metoda domana.pdf
(
84 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - metoda_domana.doc
www.pandm.prv.pl
METODA DOMANA
Metoda ta jest kontynuacj
Ģ
metody Faya , która zakładała
Ň
e rozwój ruchowy dziecka
przebiega etapami a najni
Ň
szym stopniem tego rozwoju jest pełzanie homologiczne (jak
u
Ň
ab).
Podczas tego etapu ko
ı
czyny dziecka poruszaj
Ģ
si
ħ
jednocze
Ļ
nie.
Drugi etap stanowi homolateralne pełzanie.
Wtedy to ko
ı
czyna górna i dolna porusza si
ħ
jednocze
Ļ
nie po tej samej stronie ciała (jak u
salamandry).
Ostatnim za
Ļ
etapem rozwoju ruchowego jest pełzanie heterolateralne, tj.naprzemienne.
Glenn Doman, twórca Instytutów Osi
Ģ
gania Ludzkich Mo
Ň
liwo
Ļ
ci w Filadelfii (The Institutes
for the Achievement of Human Potential), stanowczo sprzeciwia si
ħ
u
Ň
ywaniu okre
Ļ
lenia
„metoda Domana”.
Jego zdaniem w kształtowaniu zarówno teorii jak i zło
Ň
onego zestawu
procedur i technik leczenia dzieci z uszkodzeniami mózgu, jaki stosuje si
ħ
w Instytutach,
brały udział dziesi
Ģ
tki ludzi w ci
Ģ
gu ponad pi
ħę
dziesi
ħ
ciu lat i dlatego nale
Ň
y mówi
ę
o
metodzie Instytutów Osi
Ģ
gania Ludzkich Mo
Ň
liwo
Ļ
ci.
Dlatego te
Ň
wygodnym skrótem czyni
Ģ
cym zado
Ļę
zastrze
Ň
eniom Glenna Domana, jest
u
Ň
ywana niekiedy nazwa
„metoda filadelfijska”.
W roku 1955 zało
Ň
ony został w Filadelfii O
Ļ
rodek Rehabilitacyjny, który obecnie nosi nazw
ħ
Instytutu Osi
Ģ
gania Ludzkich Mo
Ň
liwo
Ļ
ci. Specjalista rehabilitacji (lekarz) Robert Doman
(brat Glena) orazpedagog Carl Delacato byli nast
ħ
pnymi osobami, które wł
Ģ
czyły si
ħ
do pracy
nad metodami usprawniania mózgu. Ustalili własne kryteria opisu „normalno
Ļ
ci” i własne
sposoby diagnozy oraz terapii, stwierdzaj
Ģ
c,
Ň
e ka
Ň
de dziecko rozwija si
ħ
według
identycznych schematów. Jako zespół terapeutyczny doszli do wniosku,
Ň
e ka
Ň
de dziecko
pokonuje szereg okre
Ļ
lonych etapów rozwoju mózgu (tzw. poziomów), zanim wykształci si
ħ
u niego dojrzało
Ļę
funkcjonalna (około 6 roku
Ň
ycia). Je
Ň
eli którykolwiek z poziomów jest
uszkodzony, wówczas funkcje zwi
Ģ
zane z tym poziomem s
Ģ
ograniczone, co powoduje
zahamowanie przyszłego prawidłowego rozwoju dziecka.
Proponowane przez Instytuty Osi
Ģ
gania Ludzkich Mo
Ň
liwo
Ļ
ci leczenie zaczyna si
ħ
od
rozpoznania (tzw. diagnozy funkcjonalnej), czyli ustalenia na podstawie objawów -
opó
Ņ
nienia lub braku rozwoju czynno
Ļ
ci zale
Ň
nych od odpowiednich poziomów
funkcjonalnych mózgu - lokalizacji, rozległo
Ļ
ci i stopnia uszkodzenia mózgu.
Narz
ħ
dziem słu
ŇĢ
cym ustaleniu rozpoznania, opracowaniu programu i ocenie efektów
leczenia jest Profil Rozwojowy, tj.tabela pozwalaj
Ģ
ca na ocen
ħ
rozwoju dziecka w zakresie
trzech czuciowych (odbiorczych) i trzech motorycznych (wykonawczych) funkcji, które
uznano za najistotniejsze dla człowieka.
Głównym zało
Ň
eniem metody jest okre
Ļ
lenie mo
Ň
liwo
Ļ
ci i sposobów wielokierunkowego
wpływu w czterech sferach:
sferze dotycz
Ģ
cej rozwoju ruchowego
, w której celem jest nauczenie dziecka
samodzielnego poruszania si
ħ
lub przynajmniej wykształcenie której
Ļ
z form ruchu.
Pocz
Ģ
tkowo ruchy s
Ģ
prowadzone biernie według schematu
Ļ
ci
Ļ
le fizjologicznego,
np. ruchy pełzania dziecka s
Ģ
wykonywane przez grup
ħ
wolontariuszy (3 do 5 osób), tak,
Ň
e ka
Ň
da ko
ı
czyna i głowa, b
ħ
d
Ģ
c biernie poruszana przez jedn
Ģ
osob
ħ
, wykonuje ruchy
bezbł
ħ
dnie.
sferze obejmuj
Ģ
cej wpływ na rozwój fizyczny organizmu
poprzez odpowiedni rozwój
1
www.pandm.prv.pl
układu kr
ĢŇ
enia i układu oddechowego. Mo
Ň
na to uzyska
ę
przez regulacj
ħ
gospodarki
wodno-elektrolitowej w organizmie, odpowiedni
Ģ
diet
ħ
, wysycanie krwi gazami
i opracowany przez specjalistów z Instytutu program oddechowy. W terapii oddechowej
w celu obni
Ň
enia spastyczno
Ļ
ci i opanowywania ruchów mimowolnych, stosuje si
ħ
-
równie
Ň
za Fayem - powietrze wzbogacone dwutlenkiem w
ħ
gla (20% dwutlenku w
ħ
gla
i 80% tlenu). Mieszanin
ħ
podaje si
ħ
przez specjaln
Ģ
mask
ħ
w czasie od 30 do 60 sekund.
Zabieg ten poprawia kr
ĢŇ
enie krwi, co pozytywnie wpływa na napi
ħ
cie mi
ħĻ
ni, eliminuj
Ģ
c
ruchy niekontrolowane (mimowolne). Jednak
Ň
e próby lepszego dwutlenkiem w
ħ
gla zostały
przez wi
ħ
kszo
Ļę
metod rehabilitacyjnych zarzucone. W celu lepszego funkcjonowania
mózgu Fay, a za nim Doman zalecali stosowanie diety ograniczaj
Ģ
cej płyny, sól i cukier.
sferze dotycz
Ģ
cej rozwoju intelektualnego
. Oddziaływanie na ni
Ģ
polega na intensywnej,
wielozmysłowej stymulacji, do której słu
Ň
y specjalnie przygotowany program nauczania.
Autorzy metody zajmowali si
ħ
równie
Ň
zagadnieniami usprawniania mowy. Podkre
Ļ
lali,
Ň
e o
Ļ
rodek mowy niemowl
ħ
cia mo
Ň
e jeszcze z równ
Ģ
szans
Ģ
usytuowa
ę
si
ħ
po dowolnej
stronie mózgu. Fay i Doman przyczynili si
ħ
swymi badaniami do lepszego rozumienia
stanów pora
Ň
ennych, co znalazło swe odbicie w bardziej
Ļ
wiadomym traktowaniu
usprawniania.
sferze rozwoju emocjonalno-społecznego
, która dotyczy odpowiedniego kształtowania
podej
Ļ
cia rodziców i opiekunów dziecka oraz osób pomagaj
Ģ
cych w usprawnianiu.
Kształtowanie prawidłowego, wielokierunkowego rozwoju dziecka odbywa si
ħ
poprzez
wykształcenie
sze
Ļ
ciu funkcji, tzw. „kompetencji” neurologicznych mózgu
, do których nale
ŇĢ
„kompetencje”:
•
wizualne,
•
ruchowe,
•
słuchowe,
•
j
ħ
zykowe,
•
czuciowe,
•
manualne.
Dla ka
Ň
dej z tych funkcji został ustalony program prawidłowego rozwoju słu
ŇĢ
cy do
opracowywania indywidualnych programów rehabilitacyjnych.
Ka
Ň
dy program ma okre
Ļ
lone
cztery stopnie trudno
Ļ
ci
. Rodzice otrzymuj
Ģ
program usprawniania dziecka obejmuj
Ģ
cy 6
„kompetencji” w odpowiednio dobranych stopniach trudno
Ļ
ci. Program usprawniania
obejmuje równoprawne kształtowanie rozwoju motorycznego ciała, mowy, zr
ħ
czno
Ļ
ci r
Ģ
k,
mo
Ň
liwo
Ļ
ci dotykowych, słuchowych i wzrokowych. Poniewa
Ň
ka
Ň
da z tych dziedzin
przechodzi w normalnym rozwoju okre
Ļ
lone etapy
Doman zastosował w usprawnianiu
sekwencj
ħ
etapów we wszystkich wymienionych dziedzinach
.
1)
Ka
Ň
dy pacjent jest na pocz
Ģ
tku dokładnie diagnozowany i - zale
Ň
nie od etapu rozwoju
- wszechstronnie usprawniany.
2)
Usprawnianie wzroku przebiega dzi
ħ
ki stosowaniu np. kolorowych błysków
Ļ
wietlnych, pokazywaniu kształtów, wielko
Ļ
ci, liter i liczb.
3)
Dalszym etapem jest czytanie.
4)
Usprawnianie słuchu przebiega poprzez stosowanie ró
Ň
nego rodzaju d
Ņ
wi
ħ
ków,
5)
Dotyk rozwija si
ħ
przez masa
Ň
e ciała, ukłucia, szczotkowania całego ciała
lub wybranych cz
ħĻ
ci.
2
www.pandm.prv.pl
6)
Natomiast do rozwijania w
ħ
chu stosuje si
ħ
ostre, ale nieszkodliwe zapachy.
Za wła
Ļ
ciw
Ģ
do spania uwa
Ň
a si
ħ
pozycj
ħ
homolateralnego pełzania, zmieniaj
Ģ
c
strony ciała co drug
Ģ
noc.
W metodzie filadelfijskiej przyjmuje si
ħ
wczesne usprawnianie dzieci, gdy
Ň
gwarantuje
to lepsze efekty rehabilitacji. To wszechstronne usprawnianie ma doprowadzi
ę
do tego, by
nieuszkodzona cz
ħĻę
mózgu, przyj
ħ
ła zadania jego uszkodzonej cz
ħĻ
ci. Na pierwszy plan
wysuwa si
ħ
tu koncepcj
ħ
inteligencji. Zaznacza si
ħ
przy tym,
Ň
e mózg ro
Ļ
nie i wtedy
doskonale si
ħ
rozwija, gdy poza jego indywidualnymi mo
Ň
liwo
Ļ
ciami maksymalnie
zapewnia mu si
ħ
ze strony otoczenia wszystkie mo
Ň
liwo
Ļ
ci dla rozwoju ruchu, mowy,
zdolno
Ļ
ci manualnych.
Z metody filadelfijskiej najcz
ħĻ
ciej
korzystaj
Ģ
dzieci z
m.p.dz.
Mózgowe pora
Ň
enie
dzieci
ħ
ce jest z definicji zespołem objawów, zaburze
ı
czynno
Ļ
ci
ruchowych, jakie pojawiaj
Ģ
si
ħ
w rozwoju dziecka w nast
ħ
pstwie uszkodzenia mózgu.
U wi
ħ
kszo
Ļ
ci dzieci z mózgowym pora
Ň
eniem dzieci
ħ
cym bez trudu mo
Ň
na dostrzec inne
objawy uszkodzenia mózgu takie jak zaburzenia rozwoju mowy, zaburzenia rozwoju
wzroku, zez, opó
Ņ
nienie rozwoju umysłowego czy napady padaczkowe. Trudniejsze do
stwierdzenia i opisania bywaj
Ģ
objawy uszkodzenia mózgu w sferze czucia dotyku,
poczucia schematu własnego ciała, zaburzenia słuchu i inne. Objawy te mog
Ģ
wyst
ħ
powa
ę
u poszczególnych dzieci w ró
Ň
nych kombinacjach i nierzadko pojawiaj
Ģ
si
ħ
tak
Ň
e u dzieci
bez zaburze
ı
ruchowych. Tak ró
Ň
norodne objawy s
Ģ
skutkiem uszkodzenia jednego tylko
organu - mózgu. Racjonalne leczenie niepost
ħ
puj
Ģ
cych uszkodze
ı
mózgu powinno by
ę
adresowane do mózgu i zmierza
ę
do stymulowania jego wzrostu i rozwoju pomimo
uszkodzenia.
Własny potencjał rozwojowy dziecka ma du
Ň
e znaczenie i stanowi fundamentaln
Ģ
podstaw
ħ
do wszelkich form terapii i rehabilitacji. A zatem pierwsza i podstawowa zasada
leczenia dzieci z uszkodzeniem mózgu powinna brzmie
ę
:
„przede wszystkim nie
przeszkadza
ę
”
. W odniesieniu do dzieci z mózgowym pora
Ň
eniem dzieci
ħ
cym oznacza
to zapewnienie dziecku mo
Ň
liwo
Ļ
ci wykorzystania aktualnie posiadanych mo
Ň
liwo
Ļ
ci
ruchowych, poznawczych i podejmowania prób nabywania nowych umiej
ħ
tno
Ļ
ci.
Leczenie dziecka z uszkodzeniem mózgu powinno odtwarza
ę
naturalny program
rozwoju zdrowych dzieci, gdy
Ň
rozwój człowieka od chwili pocz
ħ
cia przebiega według
stałego, zakodowanego w genach planu. Wpływy
Ļ
rodowiska mog
Ģ
ten rozwój
przyspieszy
ę
, zwolni
ę
, pewne etapy mog
Ģ
zosta
ę
skrócone lub wydłu
Ň
one, a wszystko
to w pewnych granicach, które s
Ģ
tym w
ħŇ
sze im wcze
Ļ
niejszego okresu rozwoju dotycz
Ģ
.
Ogólny schemat pozostaje jednak niezmienny. Uszkodzenie mózgu zaburza rozwój
dziecka w stopniu zale
Ň
nym od jego rozległo
Ļ
ci, lokalizacji i nasilenia. Nadal jednak
główne etapy tak zakłóconego rozwoju pojawiaj
Ģ
si
ħ
w tej samej kolejno
Ļ
ci i opanowanie
czynno
Ļ
ci na wcze
Ļ
niejszych etapach stanowi podstaw
ħ
do nabywania dalszych,
doskonalszych sprawno
Ļ
ci. Usprawnianie nie powinno wi
ħ
c w
Ň
adnym razie zakłóca
ę
tej
naturalnej sekwencji. Nierównomierny rozwój mózgu stwarza siln
Ģ
pokus
ħ
, aby
w zakresie czynno
Ļ
ci, których rozwój jest najbardziej opó
Ņ
niony „i
Ļę
na skróty”,
czyli omija
ę
etapy sprawiaj
Ģ
ce dziecku szczególne trudno
Ļ
ci. St
Ģ
d warto podkre
Ļ
li
ę
,
Ň
e takie post
ħ
powanie najcz
ħĻ
ciej wydłu
Ň
a, a nie skraca drog
ħ
do celu.
Wszystkie techniki i procedury leczenia składaj
Ģ
ce si
ħ
na metod
ħ
filadelfijsk
Ģ
mo
Ň
na
okre
Ļ
li
ę
jako dostarczanie dziecku z uszkodzeniem mózgu czuciowej (wzrokowej,
słuchowej, dotykowej i proprioceptywnej) stymulacji ze zwi
ħ
kszon
Ģ
cz
ħ
sto
Ļ
ci
Ģ
,
intensywno
Ļ
ci
Ģ
i wydłu
Ň
onym czasem oddziaływania w zorganizowanej i dopasowanej do
3
www.pandm.prv.pl
aktualnego poziomu rozwoju dziecka formie oraz umo
Ň
liwianie mu własnej aktywno
Ļ
ci
w zakresie nabytych ju
Ň
sprawno
Ļ
ci.
Metoda podkre
Ļ
la konieczno
Ļ
ci nakierowania leczenia na uszkodzony mózg, a nie na
widoczne z zewn
Ģ
trz objawy. Stymulacja czuciowa jest jedynym najskuteczniejszym
sposobem dotarcia do mózgu. Z ka
Ň
dego punktu ciała dziecka, a tak
Ň
e
z wyspecjalizowanych narz
Ģ
dów receptorowych (odbiorczych) znajduj
Ģ
cych si
ħ
np. w oku i uchu, za po
Ļ
rednictwem nerwów czuciowych mo
Ň
emy wysyła
ę
do mózgu
dziecka informacje, które s
Ģ
niezb
ħ
dne do jego dalszego rozwoju. Czy b
ħ
d
Ģ
to proste
wra
Ň
enia zmysłowe, czy te
Ň
definicje poj
ħę
- dopływ tych informacji do mózgu jest
niezb
ħ
dnym warunkiem jego rozwoju.
Metoda Domana wyró
Ň
nia
cztery bloki rozwojowe,
w ramach których dokonuje si
ħ
usprawnienie dziecka. Zalicza si
ħ
do nich:
Blok rozwoju fizjologicznego
w zakresie którego proponowane jest spo
Ň
ywanie du
Ň
ej
ilo
Ļ
ci witamin.
Blok rozwoju intelektualnego
zmierzaj
Ģ
cy do ci
Ģ
głego doskonalenia intelektu, dzi
ħ
ki
przekazowi „bitów inteligencji”.
Blok rozwoju społecznego
przygotowuj
Ģ
cy do
Ň
ycia w społecze
ı
stwie poprzez podanie
zasad i norm współ
Ň
ycia społecznego i trosk
ħ
o rozwój emocjonalny.
Blok rozwoju fizycznego
zakładaj
Ģ
cy osi
Ģ
ganie doskonało
Ļ
ci fizycznej za pomoc
Ģ
pełzania, raczkowania, poprawnego chodzenia,
ę
wicze
ı
gimnastycznych.
Najogólniej ujmuj
Ģ
c,
metoda Domana polega na realizacji specjalnego programu rozwojowego, który jest
Ļ
ci
Ļ
le
dopasowany do aktualnych potrzeb chorego dziecka
. Program nie koncentruje si
ħ
na jednej
lini tylko sferze rozwojowej - zawiera
ę
wiczenia usprawniaj
Ģ
ce dziecko fizycznie
oraz intelektualnie. Przewiduje tak
Ň
e odpowiedni
Ģ
diet
ħ
i uwzgl
ħ
dnia ogromn
Ģ
ilo
Ļę
czynników wpływaj
Ģ
cych na rozwój dziecka.
To polimodalne (wieloprofilowe) usprawnianie dziecka stanowi bod
Ņ
cowanie mózgu
odpowiednimi sygnałami, st
Ģ
d np. po wielosensorycznej stymulacji nast
ħ
puje rozwój
poszczególnych zmysłów: dotyku, smaku, wzroku, słuchu.
Rehabilitacja polega na ci
Ģ
głym bod
Ņ
cowaniu mózgu sygnałami zawieraj
Ģ
cymi informacje
prawidłowego rozwoju. Program rehabilitacji przekazywany jest rodzicom podczas
tygodniowego szkolenia. Nast
ħ
pne etapy instrukcji powinny by
ę
powtarzane co dwa
miesi
Ģ
ce.
Usprawnianie opiera si
ħ
na tzw.
paterningach –
biernie prowadzone wzorce ruchowe
W rehabilitacji bierze udział od dwóch do kilkunastu osób, które jednocze
Ļ
nie wykonuj
Ģ
ró
Ň
ne grupy
ę
wicze
ı
i form usprawniania, powtarzaj
Ģ
c je wielokrotnie w ci
Ģ
gu dnia. Du
ŇĢ
trudno
Ļ
ci
Ģ
mo
Ň
e by
ę
wła
Ļ
nie techniczna cz
ħĻę
programu, która zakłada,
Ň
e znaczn
Ģ
wi
ħ
kszo
Ļę
ę
wicze
ı
wykonuj
Ģ
wolontariusze, za
Ļ
rodzice s
Ģ
jedynie instruktorami nadzoruj
Ģ
cymi
prawidłowo
Ļę
ę
wicze
ı
.
W Polsce
metoda Domana znalazła równie
Ň
wielu zwolenników w
Ļ
ród terapeutów,
rehabilitantów, a przede wszystkim w
Ļ
ród rodziców dzieci z uszkodzeniem mózgu. Próby jej
stosowania (wybrane elementy metody filadelfijskiej) podj
ħ
to mi
ħ
dzy innymi: w Pile,
4
www.pandm.prv.pl
Koszalinie, Warszawie,
w O
Ļ
rodku Rehabilitacyjnym w Katowicach-Giszowcu
, w Pszczynie,
w Mikołowie, w Tychach i innych placówkach. W Toruniu powstało Polskie Stowarzyszenie
na Rzecz Rozwoju Dziecka z Uszkodzeniem Mózgu, którego celem jest stworzenie w Polsce
Instytutu - odpowiednika The Brithish Institute for Brain Injured Children (BIBIC),
mieszcz
Ģ
cego si
ħ
w Knowle Hall (Wielka Brytania).
Trudno
Ļ
ci w upowszechnieniu i konsekwentnym stosowaniu tej wspaniałej metody
wynikaj
Ģ
przede wszystkim z
du
Ň
ych nakładów finansowych i z samej pracy organizacyjnej,
bowiem do usprawniania jednego dziecka trzeba zaanga
Ň
owa
ę
w jednym czasie wiele osób.
Jako przykład - jak dalece jest to metoda pracochłonna i czasochłonna - podam,
Ň
e pewnym
szwajcarskim miasteczku zatrudniono 240 osób przy
ę
wiczeniu z jednym dzieckiem.
Ę
wicz
Ģ
cy w składzie 5-osobowym zmieniali si
ħ
co dwie godziny w cyklu 12 godzinnej
rehabilitacji. Dy
Ň
ury wypadały wolontariuszom co 8 dni. Usprawnianie takie trwa wiele lat,
ale dopiero w takich warunkach dziecko czyni stałe i wyra
Ņ
ne post
ħ
py. Zastosowanie metody
Domana w cało
Ļ
ci jest trudne do realizacji. Niełatwo bowiem zorganizowa
ę
odpowiedni
Ģ
liczb
ħ
osób spo
Ļ
ród rodziny, znajomych, wolontariuszy, którzy podołaj
Ģ
wszystkim
wymaganiom rehabilitacji. Wi
ħ
kszo
Ļę
rehabilitantów i terapeutów nie zna w cało
Ļ
ci metody,
st
Ģ
d powstaj
Ģ
trudno
Ļ
ci w diagnozie dziecka, ocenie jego aktualnych mo
Ň
liwo
Ļ
ci.
ņ
eby
dobrze pozna
ę
metod
ħ
Domana terapeuta lub rehabilitant powinien pojecha
ę
(niestety na
własny koszt) do Filadelfii do Instytutu przynajmniej na półroczny sta
Ň
, gdzie jako
wolontariusz nabierze praktyki zarówno w sposobach diagnozy jak i terapii, ale trzeba si
ħ
liczy
ę
równie
Ň
z tym,
Ň
e zdobycie takich umiej
ħ
tno
Ļ
ci nie gwarantuje mo
Ň
liwo
Ļ
ci pełnego
wykorzystania ich w pracy. Dlatego te
Ň
metoda Domana nadal nie przez wszystkich
specjalistów jest w pełni akceptowana, popularyzowana i stosowana. Wywołuje sporo
kontrowersji, a jej skuteczno
Ļę
stanowi przedmiot sporów.
Zalet
Ģ
metody proponowanej przez Instytut Domana jest jej uniwersalny charakter,
pozwalaj
Ģ
cy na stosowanie jej elementów zarówno w pracy rehabilitantów, jak te
Ň
pedagogów, logopedów, a tak
Ň
e rodziców. I w takiej formie metod
ħ
stosuj
Ģ
specjali
Ļ
ci
pracuj
Ģ
cy w ró
Ň
nych o
Ļ
rodkach rehabilitacyjnych. Mimo wielu ogranicze
ı
metoda Domana
cieszy si
ħ
jednak coraz wi
ħ
kszym uznaniem i staje si
ħ
coraz bardziej popularna w pracy
z dzie
ę
mi niepełnosprawnymi, a w poł
Ģ
czeniu z innymi metodami niew
Ģ
tpliwie daje szans
ħ
uzyskania lepszych efektów rehabilitacji.
Podstawowe działania stosowane w metodzie:
1. Dostarczanie pojedynczych informacji w celu ich zmagazynowania w mózgu.
W zale
Ň
no
Ļ
ci od etapu rozwojowego mog
Ģ
to by
ę
proste wra
Ň
enia zmysłowe jak równie
Ň
pojedyncze fakty z zakresu wiedzy encyklopedycznej.
2. Uzyskanie natychmiastowej odpowiedzi w mózgu na dostarczon
Ģ
informacje, od prostej
reakcji
Ņ
renicznej na
Ļ
wiatło latarki do np. podania nazwy pokazywanego przedmiotu.
3. Programowanie mózgu. Bierne prowadzenie ruchów głowy i ko
ı
czyn wg
Ļ
ci
Ļ
le
fizjologicznego schematu pełzania.
4. Wykorzystanie wcze
Ļ
niejszego zaprogramowania mózgu, np. układanie dziecka na
płaskiej, gładkiej powierzchni na brzuchu zach
ħ
ca do samodzielnego pełzania.
5. Zapewnienie korzystnych, fizjologicznych warunków funkcjonowania mózgu.
Dieta ograniczaj
Ģ
ca płyny, sól i cukier, stosowanie powietrza o zwi
ħ
kszonej zawarto
Ļ
ci
dwutlenku w
ħ
gla do bod
Ņ
cowego pobudzania oddychania i zwi
ħ
kszania przepływu krwi w
naczyniach krwiono
Ļ
nych mózgu.
Terapia
Celem
ę
wicze
ı
przedstawionych przez Domana jest :
5
Plik z chomika:
Anusia-fizjo88
Inne pliki z tego folderu:
METODAFED.docx.doc
(30 KB)
M.Bogdanowicz,...Metoda.Weroniki.Sherborne.doc
(2354 KB)
DELFINOTERAPIA1.docx.doc
(50 KB)
metoda domana.pdf
(84 KB)
Bobath 93.doc
(7924 KB)
Inne foldery tego chomika:
Anatomia
Arteterapia
Biomechanika
Ekonomia i systemy ochrony zdrowia
Farmakologia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin