JESIEŃ.doc

(1399 KB) Pobierz

OKRESOWY OŚRODEK PRACY: Jesienią w ogrodzie.

DZIENNY TEMAT OŚRODKA: Poznajemy jesienne warzywa – (cebula, marchew, pietruszka, seler, por, ziemniak, burak).

 

 

Cel ogólny: Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania warzyw zbieranych jesienią.

Cele operacyjne:

Uczeń zna:

·         Zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią.

·         Nazwy warzyw zbieranych jesienią

·         Uogólnienia: marchew, pory, buraki to ... warzywa.

·         Znaczenie pojęcia – ogród warzywny i włoszczyzna.

·         Stosunki przestrzenne- wewnątrz, na zewnątrz.

·         Przymiotniki pochodzące od nazw warzyw.

 

Uczeń umie:

·         Nazwać i stosować odpowiednie kolory.

·         Porównać warzywa ze sobą.

·         Poprawnie odpowiadać na pytania.

·         Dokonać analizy słuchowej wyrazu według sylab i głosek.

·         Dodawać i odejmować liczby w dostępnym zakresie.

·         Napisać zdanie proste.

·         Porównać liczby ze sobą – mniej więcej, tyle samo.

·         Ułożyć zdanie z rozsypanki wyrazowej.

·         Rozwiązać zagadki słuchowe nt. warzyw.

·         Dobrać podpis do obrazka.

·         Odnaleźć ukryte elementy.

·         Narysować warzywo po śladzie.

·         Dorysować brakujące części warzywa.

·         Rozpoznać warzywo po jego część nadziemnej.

·         Podpisać obrazek.

·         Ułożyć i zapisać działanie do ilustracji.

·         Rozwiązać zadanie tekstowe.

·         Rozpoznać i odwzorować nazwy warzyw.

·         Ułożyć obrazki w odpowiedniej kolejności.

·         Opowiedzieć o historyjce obrazkowej.

·         Rozpoznać warzywo dotykiem.

·         Przygotować sok z marchwi i jabłek.

 

Uczeń rozumie:

·         Konieczność higienicznego spożywania owoców i warzyw.

·         Potrzebę zbierania warzywa na zimę.

·         Znaczenie spożywania warzyw jako źródła witamin.

 

Środki dydaktyczne: „buźki” przedstawiające różne uczucia, kalendarz ścienny, karteczki z wypisanymi nazwami pór roku, etykiety z imionami i nazwiskami uczniów (zdjęcia, znaczki), symbole chłopca i dziewczynki, obrazek drzewa, naturalne okazy warzyw i etykiety z ich nazwami, plątaninka literowa, warzywne zagadki, warzywna malowanka, rozsypanki wyrazowe z hasłami dnia, historyjka obrazkowa, przedmioty potrzebne do przygotowania soku, naturalne okazy jabłek, nagranie piosenki „Już jesień”.

 

Czas realizacji: 5 godzin

 

 

Przebieg zajęć

 

I.       Zajęcia wstępne:

 

1.      Wzajemne powitanie się.

Nauczyciel proponuje, aby dzisiaj powitać każdego ucznia osobno. W tym celu wszyscy ustawiają się w kole i wspólnie śpiewają piosenkę opartą na popularnej melodii „Panie Janie” ze zmienionym tekstem.

 

„Witaj (imię dziecka), witaj (imię dziecka).

(klaskanie w dłonie)

Jak się masz? Jak się masz?

(klaskanie w dłonie)

Wszyscy Cię witamy,

(wyciągnięcie rąk do przodu z gestem otwartych dłoni, dłonie skierowane w kierunku osoby, której imię jest w piosence)

wszyscy Cię kochamy.

(Ręce skrzyżowane na piersiach)

Bądź wśród nas, bądź wśród nas”.

(Klaskanie w dłonie)

 

2.      Jak się dziś czuję?

Nauczyciel przykleja na tablicy arkusz papieru i dzieli go na trzy kolumny. W pierwszej zapisuje imiona dzieci (swoje również), w dwóch pozostałych wpisuje pytanie: Jak się teraz czuje?. Następnie rozdaje dzieciom kartki z narysowanymi buźkami (ZAŁĄCZNIK 1). Wspólnie z dziećmi odczytuje nazwy uczuć przedstawione na rysunkach. Teraz każde dziecko wybiera swoją buźkę i przykleja na przygotowanym papierze w pierwszej kolumnie na wysokości swojego imienia. Kolumna ta przedstawia stan emocjonalny uczniów na początku naszych zajęć.

 

3.      Zabawa „Pokazywanie uczuć”.

Uczestnicy swobodnie poruszają się po sali. Na znak nauczyciela muszą się zatrzymać i stanąć w bezruchu. Kiedy grupa zapozna się z takim przebiegiem zabawy, prowadzący podczas swobodnego chodzenia podaje uczniom różne uczucia, które uczestnicy mają w milczeniu przedstawić. Po zakończeniu ćwiczenia nauczyciel pyta uczniów co spowodowało, że tak właśnie się dzisiaj czują. Pyta także czy trudno było im wyrazić swoje uczucia nic nie mówiąc.

 

4.      Ustalenie daty i ćwiczenia kalendarzowe:

·  Ustalenie dnia tygodnia, miesiąca, roku.

·  Przypominamy jaki był wczoraj dzień i zastanawiamy się jaki dzień będzie jutro.

·  Zaznaczenie daty na kalendarzu ściennym.

·  Zapisanie daty przez nauczyciela na tablicy i przez uczniów w zeszytach.

·  Przypominamy sobie jaką mamy porę roku. Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki, na których napisane są nazwy wszystkich pór roku (ZAŁĄCZNIK 2). Zadaniem uczniów jest wybranie odpowiedniego podpisu i przyklejenie w zeszycie.

 

5.      Sprawdzenie obecności.

·  Zadaniem uczniów jest sprawdzenie ile dzieci przyszło dzisiaj na zajęcia. Nauczyciel zapisuje liczbę na tablicy.

·  Każde dziecko zaznacza swoją obecność wybierając etykietę ze swoim imieniem i nazwiskiem bądź zdjęciem (według możliwości dziecka).

·  Sprawdzenie ile jest dziewczynek, a ilu chłopców. Każde dziecka wybiera etykietę z symbolem chłopca lub dziewczynki i przyczepia na tablicy (ZAŁĄCZNIK 3). Uczniowie sprawdzają ile jest dziewczynek, a ilu chłopców.

·  Liczenie uczniów nieobecnych. Porównywanie kogo jest mniej, a kogo więcej.

 

Ćwiczenia matematyczne:

·  dodawanie dziewczynek obecnych i nieobecnych,

·  dodawanie chłopców obecnych i nieobecnych

·  odejmowanie od liczby wszystkich uczniów liczby uczniów obecnych i nieobecnych (itp.)

 

 

6.      Ustalenie i zanotowanie stanu pogody.

·  Przez otwarte okno uczniowie prowadzą obserwację pogody jaka jest w danym momencie. Porównują swoje spostrzeżenie z tymi, które mieli w drodze do szkoły. Jeśli dzieci nie potrafią sobie same poradzić z tym zadaniem nauczyciel pomaga im zadając pytania ukierunkowujące: Jaki kolor ma dzisiaj niebo? Czy świeci słońce? Czy pada śnieg? A może pada deszcz ze śniegiem? Po czym poznajemy, że jest zimno?

·  Nauczyciel rozdaje uczniom obrazki przedstawiające drzewo (ZAŁĄCZNIK 4). Zadaniem uczniów jest uzupełnienie obrazka tak, aby przedstawiał aktualną pogodę na zewnątrz oraz ilustrował przemiany zachodzące w przyrodzie.

·  Uczniowie układają proste zdania na temat pogody, np. Dzisiaj jest zimno i pada deszcz. Nauczyciel zapisuję ułożone zdanie na tablicy, a uczniowie w zeszytach.

7.      Sprawdzenie i ocena pracy domowej.

 

8.      Nawiązanie do wycieczki po mieście jako punktu wyjścia do nowego tematu.

Rozmowa kierowana pytaniami nauczyciela:

-   Kto pamięta gdzie byliśmy wczoraj?

-   Co to jest ogród warzywny?

-   Jakie warzywa zbieraliśmy w ogrodzie?

-   Po co zbieraliśmy te warzywa?

 

9.      Gimnastyka śródlekcyjna.

Uczniowie stają w rzędzie. Prowadzący podaję komendy, a zadaniem uczniów jest wykonanie odpowiednich ruchów:

do przodu = krok do przodu

do tyłu = krok do tyłu

do góry = ręce do góry

do dołu = kucanie

kamień = stoimy nie ruchomo

Zadaniem uczniów jest wykonywanie odpowiednich ruchów na komendy podawane przez prowadzącego. Stopniowo prowadzący zwiększa tempo wydawania komend. Uczeń, który pomyli się odpada. Uczeń, który wytrwa do końca zostaje mistrzem i teraz on prowadzi zabawę.

 

II.   Praca poznawcza

 

W koszu leżą różne warzywa: cebula, marchew, pietruszka, seler, por, ziemniak, burak. Warzywa różnią się od siebie wielkością, kształtem.

1.      Obserwacja dowolna – dzieci biorą do rąk różne ozdoby choinkowe, oglądają je.

2.      Obserwacja kierowana – uczniowie określają kształt, wielkość, kolor tworzywo.

·  Omówienie wszystkich ozdób według planu:

        Jak warzywo się nazywa? (analiza słuchowa wyrazów według sylab i głosek).

        Jak wygląda?

        Jaki ma kształt?

        Jaki ma kolor?

·  Po skończonej obserwacji nauczyciel pyta jak możemy nazwać wszystkie ziemniaki, marchewki, pory itd. W celu znalezienia rozwiązania rozdaje uczniom plątaninki literowe (ZAŁĄCZNIK 5). Uczniowie odczytują literki i odgadują hasło: WARZYWA NASZEGO OGRODU.

 

3.      Ćwiczenia matematyczne:

·  Przeliczanie ile ozdób znajduję się w koszyku, a ile poza nim – utrwalanie pojęć wewnątrz i na zewnątrz.

·  Wskazywanie ziemniaków największych i najmniejszych, marchewek najdłuższych i najkrótszych – utrwalanie pojęć mały-duży, krótki-długi.

·  Liczenie warzyw tego samego rodzaju i porównywanie – utrwalanie pojęć tyle samo, mniej, więcej.

 

4.      Przerwa śródlekcyjna – umycie rąk i spożycie śniadania.

 

5.      Rozwiązywania zagadek o warzywach.

Nauczyciel czyta dzieciom zagadki warzywne (ZAŁĄCZNIK6). Zadaniem uczniów jest wybranie odpowiedniego warzywa z kosza.

 

6.      Nauczyciel zawiesza na tablicy ilustracje warzyw, które dzieci dzisiaj poznały.

·  Zawieszenie etykiety z wyrazem WARZYWA.

·  Odczytanie wyrazu z tablicy – analiza słuchowa wg sylab i głosek

·  Wybrzmiewanie głosek w nagłosie i w wygłosie wyrazu warzywa – uczniowie odpowiadają na pytania: Co słychać na początku wyrazu? Co słychać na końcu wyrazu?

 

7.      Nauczyciel rozkłada przed uczniami etykiety z nazwami warzyw.

·  Dobranie właściwej etykiety do ilustracji

·  Zapisanie na tablicy wyrazu z podziałem na sylaby

·  Narysowanie tylu kółek ile jest głosek w wyrazie

 

8.      Wprowadzenie wyrazu włoszczyzna.

·  Nauczyciel informuje uczniów, że niektóre z warzyw, jakie dzieci dzisiaj poznały ich mamy zawsze dodają do zup.

·  Nauczyciel wymienia warzywa należące do włoszczyzny, z zdaniem uczniów jest znalezienie w koszyku wymienionego warzywa i położenie na stoliku.

·  Zawieszenie ilustracji przedstawiającej włoszczyznę.

·  Nauczyciel mówi uczniom, że te wszystkie warzywa noszą wspólną nazwę WŁOSZCZYZNA – zawieszenie odpowiedniej etykiety nad ilustracją

·  Analiza słuchowa wg głosek i sylab.

·  Narysowanie tylu kółek ile jest głosek w wyrazie (zwrócenie uwagi na dwuznaki „sz”, „cz”).

 

9.      Praca indywidualna.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin