PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ NA MIESIĄC STYCZEŃ W GRUPIE DZIECI PIĘCIOLETNICH
TEMATYKA ZAJĘĆ:
1. Kalendarz muzyczny w przedszkolu – U. Smoczyńska- Nachtman.
2. Wychowanie fizyczne w przedszkolu - K. Wlaźnik.
3. Gry i zabawy dydaktyczne – M. Bogdanowicz.
4. Zabawy rozwijające dla małych dzieci – M. Trawińska.
5. Utwór Cz. Janczarski ,, Zabawa karnawałowa ’’.
6. Opowiadanie I. Landau ,, Babcia też człowiek ’’ .
7. Zbiór wierszy na uroczystość Dnia babci i dziadka.
8. Opowiadanie H. Łochocka ,, O wróbelku Elemelku, pustym brzuszku i rondelku ’’.
Cykl tematyczny
Obszar edukacji, w którym działa dziecko i nauczyciel
Rodzaj aktywności
Inne formy aktywności
Oczekiwane rezultaty
Uwagi
4. 01. – 8. 01. 2010 ZIMOWE ZABAWY
Cel ogólny: Świadome i konsekwentne unikanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu w czasie zabaw na śniegu i lodzie. Uświadamianie niebezpieczeństw wynikających z nieprzestrzegania zakazów
I. „A śnieg pada i pada”- rozwijanie mowy oraz koncentracji uwagi; rozwijanie umiejętności rozwiązywania i układania
zagadek. ( ad. 3; ad. 4, pkt. 2 )
Zestaw ćw. gimnastycznych na śniegu wg scen. naucz. (ad. 5, pkt. 4 )
Ćwiczenia graficzne – „Co ukryło sie na obrazku?”. Kolorowanie oznaczonych pół. ( sanki, narty, łyżwy, bałwan ) ( ad. 14, pkt. 3 )
II. „W pałacu królowej Zimy” - wyczuwanie ciała i przestrzeni, odzwierciedlanie charakteru muzyki za pomocą ruchu ( ad. 8, pkt. 3 )
„Pałac królowej Zimy” – Collage praca zespołowa – rozwijanie sprawności manualnej i umiejętności pracy w zespole (ad. 9, pkt. 2; ad. 14, pkt. 3)
III. „Śniegowe bałwanki” – przeliczanie elementów zbioru, dodawanie i odejmowanie
w zakresie 6. ( ad. 13, pkt. 1, 2, 3 )
Językowa
Ruchowa
Plastyczna
Muzyczna
Umysłowa
- zestaw ćw. porannych wg materiałów metod. nr 16 (ad. 5, pkt. 4 )
- zabawy ruchowe:
„ptaszki w gniazdkach”
orientacyjno –
porządkowa
„zanieś śniadanie”
z elem. równowagi
„Krety”
z elem. czworakowania.
- Zabawa rozwijająca analizę i syntezę wzrokowo-słuchową „Czym bawimy się na śniegu?”(ad. 14, pkt. 1, 2)
- Ćwiczenia logorytmi-czne „Pada śnieg” (ad. 3, pkt. 1)
- Rebusy fonetyczne „Kto wpadł w śniegową zaspę” (ad. 14, pkt. 6)
- Zabawa relaksująca, rozwijająca sprawność ruchową rąk – Zabawy z gumką (według
D. Chauwela, Ch. Noreta). (ad. 14, pkt. 3)
- czyta całościowo wybrane wyrazy
- rozwiązuje zagadki słowne
- potrafi ułożyć zagadkę
- koloruje wg wzoru
- ma wyczucie ciała i przestrzeni
- odzwierciedla muzykę ruchem
- zna technikę łączenia różnych materiałów plastycznych
- potrafi właściwe gospodarować materiałem plastycznym
- przelicza, dodaje i odejmuje w zakresie 6
- bezpiecznie bawi się na śniegu
4. 01 – 8. 01. 2010 ZIMOWE ZABAWY
IV. „W jaki sposób można spędzać czas wolny w zimie?” – rozmowa z dziećmi. Wyszukiwanie ilustracji związanych z bezpieczną zabawą na śniegu i lodzie, uzasadnianie swoich wyborów. ( ad. 3, ad. 6, pkt. 1, 5 )
,,Utrwalenie poznanych piosenek” - śpiew indywidualny i zbiorowy, zabawy ilustrowane ruchem, ćwiczenie rytmu, wyobraźni muzycznej. ( ad. 8, pkt. 1 )
V. „My się mrozu nie boimy”. Zabawy badawcze - badanie skutków działania mrozu na produkty płynne. Przygotowywanie lodowych obrazków. (ad. 4, pkt. 3; ad. 9, pkt. 2)
Ruchowa.
- elementy ćwiczeń wg Dennisona – ruchy naprze
-mienne, słoń, pompowa-nie piętą, leniwe ósemki (ad. 5, p. 1)
- zabawy ruchowe na terenie ogrodu przedszkol
-nego (ad. 5, pkt. 1, 5; ad. 2, pkt. 4)
- zabawy z Pedagogiki
zabawy KLANZA
,, Deszczyk ’’
,, Samolot ’’
,, Ciasto” (ad. 8, pkt. 3)
- zabawy dowolne
w kącikach
zainteresowań (ad. 2, pkt. 5; ad. 1, pkt. 2, 3)
- układanie zdań
dotyczących ilustracji,
określanie, czy są to
zdania prawdziwe czy
fałszywe ( ad. 3, pkt. 2 )
- potrafi skupić uwagę
i wypowiadać się na
temat
- odpowiada na zadawane pytania
-
- wie, jak bezpiecznie bawić się na śniegu
- potrafi zaśpiewać piosenkę
- potrafi wykonać
ćwiczenia gimnastyki
umysłowej
- interesuje się zabawami badawczymi
- zna właściwości śniegu i lodu
- potrafi samodzielnie założyć i zdjąć ubranie
dyrektor-1