dobre praktyki mod8_5.pdf

(98 KB) Pobierz
untitled
Dobre praktyki z szuflady terapeuty – zabawy kształcące funkcje motoryczne
Ćwiczenia przygotowujące rękę do pisania
• „ Masażyk całej ręki” – ćwiczenia przed pisaniem ( ORTOGRAFFITI z Bratkiem. Przewodnik
metodyczny dla nauczyciela klasy I szkoły podstawowej , 2010, s. 37–38).
„Gimnastyka sprawnych rączek” ( ORTOGRAFFITI z Bratkiem. Przewodnik metodyczny dla
nauczyciela klasy I szkoły podstawowej , 2010, s. 31–33).
Ćwiczenia uczące prawidłowego chwytu narzędzia do pisania
Bajka o tym, jak miło jest sprawić komuś radość i przygotować rękę do rysowania i pisania
( ORTOGRAFFITI z Bratkiem. Księga bajek terapeutycznych. Klasa pierwsza szkoły podstawowej ,
2010).
Ćwiczenia kształcące funkcje motoryczne
Zabawa „Opisz, czego dotykasz” – ćwiczenie ruchowo-zmysłowe (stymulacja dotykowa).
Prowadzący zajęcia pokazuje dzieciom pudełko, w którym znajdują się rozmaite przedmioty
zasypane ryżem. Każde dziecko po kolei wkłada rękę do pudełka i bez kontroli wzroku próbuje
odgadnąć, czego dotyka (manipuluje przedmiotem, określa jak najwięcej jego cech: jaki jest
w dotyku, jaka jest jego temperatura itp.).
Zabawa „Witaminki dla Bratka” – ćwiczenie ruchowo-zmysłowe (planowanie ruchu, ćwiczenie
równowagi, stymulacja propriocepcji). Prowadzący rozkłada na podłodze sznurek i mówi, że jest
to mos t na r ze ce, po k tór y m tr zeba pr zejś ć , b y zanieś ć Br a tko w i w itamin y. Zadaniem dzie cka jes t
przeniesienie kosza z owocami i warzywami na drugą stronę rzeki. Dziecko porusza się według
wskazówek: Zrób trzy kroki do przodu, zatrzymaj się, rozejrzyj się w lewo, w prawo, idź dalej do
przodu. Zrób trzy kroki do przodu, zatrzymaj się, przełóż kosz do drugiej ręki, idź dalej do przodu.
Idź do przodu, stawiając stopę za stopą (tip-topkami). Zrób dwa kroki do przodu, zatrzymaj się,
spójrz daleko przed siebie, na swoje stopy, do góry, przed siebie, idź dalej do przodu .
Zabawa „Dotyk” – ćwiczenie ruchowo-zmysłowe (różnicowanie stron lewa-prawa, orientacja
w schemacie ciała, prawidłowa reakcja na dotyk). Dziecko kładzie się na plecach. Ręce i nogi
leżą swobodnie wzdłuż ciała. Prowadzący zajęcia lekko dotyka kolejne kończyny dziecka.
Dziecko nieznacznie unosi dotkniętą rękę lub nogę, a potem wraca do poprzedniej pozycji.
Dotykanie odbywa się w następującej kolejności: lewa ręka, prawa ręka, lewa noga, prawa noga,
obie nogi równocześnie, obie ręce, lewa ręka i lewa noga, prawa ręka i prawa noga, następnie
naprzemiennie – ręka lewa, noga prawa i odwrotnie. Ćwiczenie powtarza się w zróżnicowanej
kolejności. Dziecko może również wykonać to ćwiczenie z zamkniętymi oczami.
Zabawa „Upiór” – ćwiczenie ruchowo-zmysłowe (orientacja kierunkowa i przestrzenna, stymu-
lacja zapachowa). Prowadzący zajęcia wchodzi w rolę Bratka i mówi: Zabieram was na wycieczkę
do zamkowej komnaty. Idziemy śmiało, rozglądamy się w prawo, w lewo, przed siebie, za siebie, do
góry, na dół – jesteśmy ciekawi, co nas spotka. Czujemy zapach róż. Myślimy, że w zamku są duchy!
Mamy strach w oczach, nasze ciała się spinają, idziemy ostrożnie na palcach. Upiór! – chowamy się
pod chustę. Nie ma żadnego upiora – wychodzimy spod chusty. To tylko zabawa – raźnym krokiem
wracamy do szkoły.
1
Moduł 8
WSPARCIE PEDAGOGICZNE – ćwiczenie funkcji motorycznych u uczniów klas I–III
738035318.007.png 738035318.008.png 738035318.009.png
Zabawa „Rzut do tarczy” – ćwiczenie ruchowo-zmysłowe (rzut do celu, stymulacja
wielozmysłowa). Prowadzący zajęcia zawiesza na ścianie tarczę. Na środku tarczy znajduje
się narysowany duży kwiatek (bratek). Na jego płatkach znajdują się zapisane litery: a , ą , e , ę .
Dzieci stoją w rzędzie, wykonując następujące polecenia: Wybierz płatek, do którego rzucisz piłkę
(woreczek). Powiedz, z jakim smakiem i zapachem kojarzy ci się wybrana przez ciebie litera i rzuć
piłką do wybranego celu.
Zabawa „Zadanie z piktogramem” – ćwiczenie ruchowo-zmysłowe (orientacja przestrzenna
i kierunkowa, utrwalanie pojęć lewa i prawa strona, góra, dół, pod, nad stymulacja
wielozmysłowa). Prowadzący zajęcia kładzie w kilku miejscach sali duże kartki z zapisanym za
pomocą piktogramu zadaniem dla każdego dziecka oraz obok potrzebne przybory do wykonania
zadania: waciki, wiatraczki, woreczki z grochem, woda w zamkniętej butelce, mata sensoryczna.
Dzieci poruszają się w rytm bębenka (marsz, podskoki, ciężki chód, lekki bieg). Na przerwę
w grze dzieci podchodzą do kartki z zapisanym za pomocą piktogramu zadania do wykonania
i wykonują zadanie z użyciem przyboru. Przykłady zadań: dmuchaj na wacik do góry, dmuchaj na
wiatraczek, idź prosto na czworakach z woreczkiem na plecach, chodź w kółko z woreczkiem na
głowie, idź prosto z butelką między kolanami, podskocz 10 razy na macie sensorycznej.
Zabawa „Pokręć się na krześle” – ćwiczenie ruchowo-zmysłowe (pobudzanie układu
dotykowego, przedsionkowego i proprioceptywnego). Dziecko przed odrabianiem lekcji w domu
siada na krzesełku i kręci się przez chwilę, raz w jedną, raz w drugą stronę.
Zabawa „Poskacz na piłce ”. Dziecko skacze przez chwilę na dużej piłce sensorycznej.
Należy pamiętać, że w niektórych schorzeniach neurologicznych (na przykład w padaczce)
istnieją przeciwwskazania do stymulacji przedsionkowej (kręcenie, wirowanie, kołysanie,
podskakiwanie itd.).
Ćwiczenia usprawniające umiejętności grafomotoryczne (M. Krysztof-Zarzycka, 2008)
Dziecko siedzi przy biurku. Dłonie ma położone przed sobą na biurku, palce szeroko rozstawione.
Podnosi te same palce jednej i drugiej ręki naprzemiennie do góry. Ćwiczenie powtarza
kilkakrotnie. Celem tego ćwiczenia jest: wzmocnienie mięśni dłoni oraz koordynacja ruchu.
Prowadzący i dziecko stają naprzeciw siebie w odległości mniej więcej 1 metra. Zadanie dla
dziecka polega na tym, aby określonym palcem ręki odbijało balony naprzemiennie podawane
przez prowadzącego – raz w kolorze niebieskim, raz w czerwonym. Każdy palec powinien odbić
balon chociaż raz. Ważne jest, aby balon nie upadł na podłogę. Dodatkowo pracuje raz prawa,
raz lewa ręka. Celem tego ćwiczenia jest wzmocnienie mięśni barków, wzmocnienie łuków dłoni,
koordynacja wzrokowo-ruchowa.
2
Moduł 8
WSPARCIE PEDAGOGICZNE – ćwiczenie funkcji motorycznych u uczniów klas I–III
738035318.010.png 738035318.001.png 738035318.002.png
Zabawy kształtujące orientację w schemacie własnego ciała i orientację przestrzenną
(G. Dorodzińskiej, 2008)
„Przepychanie” . Prowadzący i dziecko siadają do siebie twarzą w twarz, z ramionami wyciągnięty-
mi do przodu. Opierają się o swoje dłonie i przez chwilę przepychają się. Ćwiczenie trzeba powtórzyć
kilka razy. W tej samej pozycji prowadzący i dziecko opierają się o swoje stopy i przepychają się.
Zmienne napięcie mięśni możemy wywołać również w innych zabawach z dzieckiem, tj. przeciąga-
nie liny w pozycji stojącej, rozciąganie gumy w pozycji stojącej i siedzącej. Celem jest doskonalenie
odczuwania zmiennego napięcia mięśni, podniesienie świadomości własnego ciała.
„Naśladowanie ruchów” . Prowadzący staje z dzieckiem twarzą w twarz i poleca naśladowanie
ruchów dokładnie tak, jak odbicie w lustrze. Istotne jest, aby ruchy dziecka były płynne. Pro-
wadzący wykonuje ruchy bardzo powoli i zachęca dziecko, aby wykonywało ćwiczenie w tym
samym tempie, razem z nim: wyciągnięcie ramion w przód, do góry, w bok, wysunięcie wypro-
stowanych ramion w bok, krążenia ramion do przodu i do tyłu, wysunięcia prawej/lewej nogi do
przodu, do tyłu, w bok, rysowanie po podłodze palcami prawej nogi jak największych kół, potem
zmiana nogi. Celem jest świadoma kontrola ruchu ciała i jego położenia w przestrzeni.
„Środek ciała” . W poleceniach używamy określenia „środek ciała”, wskazujemy palcem środek
ciała dziecka. Celem jest pogłębianie świadomości środka ciała.
a) Dziecko siedzi przy blacie. Na stoliku rozłożony jest papier, a w jego centralnej części
narysowana jest duża kropka oznaczająca środek. Dziecko, używając obu rąk jednocześnie,
kredkami rysuje od środka (od kropki) na zewnątrz linie poziome, zygzaki, fale. Ważny jest
ruch rozchodzenia od środka na zewnątrz.
b) Dziecko w pozycji stojącej. W obu rękach trzyma szarfy długości do 2 metrów. Rozpoczynając
od środka (ręce wyciągnięte przed siebie, na wysokości ramion), zatacza ramionami szerokie
koła, od środka na zewnątrz.
c) Dziecko siedzi na podłodze, przed nim położone jest pudełko z klockami. Ćwiczenie
rozpoczyna się od włożenia rąk do pudełka. Na polecenie prowadzącego dziecko obiema
rękami jednocześnie wyjmuje klocki z pudełka i kładzie obok, na zewnątrz.
Ćwiczenia kształcące sferę manualną i grafomotoryczną ( ORTOGRAFFITI z Bratkie m, 2010, 2011)
Dzieci rysują po śladzie. Wypełniają kontury rysunku.
Zabawa „Kosz”. Dzieci drą gazety na paski o różnej szerokości. Wykonują plecionki. Na stoliku
układają kosz z pasków gazety i plecionek. Wydzierają z gazety kształty owoców różnej wielkości
i układają je w koszu.
Zabawa „Ściskaj piłeczkę”. Dzieci ściskają gumową piłeczkę, dzięki czemu usuwają napięcie
mięśni dłoni i palców. Przy ściskaniu wydychają powietrze.
Ćwiczenie manualne „Wesołe klamerki”. Dzieci naciskają klamerkę kolejnymi palcami: kciuk –
wskazujący, kciuk – środkowy, kciuk – serdeczny, kciuk – mały i w odwrotnej kolejności. Podczas
naciskania dzieci mówią: iii.
3
Moduł 8
WSPARCIE PEDAGOGICZNE – ćwiczenie funkcji motorycznych u uczniów klas I–III
738035318.003.png 738035318.004.png
Zabawa „Ciepło – zimno”. Dzieci zanurzają ręce raz w zimnej, raz w ciepłej wodzie, określając
wrażenia. Prowadzący zajęcia zwraca się do dzieci: Ta czynność to nie tylko zabawa, ale także
dobre ćwiczenie przed rysowaniem i pisaniem .
Dzieci łączą kropeczki sąsiadeczki. Kolorują obrazek, przyciskając kredkę raz mocniej, raz
słabiej.
Dzieci wykonują ćwiczenie dłoni i placów, zakładają na palce Spacerucha: Wyobraź sobie, że
Spaceruch jeździ na łyżwach – zaprezentuj ciekawy układ i figury w tańcu na lodzie. Wyobraź
sobie, że Spaceruch maszeruje unosząc wysoko nogi, „pochodź” Spaceruchem jak marynarz po
statku, kołysząc się z nogi na nogę .
4
Moduł 8
WSPARCIE PEDAGOGICZNE – ćwiczenie funkcji motorycznych u uczniów klas I–III
738035318.005.png 738035318.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin