PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ NA MIESIĄC MARZEC W GRUPIE DZIECI PIĘCIOLETNICH
TEMATYKA ZAJĘĆ:
5. WIELKANOCNE ZWYCZAJE I TRADYCJE
1. Kalendarz muzyczny w przedszkolu – U. Smoczyńska- Nachtman.
2. Wychowanie fizyczne w przedszkolu - K. Wlaźnik.
3. Przewodnik metodyczny dla nauczyciela – wychowanie fizyczne w przedszkolu - K. Wlaźnik.
4. Gry i zabawy dydaktyczne – M. Bogdanowicz.
5. Zabawy rozwijające dla małych dzieci – M. Trawińska.
6. Dzieci przedszkolne poznają przyrodę ożywioną – M. Studzińska
7. Razem ze słonkiem „Przedwiośnie” – M. Kownacka
8. U fryzjera – M. Kownacka
Cykl tematyczny
Obszar edukacji, w którym działa dziecko i nauczyciel
Rodzaj aktywności
Inne formy aktywności
Oczekiwane rezultaty
Uwagi
1. 03 – 5. 03. 2010 NASZA MIEJSCOWOŚĆ – NASZ REGION
Cel ogólny: Poznawanie osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola i wykonywanych przez nie zawodów. Poznanie czynności, jakie wykonują, nazywanie narzędzi ich pracy, zwrócenie uwagi na ich ubiór.
I. „U fryzjera” wycieczka do gabinetu fryzjerskiego. Zapoznanie dzieci z wyglądem i wyposażeniem gabinetu, z urządzeniami i przyborami jakich potrzebuje w swojej pracy fryzjer. Zwrócenie uwagi dzieci na zachowanie się w miejscu publicznym. Bezpieczne poruszanie się po drodze. (ad.10, p. 3)
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
z wstążką ( K. Wlaźnik str. 120 )
(ad. 5, p. 4)
Ćwiczenia graficzne – „Szczotki i grzebyki” (ad. 14, p. 3)
II. „Różne uczesania” – rysowanie grzebieniem na podkładzie z farby i mąki. Zapoznanie dzieci z nową techniką plastyczną. (ad. 9, p. 2)
Zagadki słuchowe – utrwalenie poznanych piosenek, rozpoznawanie piosenek po usłyszeniu fragmentu melodii. (ad. 8, p. 1)
Językowa
Ruchowa
Plastyczna
Muzyczna
- Zestaw ćw. porannych
nr 25 (K. Wlaźnik ad. 5, p. 4 )
- Zabawy ruchowe:
„Wyszywanie” – z elem.
podskoku
„Lustra” – naśladowcza
„ Po wąskiej dróżce”
z elem. równowagi
„ Celowanie do obręczy”
z elem. celowania
- Zakładamy kącik fryzjerski - wykorzystanie rekwizytów przyniesio-nych z domu (ad. 10, p. 3)
- „U fryzjera” – teatrzyk pacynek na podstawie utworu M. Kownackiej (ad. 3, ad. 14, pkt. 5)
- rozwijanie umiejętności
wyrażania uczuć w czasie
zabawy „Wyrażanie
uczuć” (ad. 1, p. 3)
- „Modne fryzury” – oglądanie albumów z różnorodnymi fryzurami, nazywanie fryzur (ad. 3)
- potrafi wypowiadać
się na temat pracy
fryzjera
- odpowiada na zadawane pytania
- potrafi kulturalnie
zachować się w
miejscu publicznym
- wie jak nazywają się
podstawowe
urządzenia i przybory,
którymi posługuje się
fryzjer
- potrafi bawić się w
kąciku fryzjerskim
- potrafi rozpoznać
poznaną piosenkę
- potrafi ćwiczyć z
wstążką
- potrafi samodzielnie
wykonać pracę przy
użyciu grzebienia
III. ,,Gdzie kucharek sześć, tam nie ma co jeść”– rozwijanie umiejętności tworzenia zbiorów i odejmowania na konkretach. (ad. 13, pkt.1,2)
z wstążką ( K. Wlaźnik str. 120 ) (ad. 5, p. 4)
IV. „Zawody nie tylko dla kobiet” – rozwijanie mowy i myślenia w czasie rozwiązywania zagadek słownych i obrazkowych. ( ad. 3; ad. 4, pkt. 2 )
Zabawy rytmiczno – ruchowe przy piosence „Kłopoty z szyciem”. (ad. 8, p. 1)
V. „Zawody przyszłości”. Wycinanki z zastosowaniem różnorodnego materiału (papier, bibuła, ścinki materiału, włóczka). (ad. 9, p. 2)
Umysłowa
- elementy ćwiczeń wg
Dennisona - ruchy
naprzemienne, słoń
pompowanie piętą,
leniwe ósemki (ad. 5)
- zabawy ruchowe na
terenie ogrodu
przedszkolnego (ad. 5)
- zabawy z Pedagogiki
zabawy KLANZA
,, Samolot ’’
,, Ciasto (ad. 5, 8 )
- zabawa dydaktyczna
„Komu to potrzebne?”
- „W pracowni
krawieckiej”- wycieczka
do pracowni krawieckiej.
- Przyszywanie guzików – rozwijanie koordynacji wzrokowo ruchowej ze szczególnym uwzględnie-niem bezpieczeństwa (ad. 9, p. 2)
- wykonywanie laurek na Dzień Kobiet techniką orgiami (ad. 9, p. 2)
- potrafi rozwiązać zagadkę umysłową
- umie formułować wnioski
- potrafi samodzielnie wykonać pracę plastyczną
- potrafi improwizować ruchem utwór uzyczny
- bierze aktywny udział w zabawach ruchowych
- chętnie bawi się z rówieśnikami
- potrafi pracować w zespole
- potrafi samodzielnie przyszyć guzik
- potrafi wykonać
ćwiczenia gimnastyki
umysłowej
- wie, jakie narzędzia pracy potrzebne są krawcowej
8. 03. – 12. 03. 2010 ZAKŁADAMY ZIELONE HODOWLE W KĄCIKU PRZYRODY
Cel ogólny: Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych dzieci, poznawanie warunków rozwoju i wzrostu roślin
I. „Od nasionka do rośliny” – historyjka obrazkowa. Poznawanie cyklu rozwojowego roślin oraz warunków potrzebnych do życia. (ad. 4, p. 3; ad. ...
dyrektor-1