KOMEDIA.doc

(179 KB) Pobierz

KOMEDIA

 

Jean-François Marmontel podział komizmu:

1) niski (obyczaje ludowe).

2) mieszczański (oparty o naśladowanie beau monde),

3) szlachetny lub wysoki (wprowadza na scenę arystokrację).

 

Podział ze względu na cel:

- komizm charakteru

- komizm sytuacji

- komizm wzruszający

 

Inne kryterium – ze względu na cel komedii:

1) komizm charakteru,

2) komizm sytuacji,

3) komizm wzruszający.

 

 

Jean Jacques Rousseau (1712-1778), List do d’Alemberta o widowiskach (1758)

Autor sztuki nie podporządkowuje się celowi moralnemu, ale konieczności podobania się publiczności (komedia jak kobieta).

Przesada nie czyni obiektów nienawistnymi, czyni je tylko śmiesznymi.

Komedia przekształca wadę w śmieszność.

 

 

 

 

 

KOMEDIA MORALNA:

Philippe Néricault Destouches (1670-1754)

 

·         L'Ingrat (Niewdzięcznik 1712)

·         Le Médisant (Oszczerca1715)

·         Le Philosophe marié (Filozof żonaty 1727)

·         Les Philosophes amoureux ( Zakochani filozofowie1730)

·         Le Glorieux (Dumny– 1732).

·         Le Dissipateur (Marnotrawca 1753)

 

Klasycystyczne reguły.

Przystosowanie wzorca komedii Moliera do wyrażania treści dydaktycznych :

- uproszczenie charakterów (typy),

- kontrastowe zestawianie bohaterów

(Najczęściej wątek małżeński – pozytywny i negatywny konkurent do ręki panny)

 

 

KOMEDIA ŁZAWA (płaczliwa) (comédie larmoyante):

Pierre Claude Nivelle de La Chaussèe (1692-1754)

 

Le préjugé á la mode (Przesąd modny – 1735)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KOMEDIA I O KOMEDII W POLSCE

Ignacy Krasicki, Apologia teatru: 1765-1766 – cztery artykuły w „Monitorze”

 

Franciszek Bohomolec (1720-1784)

Komedie na teatrum

1766 – Małżeństwo z kalendarza; Marnotrawca; Staruszkiewicz; Staruszka młoda; Ceremoniat.

1767 – Pijacy; Pan dobry; Wdowa; Monitor

1774 – Czary

1779 – Autor komedii

Kontrast jako dominujący czynnik kompozycyjny komedii.

Po jednej stronie postacie wzorowe, po drugiej karykaturalne (z zagęszczeniem negatywnych cech).

 

Krasicki

Solenizant; Statysta; Łgarz; Krosienka (albo Po modnemu), Pieniacz, Frant, Mędrzec, Satyryk (niedokończona)

 

Adam Kazimierz Czartoryski (1734-1823)

Panna na wydaniu (1771), Dumny (ok. 1773), Gracz (1774), Bliźnięta (1775), Mniejszy koncept jak przysługa (Pysznoskąpski – 1777), Kawa (1779); niewydana jednoaktówka Koczyk pomarańczowy.

Wszystkie trzy odmiany komedii: 1) intrygowePanna na wydaniu, 2) charakteroweGracz, 3) dyskursywneKawa.

 

Julian Urysn Niemcewicz, Powrót posła (1790)

 

Pierre Carlet de Chamblain de Marivaux (16881763)

 

Surprise de l'amour (Niespodzianka miłości – 1722)

Le jeu de l’amour et du hasard (Igraszki trafu i miłości 1730)

Les fausses confidences (Fałszywe zwierzenia (1730)

 

marivaudage

Komedia analizy miłosnej, obserwacja rodzącego się uczucia, z wszystkimi jego problemami, wahaniami, kłopotami.

Subtelne dialogi, tkliwy i dowcipny dialog.

 

 

WARSZAWSKA KOMEDIA OBYCZAJOWA :

Odchodzenie od wychowywania na rzecz bezinteresownej rozrywki.

Rokokowa teatralizacja świata.

Przemiany obyczajowości „wielkiego świata”.

Główni reprezentanci: fircyk i dama modna.

Wszystko pokazane z perspektywy obserwatora, nie oceniającego.

Przedstawianie postaw hedonistycznych, akceptacja erotycznej swobody.

·         Jan Drozdowski:

Literat z biedy; Umizgi dla przysługi; Bigos hultajski

·         Grzegorz Broniszewski:

Filut postrzeżony; Kochanek bez serca, czyli Guwernantka zalotna; Wet za wet, czyli Darmo nic

·         Feliks Oraczewski:

Pieniacz; Polak cudzoziemiec w Warszawie; Zabawy, czyli Życie bez celu

·         Dyzma Bończa Tomaszewski:

Małżeństwo w rozwodzie

·         Franciszek Zabłocki:

Zabobonnik; Fircyk w zalotach; Król w kraju rozkoszy; Sarmatyzm; Żółta szlafmyca; Mężowie poprawieni przez swoje żony

 

Komedia obyczajowa warszawska, oprac. Z. Wołoszyńska, Warszawa 1960

 

Denis Diderot (1713-1784)

Syn naturalny (1757), Ojciec rodziny (1759)

Poglądy teoretyczne:

1. Rozmowy o „Synu naturalnym

2. Rozprawa o poezji dramatycznej

 

1. Drabina dramatyczna:

·         cudowność

·        

rodzaj tragiczny

·         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin