Prus B., Placówka (wstęp T. Żabski).pdf
(
75 KB
)
Pobierz
prus_placowka
BOLESŁAW PRUS,
PLACÓWKA
(BN) oprac. Tadeusz
ņ
abski
DROGA DO „PLACÓWKI”
Prus miał 38 lat, gdy zacz
Ģ
ł pisa
ę
Placówk
ħ
. Romantycy tworzyli wielkie dzieła w młodo
Ļ
ci,
reali
Ļ
ci musieli zbiera
ę
materiały i schodziło im z tym dłu
Ň
ej.
Szkoła
Ň
ycia
Aleksander Głowacki (1847 – 1912) wywodził si
ħ
ze „staro
Ň
ytnego” rodu herbu Prus. Na pocz
Ģ
tku
XIX wieku rodzina ojca, Antoniego, i matki, Apolonii z Trembi
ı
skich, podupadła. Ojcowie innych
pozytywistów (Sienkiewicza, Chmielowskiego,
ĺ
wi
ħ
tochowskiego, Witkiewicza, Sygiety
ı
skiego)
te
Ň
musieli bra
ę
si
ħ
za prac
ħ
zarobkow
Ģ
.
Prus urodził si
ħ
w Hrubieszowie, gdzie jego ojciec najmował si
ħ
jako ekonom.
Wcze
Ļ
nie osierocony, przeszedł pod opiek
ħ
krewnych i poszedł do szkół – Lublin, Siedlce, Kielce.
Wzi
Ģ
ł udział w powstaniu styczniowym. Zwyci
ħ
stw nie odniósł, nad Białk
Ģ
dostał si
ħ
do wi
ħ
zienia.
Był potem niech
ħ
tny wszelkim zbrojnym czynom.
W 1866 r. dostał si
ħ
do Szkoły Głównej w Warszawie, gdzie ucz
ħ
szczali studenci gł. z prowincji.
ã
to oni stworzyli pozytywizm warszawski (nie zwi
Ģ
zani z warszawsk
Ģ
inteligencj
Ģ
ani z
mieszcza
ı
stwem, byli przecie
Ň
szlachcicami z pochodzenia)
Pierwsze utwory Prusa były w tonie humoru, błazenady i autoironii. W 1869 r. zamkni
ħ
to Szkoł
ħ
Główn
Ģ
, a na Uniw. Warszawskim wykładano po rosyjsku. Młodzi naj
ħ
li si
ħ
jako guwernerzy we
wsiach (Prus poznał
Ň
ycie chłopów).
Szlifowanie pióra
Ok. 1870 r. Głowacki, Sienkiewicz, Chmielowski i
ĺ
wi
ħ
tochowski wrócili do Warszawy.
pisali na łamach „Przegl
Ģ
du Tygodniowego”
w 1871 r. zacz
ħ
li walk
ħ
ze „starymi”
w 1872 r. zało
Ň
yli „Niw
ħ
” i obj
ħ
li „Opiekuna Domowego”
Prus nie brał udziału w sporze. Pisał do „Niwy”, „Opiekuna...” (pod pseud.), humorystycznych
„Muchy” i „Kolców” oraz konserwatywnego „Kuriera Warszawskiego”, gdzie drukował kroniki.
W kronikach pojawił si
ħ
jako scjentysta, pozytywista. Fakty ukazywał obiektywnie z obu stron.
Kierował si
ħ
organicyzmem Spencera. Oceniał warstwy społeczne z pozycji utylitaryzmu.
Obok pracy publicystycznej, pisał nowele zebrane w tomach:
To i owo
(1874),
Pisma tom I
(1881),
Szkice i obrazki
(1885). Pisał te
Ň
powie
Ļ
ci:
Kłopoty babuni
(1874),
Pałac i rudera
(1875),
Dusze w
niewoli
(1877) oraz
Anielka
(1880).
były tworzone równie
Ň
w konwencji przedrealistycznej: komplikował intrygi, przekraczał
granice prawdopodobie
ı
stwa, uniezwyklał postaci
w wi
ħ
kszo
Ļ
ci tworzył „malarskie” szkice i obrazy (takie tytuły były wtedy modne):
Ň
ycie
codzienne szarych ludzi, stworzył wiele typów z ró
Ň
nych
Ļ
rodowisk
nie ma tu jednak gł
ħ
bszej wiedzy o ludziach (brak poetyki zwierciadła przechadzaj
Ģ
cego si
ħ
po go
Ļ
ci
ı
cu, a wi
ħ
c płaskiego, ujawniaj
Ģ
cego pełn
Ģ
wiedz
ħ
o
Ļ
wiecie – Stendhal, Szekspir)
GENEZA „PLACÓWKI”
Praca nad
Placówk
Ģ
Bezpo
Ļ
rednio poprzedzała
Placówk
ħ
Anielka
drukowana w „Kurierze Warszawskim” (1880).
Pocz
Ģ
tek pt.
Nasza placówka
przeczytał Dionizy Henkel ju
Ň
w 1880 r. Poradził zmian
ħ
tytułu i
pocz
Ģ
tku – Prus zacz
Ģ
ł bada
ę
teori
ħ
kompozycji i
Ň
ycie chłopów, powie
Ļę
napisał wi
ħ
c pó
Ņ
niej.
1
Prace nad kompozycj
Ģ
nigdy nie doczekały si
ħ
wydania, nad chłopami – zaowocowały utworami:
Antek
(1880),
Michałko
(1880),
Grzechy dzieci
ı
stwa
(1883),
Stara bajka
i
Na wakacjach
(1884).
W „Niwie” i „Ateneum” Prus pisał o upadku ziemia
ı
stwa, potrzebie unowocze
Ļ
nienia gospodarki,
o niech
ħ
ci dworu do wsi, niskiej kulturze chłopów, o kolonizacji niemieckiej.
Placówk
ħ
zacz
Ģ
ł pisa
ę
w 1884 r. W tym roku wydał recenzj
ħ
Ogniem i mieczem
, ale wolał zaj
Ģę
si
ħ
prac
Ģ
twórcz
Ģ
ni
Ň
krytyk
Ģ
.
sp
ħ
dzał wakacje w Nał
ħ
czowie, m.in. z Oktawi
Ģ
Radziwiłłowiczówn
Ģ
, któr
Ģ
ņ
eromskiemu,
przyszłemu m
ħŇ
owi, opowiadała o pracy Prusa
motywy wzi
Ģ
ł ze wsi Przybysławice i kolonii Niemieckich na drodze do Lublina
odwiedzał chaty chłopskie i kolonijne, pisał zamkni
ħ
ty u siebie w pokoju, noc
Ģ
(z ogórkiem
kwaszonym i czarnym chlebem
J
), prawie bez skre
Ļ
le
ı
, z odcinka na odcinek
Druk zacz
Ģ
ł si
ħ
19 marca 1885 r. w „W
ħ
drowcu”, gdy powie
Ļę
nie była jeszcze sko
ı
czona. W
mi
ħ
dzyczasie Prus pisał kroniki i robił korekt
ħ
Szkiców i obrazków
. Był zabiegany, tym bardziej,
Ň
e
Placówka
nad miar
ħ
mu si
ħ
rozrosła. Drukowano do 20 maja 1886 r. Wydanie ksi
ĢŇ
kowe – 1886 r.
W latach 1883-87 „W
ħ
drowiec” był najwa
Ň
niejszym pismem literackim naturalistów. Tu Antoni
Sygiety
ı
ski kontynuował działalno
Ļę
krytycznoliterack
Ģ
, Witkiewicz publikował bulwersuj
Ģ
ce
artykuły
Malarstwo i krytyka u nas
, a Dygasi
ı
ski publikował naturalistyczne nowele o chłopach.
Topika wiejska w literaturze
Obfite było pi
Ļ
miennictwo dydaktyczne i parenetyczne:
w czasach feudalnych nawoływano ziemian do łagodnego obchodzenia si
ħ
z chłopami, po
uwłaszczeniu – zwalczano pija
ı
stwo, rozboje i złodziejstwo na wsiach, wzmacniano
autorytet proboszcza i opiek
ħ
dziedzica
propagowano „kalendarzow
Ģ
” wiedz
ħ
rolnicz
Ģ
na łamach czasopism, w traktatach i
poematach dla ludu
Literatura kultywowała prastary mit arkadyjski:
w renesansie Arkadi
Ģ
był dworek ziemia
ı
ski
w romantyzmie był to kraj lat dziecinnych, a miasto stało si
ħ
siedliskiem zła i upadku
pisano o
Ļ
wiecie, jaki powinien by
ę
, a nie, jaki jest, wi
ħ
c nie mówiono o chłopach
gn
ħ
bionych i ciemi
ħŇ
onych (tak pisano jedynie w pismach publicystycznych)
Inny typ bohatera ludowego to taki, który odrzuca oficjalne normy i kultur
ħ
i kieruje si
ħ
własnym
systemem warto
Ļ
ci, manifestowanym w ludowej kulturze karnawałowej:
plebejusze s
Ģ
m
Ģ
drzejsi od ksi
ĢŇĢ
t i zawsze potrafi
Ģ
ich przechytrzy
ę
apoteoza praw naturalnych, biologicznej natury człowieka, rado
Ļ
ci płyn
Ģ
cej z cielesnych
dozna
ı
(frywolne, a nieraz obsceniczne przy
Ļ
piewki)
We wszystkich uj
ħ
ciach brakowało obiektywizmu, a cz
ħĻę
była bardzo daleka od rzeczywisto
Ļ
ci.
HISTORIA
ĺ
LIMAKA
Przestrze
ı
i czas
Nie ma okre
Ļ
lonego jednoznacznie miejsca akcji – rzek Białek jest w Polsce kilkana
Ļ
cie. Jest to
pewna konwencja literacka – dolina przeci
ħ
ta rzek
Ģ
, ze wzgórzami, łanami, ł
Ģ
kami; z wioska,
dworem szlacheckim ko
Ļ
ciołem i miasteczkiem nieopodal.
Akcja dzieje si
ħ
w zaborze rosyjskim (urz
ħ
dnik, który szybko rezygnuje z łapania złodzieja
Ļ
wini i
jeszcze bierze poka
Ņ
n
Ģ
łapówk
ħ
), ale równie dobrze mogłaby dotyczy
ę
pruskiego.
2
Ojciec
ĺ
limaka otrzymał 7 morgów ziemi po zniesieniu pa
ı
szczyzny, potem zmarł, a
ĺ
limak ok.
1866 r. o
Ň
enił si
ħ
. J
ħ
drek ma 13 lat, wi
ħ
c czas akcji to lata mniej wi
ħ
cej 1880 – 1881. Jest to wi
ħ
c
po prostu tera
Ņ
niejszo
Ļę
autora i czytelników.
Brak historycznego upływu lat wynika z rytmu czasu rolnika, który zale
Ň
y od cyklu przyrody. Jest
czas powtarzalny, „wieczny”, oznaczany tylko miesi
Ģ
cami (
Był lipiec
,
Był kwiecie
ı
).
Reali
Ļ
ci tworzyli rzeczywisto
Ļę
fikcyjn
Ģ
, ale reprezentatywn
Ģ
i ogóln
Ģ
.
Prace i dni
Chłopi ze wsi s
Ģ
oddzieleni od cywilizacji zewn
ħ
trznej, docieraj
Ģ
do nich tylko ukazy (pobór do
wojska, podatki, wyroki s
Ģ
dowe). S
Ģ
poza programem pracy u podstaw i organicznej.
Prus zauwa
Ň
ył,
Ň
e chłopi nie maj
Ģ
instynktów socjalnych, interesy jednostek przewa
Ň
aj
Ģ
nad
podj
ħ
ciem wspólnych inicjatyw.
decyzje zapadały w karczmie, a nie w samorz
Ģ
dzie (np. sprawa kupna dworu od dziedzica) i
zazwyczaj Josel kierował spraw
Ģ
na swoj
Ģ
korzy
Ļę
gmina jest na dalekim planie (przekazuje opiekunom głupi
Ģ
Zo
Ļ
k
ħ
i odsyła zwłoki Ma
ę
ka
do urz
ħ
du
Ļ
ledczego), sprawy publiczne (walka z kradzie
ŇĢ
) załatwia si
ħ
na własn
Ģ
r
ħ
k
ħ
.
Prus skoncentrował si
ħ
na losach jednostki, a relacje ze zbiorowo
Ļ
ci
Ģ
ukazał z punktu
widzenia samych bohaterów
Dzieci
ı
stwo i młodo
Ļę
ĺ
limaka to czasy pa
ı
szczyzny, które uformowały jego
Ļ
wiatopogl
Ģ
d.
naturalna nierówno
Ļę
społeczna, kastowo
Ļę
ustalona przez Boga (dziedzic jest panem dla
ĺ
limaka, a Owczarz nazywa zmarłego Sta
Ļ
ka dziedzicem i
ĺ
limaka podejmuje pod nogi)
układ hierarchiczny wsi narzucał pewne normy obyczajowe (
ĺ
limakowa siada w pierwszej
ławce w ko
Ļ
ciele, a Owczarz chowa si
ħ
w k
Ģ
cie)
„zmysł posłusze
ı
stwa” wpłyn
Ģ
ł na brak inicjatywy, energii, bierno
Ļę
i nieporadno
Ļę
oraz na
potrzeb
ħ
poddania si
ħ
szlachcie (upadek dworu to dla
ĺ
limaka pocz
Ģ
tek upadku wsi) i
odrzucenia cywilizacji
o ciemnocie
Ļ
wiadczy te
Ň
to,
Ň
e
ĺ
limak miał si
ħ
za najt
ħŇ
sz
Ģ
głow
ħ
w rodzinie
szkół nie było w okolicy; nauka była niebezpieczna, bo np. Jasiek Grzyb zacz
Ģ
ł wygłasza
ę
rewolucyjne pogl
Ģ
dy, gdy przyuczył si
ħ
przy kancelarii
ĺ
limak prowadzi gospodark
ħ
ekstensywn
Ģ
, wyjaławia grunty
nie ma arkadyjsko
Ļ
ci,
ĺ
limak walczy z natur
Ģ
, susz
Ģ
, deszczem i gradem
J
ħ
drek to nowe pokolenie chłopów: urodzony po uwłaszczeniu, bez kompleksów wobec
ziemia
ı
stwa, oczekuje przekazania gruntów w r
ħ
ce chłopów. Ale jest wyj
Ģ
tkiem.
Praca nie jest szcz
ħĻ
ciem, powołaniem człowieka, to trud i znój, konieczno
Ļę
narzucona
Prus wskazuje na naiwno
Ļę
i abstrakcyjno
Ļę
pozytywistycznego hasła pracy
dochody chłopów powi
ħ
kszane s
Ģ
przez dorywcze prace zarobkowe we dworze, w mie
Ļ
cie
ograniczano wydatki, odkładano pieni
Ģ
dze (
ĺ
limak odło
Ň
ył równowarto
Ļę
swego gruntu!)
chłopi nie byli sk
Ģ
pi, go
Ļ
cinnie wszystkich przyjmowali, a najmitów traktowali niemal jak
członków rodziny (cho
ę
z cnotami chrze
Ļ
cija
ı
skimi ró
Ň
nie było, np. gdy nie pomogli
ĺ
.)
„Dobry pan”
Dziedzic jest w zasadzie bezimienny, wiemy tylko,
Ň
e na imi
ħ
miał Władysław. Pewnie nie brał
udziału w powstaniu, uwłaszczenie przeprowadził bezkonfliktowo, a warszawska rodzina
Ň
ony
zaraziła go hasłami demokracji i pozytywizmu. Demokratyzm Warszawy, która nie znała realiów
przerodził si
ħ
w chłopomani
ħ
(jej karykatura to „szwagierek”).
Dziedzic był dobry dla chłopów, pozwalał im zarobi
ę
, przymykał oko na drobne nadu
Ň
ycia.
3
Chłopi pozostali nieufni – nie wierzyli w równouprawnienie, chłop panu i pan chłopu zawsze musi
robi
ę
na przekór.
ĺ
limak odrzucił ofert
ħ
kupna ł
Ģ
ki nie z boja
Ņ
ni przed
Ň
on
Ģ
, ale z nieufno
Ļ
ci wobec
panów, którzy w jego mniemaniu knuli co
Ļ
przeciw niemu.
Dziedzic
Ň
yje w innym
Ļ
wiecie – gra na organach, mówi po francusku i je paskudne pomara
ı
cze.
Dlatego nie mógł
Ļ
wieci
ę
przykładem chłopom. Wyjechał i zapewne wiódł dalej paso
Ň
ytnicze
Ň
ycie
jak Tomasz Ł
ħ
cki.
Scena kuligu, któr
Ģ
obserwuje Owczarz, potomek
Ň
ołnierza napoleo
ı
skiego:
nie ma ju
Ň
dawnej szlachty, to tylko przebiera
ı
cy
szlachta utraciła sw
Ģ
to
Ň
samo
Ļę
, znaczenie i rang
ħ
, nie jest ju
Ň
duchowym przywódc
Ģ
nie brata si
ħ
z ludem – kowale, kominiarze i chłopi to te
Ň
przebiera
ı
cy
ta
ı
cz
Ģ
przy polonezie Ogi
ı
skiego
Po
Ň
egnanie ojczyzny
– to symbol zdrady narodowej
powtarza si
ħ
ten chocholi taniec na balu, kiedy dziedzic w przebraniu krakowskim sprzedaje
ziemi
ħ
w po
Ļ
piechu byle komu
Koloni
Ļ
ci
Prus nie dostrzegał pocz
Ģ
tkowo zagro
Ň
enia ze strony kolonistów, zawsze patrzył na spraw
ħ
obiektywnie, bez uprzedze
ı
i nietolerancji.
koloni
Ļ
ci nie realizuj
Ģ
Bismarckowej polityki „Drang nach Osten”
przyszli do Królestwa Polskiego ju
Ň
dawno, zmuszeni ci
ħŇ
kimi warunkami we własnym
kraju; zacz
ħ
li pomału traci
ę
poczucie przynale
Ň
no
Ļ
ci narodowej
ã
Prus wyznawał tez
ħ
,
Ň
e
Niemcy wcze
Ļ
niej czy pó
Ņ
niej si
ħ
spolonizuj
Ģ
s
Ģ
grup
Ģ
zwart
Ģ
, cho
ę
podzielon
Ģ
konfliktami, ale odgradzaj
Ģ
si
ħ
od ludno
Ļ
ci miejscowej, bo
czuj
Ģ
swoj
Ģ
wy
Ň
szo
Ļę
nad nimi
ĺ
limak podziwia ich gospodarno
Ļę
, przedsi
ħ
biorczo
Ļę
, dobr
Ģ
organizacj
ħ
pracy, a gdy
przejmuj
Ģ
kontrol
ħ
nad handlem, uwa
Ň
a ich za
Ņ
ródło swoich kl
ħ
sk
z publicystyki Prusa wiemy,
Ň
e poziom cywilizacyjny Niemców wzi
Ģ
ł si
ħ
z kapitalizacji
gospodarki, rozwoju przemysłu i rolnictwa, zniesieniu pa
ı
szczyzny i niewoli chłopów; nie
jest to kwestia rasy, narodu, bo jeszcze lepsze efekty mieli Francuzi, Anglicy, Amerykanie
ĺ
limak traktuje ich jak niemal
Ň
e „bóstwa”, ale Prus daje mo
Ň
liwo
Ļę
zweryfikowania tego pogl
Ģ
du:
pochodz
Ģ
oni z biednych rodzin, musz
Ģ
podporz
Ģ
dkowa
ę
si
ħ
Hamerom, zaci
Ģ
gn
ħ
li po
Ň
yczk
ħ
, by
kupi
ę
ziemi
ħ
, ostatecznie odchodz
Ģ
.
Walk
ħ
z nimi podejmuje jednak wła
Ļ
nie
ĺ
limak, a nie bogaty Grzyb.
Obrona „ziemi
Ļ
wi
ħ
tej”
(
ã
budzi nadziej
ħ
i sił
ħ
narodu, powie
Ļę
„tendencyjna”, „krzepi
Ģ
ca”)
Motywów post
ħ
powania
ĺ
limaka nie nale
Ň
y szuka
ę
w patriotyzmie czy naturze, ale w ludowym
Ļ
wiatopogl
Ģ
dzie. Jego cechy to:
niejednorodno
Ļę
przestrzeni i czasu – przestrze
ı
jest swoja (sacrum, kosmos – dolin
ħ
ukształtował „boski garncarz”, po akcie stworzenia zostały kamienie, tu le
ŇĢ
ko
Ļ
ci ojców, tu
obowi
Ģ
zuj
Ģ
znane prawa zapewniaj
Ģ
ce bezpiecze
ı
stwo i ład) i obca (profanum, chaos – za
progiem, bram
Ģ
, horyzontem sło
ı
ce, las, krzaki wygl
Ģ
daj
Ģ
obco)
Niemcy wprowadzaj
Ģ
na ich teren własny porz
Ģ
dek, czyli chaos (wycinaj
Ģ
drzewa, rozbijaj
Ģ
kamienie, dewastuj
Ģ
dwór), zakłócony został porz
Ģ
dek moralny (ludzi pij
Ģ
, kradn
Ģ
)
Niemcy wyznaj
Ģ
gorsz
Ģ
wiar
ħ
, za pomoc
Ģ
kołów d
ħ
bowych wyznaczali swoje sacrum;
kiedy chłop przekroczył t
ħ
granic
ħ
lub słuchał pie
Ļ
ni, oskar
Ň
any był o odst
ħ
pstwo od wiary
(
ĺ
limakowa nie chce umiera
ę
u Niemców, bo ksi
Ģ
dz jej trumny nie skropi wod
Ģ
Ļ
wi
ħ
con
Ģ
)
ĺ
limak nie sprzedaje ziemi, bo boi si
ħ
kl
Ģ
twy rzuconej przez
Ň
on
ħ
Pozytywi
Ļ
ci przejmowali ch
ħ
tnie chłopski mit „
Ļ
wi
ħ
tej ziemi” (
Rota
,
Nad Niemnem
).
ĺ
limak ziemi nie oddał Niemcom, dlatego historia musiała mie
ę
dobre zako
ı
czenie.
4
MORFOLOGIA POWIE
ĺ
CI REALISTYCZNEJ
Po próbach powie
Ļ
ci tajemnic i satyrach (humoreski) Prus wszedł w konwencj
ħ
realistyczn
Ģ
.
Struktura fabularna
Cechy powie
Ļ
ci realistycznej:
tematem jest problem społeczny (
Placówka
miała odpowiada
ę
na „wielkie pytania epoki”)
cele poznawcze, a nie dydaktyczne (tendencyjne) czy demaskatorskie (satyra)
wydarzenia i postacie s
Ģ
reprezentatywne dla okre
Ļ
lonej epoki i warstwy społecznej, a wi
ħ
c
charakterystyczne i typowe historycznie i
Ļ
rodowiskowo (Scott, Stendhal, Balzac)
bohater ma zawsze w pełni okre
Ļ
lon
Ģ
rol
ħ
społeczn
Ģ
typowo
Ļę
bohatera dotyczy statusu społecznego, obyczajów, wykształcenia, ubioru, mowy,
my
Ļ
lenia, pracy, odpoczynku, jedzenia, rodziny – wszystkiego
ĺ
limak to gł. chłop:
pokorny, dobroduszny, opieku
ı
czy dla słu
Ň
by, nie
Ļ
miały przy proboszczu
jest głow
Ģ
rodziny, ale ma respekt przed
Ň
on
Ģ
dzieci trzyma krótko, ale jest dla nich pobła
Ň
liwy
niezaradny, nie podejmuje inicjatywy
broni swej ziemi do upadłego
Typowo
Ļ
ci towarzyszy indywidualizacja osobowo
Ļ
ci. Ka
Ň
dy ma własny temperament, charakter,
wra
Ň
liwo
Ļę
, wyobra
Ņ
ni, upodobania, skłonno
Ļ
ci
ã
nie s
Ģ
jednoznacznie pozytywni czy negatywni.
Postacie poznajemy w działaniu. Czyny s
Ģ
równie
Ň
motywowane psychologicznie i socjologicznie.
Powstaje ci
Ģ
g zdarze
ı
powi
Ģ
zanych przyczynowo-skutkowo, z których autor dokonuje selekcji.
selekcja czasu akcji: krótkie (2-, 3-tygodniowe) odcinki, poprzedzielane dłu
Ň
szymi
przerwami
fakty fabularne: ekspozycja (opis miejsca akcji, prezentacja postaci, ich krótka historia) –
codzienny trud i praca
ĺ
limaków (epizody kre
Ļ
l
Ģ
ce tło – stosunek mi
ħ
dzy wsi
Ģ
a dworem;
oraz konflikt – spotkanie z Niemcami) – konflikt
ĺ
limaka z wsi
Ģ
i sprzeda
Ň
dworu (epizody
– podrzucenie Owczarzowi znajdy) – niepowodzenia i kl
ħ
ski, ale bez knowa
ı
i intryg
(
ĺ
limak nie ma ju
Ň
ł
Ģ
ki, sprzedaje krow
ħ
, nie ma pracy) – w
Ģ
tek kryminalny prowadzi do
wyp
ħ
dzenia Ma
ę
ka i po
Ň
aru – nieszcz
ħĻ
cia (wi
ħ
zienie i choroba
Ň
ony) – postanowienie
walki do ko
ı
ca i zwyci
ħ
stwo
ekspozycja – zawi
Ģ
zanie akcji – narastanie konfliktu – punkt kulminacyjny – zako
ı
czenie
w pozornie spokojnym biegu akcji pojawiaj
Ģ
si
ħ
wydarzenia bardzo dramatyczne
akcji nie wi
ĢŇ
e osoba protagonisty, wszystko jest zdeterminowane i powi
Ģ
zane
Poprzednikami Prusa byli Korzeniowski i Kraszewski, ale Prus uciekł od fabuły romansowej.
Pozycje narratora
Powie
Ļę
rozpoczyna si
ħ
narracj
Ģ
w 2 osobie:
jeste
Ļ
w w
Ģ
wozie
,
ogarnia ci
ħ
chłód
– narrator oprowadza czytelnika po okolicy
konwencja literatury obrazkowej, unaocznia opisywane fakty, ma
Ļ
wiadczy
ę
o
wiarygodno
Ļ
ci relacji i autentyczno
Ļ
ci zdarze
ı
Dalej Prus do ko
ı
ca ci
Ģ
gnie narracj
ħ
3-osobow
Ģ
:
upowszechniona pocz
Ģ
tkiem XIX wieku przez Stendhala, Balzaca, Scotta
narrator to medium autora, a nie narrator-bohater czy narrator fikcyjny
narrator jest ukryty, nie stosuje dygresji czy aluzji, do rzeczywisto
Ļ
ci, w której
Ň
yje autor
narrator jest obiektywny, nie wypowiada s
Ģ
dów o
Ļ
wiecie przedstawionym, nie naucza
narrator ma pozycj
ħ
informacyjno-sprawozdawcz
Ģ
, niczego nie komentuje, nie u
Ň
ywa
Ļ
rodków emotywnych, wywołuj
Ģ
cych
Ň
al, groz
ħ
, powag
ħ
czy wesoło
Ļę
5
wszystkie postaci s
Ģ
społecznie zdeterminowane,
poddane wpływom
Ļ
rodowiska;
nie zrobi
Ģ
nic, co nie mie
Ļ
ciłoby si
ħ
w etosie ich
warstwy społecznej
Plik z chomika:
chahaviah
Inne pliki z tego folderu:
Prus B., Lalka i Ojciec Goriot przykładem realizmu.pdf
(1113 KB)
Prus B., Nowele i opowiadania (ciekawy wstęp).doc
(81 KB)
Prus B., Lalka (streszczenie 19 str.).doc
(179 KB)
Prus B., Lalka (powieść o straconych złudzeniach).doc
(30 KB)
Prus B., Lalka (powieść dojrzałego realizmu).pdf
(1799 KB)
Inne foldery tego chomika:
teksty
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin