Wstęp
Aby dziecko rozwijało się prawidłowo zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym musi zaspokoić naturalną potrzebę ruchu. Jedną z ciekawszych form ruchu jest taniec, który nie tylko pozwala pozbyć się nadmiaru energii ale i pomaga polepszyć koordynację ruchową. Podczas tańca następuje koordynacja wzrokowo – ruchowo - słuchowo – dotykowa. Nie bez znaczenia jest też to, że taniec wpływa korzystnie na korygowanie wad postawy, które w dobie informatycznej staje się plagą i niemalże chorobą cywilizacyjną.
Nieodłącznym elementem każdego tańca jest muzyka i dlatego poprzez zajęcia taneczne rozwija się u dziecka wyobraźnia a przede wszystkim zamiłowanie do muzyki różnego rodzaju, zarówno klasycznej jak i lekkiej – rozrywkowej. Ponieważ muzyka towarzyszy człowiekowi od chwili poczęcia należy dać dzieciom możliwość obcowania z nią jak najczęściej. Dla dziecka w wieku przedszkolnym najlepszą forma przeżywania muzyki jest forma aktywna.
Uczestnictwo dziecka w zajęciach ruchowo – tanecznych to świadome rozwijanie zainteresowań dziecka, które na pewno przydadzą się w późniejszym wieku jako nastolatek czy już dorosła osoba. Taki rodzaj hobby pozwala dziecku na pokonywanie wielu słabości charakteru, jak np. nieśmiałość czy brak wytrwałości w dążeniu do określonego celu. Dzieci uczą się pokonywać trudności, a sukcesy podczas zajęć budują wiarę we własne możliwości.
Charakterystyka programu
Program został napisany dla potrzeb istniejącego od wielu lat kółka tanecznego na terenie palcówki. Został on napisany zgodnie z: podstawą programową wychowania przedszkolnego zatwierdzoną przez MENiS, statutem przedszkola, programem wychowawczym i planem rocznym placówki.
Przeznaczony jest dla dzieci w wieku przedszkolnym, a także w miarę zaistniałej potrzeby dla dzieci starszych (niepełnosprawnych) uczęszczających do naszego przedszkola. Treści zawarte w programie będą dobierane do możliwości i uzdolnień wychowanków, pamiętając o zasadzie stopniowania trudności w miarę rozwoju i postępów dzieci.
Zajęcia będą odbywać się raz lub dwa razy w tygodniu w zależności od ilości dzieci uczęszczających na zajęcia, ilość zajęć może ulec zwiększeniu w razie zaistniałej potrzeby.
Główne cele programu:
· Kształcenie poczucia rytmu, słuchu i płynnych ruchów ciała.
· Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań dziecka.
· Wyrabianie umiejętności łączenia ruchu z muzyką.
· Poznanie podstawowych kroków tańców:
- ludowych (regionalne i narodowe),
- towarzyskich,
- estradowych,
- sportowych (rock end roll, lambada, mak arena, hip –hop, disco dance, free style),
- innych narodowości.
· Nabywanie umiejętności zapamiętania i wykonania prostego układu tanecznego.
· Rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowo – słuchowej.
· Ukazanie tańca jako formy relaksu.
· Wyrabianie poczucia estetyki.
· Umiejętność wyrażania własnych odczuć poprzez ruch przy muzyce.
· Pokonywanie tremy przed występem dla większej publiczności.
· Współdziałanie w zespole w celu osiągnięcia najlepszych efektów.
Metody i formy pracy:
Stanisław Strzyżewski definiuje metody jako „ sposoby stawiania uczniów w sytuacjach zadaniowych, w których uczniowie pod kierunkiem nauczyciela dokonują zmian w strukturze własnego ciała i jego funkcjach, zdobywają wiadomości, umiejętności i nawyki oraz kształtują pozytywną postawę”
Przy realizacji programu będą stosowane:
- metody twórcze (ruch naturalny oparty na inwencji twórczej dziecka),
- metoda zabawowo – naśladowcza,
- metoda zadaniowa (odwzorowywanie ruchu z pokazu i słownej instrukcji nauczyciela),
- metoda małych obwodów (dotyczy doskonalenia zadań etapowych dążących do wykonania zadania głównego),
Metody nauczania ruchu:
- metoda syntetyczna (całościowe nauczanie zestawów muzyczno – ruchowych),
- metoda analityczna (dzielenie poszczególnych ćwiczeń na fragmenty),
- metoda mieszana, czyli analityczno – syntetyczna (polega najpierw na nauce poszczególnych elementów tańca, a później łączenie je w całość),
- metoda kompleksowa (jest połączeniem poprzednich metod stosowana głównie w celu korygowania błędów w wykonywanym ruchu).
Zajęcia będą odbywać się w formie warsztatowej jako zajęcia poza lekcyjne. Odbywać się one będą: indywidualnie, w małych zespołach lub z całą grupą.
Procedury osiągania założonych celów:
· Czerpanie radości z zabawy przy muzyce.
· Zaspokojenie naturalnej potrzeby ruchu.
· Rozwijanie talentów tanecznych wychowanków.
· Poznanie różnych kroków tanecznych.
· Systematyczna praca na zajęciach kółka.
· Staranne odtwarzanie ruchów z pokazu i słownego opisu nauczyciela.
· Odtwarzanie prostych układów tanecznych (zapamiętanie kroków oraz układu).
· Występy dla rodziców.
· Uświetnianie imprez przedszkolnych.
· Promocja zespołu na przedszkolnej stronie internetowej.
· Promowanie placówki w środowisku poprzez występy na terenie miasta.
Opis osiągnięć dziecka:
- potrafi dopasować ruch do charakteru muzyki,
- porusza się w rytm słyszanej muzyki,
- zna podstawowe kroki taneczne,
- odtwarza kroki i figury składające się na poszczególne tańce,
- pokonuje własne słabości,
- potrafi zapanować nad tremą,
- odczuwa pozytywny wpływ tańca na prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu,
- podnosi poczucie własnej wartości,
- współdziała w zespole,
- przyczynia się do wyrabiania dobrej opinii o placówce w środowisku lokalnym.
Treści programu:
1. Swobodna zabawa przy muzyce - twórcza improwizacja dzieci.
2. Opanowanie podstawowych form ruchu: marsz, bieg i podskoki do słyszanego rytmu.
3. Nauka podstawowych ruchów dążących do odtwarzania podstawowych ruchów tanecznych typu: krok dostawny, cwał, obroty, itd..
4. Wykonywanie tańców integracyjnych typu: „Siedem kroków”, „Grozik”, „Magiczna liczba siedem”, „Nie chcę cie znać”, itp.
5. Nauka kroków podstawowych do różnych tańców.
6. Zapamiętywanie i odtwarzanie całych układów tanecznych według choreografii nauczyciela.
Ewaluacja programu:
- obserwacja dzieci w trakcie trwania zajęć,
- ankieta dla rodziców na zakończenie uczęszczania dziecka na zajęcia taneczne,
- ankieta dla nauczycieli,
- uświetnianie imprez przedszkolnych,
- występy na terenie miasta.
BIBLIOGRAFIA:
1. Bzowscy L. M. : Folkowa zabawa, Wydawnictwo „Klanza” Lublin 2002
2. Kuźmińska O: Aerobic. Taniec i gimnastyka, SiT Warszawa 1985
3. Kuźmińska O : Taniec w teorii i praktyce. AWF Poznań 2002
4. Młodzikowska M, Bednarzowa B. : Tańce – rytm, ruch, muzyka.
Wydawnictwo Sport i Turystyka, Warszawa 19835. Sułowska A, Woźniczko G: Tańcz z nami, "Pomorze" Bydgoszcz 19896. Wieman M. : Tańce i zabawy ze śpiewem , PZWS Warszawa 1961
Załączniki (ankiety)
Ankieta dla rodziców
Drodzy rodzice chcemy dowiedzieć się czy oferta zajęć dodatkowych w formie kółka tanecznego zaspokaja Wasze oczekiwania. W związku z tym proszę odpowiedzieć na kilka pytań. Ankieta zawiera pytania zamknięte i półotwarte, proszę podkreślić właściwą odpowiedź.
1. Czy jesteście zadowoleni z tego, że Wasze dziecko uczęszczało na zajęcia taneczn...
gosienka106