnie zaznaczam, dlaczego reklama może mieć bardzo silny wpływ na odbiorcę. Dzieje się tak, ponieważ nie jest ona zwykłym komunikatem, który ma zadanie tylko informować. Jej nadrzędnym celem staje się przekonywanie klienta. Dlatego REKLAMA TO PO PROSTU INFORMACJA +PERSWAZJA. Oto przykład : O margarynie Flora możemy się dowiedzieć „ Flora idzie o krok dalej” ( w domyśle: niż inne margaryny). Dalej następuje wyjaśnienie : „ Margaryny nie zawierają cholesterolu. Flora idzie o krok dalej : bogata w wielonasycone kwasy tłuszczowe pomaga obniżyć wysoki poziom cholesterolu we krwi. FLORA. Kieruj się głosem serca”. Takie przedstawienie margaryny robi z niej nie tylko produkt przeciwstawny masłu, ale wyposażony wręcz w własności lecznicze. Tworzenie rynkowego obrazu FLORY opiera się więc na znalezieniu dla faktu czystego chemicznie istotnej wymowy medycznej, ważnej z punktu zdrowego człowieka.

 

W podręcznikach reklamy podaje się wiele przykładów niezwykle zręcznego przekonywania klientów . Jeden z najbardziej klasycznych stanowi wprowadzenie pod koniec lat sześćdziesiątych na rynek amerykański przez firmę NOXELL serii kosmetyków do makijażu o nazwie COVER GIRL. Problem polegał na tym , by przekonać do ich używania kobiety w różnym przedziale wiekowym. Było to dość trudnym zadaniem w kraju o poglądach konserwatywnych. Firma NOXELL wykonała badania marketingowe i odkryła, że kluczem do akceptacji COVER GIRL może być jej działanie pielęgnacyjne. W reklamach podkreślono więc „ terapeutyczny” charakter produktu – ze znakomitymi efektami. Nawiasem mówiąc, taka strategia dostarczyła również klientkom swoistego alibi przed posądzeniem o próżność.

 

Polskie firmy małe i duże coraz częściej dostrzegają prosty fakt, że klienta trzeba czymś przyciągnąć do oferty własnych usług. Jedna ze szczecińskich restauracji napisała niedawno w reklamie o sobie, że posiada jedyny okrągły stół w mieście. Natomiast mały zakład kosmetyczny w Krakowie w rozpaczliwej walce o klienta wywiesił przy wejściu zapewnienie „ CENY LUDZKIE!!!”.

 

Potrzebę perswazji w sposób naturalny rozumie każdy z nas , ponieważ codziennie wiele razy musimy przekonywać innych . Muszę jednak podkreślić , że w przypadku reklamy skuteczne wpływanie na klienta wymaga zaawansowanej wiedzy psychologicznej.

 

 

 

                              REKLAMA A MARKETING

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin