Dziecko zdolne
Każde dziecko przychodząc na świat jest wyjątkowe i każde przynosi ze sobą ogromny potencjał, bagaż możliwości i zdolności.
Zdolności są to różnice indywidualne, sprawiające, że przy danym zasobie wiedzy, praktyki i takich samych warunkach zewnętrznych oraz równej motywacji, jedni ludzie sprawniej niż inni wykonują dane czynności, w tym także szybciej uczą się nowych rzeczy.
Zdolności człowieka możemy podzielić na trzy rodzaje:
§ zdolności kierunkowe to te, które wiążą się z określoną sferą aktywności: zdolności plastyczne, muzyczne, taneczne.
§ zdolności ogólne to te, które pozwalają uczyć się w zakresie wiedzy teoretycznej. Dzieci o takich zdolnościach wykazują lepsza pamięć, dużo wcześniej niż rówieśnicy chodzą, mówią, czytają a także posiadają umiejętność posługiwania się wcześniej opanowanym materiałem.
§ zdolności twórcze przejawiają się w umiejętności tworzenia rzeczy nowych.
Już w wieku przedszkolnym możemy zaobserwować wyraźne sygnały świadczące o ponadprzeciętnych możliwościach niektórych dzieci.
Jak rozpoznać zdolne dziecko ?
Oto charakterystyczne cechy szczególnie uzdolnionych dzieci:
§ Jest bystrym obserwatorem.
§ Wykonuje zadania umysłowe z przyjemnością.
§ Uczy się szybko i dobrze.
§ Używa poprawnie wielu słów.
§ Zadaje bardzo dużo pytań.
§ Ma oryginalne pomysły.
§ Skupia swoją uwagę na tym, co mu się pokazuje nowego.
§ Ma dobra pamięć.
§ Lubi czytać.
§ Przewodzi w grach z innymi dziećmi (rówieśnikami).
§ Ma pomysły na zabawę, gdy bawi się z innymi.
§ Spędza dużo czasu na malowaniu itp.
§ Ma dobre wyczucie perspektywy i szczegółu, gdy rysuje.
§ Rysuje oryginalne rysunki, które nie przypominają prób innych dzieci.
§ Lubi oglądać obrazy i komentować je.
§ Ma dobre poczucie rytmu i lubi poruszać się w takt melodii.
§ Posługuje się ekspresywnymi ruchami ciała dla okazania nastroju, emocji.
§ Ma dobrą koordynacje ruchów.
§ Nie zraża się łatwo, gdy coś jest nie po jego myśli.
§ Wcześnie zaczyna czytać.
§ Lubi rozwiązywać zadania liczbowe.
§ Pragnie poznać przyczynę zjawisk.
§ Jest manualnie zręczne i potrafi manipulować niewielkimi przedmiotami.
§ Bardzo pochłaniają je rzeczy, wobec których wykazuje zainteresowanie.
§ Bez przerwy eksperymentuje z nowymi rzeczami.
§ Woli samodzielnie rozwiązywać problemy.
§ Jest bardzo pomysłowe w znajdywaniu odpowiedzi i nowych sposobów robienia czegoś.
§ Ma bujną, bogatą wyobraźnię, tworzy świat fantazji.
§ Jest ożywione, gdy rozwiązuje problem bądź dokonuje jakiegoś odkrycia.
§ Przejawia radość życia.
§ Jest pewne siebie, jeśli chodzi o jego umiejętności rozwiązywania nowego problemu.
§ Ma bardzo wielu przyjaciół i kolegów.
§ Jest zawsze skore do odkrywania nowego otoczenia.
§ Inni traktują je jako przywódcę.
§ Wymyśla pomysłowe opowiadania i lubi je opowiadać.
§ Przejawia bardzo niezależną postawę wobec życia.
§ Przejawia zamiłowanie do zabaw językowych, gier słownych.
§ Niegrzecznie zachowuje się zwłaszcza w chwilach znudzenia.
§ Brak cierpliwości wobec rówieśników wolniej kojarzących fakty.
Świat potrzebuje ludzi inteligentnych, dlatego odpowiedzialność wychowania zdolnych dzieci, czy nawet genialnych zależy w dużej mierze od dorosłych, a przede wszystkim od rodziców. Każde dziecko rodzi się by być geniuszem. To, czy jego wrodzony potencjał zostanie urzeczywistniony, będzie znaczącym krokiem w kierunku jego rozwoju zdolności. Dostarczenie dziecku środowiska, które umożliwi rozwój jego wybitnej inteligencji, zdolności twórczych i społecznych jest wyzwaniem i nagrodą na bycie rodzicami dzieci zdolnych.
LITERATURA:
justynak5