Scenariusz apelu z okazji Dnia Ochrony ŚrodowiskaWiersz:Do całej Ziemi szczęśliwej,jak wielka i bogata,do wszystkiego, co wolne i żywena wszystkich krańcach świata.Do drzew w lesie,do ptaków nad polem,do ludzi,zwierząti skał,i do słońca,które z nieba niesie jak snopy żyta pęki życiodajnych strzał.Do wszystkich wołam:Ziemię macie tylko jedną.Ziemię piękną,Ziemię cierpliwą,Ziemię jedyną,nikt jej nie powtórzy.
Narrator:Planeta Ziemia jest naszym największym dobrem.Cały świat jest domem dla wszystkich ludzi, więc wszyscy powinniśmy dbać o to,żeby był piękny.Dziecko I:Czy jest ktoś taki, kto oficjalnie deklaruje,że nie obchodzi go przyroda? Dziecko II:Ależ skąd!Każdy przyrodę kocha, lubi drzewa,kwiaty, ptaki i świeże powietrze.A jednak sami (jakby sobie na złość)popełniamy mnóstwo szaleństwtechnicznych i technologicznych. Ułatwiamy sobie życie kosztem świeżościotaczającej nas natury, czasem nawet kosztem możliwości jej przetrwania.Wiersz:"Prognoza" Barbary Sokowskiej)
Już człowiek osiągnął Księżyc, zaczyna myśleć o Marsie.Lecz ciągle trzyma się Ziemi i do niej powraca uparcie.Swą miłość do Matki planety objawić ma zamiar dziwacznie.Bo każdy swym czynem genialnym przyrodę chce zmieniać nieznacznie. Za dużo jest u nas szkodników! Nie szkodzi. Już myślą uczenijakby tu z naszej planety uczynić tak raj na Ziemi. Wystarczy posypać LUX proszkiem, bo o to tu właśnie chodzi.Że zginą przypadkiem i inni cóż, nikt wszystkim nie dogodzi.Marzenie człowieka od zawsze ku zmianom na lepsze ulata. Jakże pięknie byłoby dzisiaj odmienić porządek świata. Choć zda się, wszystko jak dawniej, choć zda się, że nic się nie zmienia.Pod ludzi stopami ta sama, lecz martwa będzie Ziemia. Dziecko III:Nasza Ziemia jest ogromnalecz przyroda nieprzytomna.Ginie fauna, ginie floraPiękna Ziemia, ale... chora.
Ziemia: Kiedyś moja planetaByła rajem dla każdego stworzenia.Szumiały w lesie drzewa,kos radośnie trele śpiewał.Czyżyk siedział na gałązcei zapraszał na swój koncert. Dzięcioł żwawo stukał w korę drzew,dzisiaj umilkł wiatru wiew.Dziecko IV:Tak, Ziemia była piękna,czyste miała powietrze i wodęlecz straciła swą urodę.Ołowiane chmury, betonowe domy,ropiejące wody.Nie masz już Ziemio swoistej urody.
Ziemia:Tak, niestety,zapomniano całkowicieczysta Ziemia - znaczy życieDziecko V:Jeśli już dzisiaj nie zaopiekujemy się Ziemią Naszym Domem (a na razie nie mamy innego),nasze dzieci i wnuki nie będą mogły cieszyć się jej bogactwem i pięknem.Czy tego dla nich chcemy?Ziemia:Co się stanie ze mną?Co się stanie z Wami?Dziecko VI:Nie martw się Ziemio tak bardzo.Są jeszcze ludzie, którym jest bliskaOchrona środowiskaDziecko VII:("Ochrona Środowiska" E. Borakowskiej)Słyszałem takie słowa:"Ochrona Środowiska".To jakaś sprawa nowaCo to znaczy? Powiedz?Dziecko VIII: Jakby Ci wytłumaczyć?Gdy w lesie nie rzucasz śmiecii nie krzyczysz, strasząc zwierzęta,gdy zimą ptaki dokarmiać pamiętasz, gdy prowadzisz przez ulicę młodsze dzieci,gdy okno otwierasz na noc,po dobranocce mówisz "dobranoc"nie marudząc do północy,kiedy sam się co dzień kąpiesz,a na półce z zabawkami często ścierasz kurz...
Myślę, że wystarczy już.Jeśli postępujesz tak,doskonały dajesz znak,że bardzo ci jest bliskaochrona środowiska.Narrator:Ochrona środowiska jest bardzo ważna. Rok w rok niezmiernie bogata przyroda staje się uboższa. Niektóre gatunki roślin i zwierząt możemy dzisiaj podziwiać już tylko na obrazkach. Wielu gatunkom grozi wyginięcie. Jest to następstwem często nieprzemyślanych działań człowieka. Okazuje się, że zniszczenia dokonane w przyrodzie przez człowieka zaczynają zagrażać samemu człowiekowi. Pragniemy mieć swój udział w ochronie środowiska, w którym żyjemy. Jesteśmy jego częścią i chroniąc je przed zagładą, gwarantujemy sobie lepsze zdrowie, a nawet życie. Kochamy naszą Ziemię, na której rośniemy i która nas żywi. Dziecko IX:Planeta Ziemia,Matka człowieka,już od pokoleńna pomoc czeka.Dziecko X:Więc ruszmy z miejscazacznijmy działać,zróbmy dokoła porządek.Uprzątnąć trzeba każdy zakątek.Dziecko I:Nigdy nie rzucaćz banana skórek!!Dziecko II: I nie zaśmiecaćnaszych podwórek!Dziecko III:I niech no każdypamięta o tym,by nie łamać gałęzidla bzdury i psoty.Dziecko IV:Naszym zadaniemzieleń ochraniać,a nawet staraćsię ją pomnażać.
Dziecko V:Nie deptać trawników."Na skróty" nie chodzić.Dziecko VI:Kwiatów nie zrywać,Niech rosną sobieby je podziwiać.Wiersz:Gdyby na Ziemi zabrakło drzew,Gdyby na zawsze ucichł ptasi śpiew,Gdyby motyle fruwać przestały,A wieczorami żabki nie kumkały,Gdyby zniknęły słonie, tygrysy,Lwy, antylopy, małpki, ibisy,Gdyby ostatni mały usechł kwiatSmutną pustynią stałby się nasz świat.Nas na tym świecie także by nie było!Tak by się życie na Ziemi skończyło!Lepiej przed szkodą zmądrzećNiż po szkodzie.Więc nie pozwólmy zginąć przyrodzie!Nigdy nikomu niszczyć jej nie dajmy.Wszystko co żyje razem ochraniajmy.Narrator:Każdy może i powinien przyczyniać się do korzystnego kształtowania otaczającego nas środowiska. Rozglądnij się wokół siebie. Ile jest nieporządku, brudu, odpadków. Wciąż rosną stosy śmieci.Dziecko VII:Obecnie do śmieci wyrzucane są odpady, które rozkładają się wiele lat lub nigdy nie ulegną rozkładowi. Papier rozkłada się od 1 do 5 lat, skórka z banana - 2 lata, puszki aluminiowe - 80 do 100 lat, butelki szklane - milion lat, niektóre butelki plastikowe - nie rozłożą się nigdy.
Dziecko VIII:Dla pełniejszego wykorzystania odpadów powinniśmy je segregować. Odzyskany drogą segregacji surowiec to bardzo cenny składnik wielu nowych produktów. Dziecko IX:Warto wiedzieć, że tona makulatury oszczędza życie 3-4 sosnom w wieku 40 lat, które inaczej trzeba by przeznaczyć na papier. Szkło można wykorzystać do produkcji nowych opakowań szklanych. Dziecko X:Z ochroną środowiska mogą się czasem wiązać niewygody.W rezerwatach trzeba chodzić tylko po wyznaczonych szlakach. Śmieci można wyrzucać tylko do pojemników. Należy brać udział w akcjach sadzenia kwiatów, drzewek lub krzewów. Nie wolno skracać sobie drogi przez trawnik. Należy kupować książki i zeszyty z papieru ekologicznego, czyli produkowanego głównie z makulatury, które są zwykle trudniej dostępne i droższe. Narrator:Są to jednak niewielkie poświęcenia dla dobra środowiska, a zarazem dla naszego wspólnego dobra. Dziecko I:Żyć z przyrodą w zgodzieto wspaniała rzecz,w lesie czy w wodziewarto przyjaciół mieć.Dziecko II:Pamiętajmy więc o Ziemiby utrzymać ją żywą,by rośliny mogły rosnąć.Woda niech wolna płynienieskażona i czysta.To zależy od Ciebie,to dotyczy Ciebie i mnie.
Wszyscy:Ziemio, powietrze, wodoBądźcie czyste i służcie nam!Człowiek otrząśnie sięi pomoże Wam. Przyrodo nasza nie giń!Żyć wraz z Tobą chcemy,więc składamy obietnicę,że Ci pomożemy! Opracowała Ewa Ficoń nauczycielka przyrody SP w Kamionce Małej
6
teri1965