Williams Tad - Inny Świat 03 - Góra Z Czarnego Szkła.pdf

(2673 KB) Pobierz
180042712 UNPDF
Williams Tad
Gra z czarnego szkła
Tom 3
Miasto złocistego cienia
Streszczenie
Przemoczony i przerażony Paul Jonas, a wraz z nim jego dwaj towarzysze z okopów, Finch i
Mullet, ktrych obecność trzyma go przy zdrowych zmysłach, wydają się zwykłymi
piechurami, jednymi z tysięcy żołnierzy pierwszej wojny światowej. Kiedy jednak Jonas
nagle znajduje się na opustoszałym polu bitwy, gdzie nie widać niczego poza drzewem,
ktrego konary giną w chmurach, zaczyna wątpić w swoje zdrowe zmysły. Utwierdza się w
tym przekonaniu po wspięciu się na drzewo i odkryciu między chmurami zamka, a w nim
ogromnego przerażającego strażnika, pilnującego kobiety ze skrzydłami. Kiedy Jonas
ponownie budzi się w okopie, stwierdza, że ściska w dłoni pirko ze skrzydła kobiety-ptaka.
W południowej Afryce w połowie XXI wieku Irenę Sulaweyo boryka się z własnymi
problemami. Renie jest instruktorką inżynierii wirtualnej, a jednym z jej uczniw jest
Buszmen !Xabbu, ktremu nowoczesna technologia jest całkowicie nie znana. Renie musi
być matką swojego młodszego brata Stephena, ktry cały wolny czas poświęca głwnie na
penetrację wirtualnej części sieci komunikacyjnej oplatającej cały świat. Renie stara się
zapobiec rozpadowi rodziny. Jej owdowiały ojciec Długi Joseph wszystkie swoje wysiłki
skupia na zdobyciu kolejnej butelki.
Podobnie jak większość dzieci, Stephen zafascynowany jest tym, co zakazane, dlatego
wkrada się do wirtualnego klubu nocnego U Pana J., chociaż wcześniej siostra ratowała go
już z opałw. Renie za pźno dowiaduje się o wszystkim i Stephen zapada w śpiączkę. Le-
karze nie potrafią wyjaśnić jej przyczyny, lecz Renie jest przekonana, że choroba ma związek
z siecią.
Amerykanin Orlando Gardiner — niewiele starszy od brata Re-nie — z powodu swojej
choroby spędza wiele czasu w sieci pod postacią Thargora, barbarzyńskiego wojownika. W
czasie jednej ze swoich przygód widzi przez chwilę złociste miasto, ktre nie przypomina
niczego, co dotychczas oglądał w sieci. Chwila rozproszenia
kosztuje go utratę życia Thargora. Pomimo ogromnej straty Orlando nie potrafi się otrząsnąć
z wrażenia, jakie wywarło na nim złociste miasto, dlatego postanawia je odszukać przy
pomocy swojego sieciowego agenta Robala Beezlego oraz niezbyt skorego do wspłpracy
sieciowego przyjaciela Fredericksa.
Tymczasem w jednej z militarnych baz Stanw Zjednoczonych mała Christabel Sorensen
odwiedza potajemnie swojego przyjaciela, pana Sellarsa, dziwnego starca o twarzy pokrytej
bliznami. Sellars tylko na pierwszy rzut oka wydaje się straszny i poza tym opowiada ciekawe
historie. Dziewczynka nie wie, jak niezwykłą rolę ma odegrać w planach starca.
Renie coraz lepiej poznaje !Xabbu, odkrywa jego łagodne usposobienie, poznaje jego punkt
widzenia na wspłczesny świat widziany oczyma outsidera i coraz bardziej angażuje go w
swoje dążenia, by odkryć przyczynę tajemniczej choroby brata. Oboje wkradają się do
wirtualnego klubu U Pana J. Potwierdzają się jej najgorsze przypuszczenia: goście klubu
oddają się wirtualnym rozrywkom najgorszego rodzaju, lecz Renie i !Xabbu wciąż nie
znajdują niczego, co mogłoby stanowić przyczynę choroby brata. Wreszcie natykają się na
wirtualną postać indyjskiej bogini śmierci Kali, ktra posługując się hipnozą, oddziałuje na
nieświadomość. Jej mocy ulega !Xabbu. Renie opiera się tylko dzięki pomocy tajemniczej
postaci, ktrej symulowane ciało (sym) ma postać pustej plamy pozbawionej wszelkich cech.
Oboje z !Xabbu wydostają się z klubu. Zanim opuszczą sieć, ich wybawca przekaże Renie
pewne dane w formie złocistego klejnotu.
Paul Jonas, ktry ponownie odnajduje się w świecie pierwszej wojny, ucieka ze swojego
plutonu. Jego droga do wolności prowadzi przez ziemię niczyją, na granicy obu frontw.
11
Pośrd deszczu i eksplodujących pociskw brnie przez błoto i ciała zabitych, aż dociera do
piekielnej krainy, jeszcze dziwniejszej niż zamek z jego snw. To płaska, wypełniona mgłą
pustka. Uwagę Paula przyciąga złociste światło, lecz zanim przekroczy jego granicę,
pojawiają się jego dwaj towarzysze z okopw, ktrzy nakażą mu powrt. Zmęczony i
zdezorientowany, gotowy jest ich posłuchać, lecz gdy podchodzą do niego, zauważa, że Finch
i Mullet nie przypominają już ludzi, więc ucieka w złocisty blask.
Felix Jongleur jest najstarszym i chyba najbogatszym człowiekiem żyjącym w XXI wieku.
Jego fizyczne ciało prawie już umarło, dlatego Jongleur praktycznie nie opuszcza wirtualnego
Egiptu, który zbudował dla siebie i w ktrym panuje niepodzielnie jako Ozyrys, bg życia i
śmierci. Jego najważniejszym sługą zarwno w świecie wirtualnym, jak i prawdziwym jest
morderca o imieniu Strach, w którego żyłach płynie krew aborygenw. Strach łączy
zamiłowanie do polowania na ludzką zwierzynę z niezwykłą ponadzmysłową umiejętnością
manipulowania elektronicznymi obwodami, dzięki czemu wciąż wymyka się kamerom i
innym systemom ostrzegawczym. Jongleur odkrył Stracha dawno temu, pomgł mu
wyszlifować swoje umiejętności i uczynił z niego mordercę na zamwienie.
Jongleur/Ozyrys stoi na czele grupy najbardziej wpływowych i najbogatszych ludzi, znanej
pod nazwą Bractwo Graala. Stworzyła ona dla siebie wirtualny wszechświat, jakiego jeszcze
nie było. Projekt Graal znany jest także jako Inny Świat. Szczeglne znaczenie ma pierwszy
człon nazwy: „inny". Chodzi tu o sztuczną inteligencję lub coś jeszcze bardziej
niespotykanego. Ta ogromna moc pozostaje pod kontrolą Jong-leura i jest jedyną rzeczą na
świecie, jakiej obawia się starzec.
Skłceni członkowie Bractwa Graala nie ukrywają niezadowolenia z faktu, że prace nad
projektem posuwają się wolno. Wszyscy zainwestowali w niego miliardy i długie lata czekali
na finał. Inspirowani przez amerykańskiego potentata z dziedziny technologii, Roberta Well-
sa, z coraz większą podejrzliwością odnoszą się do swojego przywdcy oraz jego tajemnic, do
ktrych należy tożsamość Innego. Jongleur tłumi powstanie i wysyła swojego podwładnego z
misją likwidacyjną do jednego z członkw bractwa, ktry opuścił szeregi organizacji.
W południowej Afryce Renie i jej student !Xabbu nie mogą się otrząsnąć z wrażenia, jakie
wywarł na nich fakt, że taki trud sprawiło im wydostanie się z wirtualnego klubu U Pana J.
Renie jest pewna, że działalność klubu ma związek ze śpiączką brata. Kiedy zaczyna badać
dane w postaci klejnotu, ktry otrzymała od tajemniczego wybawcy, przybierają one formę
zdumiewająco rzeczywistego złocistego miasta. Renie i !Xabbu udają się po pomoc do byłej
nauczycielki Renie, doktor Susan Van Bleeck, lecz nie potrafi ona rozwiązać tajemnicy. Nie
potrafi nawet powiedzieć, czy miejsce takie istnieje naprawdę. Doktor Van Bleeck szuka
pomocy u kogoś innego — naukowca Martine Desroubins. Już po pierwszym kontakcie
Renie z tajemniczą Martine doktor Van Bleeck zostaje napadnięta w swoim domu i dotkliwie
pobita, a cały jej sprzęt zostaje zniszczony. Renie przybywa szybko do szpitala, lecz Susan
umiera, zdążywszy jedynie zdradzić imię jednego ze swoich przyjacił. Renie jest coraz
bardziej zła i przestraszona.
Tymczasem Orlando Gardiner, trawiony chorobą nastolatek z Ameryki, nie ustaje w
poszukiwaniach złocistego miasta, ktre widział przez chwilę w sieci, co bardzo martwi jego
przyjaciela Fredę -ricksa. Orlando zawsze wydawał mu się trochę dziwny ze swoją fascynacją
symulacjami śmierci, lecz teraz jego ekscentryczność staje się jeszcze bardziej wynaturzona.
Najgorsze obawy Fredericksa potwierdzają się, kiedy Orlando oświadcza mu, że udają się do
węzła hakerw zwanego Dom-na-Drzewie.
Dom-na-Drzewie stanowi ostoję anarchii w sieci. Nie rządzą tam żadne prawa.
Zafascynowany Orlando znalazł tu nawet sprzymierzeńcw, dzieci będące hakerami,
nazywane Figlarnym Plemieniem (malutkie, żłte, skrzydlate małpy) — zmuszony jest
uciekać wraz ze swoim przyjacielem, ponieważ jego poszukiwania wzbudziły podejrzenia
bywalcw węzła.
3
Rwnież Renie i !Xabbu dzięki pomocy Martine Desroubins dotarli do Domu-na-Drzewie, by
odnaleźć przyjaciela Susan Van Bleeck, emerytowanego hakera Singha. On to wyjawił im, że
jest ostatnim z programistw, ktrzy stworzyli system zabezpieczeń tajemniczej sieci znanej
jako Inny Świat. Twierdził też, że pozostali członkowie zespołu zginęli w tajemniczych
okolicznościach. Renie, IXabbu, Singh i Martine postanawiają włamać się do Innego Świata,
by odkryć tajemnicę wartą życia towarzyszy Singha i dzieci.
Uciekając z okopw, Paul Jonas ugrzązł w czasie i przestrzeni. Niemal całkowicie
pozbawiony pamięci, wędruje przez świat, w ktrym walczą z sobą Biała i Czerwona
Krlowa, a przez cały czas ścigają go Finch i Mullet. Paul ucieka przed nimi, korzystając z
pomocy chłopca
o imieniu Gally oraz gadatliwego grubego Gońca Humphreya. Jego prześladowcy
mordują małych przyjacił Gally'ego. Ich uwagę odwraca ogromny stwr Dżabbersmok, a
wtedy Paul i Gally nurkują w rzece.
Kiedy wypływają na powierzchnię, znajdują się już w innym świecie. Jest to dziwna, niemal
komiczna wersja Marsa, pełna potworw
i angielskich żołnierzy dżentelmenw. Po raz kolejny Paul spotyka kobietę-ptaka z
zamku, ktry widział we śnie. Tym razem nosi ona imię Vaala i jest więźniem marsjańskiego
magnata. Paul ratuje kobietę, w czym pomaga mu szalony podrżnik Hurley Brummond.
Vaala rozpoznaje Paula, choć nie potrafi powiedzieć dlaczego. Ucieka, gdy pojawiają się
Finch i Mullet. Goniąc ją, Paul rozbija skradziony latający statek, co zdaje się kłaść kres
wędrwce jego i Gally'ego. Doświadczywszy dziwnego snu, w ktrym powrcił do
podniebnego pałacu, niepokojony przez postacie Fincha i Mulleta w ich najdziwniejszej
formie, budzi się już sam w epoce lodowcowej, pośrd neandertalskich myśliwych.
Tymczasem w południowej Afryce nieznani ludzie ścigają Renie
i jej przyjacił, zmuszając ich do opuszczenia domu. Dzięki Marti-
ne ktrą wciąż znają tylko z głosu — Renie razem z IXabbu, jej
ojcem i asystentem doktor Van Bleeck Jeremiahem znajdują w Grach Smoczych opuszczoną
bazę wojskową. Doprowadzają do stanu używalności dwa wirtualne zbiorniki imersyjne, w
których Renie i IXabbu mogą się podłączyć do sieci, i przygotowują się do ataku na Inny
Świat.
W innej bazie wojskowej w Ameryce mała Christabel pomaga okaleczonemu panu Sellarsowi
zrealizować skomplikowany plan, ktry oficjalnie nazywa się tylko prbą ucieczki. Starzec
znika z domu, stawiając w stan pogotowia całą bazę, za ktrej bezpieczeństwo odpowiada
ojciec Christabel. Dziewczynka wycina otwr w ogrodzeniu, w czym pomgł jej bezdomny
chłopiec z zewnątrz. Tylko ona wie, że pan Sellars ukrywa się w labiryncie tuneli pod bazą,
gdzie może kontynuować swoje tajemnicze zadanie.
W opuszczonych schronach w głębi Gr Smoczych Renie oraz jej towarzysze zanurzają się w
zbiornikach, wchodzą do sieci i włamują do Innego Świata. Muszą przejść straszliwą prbę
spotkania z Innym, który — jak sądzą — odgrywa rolę systemu zabezpieczającego całą sieć.
W czasie przejścia na atak serca umiera Singh, pozostali zaś nie chcą uwierzyć, że znaleźli się
w środowisku wirtualnym, widząc, jak bardzo realistyczny jest świat sieci. Dziwne wydaje im
się wiele innych rzeczy. Po raz pierwszy Martine ukazuje im się w postaci cielesnej, IXabbu
przybrał postać pawiana, lecz najważniejsze jest to, iż nie potrafią znaleźć drogi powrotnej z
sieci. Odkrywają, że znaleźli się w jakimś wymyślonym państwie Ameryki Południowej.
Kiedy wreszcie docierają do złocistego miasta, ktrego tak długo szukali, zostają zatrzymani i
dowiadują się, że są więźniami Bolivara Atasca, jednego z budowniczych Innego Świata,
kontaktującego się z Bractwem Graala.
W Ameryce przyjaźń Orlanda i Fredericksa przeżywa kolejne etapy: Orlando wyznaje, że
cierpi na rzadką chorobę przedwczesnego starzenia się, natomiast Fredericks okazuje się
dziewczyną. Nieoczekiwanie dzięki Figlarnemu Plemieniu znajdują się w sferze wpływw
4
przyjaciela Renie, Singha, i kiedy ten włamuje się do sieci projektu
Graal, pociąga ich za sobą do Innego Świata. Przeżywszy spotkanie z Innym, Orlando i
Fredericks także stają się więźniami Atasca. Kiedy jednak w towarzystwie przyjacił Renie
mają stanąć przed obliczem wielkiego władcy, okazuje się, że człowiekiem, ktry ich zebrał,
jest Sellars, dziwny pusty sym. To on pomgł Renie i !Xabbu uciec z klubu U Pana J.
Sellars wyjaśnia im, że zwabił ich wizerunkiem złocistego miasta, ktry wydał mu się
najbardziej dyskretny, ponieważ ich wrogowie, ludzie z Bractwa Graala, są potężni i
bezwzględni. Dowiadują się też, że Atasco i jego żona należeli kiedyś do bractwa, lecz
wystąpili z niego, kiedy ich kolejne pytania na temat sieci pozostały bez odpowiedzi.
Następnie Sellars opowiada o tym, jak odkrył, że tajemnicza sieć Innego Świata w sposb
jeszcze nieznany, lecz niezaprzeczalny ma związek z chorobą tysięcy dzieci. Zanim jednak
skończył swoją opowieść, symy Atasca i jego żony znieruchomiały, a sym Sellarsa zniknął.
W prawdziwym świecie Strach, wysłannik Jongleura, rozpoczął właśnie atak na siedzibę
Atasców — ufortyfikowaną wyspę. Przełamawszy ich systemy obrony, zabija Atasca oraz
jego żonę. Następnie wykorzystuje swoje wyjątkowe zdolności — swj skręt — by włamać
się do bazy danych. Dowiedziawszy się o zebraniu Sellarsa, poleca swojej asystentce Dulcinei
Anwin, aby przejęła linię jednego z gości Atasca. Asystentka wciela się w wyeliminowaną
postać i zostaje szpiegiem Stracha.
Sellars pojawia się ponownie w wirtualnym świecie Atascw i błaga Renie i pozostałych, aby
uciekli w głąb sieci, on tymczasem będzie się starał ukryć ich obecność. Mają szukać Paula
Jonasa, tajemniczego wirtualnego więźnia, ktremu Sellars pomgł uciec z bractwa. Renie
wraz z pozostałymi udaje się nad rzekę i przekroczywszy strumień elektrycznego błękitnego
światła, wychodzi poza granice symulacji Atascw i przedostaje do innego symświata. Mar-
tine, nie mogąc znieść ogromu przytłaczających ją danych, wyznaje wreszcie swoją
tajemnicę: Renie dowiaduje się, że przyjaciłka jest niewidoma.
Ich łdź przybiera postać ogromnego liścia, a nad ich głowami pojawia się ważka rozmiarw
odrzutowca.
W prawdziwym świecie, we wnętrzu gry, Jeremiah i ojciec Renie czekają, wpatrzeni w
milczące zbiorniki.
Rzeka błękitnego ognia
Streszczenie
Paul Jonas wciąż dryfuje w czasie i przestrzeni. W znacznym stopniu odzyskał pamięć i tylko
ostatnie kilka lat z jego życia stanowią białą plamę. Wciąż nie wie, dlaczego przenosi się ze
świata do świata, dlaczego ścigają go dwaj prześladowcy, ktrych poznał pod postaciami
Fincha i Mulleta. Nie wie też, kim jest tajemnicza kobieta pojawiająca się nawet w jego
snach.
Po skoku do rzeki, w ktrego wyniku niemal utonął, znalazł się w epoce lodowcowej. Po raz
kolejny w śnie Paula pojawia się tajemnicza kobieta i informuje go, że jeśli chce się do niej
dostać, musi odnaleźć czarną grę, ktra sięga nieba.
Nie wszyscy neandertalczycy odnoszą się rwnie przyjaźnie do niego. Jeden wszczyna
kłtnię, w ktrej wyniku Paul zostaje porzucony na lodowym pustkowiu. Udaje mu się
uniknąć śmierci w szponach ogromnych jaskiniowych hien, ale ponownie wpada do
lodowatej rzeki.
Pozostali bohaterowie przeżywają rwnie trudne chwile, chociaż wiedzą więcej od Paula.
Renie Sulaweyo podjęła swoją podrż, by znaleźć przyczynę tajemniczej śpiączki brata
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin