Rodzice chętnie włączają się w proces edukacyjny swoich dzieci. Dotyczy to również przygotowania do nauki czytania i pisania. Wspólne przebywanie, rozwiązywanie zagadek słownych, zabawy literowe i ruchowe bardzo korzystnie wpływają na poziom rozwoju dziecka.. Często jednak zaangażowani rodzice w nieświadomy sposób popełniają błędy utrudniające realizację programu przygotowującego do nauki czytania i pisania w oparciu o GLOTTODYDAKTYKĘ. Oto Najczęściej popełniane przez dorosłych błędy:
* Przedszkole nr 2 w Mikołowie
43-190 Mikołów
ul Janasa 7
( tel.032 226 25 59
Przygotowanie do nauki czytania i pisania-
Glottodydaktyka
Broszura Informacyjna dla Rodziców
Opracowanie:
Alicja Buczek
Twórcą Glottodydaktyki jest prof. Bronisław Rocławski- nauczyciel, praktyk, i językoznawca., który na bazie wieloletnich doświadczeń opracował program przygotowywania dzieci przedszkolnych do nauki czytania i pisania.
gr. glottis - mowa, język, myśl;dydaktyka - wychowanie;glottodydaktyka - wychowanie językowe;
Glottodydaktyka jest metodą fonetyczną, zakładającą istnienie w polszczyźnie 36 fonemów.
Fonemy te w języku polskim zapisywane są 36 literami podstawowymi. Ponieważ nasz język nie jest ściśle alfabetyczny (wymowa ulegała szybszym zmianom niż pisownia) zapisywane są także literami niepodstawowymi. Istnienie liter niepodstawowych stanowi o trudności poprawnego zapisania słowa, szczególnie dla dzieci, które poznają dopiero świat liter, a żyją w świecie fonemów, głosek, języka mówionego a nie pisanego. Dlatego w tej metodzie litery niepodstawowe w początkowej nauce pisania i czytania zapisywane są na czerwono, by zwrócić uwagę na trudność ortofoniczną i ortograficzną (inaczej czytamy niż jest napisane, inaczej piszemy niż mówimy).
Stosowania zasad ortofonicznych w czasie czytania ( podstawianie odpowiedniego fonemu pod literę ) powoduje, zdaniem twórcy metody, rozumienie czytanego tekstu np. auto czytamy [ałto] a nie [auto], kwiat czytamy [kfjat] a nie [kwiat].
W glottodydaktycznej metodzie nauki czytania i pisania kładzie się nacisk na poprawną wymowę, stąd stosuje się wiele ćwiczeń ortofonicznych (przy lusterku) oraz na poprawnym wybrzmiewaniu głosek bez przygłosu y.
W metodzie wiąże się głoskę z literą na podstawie litery O, ponieważ układ ust w czasie wybrzmiewania jest podobny do znaku graficznego. Stosuje się "odczytywanie " słów na podstawie układu ust. Nie wprowadza się wyrazów podstawowych ( O-osa ), pokazuje się literę na tle innych, by dostrzec różnicę i wszystkie jej cechy dystynktywne.
Dzieci poznają 36 liter podstawowych od razu w czterech wersjach : mała i wielka pisana, mała i wielka drukowana. Zabawy z literami trwają równolegle z ćwiczeniem słuchu fonematycznego, kończą się bierną znajomością liter.
Czytanie zaczyna się metodą ślizgania się po literach, co prowadzi do uniknięcia głoskowania i szybsze opanowanie płynnego czytania. Czytanie zaczyna się na literach podstawowych oraz na literach pisanych, ponieważ autor metody stwierdza, że nauczyciel musi przybliżać litery, z którymi dziecko ma mniejszy kontakt. Później wprowadza się litery niepodstawowe.
W przygotowaniu do pisania stosuje się rysowanie po śladzie z wyraźnie zaznaczonym kierunkiem pisania. Autor opracował tzw. pismo pętelkowe, które ma prowadzić do płynnego pisania. Istnieje także wersja bezpętelkowa.. W kreśleniu liter kładzie się nacisk na prawidłowy kierunek, czemu służą ćwiczenia na materiale literowym z zaznaczonym strzałkami kierunkiem pisania, by dziecko samo mogło dokonywać kontroli prawidłowości pisania.
barabell