PYTANIA EGZAMINACYJNE I ODPOWIEDZI Z ZAKRESU 2
1. Jakie muszą być spełnione warunki wstępne, aby można było dokonać scalenia i podziału nieruchomości?
Muszą być spełnione następujące warunki wstępne:
· Odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
· Z wnioskiem wystąpią właściciele lub użytkownicy wieczyści posiadający ponad 50% powierzchni gruntów objętych scaleniem i podziałem.
· Zgodę na objęcie scaleniem zabudowanych części nieruchomości muszą wyrazić wszyscy właściciele i użytkownicy wieczyści.
· Scalenie może nastąpić z urzędu, jeżeli gmina jest właścicielem lub użytkownikiem wieczystym ponad 50% gruntów, albo są to obszary ustalone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla zorganizowanej działalności inwestycyjnej, rehabilitacji istniejącej zabudowy i infrastruktury technicznej bądź przekształceń obszarów zdegradowanych.
Ustawa z 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Ustaw z 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym – nieaktualne zmiana na Ustawę z 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
2. Czy podział nieruchomości dokonany w trybie administracyjnym wywołuje zmiany podmiotowe w przedmiocie prawa własności. Uzasadnij odpowiedz. Czy istnieją wyjątki od tej reguły; wymień je i podaj warunki jakie muszą być spełnione dla prawnego usankcjonowania wyjątku.
Podział administracyjny dokonany w trybie administracyjnym nie wywołuje zmian podmiotowych (odnoszących się do właściciela, użytkownika wieczystego). Jest to typowy podział administracyjny (geodezyjny) a nie prawny podział prawny. Celem decyzji administracyjnej zatwierdzającej projekt podziału jest tylko i wyłącznie dokonanie fizycznego i ewidencyjnego podziału nieruchomości odrębnie określonej w ewidencji gruntów i budynków.
Wyjątek wynika z treści art. 98 ust. 1 Ustawy o gospodarce nieruchomościami „Działki gruntu wydzielone pod drogi publiczne...przechodzą z mocy prawa odpowiednio na własność gminy, powiatu, województwa lub Skarbu Państwa.....”
W tym wypadku zachodzi więc zmiana podmiotowa.
Warunkiem powstania tej zmiany jest wniosek strony o dokonanie podziału oraz fakt uwidocznienia w planie miejscowym tej drogi – przez uwidocznienie należy rozumieć naniesienie drogi na rysunku planu lub dokładne określenie drogi w części opisowej planu jak również określenie jej w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (w przypadku braku planu miejscowego).
3. Jak rozumiesz pojęcie, że decyzja administracyjna zatwierdzająca projekt podziału nieruchomości, w części dotyczącej przejścia dróg na własność gminy, powiatu, województwa lub Skarbu Państwa, ma charakter deklaratoryjny?
4. W trakcie postępowania rozgraniczeniowego właściciele zawarli przed geodetą ugodę spełniającą warunki określone w kodeksie cywilnym lecz organ umorzył postępowanie. Czy fakt ten pozbawia zawartą ugodę mocy? Jaki charakter ma ugoda, jakie wywołuje skutki prawne – uzasadnij odpowiedz.
Zgodnie z art. 31 ust. 4 Ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne, ugoda zawarta przed geodetą ma moc ugody sądowej. Zawarcie jej definitywnie kończy postępowanie bez względu na to, czy organ umorzy postępowanie czy nie, umorzenie ma bowiem charakter deklaratoryjny, wtórny i oznacza tylko to, że postępowanie stało się bezprzedmiotowe i nie ma wpływu na skuteczność ugody.
Ugoda zawarta przed geodetą nie jest ugodą w rozumieniu art. 114 – 122 Kodeksu postępowania administracyjnego lecz stanowi ugodę o charakterze materialno prawnym uregulowaną w art. 917 – 918 Kodeksu cywilnego. Ugoda nie podlega zatwierdzeniu przez organ ani nie podlega kontroli w decyzji o umorzeniu postępowania.
Mając moc ugody sądowej zastępuje formę aktu notarialnego; następuje przeniesienie własności części nieruchomości.
Ustawa z 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne
Ustawa z 1964 r. Kodeks cywilny
Rozporządzenie ministrów SWiA ora RiGŻ z 1999 r. w sprawie rozgraniczenia nieruchomości
5. Do geodety uprawnionego zgłosił się właściciel nie zabudowanej nieruchomości gruntowej, położonej na obszarze miasta, z propozycją jej podziału na działki budowlane. Geodeta dokonał rozpoznania w referacie architektury urzędu miasta i stwierdził, że dla terenu na którym znajduje się nieruchomość:
wariant A – istnieje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (plan miejscowy),
wariant B – brak jest planu miejscowego i nie ma obowiązku jego sporządzania oraz nie przystąpiono
dotychczas do sporządzenia planu,
wariant C – brak jest planu miejscowego i nie ma obowiązku jego sporządzania, ale wcześniej ogłoszono o
przystąpieniu do opracowania planu,
wariant D – brak jest planu miejscowego i jest obowiązek jego opracowania
Mając powyższe na uwadze, geodeta uprawniony powinien poinformować właściciela, jakie działania powinien podjąć przed przystąpieniem geodety do podziału. Opisać te działania, w odniesieniu do każdego z w/w wariantów i powołać stosowne przepisy.
ad A – właściciel może wystąpić z wnioskiem o podział, bowiem burmistrz (lub prezydent miasta ma podstawy do wydania opinii o podziale w formie postanowienia.
ad B – właściciel powinien najpierw uzyskać decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, a następnie złożyć wniosek o podział nieruchomości.
ad C – właściciel powinien wystąpić z wnioskiem o podział nieruchomości, choć postępowanie w jego sprawie zostanie zawieszone, na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy i jeśli do tego czasu plan nie zostanie opracowany, burmistrz lub prezydent wyda decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania.
ad D – wystąpienie w tej sytuacji z wnioskiem o podział jest niecelowe, bowiem nastąpi zawieszenie postępowania do czasu uchwalenia planu miejscowego dla tego obszaru.
6. W związku z uchwaleniem nowych planów zagospodarowania przestrzennego lub ich zmianami oraz w wyniku budowy urządzeń infrastruktury technicznej, a także podziałów nieruchomości gruntowych, bądź ich scalenia i podziału – następuje zmiana wartości tych nieruchomości. Zmiana ta może spowodować powstanie tzw. „renty gruntowej” (jeśli idzie o plany zagospodarowania przestrzennego) oraz opłat adiacenckich, w odniesieniu do infrastruktury technicznej i podziałów oraz scaleń i podziałów nieruchomości. W odpowiedzi podać zasady „renty gruntowej” oraz wymienić rodzaje i zasady opłat adiacenckich, a także podać podstawy prawne ich naliczania.
· renta urbanistyczna – dotyczy momentu zbycia nieruchomości;
a) wartość nieruchomości obniżona przez plan – jej właściciel lub użytkownik wieczysty może żądać od gminy odszkodowania równego obniżenia wartości tej nieruchomości,
b) wartość nieruchomości podwyższona – jej właściciel lub użytkownik wieczysty musi uiścić jednorazową opłatę na rzecz gminy, nie wyższą jednak niż 30% wzrostu wartości nieruchomości
· opłata adiacencka z uwagi na budowę infrastruktury technicznej:
a) wójt, burmistrz albo prezydent miasta może wymierzyć opłatę w okresie do 3 lat od budowy tej infrastruktury,
b) opłata nie może być wyższa niż 50% różnicy wartości przed i po wybudowaniu infrastruktury technicznej,
c) gmina może rozłożyć opłatę na raty,
d) zalicza się wartość wniesionych świadczeń.
· opłata adiacencka ze względu na dokonany podział nieruchomości:
a) wójt, burmistrz albo prezydent miasta może ustalić opłatę,
b) stawkę procentową ustala rada gminy – do 50% różnicy wartości
· opłata adiacencka z tytułu wzrostu wartości nieruchomości wydzielonych w wyniku scalenia i podziału nieruchomości:
a) rada gminy w uchwale o scaleniu i podziale nieruchomości ustala opłatę w wysokości nie większej niż 50% różnicy wartości przed i po scaleniu i podziale,
b) nie uwzględnia się wartości urządzeń, drzew, krzewów itp.,
c) terminy opłaty i sposób jej wnoszenia ustala się w drodze ugody (protokół) lub w jej braku – ustala rada gminy.
7. W projekcie podziału nieruchomości gruntowej na działki budowlane, będącej w użytkowaniu wieczystym w stosunku do gminy, geodeta uprawniony wydzielił i odpowiednio zanumerował, działki pod drogi publiczne: gminne oraz krajową, a także działkę stanowiącą drogę wewnętrzną (w postaci udziałów), stanowiącą dojazd do drogi publicznej.
Wyjaśnić co dzieje się z prawem użytkowania wieczystego do w/w dróg i jak ustala się wielkość odszkodowania za to prawo.
Prawo użytkowania wieczystego do działek gruntu wyznaczonych pod drogi publiczne wygasa z chwilą gdy decyzja zatwierdzająca projekt podziału stanie się ostateczna. W odniesieniu do działek gruntu wydzielonych pod drogę gminą, zarząd właściwej gminy składa do sądu wieczysto – księgowego wniosek o ujawnienie w księdze wieczystej prawa do tej działki.
W odniesieniu do działek wyznaczonych pod drogi krajowe, wniosek do sądu o ujawnienie praw do tych działek składa, w imieniu Skarbu Państwa, właściwy starosta, wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej.
Odszkodowanie za prawa do w/w gruntów przysługuje użytkownikowi wieczystemu w wysokości uzgodnionej między zarządem gminy i starostą a tymże użytkownikiem wieczystym.
W odniesieniu do drogi wewnętrznej, nabywcy prawa użytkowania wieczystego do nowo wydzielonych działek budowlanych, nabywają jednocześnie prawo użytkowania wieczystego, do wiążących się z tymi działkami, udziałów w drodze wewnętrznej.
8. Wymienić osoby fizyczne oraz prawne, na wniosek których może być dokonany podział nieruchomości gruntowych na obszarach zabudowanych i przeznaczonych pod zabudowę w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego.
Odpowiedz ogólna:
Na wniosek i koszt osoby mającej w tym interes prawny.
Odpowiedz szczegółowa:
Na wniosek:
- właściciela lub współwłaścicieli nieruchomości,
- użytkownika wieczystego lub współ użytkowników wieczystych,
- posiadacza samoistnego (art.95, ust. 2)
- starosty wykonującego zadania z zakresu administracji rządowej (dotyczy nieruchomości Skarbu Państwa)
Ponadto, podział nieruchomości stanowiącej własność Skarbu Państwa, powiatu lub województwa może być dokonany z urzędu po zasięgnięciu opinii starosty, zarządu powiatu lub zarządu województwa.
9. Jakie problemy związane z zagospodarowaniem przestrzennym, może rozwiązać gmina na swoim terenie, przy zastosowaniu postępowania dotyczącego scalenia i podziału nieruchomości.
Gmina, przy pomocy postępowania scaleniowego i podziałowego może rozwiązywać następujące problemy:
· dokonać reorganizacji obszarów przeznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego na:
a) zorganizowaną działalność inwestycyjną,
b) przeprowadzenie rehabilitacji istniejącej zabudowy i infrastruktury,
c) przeprowadzenie przekształceń obszarów zdegradowanych
· dokonać scalenia i podzielić na działki budowlane nieruchomości położone na obszarach przeznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego na cele inne niż rolne lub leśne – w przypadku gdy wystąpią o to właściciele lub użytkownicy wieczyści, posiadający ponad 50% powierzchni gruntów objętych scaleniem i podziałem.
10. Czy wójt może wydać decyzję o rozgraniczeniu nieruchomości, pomimo tego, że jedna ze stron nie podpisała protokołu granicznego i kwestionuje przebieg granicy. Proszę uzasadnić odpowiedz i opisać tok dalszego postępowania?
Może, pod warunkiem że ustalenie granicy nastąpiło na podstawie zebranych dowodów, które jednoznacznie przebieg granicy wskazują. Po wydaniu decyzji strona niezadowolona może zażądać w terminie (w terminie 14 dni) przekazania sprawy do sądu lub może nie skorzystać z tego prawa i postępowanie rozgraniczeniowe zostaje zakończone.
11. Proszę wyjaśnić pojęcia oraz wykazać różnicę pomiędzy:
a) opłatami adiacenckimi,
b) opłatami z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w związku ze zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
Opłata adiacencka jest dochodem gminy, naliczanym w związku ze wzrostem wartości nieruchomości spowodowanym:
2) budowa urządzeń infrastruktury technicznej z udziałem środków Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego,
3) podziałem nieruchomości,
4) scaleniem i podziałem nieruchomości.
Opłaty adiacenckie zobowiązani są uiszczać właściciele nieruchomości, a także Ci użytkownicy wieczyści, którzy nie mają obowiązku ponoszenia opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego. Opłatę ustala wójt, burmistrz albo prezydent miasta w drodze decyzji na podstawie uchwały Rady gminy określającej stawkę procentową opłaty nie przekraczającą 50% różnicy wartości nieruchomości.
Opłatę z tytułu zmiany planu zagospodarowania przestrzennego ustala wójt w drodze decyzji i pobiera się w przypadku zbycia nieruchomości przez właściciela przed upływem 5 – letniego terminu. Wysokość stawki procentowej ustala się w planie, nie więcej jednak niż 30% wzrostu wartości nieruchomości.
12. Proszę wykazać różnice w czynnościach geodety przy rozgraniczeniu nieruchomości jeżeli granicę ustala się:
a) na podstawie zebranych dowodów,
b) na podstawie zgodnego oświadczenia stron
ad a) Geodeta na podstawie zebranych dowodów:
- wskazuje stronom przebieg granicy,
- stabilizuje punkty graniczne,
- sporządza protokół graniczny,
- wykonuje pomiar granicy.
ad b) Na podstawie zgodnego oświadczenia stron rozgraniczenie dokonuje się jeżeli nie można ustalić granicy na podstawie zebranych dokumentów i wtedy geodeta:
13. Wyjaśnij pojecie podziału geodezyjnego i podziału prawnego?
Podział geodezyjny – dokonany na podstawie decyzji wójta, burmistrza, prezydenta miasta zatwierdzającej projekt podziału lub orzeczenia Sądu. Celem jest dokonanie fizycznego i ewidencyjnego podziału nieruchomości odrębnie oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków (powstają nowe działki.)
Podział prawny – podział nieruchomości polegający na wydzieleniu wchodzących w jej skład działek odrębnie oznaczonych w ewidencji gruntów i budynków; nie wymaga decyzji zatwierdzającej projekt podziału. W takiej sytuacji należy wystąpić do wydziału ksiąg wieczystych Sądu Rejonowego o odłączenie z jednej księgi wieczystej pozostałych wyodrębnionych działek i założenie dla nich odrębnych ksiąg wieczystych dla poszczególnych działek gruntów (powstają wówczas odrębne nieruchomości w znaczeniu wieczystoksięgowym). Dopiero tak wyodrębnione nieruchomości mogą być przedmiotem obrotu.
Ustawa z 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece.
14. Podziałowi podlega nieruchomość zabytkowa (zabudowana obiektem stanowiącym obiekt zabytkowy). Jakie czynności poprzedzają podjęcie przez geodetę prac związanych z opracowaniem projektu podziału?
Z wnioskiem o wyrażenie zgody na podział nieruchomości zabytkowej do wojewódzkiego konserwatora zabytków strona winna wystąpić przed złożeniem wniosku o dokonanie podziału do właściwego organu (wójt, burmistrz, prezydent miasta).
Do wniosku o podział strona winna dostarczyć ostateczną decyzję wojewódzkiego konserwatora zabytków w przedmiocie oceny wstępnego projektu podziału.
Z braku rozstrzygnięcia tego zagadnienia wstępnego organ zawiesza postępowanie w trybie art. 97§ 1 pkt.4 KPA.
Przy pozytywnym rozstrzygnięciu zagadnienia wstępnego przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, strona składa wniosek do organu i dopiero pozytywna opinia wyrażona w formie postanowienia stanowi podstawę do opracowania projektu podziału.
Ustawa z 1962 r. o ochronie dóbr kultury
Ustawa z 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
Rozporządzenie Rady Ministrów z 1998 r. w sprawie trybu dokonywania podziałów nieruchomości oraz sposobu sporządzania i rodzaju dokumentów wymaganych w tym postępowaniu
15. W trakcie postępowania rozgraniczeniowego geodeta wskazał stronom przebieg granicy, który ustalił na podstawie zebranych wiarygodnych dowodów. Strony postępowania zakwestionowały okazaną granicę, wskazując zgodnie inny jej przebieg...
bigbossbob