Juliusz Bardach Związek Polski z Litwą.pdf

(317 KB) Pobierz
Juliusz Bardach
Juliusz Bardach
ZWIĄZEK POLSKI Z LITWĄ
Inkorporacja czy unia?
U podstaw związku Polski z Litwą leży akt podpisany w Krewię 14 sierpnia
1385 roku, w którym wielki książę litewski Jagiełło, występując łącznie z
braćmi, „przyrzekał ziemie swoje Litwy i Rusi do Korony Królestwa
Polskiego na trwałe przyłączyć". Sformułowanie to stało się rychło
przedmiotem wielowiekowego sporu, trwającego w literaturze historycznej po
dzień dzisiejszy. W szczególności różnicę poglądów budziło (i budzi) określenie
„przyłączyć", dla którego w łacińskim oryginale użyto wyrazu „applicare".
Spierano się o to, czy owo „applicare" miało oznaczać inkorporację, czyli
wcielenie Wielkiego Księstwa Litewskiego do Korony, czy też stanowiło tylko o
utworzeniu związku obu państw, w którym Wielkie Księstwo zachowywało
swoją polityczną osobowość. W historiografii polskiej dominował w
szczególności pogląd, że akt krewski oznaczał wcielenie Wielkiego Księstwa
Litewskiego do Korony. Przytaczano na jego poparcie różne dowody zarówno
natury politycznej, jak i prawno-ustrojowej. Wcześnie jednak zwrócono także
uwagę na nietrwałość tej inkorporacji i rychły powrót Wielkiego Księstwa do
odrębnego bytu politycznego. Spór w nauce toczył się więc o to, kiedy
nastąpiło odnowienie państwowości litewskiej, na jakiej podstawie i w jakim
zakresie. Zastanawiano się też nad przyczynami niepowodzenia koncepcji
inkorporacji oraz nad formami związku, które weszły na jej miejsce.
Dyskusje te nie były pozbawione w różnych czasach również implikacji
politycznych. Działo się tak zresztą niemal od początku związku Polski
z Litwą.
W szczególności spór o to, czy akt w Krewię uznawać należy za
inkorporację w ścisłym tego słowa rozumieniu, czy nie, miał w ciągu dwóch
1
412876350.002.png
prawie stuleci, bo do unii lubelskiej, istotne polityczne znaczenie. Dzieje
związku Polski z Litwą aż do 1569 roku były bowiem terenem ścierania się
koncepcji inkorporacyjnej, reprezentowanej przez stronę polską, z koncepcją
odrębności państwowej Wielkiego Księstwa, bronioną przez Litwinów.
W ostatecznym wyniku każdorazowy układ sił między obu państwami
decydował o stopniu ścisłości łączącej ich więzi.
Analiza aktu w Krewię potwierdza pogląd, że początkowo Jagiełło z braćmi
wyobrażał sobie realizację połączenia Litwy z Polską w postaci inkorporacji.
Akt z 1385 roku przewidywał bowiem uznanie Jagiełły — zięcia królowej
Węgier Elżbiety Bośniaczki — za jej syna. Dopiero ta adopcja miała
spowodować realizację pozostałych postanowień zawartych w akcie krewskim.
Należały do nich: 1. przyjęcie wraz z dotąd nie ochrzczonymi książętami z
dynastii Giedymina oraz ludem litewskim chrześcijaństwa w obrządku
łacińskim; 2. użycie skarbca Jagiełły do odzyskania utraconych terytoriów tak
Polski, jak Litwy; 3. przyłączenie ziem Litwy i Rusi do Korony Królestwa
Polskiego.
Założenia aktu w Krewię odpowiadały ugruntowanym na Litwie poglądom,
według których monarchia stanowiła własność rodzinną panującej dynastii na
czele z wielkim księciem jako jej głową. Jagiełło wystawił akt w Krewię
„wspólnie z braćmi naszymi niżej wymienionymi", więc ze Skirgiełłą,
Korybutem, Witoldem i Lingwenem, „książętami litewskimi i w imieniu
innych braci naszych obecnych i nieobecnych". W państwie patrymonialnym
zasady prawa prywatnego regulowały również stosunki międzypaństwowe. Na
Litwie i Rusi zięć, otrzymując wraz z ręką dziedziczki majątek teściów, którzy
nie mieli własnych synów, bywał przez nich z reguły adoptowany. Dla
Jagiełły, jego braci i otoczenia taka procedura musiała być normalna także
w sferze stosunków międzypaństwowych. Stąd i połączenie obu państw
w jedno, kiedy wielki książę litewski zostawał królem polskim, było czymś
naturalnym.
Nie ulega wątpliwości, że pod naciskiem kniaziów i panów litewskich
2
412876350.003.png
nastąpiło na przełomie XIV i XV wieku ponowne wyodrębnienie się państwa
litewskiego, czego zapowiedzią była zawarta w 1392 roku między Jagiełłą
a jego stryjecznym bratem Witoldem umowa znana pod nazwą ugody
ostrowskiej. Na jej podstawie Witold objął władzę nie tylko nad Litwą
ściślejszą, pozostającą dotąd pod rządami namiestników Jagiełły, ale i nad
ruskimi księstwami dzielnicowymi wchodzącymi w skład Wielkiego Księstwa
Litewskiego. Ugoda ostrowska zadała inkorporacji cios polityczny,
ujawniła bowiem przewagę prądów odśrodkowych w Wielkim Księstwie.
Zapoczątkowała ona proces stopniowego rozluźniania się związku polsko-
litewskiego. Dalszym etapem tego procesu był zjazd na wyspie Salin w 1398
roku, na którym- kniaziowie i panowie litewscy okrzyknęli Witolda królem
Litwy. Polityczną odrębność Wielkiego Księstwa usankcjonowało następnie
podpisanie przez Litwę i Polskę aktów unii wileńsko-radomskiej w 1401
roku.
Dochowały się wzmianki, że Jagiełło obejmując po zawarciu małżeństwa
z Jadwigą tron polski, oddał jej jako wiano, więc jako odwzajemnienie za
posag, Wielkie Księstwo Litewskie. Jest sprawą sporną, czy wiano
obejmowało całe państwo, czy tylko te ziemie, nad którymi Jagiełło sprawował
władzę bezpośrednio. Jako głowa wspólnoty rodzinnej, Jagiełło po objęciu
tronu polskie go przekazał zarząd Litwy swemu bratu Skirgielle. W układzie
zawartym w 1387 roku zobowiązywał się Jagiełło, że będzie Skirgiełłę
„zachowywać wyżej wszystkiej naszej braci i słuchać go bardziej niż
wszystkich naszych przyjaciół i braci [...] i stać za mego brata mocno we
wszystkim". Układ ten podkreślał panujące w dynastii litewskiej stosunki
rodzinno-patriarchalne, nie spotykane już w tej dobie w Europie Zachodniej
i Środkowej.
Ta właściwa Litwie — a także i Rusi — XIV wieku patrymonialna
konstrukcja państwowa spotkała się z wykształconą już w Polsce na wzór
zachodni koncepcją Korony Królestwa jako państwa oddzielonego od osoby
monarchy. Ich współistnienie — czy nakładanie się na siebie — występowało
3
412876350.004.png
szczególnie w licznych, poczynając od 1386 roku, aktach homagialnych
litewskich książąt dzielnicowych, którzy uznawali nad sobą zwierzchnictwo
Jagiełły i Jadwigi, często też potomstwa pary monarszej, oraz Korony
Królestwa Polskiego, zobowiązując się wobec nich do posłuszeństwa
i wierności. Nie znaczy to, by czynili owe zobowiązania bez oporów. Korona
Królestwa jako podmiot zwierzchnictwa niezależny od dynastii musiała budzić
sprzeciwy składających hołd książąt, wyrosłych w atmosferze państwa patry-
monialnego. Świadczy o tym odmowa złożenia homagium przez księcia
połockiego Andrzeja. Kiedy w latach dwudziestych XV wieku w podobnej
sytuacji znaleźli się książęta mazowieccy, to wyrazili oni zgodę na złożenie
hołdu, ale tylko królowi, a nie Koronie Królestwa. Jak pisał o tym Jagiełło
w swoim liście z 1426 roku do Witolda, twierdzili oni, że „gdyby złożyli hołd
na rzecz Korony, wówczas każdy z Korony mógłby uważać ich za swoich
lenników, i że woleliby umrzeć, niż zaznać tyle wstydu".
Wielkie Księstwo: kierunek ekspansji
Jak przedstawiało się państwo, którego wielowiekowy związek z Polską
został zadzierzgnięty w 1385 roku? Otóż Wielkie Księstwo Litewskie
składało się z trzonu etnicznie litewskiego, zwanego Auksztotą, litewskiej
również, ale odgrywającej długo znaczenie raczej marginalne, Żmudzi oraz
rozległych ziem ruskich, które w ciągu XIII—XIV wieku popadły pod
władzę książąt litewskich. Wykorzystali oni fakt, że kniaziowie i panowie
ruscy w sytuacji, jaka powstała po najazdach tatarskich, potrzebowali silnej
władzy państwowej, zdolnej do zabezpieczenia ich ziem przed groźbą
narzucenia jarzma tatarskiego, a także przed groźbą podboju Rusi
północno-zachodniej przez niemieckich rycerzy zakonu kawalerów
mieczowych (części zakonu krzyżackiego). Włączenie ziem ruskich w skład
Wielkiego Księstwa Litewskiego było dla nich w warunkach zagrożenia
przez Tatarów i Krzyżaków rozwiązaniem stosunkowo korzystnym.
4
412876350.005.png
Najwcześniej, bo w drugiej połowie XIII wieku za rządów Mendoga
(zmarłego w roku 1263), pod panowanie litewskie dostała się Czarna Ruś
(Wołkowysk, Słonim) i Grodno, na północy Bracław, a na wschodzie
Nowogródek i Mińsk. Zajęte wówczas obszary podporządkowane zostały
bezpośrednio wielkiemu księciu. Wraz z Auksztotą stanowiły one tak zwaną
Litwę ściślejszą („Lithuania propria"). Położone dalej na wschód Witebsk,
Połock, Smoleńsk oraz księstwa siewiersko-czernihowskie stanowiły tak
zwane włoście ruskie. Najpóźniej uzależniono od Wilna dzielnice
południowe: Podole, część Wołynia z Łuckiem (w roku 1349) oraz Kijów (w
roku 1362) — dawną „macierz miast ruskich". Wszystkie te terytoria —
w odróżnieniu od Litwy ściślejszej — określa się nieraz w literaturze
mianem aneksów.
Opanowywanie albo uzależnianie ziem ruskich odbywało się bądź w drodze
podboju przez kniaziów litewskich i ich drużyny, bądź w drodze przywołania
reprezentantów dynastii panującej na Litwie na stolce książęce przez bojarów
i ludność miejską zachodnioruskich księstw dzielnicowych lub wreszcie
poprzez uznanie przez miejscowych książąt ruskich litewskiego
zwierzchnictwa. Różny był też stopień uzależnienia tych ziem. Niektóre
uzyskiwały lokalne przywileje ziemskie. Inne, rządzone przez własnych
książąt, pozostawały w zależności typu lennego od panującego w Wilnie
wielkiego księcia, którego określano powszechnie mianem hospodara (stąd
późniejszy tytuł rosyjski „gosudar" na określenie panującego).
Władza wielkoksiążęca była na Litwie bardzo silna. Jej materialne oparcie
tworzyły daniny i świadczenia osobiście wolnej ludności pospolitej osiadłej
na terenach, na które rozciągnięto regale ziemskie monarchy. Pozwalało to
wielkiemu księciu na utrzymywanie drużyn, stanowiących — wraz
z pospolitym ruszeniem wolnej ludności — skuteczne narzędzie najazdów
łupieskich i podbojów. Istnienie silnej władzy wielkoksiążęcej i jej
dziedziczny charakter wskazują na to, że państwo litewskie charakteryzował
w owym czasie określony stopień jedności politycznej. Jedność ta, świeża
5
412876350.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin