GLOTTO BROSZURA.doc

(275 KB) Pobierz
Brochure

ważne dla rodziców

Rodzice chętnie włączają się w proces edukacyjny swoich dzieci. Dotyczy to również przygotowania do nauki czytania i pisania. Wspólne przebywanie, rozwiązywanie zagadek słownych, zabawy literowe i ruchowe bardzo korzystnie wpływają na  poziom rozwoju dziecka.. Często jednak  zaangażowani rodzice  w nieświadomy sposób popełniają błędy utrudniające realizację programu przygotowującego do nauki czytania i pisania w oparciu o GLOTTODYDAKTYKĘ. Oto Najczęściej popełniane przez dorosłych błędy:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* Przedszkole nr 2 w Mikołowie

43-190 Mikołów

ul Janasa 7

( tel.032 226 25 59


Przygotowanie do nauki czytania i pisania-

Glottodydaktyka  

Broszura Informacyjna dla Rodziców

 

 

 

 

Opracowanie:

Alicja Buczek


Co to jest Glottodydaktyka?

Twórcą  Glottodydaktyki jest prof. Bronisław Rocławski- nauczyciel, praktyk, i językoznawca., który na bazie wieloletnich doświadczeń opracował program przygotowywania dzieci przedszkolnych do nauki czytania i pisania.

gr. glottis - mowa, język, myśl;
dydaktyka - wychowanie;
glottodydaktyka - wychowanie językowe;

 

 

Glottodydaktyka jest metodą fonetyczną, zakładającą istnienie w polszczyźnie 36 fonemów.

fonemy



Fonemy te w języku polskim zapisywane są 36 literami podstawowymi. Ponieważ nasz język nie jest ściśle alfabetyczny (wymowa ulegała szybszym zmianom niż pisownia) zapisywane są także literami niepodstawowymi. Istnienie liter niepodstawowych stanowi o trudności poprawnego zapisania słowa, szczególnie dla dzieci, które poznają dopiero świat liter, a żyją w świecie fonemów, głosek, języka mówionego a nie pisanego. Dlatego w tej metodzie litery niepodstawowe w początkowej nauce pisania i czytania zapisywane są na czerwono, by zwrócić uwagę na trudność ortofoniczną i ortograficzną (inaczej czytamy niż jest napisane, inaczej piszemy niż mówimy).

Stosowania zasad ortofonicznych w czasie czytania ( podstawianie odpowiedniego fonemu pod literę ) powoduje, zdaniem twórcy metody, rozumienie czytanego tekstu np. auto czytamy [ałto] a nie [auto], kwiat czytamy [kfjat] a nie [kwiat].

W glottodydaktycznej metodzie nauki czytania i pisania kładzie się nacisk na poprawną wymowę, stąd stosuje się wiele ćwiczeń ortofonicznych (przy lusterku) oraz na poprawnym wybrzmiewaniu głosek bez przygłosu y.

 

litery



W metodzie wiąże się głoskę z literą na podstawie litery O, ponieważ układ ust w czasie wybrzmiewania jest podobny do znaku graficznego. Stosuje się "odczytywanie " słów na podstawie układu ust. Nie wprowadza się wyrazów podstawowych ( O-osa ), pokazuje się literę na tle innych, by dostrzec różnicę i wszystkie jej cechy dystynktywne.

Dzieci poznają 36 liter podstawowych od razu w czterech wersjach : mała i wielka pisana, mała i wielka drukowana. Zabawy z literami trwają równolegle z ćwiczeniem słuchu fonematycznego, kończą się bierną znajomością liter.

 



czytanie

Czytanie zaczyna się metodą ślizgania się po literach, co prowadzi do uniknięcia głoskowania i szybsze opanowanie płynnego czytania. Czytanie zaczyna się na literach podstawowych oraz na literach pisanych, ponieważ autor metody stwierdza, że nauczyciel musi przybliżać litery, z którymi dziecko ma mniejszy kontakt. Później wprowadza się litery niepodstawowe.

 

pisanie



W przygotowaniu do pisania stosuje się rysowanie po śladzie z wyraźnie zaznaczonym kierunkiem pisania. Autor opracował tzw. pismo pętelkowe, które ma prowadzić do płynnego pisania. Istnieje także wersja bezpętelkowa.. W kreśleniu liter kładzie się nacisk na prawidłowy kierunek, czemu służą ćwiczenia na materiale literowym z zaznaczonym strzałkami kierunkiem pisania, by dziecko samo mogło dokonywać kontroli prawidłowości pisania.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin