DTP-przygotowanie do druku.pdf

(402 KB) Pobierz
Profesjonalny druk. Przygotowanie materiałów
Przygotowanie materia³ów
Autor: Claudia McCue
T³umaczenie: Piotr Cieœlak
ISBN: 83-246-0816-8
Tytu³ orygina³u: Real World Print Production
Format: B5, stron: 480
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Poznaj profesjonalne narzêdzia, techniki i procesy z dziedziny DTP
Naucz siê wykorzystywaæ mo¿liwoœci profesjonalnego oprogramowania
Poznaj tajniki stosowania ró¿nych farb, papieru, czcionek oraz
przygotowywania obrazów do druku
Dowiedz siê, jak wygl¹da praca w drukarni i co zrobiæ, by dostarczaæ
do zak³adów poligraficznych doskona³e materia³y
Dostêpne obecnie narzêdzia wspomagaj¹ce projektowanie publikacji otwieraj¹ przed
projektantami i grafikami nowe, niezwyk³e mo¿liwoœci. Trzeba jednak pamiêtaæ,
e przygotowanie efektownego projektu to jedynie czêœæ sukcesu. Przenoszenie
koncepcji artystycznych na papier stanowi spore wyzwanie i wymaga du¿ego
doœwiadczenia. Wa¿na jest nie tylko znajomoœæ rozwi¹zañ, które nale¿y stosowaæ.
Czêsto wa¿niejsza jest wiedza o tym, z jakich technik nie nale¿y korzystaæ i dlaczego.
Ta ksi¹¿ka pomo¿e Ci w zrozumieniu powy¿szych zagadnieñ.
„Profesjonalny druk. Przygotowywanie materia³ów” to praktyczny i przystêpny
przewodnik po œwiecie DTP. Dziêki niemu dowiesz siê, jak wygl¹da cykl ¿ycia projektu
oraz praca w drukarni. Zrozumiesz ograniczenia zwi¹zane ze stosowaniem ró¿nych
farb i papieru, a tak¿e zasady wykañczania i oprawiania materia³ów. Przeczytasz, jak
przygotowywaæ do druku obrazy rastrowe i wektorowe. Nauczysz siê tak¿e wykorzystywaæ
mo¿liwoœci licznych aplikacji graficznych oraz programów do sk³adu publikacji, takich
jak Photoshop, Illustrator czy Freehand. Poznasz nie tylko zalecane sposoby
przygotowywania materia³ów do druku, ale tak¿e zrozumiesz, których technik nale¿y
unikaæ. Ta ksi¹¿ka to nieoceniona pomoc dla wszystkich projektantów i grafików.
Praca nad projektem w drukarni
Wp³yw stosowanej farby i papieru na jakoœæ druku
Techniki wykañczania i oprawiania
Przygotowywanie grafiki rastrowej i wektorowej do druku
Dobieranie odpowiednich czcionek
Wskazówki dla u¿ytkowników wielu programów (takich jak Photoshop,
Illustrator, Freehand, InDesign, QuarkExpress, Acrobat)
Korzystaj z rozwi¹zañ stosowanych przez profesjonalistów
Profesjonalny druk.
303489872.003.png 303489872.004.png 303489872.005.png 303489872.006.png 303489872.001.png
Spis treści
Przedmowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Kto powinien przeczytać tę książkę? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20
Komu ta książka zupełnie się nie przyda? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
O autorce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22
Podziękowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Rozdział 1. Cykl życia projektu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Stare, dobre czasy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28
Nowy, wspaniały świat — DTP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30
Przekazanie projektu do realizacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32
Wycieczka do przeciętnej drukarni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32
dział sprzedaży . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
dział obsługi klienta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Planowanie, kosztorys i termin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Faza testów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Przygotowanie do druku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Produkcja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Skanowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
obróbka obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Raster image Processor (RiP) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
zalewkowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
impozycja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Próby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Poprawki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
303489872.002.png
6 Profesjonalny druk. Przygotowanie materiałów
tworzenie form drukowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
drukarnia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Wykańczanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Przycinanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
złamywanie i składanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
zszywanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
Wykrawanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
oprawianie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
klejenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
Składowanie i wysyłka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Słowniczek pojęć drukarskich . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
Rozdział 2. Farba ipapier. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Podstawowe informacje o druku czarno-białym. . . . . . . . . . . . . . . .63
Podstawowe informacje o druku kolorowym . . . . . . . . . . . . . . . . . .67
ograniczenia modelu CMYk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
kolory dodatkowe. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
imitowanie kolorów dodatkowych
przy użyciu farb procesowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
Zagadnienia dotyczące maszyn drukarskich. . . . . . . . . . . . . . . . . . .76
Pasowanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
zalewki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
duże, jednolicie zadrukowane fragmenty. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Głęboka czerń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
kłopotliwe farby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Farby specjalne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
Farby nietypowe. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
Lakiery i powleczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
Druk cyfrowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .86
zalety druku cyfrowego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
zlecenia niskonakładowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
Różnicowanie egzemplarzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
Wady druku cyfrowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
Pasowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
kolory dodatkowe
na maszynach cyfrowych wyposażonych w tonery . . . . . . . 89
Wymagania i ograniczenia związane z papierem. . . . . . . . . 90
załamania i złuszczanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
Rozdzielczość i liniatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
Spis treści
7
Monitor nie jest wykonany z papieru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .91
Przegląd zagadnień związanych z zarządzaniem kolorem . . . . . 91
koniguracja środowiska pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
Realistyczne oczekiwania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
Wydruki kontraktowe. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
Rozdział 3. Wykańczaniei oprawa . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
Jeden rozmiar… wcale nie dla wszystkich . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .98
zasada numer 1. Projekt powinien mieć poprawny format. . . . . 98
zasada numer 2. zadbaj o spad . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
zasada numer 3. trzymaj się z dala od krawędzi . . . . . . . . . . . . 101
zasada numer 4. Przestrzegaj parametrów druku . . . . . . . . . . . 102
Złamywanie — origami na sterydach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .103
Impozycja. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .106
Prosta impozycja. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
impozycja wielostronicowa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
Metody oprawiania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
oprawa zeszytowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
oprawa klejona i oprawa twarda . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
oprawa grzebieniowa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
oprawa spiralowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
inne sposoby oprawiania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
Podróż w trzeci wymiar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
Wykrawanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
Wytłaczanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
Foliowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
Rozdział 4. Przygotowanie obrazów rastrowych. . . . . . 127
Starożytne dzieje p.n.p. (przed nadejściem piksela). . . . . . . . . . . .128
Dzieje współczesne, e.e.p. (era ekspansji piksela) . . . . . . . . . . . . .128
Skanery. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
aparaty cyfrowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
oprogramowanie do edycji obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Rozdzielczość i jakość obrazu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .131
Skalowanie — powiększanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
Skalowanie — zmniejszanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
Planowanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Fotograie cyfrowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
8 Profesjonalny druk. Przygotowanie materiałów
kadrowanie i przekształcanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
kadrowanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
obracanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
Gdzie przekształcać fotograię — w edytorze zdjęć
czy programie do składu publikacji? . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
Dobór właściwego formatu dla zdjęć
przeznaczonych do wydruku. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .139
tiFF . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
Photoshop ePS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
Standardowy format Photoshopa (PSd) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
Photoshop PdF. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
Migracja do formatów PSd i PdF . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
Przypadek specjalny — zrzuty ekranu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
konwertowanie zdjęć ekranu na CMYk. . . . . . . . . . . . . . . 145
RGB kontra CMYk. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
Formaty plików z obrazami rastrowymi,
których nie należy stosować do druku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
Rozdział 5. Grafikawektorowa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
Formaty plików z obrazami wektorowymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . .152
encapsulated PostScript (ePS) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
Standardowe formaty plików . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
adobe PdF . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155
Formaty plików z obrazami wektorowymi,
których nie należy stosować do druku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Microsoft Windows Metaile Format (WMF) . . . . . . . . . . 156
enhanced Metaile Format (eMF) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Formaty rastrowe. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Obsługa tekstu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .157
osadzanie czcionek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
konwersja tekstu na krzywe. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
Umieszczanie obrazów rastrowych w ilustracjach wektorowych . .159
Optymalizacja zbyt skomplikowanych ilustracji . . . . . . . . . . . . . .161
Upraszczanie ścieżek. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
Wskazówki dotyczące struktury dokumentu. . . . . . . . . . . . . . . . 162
Jeden element na stronie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
Pamiętaj, że to program do kreślenia ilustracji. . . . . . . . . . 163
Projektowanie wielostronicowej publikacji
w programie illustrator. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164
Projektowanie wielostronicowej publikacji
w programie FreeHand. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164
Zgłoś jeśli naruszono regulamin