cwiczenie sprawności manualnej.pdf

(1143 KB) Pobierz
QPrint
Gÿwnym celem Ěwicześ sprawnoŰci manualnej jest usprawnianie motoryki
rħk, tzn. pÿynnoŰci, elastycznoŰci i precyzji ruchw zwÿaszcza miĶŰni dÿoni, palcw
i nadgarstka, rozwijanie koordynacji wzrokowo Ï ruchowej niezbĶdnej przy nauce
pisania, ksztaÿcenie systematycznoŰci i wytrwaÿoŰci w pracy ( np. podczas Ěwicześ
grafomotorycznych wykonywanych w liniaturze), harmonizowanie wszystkich
funkcji psychomotorycznych przy wyrabianiu odpowiedniej gotowoŰci do nauki.
Poprzez systematyczne, stopniowe i przemienne wykonywanie szeregu Ěwicześ,
dziecko osiħga taki poziom sprawnoŰci manualnej, ktry pozwala mu dobrze
funkcjonowaĚ.
Do Ěwicześ sprawnoŰci manualnej naleƌħ:
, ktrych celem jest rozluƊnianie napiĶcia
miĶŰni ramienia
i przedramienia:
Ö
zamalowywanie farbami duƌych pÿaszczyzn ruchami poziomymi lub
pionowymi z zachowaniem kierunku od strony lewej do prawej;
Ö
z gry na dÿ;
Ö
zamalowywanie duƌych konturw rysunkw;
Ö
pogrubianie konturw duƌych rysunkw i form geometrycznych;
Ö
rysowanie duƌych form kolistych z zachowaniem kierunku pisania owali liter
pÿynnym, ciħgÿym ruchem;
Ö
malowanie duƌych form kolistych.
, ktrych celem jest usprawnianie maÿych
ruchw rĶki :
dÿoni, nadgarstka i palcw:
28172314.001.png
Ö
nawlekanie koralikw, przewlekanie sznurkw przez otwory;
Ö
zwijanie sznureczka wedÿug wzoru;
Ö
ukÿadanki pÿaskie ( obrazkowe, geometryczne, klockowe) na wzorze, wedÿug
wzoru i bez wzoru;
Ö
montowanie konstrukcji z gotowych elementw;
Ö
modelowanie w plastelinie zaczynajħc od form prostych typu waÿeczki do
form bardziej zÿoƌonych;
Ö
wycinanie z papieru z uwzglĶdnieniem stopnia trudnoŰci ( ciĶcie po linii
prostej, falistej, wycinanie form geometrycznych i konturw rysunkw);
Ö
wycinanki ( naklejanki z papieru, materiaÿu, weÿny);
Ö
ÿamanki papierowe (papieroplastyka, orgiami);
Ö
wydzieranki- naklejanki;
Ö
stemplowanie.
, ktrych celem jest usprawnianie drobnych
ruchw rĶki uÿoƌonej w pozycji jak przy pisaniu:
Ö
rysowanie wzorw po Űladzie;
Ö
pogrubianie konturw;
Ö
kopiowanie rysunkw przez kalkĶ technicznħ;
Ö
rysowanie za pomocħ szablonw figur geometrycznych i
nieskomplikowanych przedmiotw;
Ö
zamalowywanie kredkami maÿych przestrzeni;
Ö
kreskowanie Ï wypeÿnianie konturw za pomocħ rwnolegÿych kresek
poziomych lub pionowych z zachowaniem kierunkw od lewej do prawej i
od gry do doÿu;
Ö
rysowanie szlaczkw literopodobnych w liniaturze ( wodzenie po wzorze,
kośczenie rozpoczĶtego wzoru, odwzorowywanie);
Ö
rysowanie szlaczkw obrazkowych;
Ö
odtwarzanie ukÿadw linearnych z elementw powtarzajħcych siĶ cyklicznie,
rƌniħcych siĶ kolorem lub ksztaÿtem;
Ö
dowolne rysunki kredkami Űwiecowymi lub oÿwkowymi.
4.3 ROZKýAD ĘWICZEİ GRAFICZNYCH
Z PRZYKýADAMI
nnn
28172314.002.png
n
28172314.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin