Zabawy oddechowe.doc

(310 KB) Pobierz
1

1.     Zabawy oddechowe:

ü     zdmuchiwanie kawałka papieru z gładkiej powierzchni,

ü     zdmuchiwanie kawałka papieru za pomocą słomki z chropowatej powierzchni,

ü     przenoszenie słomką styropianu,

ü     dmuchanie przez słomkę na kulki styropianu umieszczone w kubeczku,

ü     dmuchanie na piórko, piłeczkę ping-pongową, waciki, kawałki papieru,

ü     dmuchanie wacików ustawionych w szeregu – wyścigi samochodów,

ü     dmuchanie na watki obiema dziurkami nosa, a następnie przytykanie na przemian jednej z dziurek nosa,

ü     chuchanie na „zmarznięte ręce” oraz „gorącą zupę”,

ü     wąchanie kwiatków, napojów,

ü     dmuchanie na wiszące na sznurkach watki, piórka, kokardki,

ü     dmuchanie na wiatraczek,

ü     dmuchanie na zapaloną świeczkę tak, aby płomień nie zgasł, tylko wygiął się,

ü     pompowanie baloników,

ü     gwizdanie,

ü     puszczanie baniek mydlanych,

ü     dmuchanie do naczynia z wodą przez rurkę,

ü     rozdmuchiwanie wacików.


Ćwiczenia oddechowo-fonacyjne

 

1.     Wymawianie na jednym wydechu samogłosek:

aaaaaa

ooooo

uuuuu

eeeee

iiiii

yyyyy

2.     Łączenie po 2 samogłoski:

aoaoaoaoao

eoeoeoeoeo

iuiuiuiuiu

uauauauaua

3.     Śpiewanie samogłoski e wodząc palcem po muszli ślimaka (robimy to na jednym wydechu):

ü     głosem ciągłym eeeeeeeee

ü     głosem przerywanym e e e e e e e e



 

 

 

 

 

4.     Naśladowanie szumu wiatru:

ü     jesiennego chłodnego – przedłużona artykulacja głoski ssssssssss

ü     zimowego lodowatego – przedłużona artykulacja głoski wwwwwww

ü     wiosennego ciepłego – przedłużona artykulacja głoski fffffffff

ü     letniego gorącego – przedłużona artykulacja głoski hhhhhhh

Ćwiczenie wykonujemy na jednym wydechu (wdech nosem).

5.     Naśladowanie śmiechu różnych ludzi – ćwiczenie rozruszające przeponę:

ü     staruszki: che che che

ü     kobiety – jasny: cha cha cha

ü     mężczyzny – tubalny: cho cho cho

ü     dziewczynki – piskliwy: chi chi chi

ü     chłopca – hałaśliwy: cha cha cha

 

 

Zabawy i ćwiczenia stymulujące rozwój mowy i świadomość językową dzieci przedszkolnych

Sztuka poprawnego mówienia to w naszych czasach umiejętność szczególnie ważna. Doskonale wiadomo, jak wiele zmartwień przysparzają ludziom różne wady wymowy i brak poprawnego posługiwania się językiem.

Im wcześniej rozpocznie się terapię logopedyczną tym szybciej i łatwiej osiągnie się pozytywne rezultaty.

Mowa, czyli porozumiewanie się językowe najintensywniej rozwija się u dzieci w wieku przedszkolnym.

Kształtują się wówczas:

·         wymowa

·         struktury językowe

·         bogactwo słownictwa

W tym okresie dziecko lubi wyrażać siebie za pomocą:

·         gestu

·         rysunku

·         muzyki

·         lubi mówić i to bardzo dużo

Mowa jest atutem w nawiązywaniu kontaktów społecznych, ułatwia komunikację, stanowi narzędzie w zdobywaniu informacji, pozwala na wyrażenie własnych sądów, uczuć i upodobań, ponadto jest jedynym z najważniejszych kryteriów dojrzałości szkolnej.

W ostatnich latach coraz częściej dostrzega się u dzieci brak swobody w posługiwaniu się mową, wady wymowy i głosu.

Dziecko ogląda, słucha, powtarza, ale samo mówi coraz mniej lub niepoprawnie.

Wczesne stosowanie ćwiczeń i zabaw językowych pobudza rozwój dziecka, podnosi sprawność rozumienia języka, motywuje dzieci do mówienia i zapobiega powstawaniu wielu wad wymowy.

Terapia logopedyczna mająca na celu kształcenie i rozwijanie komunikacji słownej w jej różnych aspektach jest realizowana poprzez:

·         ćwiczenia oddechowo-fonacyjne

·         usprawnianie narządów artykulacyjnych

·         kształtowanie słuchu fonematycznego

·         wzbogacanie słownictwa czynnego, biernego i kształtowanie mowy ekspresyjnej

·         ćwiczenia artykulacyjne usprawniające poprawną wymowę poszczególnych głosek

·         ćwiczenia rytmizujące

ĆWICZENIA ODDECHOWO – FONACYJNE:

1.       Ćwiczenia w pozycji stojącej:

o        głęboki wdech z uwypukleniem klatki piersiowej i długi wydech zakończony rozluźnieniem całego ciała

o        wdech z uniesieniem nóg, wydech wraz z opuszczeniem kończyn

2.       Ćwiczenia w pozycji siedzącej:

o        dziecko siedzi po turecku; wdech z uniesieniem ramion, wydech z opuszczeniem ramion

o        wdech - oczy otwarte, wydech z zamkniętymi oczami i rozluźnieniem mięśni

ZABAWY ODDECHOWE:

·         chłodzenie gorącej zupy

·         zmarznięte ręce

·         zdmuchiwanie mlecza

·         balonik (nadmuchiwanie, wypuszczanie powietrza – sssssss ...)

·         dmuchanie na balonik, aby nie spadł na podłogę

·         śpiewanie na jednym wydechu głosek: s, z, w, f, sz, ż oraz sylab: ma, me, mo, mi (cicho, głośno, nisko, wysoko)

·         gwizdanie na jednym wydechu

·         dmuchanie na kolorowe waciki i papierowe zabawki zawieszone na nitce

·         dmuchanie na określone przedmioty przez słomkę

·         puszczanie baniek mydlanych

·         śpiewanie piosenek, recytowanie wierszy

·         przedmuchiwanie z jednej strony na drugą papierowych statków, myszek, korali

·         gra na trąbce, gwizdkach, organach

ĆWICZENIA ODDECHOWE:

1.       Dmuchanie na wiatraczek.

2.       Dmuchanie na kartkę papieru (może być rozcięta).

3.       Zabawki na nitkach.

4.       Kulki z papieru (rozdmuchiwanie słomką w kuwecie).

5.       Tor z klocków - piłeczką przedmuchujemy (samochodzik).

6.       Mecz w ping - ponga.

7.       Dmuchanie na myszkę (myszka do norki z klocków).

8.       Dmuchanie na łódeczkę w wodzie.

9.       Granie na instrumentach.

10.   Rozlanie farby na kartonie (akwareli) i rozdmuchiwanie jej przez słomkę.

11.   Tor ze sznurka (przedmuchiwanie koralików, żołędzi).

12.   Dmuchanie na kaszę (ryż, groch) - robienie wzorów.

13.   Dmuchanie na apaszkę.

14.   Zdmuchiwanie świecy.

15.   Nadmuchiwanie balonów.

16.   Tor narysowany - przez słomkę dmuchanie na łódkę (samochód) / kto pierwszy skończy ?

ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE NARZĄDY MOWY:

Bajka artykulacyjna pt.:"Porządki języczka".

Goście języczka:

·         parskacze

·         wargacze (motorek wargami)

·         szuwarki (palec między wargami i poruszanie nim rytmicznie)

·         indianin - dużych (bardzo głośne naśladowanie) małych (ciche naśladowanie)

Nasłuchiwanie odgłosów z lasu:

·         szelest liści (szszsz ...)

·         szum wiatru (www ...)

·         głos kukułki (kuku ...)

·         rechot żab (kum kum ...)

·         stukot dzięcioła (puk – puk ...)

·         pluskot rybek w wodzie (plum – plum ...)

Nagle wszyscy zobaczyli ciemne chmury, które zbierały się nad lasem. Żeby nie było burzy, dmuchamy, aby rozdmuchać ciemne chmury. Udało się !!!
Języczek musiał jeszcze nazbierać malin (przy pomocy rurki robimy wdech i zbieramy maliny do koszyka).
Gdy nazbierał cały koszyk, pożegnał się z przyjaciółmi i wrócił do domu.

ĆWICZENIA JĘZYKA:

·         "ptaszek wylatuje z gniazdka"– wysuwanie i chowanie języka do jamy ustnej

·         "głodny miś"– oblizywanie warg, usta szeroko otwarte

·         "mały muzyk"– kląskanie czubkiem języka w dowolnym rytmie

·         "żywe lustro"– naprzeciwko siebie naśladowanie ruchów języka

·         "łakomczuch"– zlizywanie miodu, cukru z talerzyka, samym końcem języka

ĆWICZENIA WARG:

·         "wesołe minki"– uśmiech, ryjek

·         robienie minek symbolizujących radość, gniew, złość

·         zbieranie z talerza, samymi wargami, cukierków, groszków, ryżu

·         "buziaki"– cmokanie wargami

·         "muzyk"– gwizdanie w rytmie określonej melodii

·         "balonik"– nadymanie policzków i wypuszczanie powietrza

·         "żabka"–"baloniki"i wypuszczanie porcjami powietrza

·         "wąsik"– trzymanie kredki w zaokrąglonych ustach

·         "siłacz"– trzymanie kartki w ustach, którą ktoś próbuje nam wyciągnąć

·         "parskanie"– wprawianie ust w drganie

ĆWICZENIA PODNIEBIENIA MIĘKKIEGO:

·         "zmęczony misio"– ziewanie z szeroko otwartymi ustami, chrapanie na wdechu i wydechu

·         "chory misio"– naśladowanie kaszlu chorego misia

·         "spacer kurek"– powtarzanie sylab: ko – ko - ko

·         "spacer gęsi"– powtarzanie sylab: gę – gę - gę

·         "kukułka z zegara"– naśladowanie kukułki (ku – ku)

·         "rozmowa z kosmitami"– powtarzanie sylab:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin