Tajemniczy ogród (1).doc

(55 KB) Pobierz
1)

1)      Anna Kozłowska

 

2)      Temat: Historia dzieci doświadczonych przez los. Opis i charakterystyka postaci Mary Lennox i Colina Craven na podstawie powieści F.H. Burnett pt. „Tajemniczy ogród”.  Czas realizacji 2 jednostki lekcyjne.

 

3)      Cele nauczania:

 

a)      Cele ogólne:

·         Zapoznanie uczniów z fragmentami książki, które dotyczą głównych bohaterów

·         Ćwiczenie umiejętności opisu i charakterystyki postaci

·         Kształcenie języka uczniów

·         Ćwiczenie umiejętności dyskutowania

 

b)      Cele operacyjne:

·         Uczniowie przypominają omówioną już treść utworu

·         Uczniowie wymieniają i wypisują wszystkich bohaterów

·         Uczniowie przedstawiają postacie głównych bohaterów- Mary i Colina 

·         Uczniowie opisują cechy fizyczne i psychiczne głównych bohaterów

·         Uczniowie charakteryzują usposobienie i charakter Mary i Colina 

·         Uczniowie analizują okoliczności i warunki, które ukształtowały Mary i Colina

·         Uczniowie oceniają postawy głównych bohaterów

·         Uczniowie tworzą na podstawie zebranych informacji na temat bohaterów charakterystykę porównawczą- zwracają uwagę na różnice i podobieństwa między nimi

·         Uczniowie opisują i oceniają relacje panujące między Mary i Colinem

·         Uczniowie z pomocą nauczyciela rozważają problem jak wyglądałoby życie dzieci, gdyby nie spotkało ich tyle nieszczęścia w życiu 

 

4)      Metody pracy:

 

a)      Metody podające:

·         Opis i opowiadanie(charakterystyka bohaterów)

·         Poszukująca(praca z książką)

·         Problemowa

 

b)      Zajęć praktycznych:

·         Wyszukiwanie i wypisywanie informacji z tekstu, przytaczanie cytatów

 

c)      Metody autonomiczne:

·         Egzegeza(czytanie i interpretowanie tekstu przez uczniów)

·         Rozbioru dokumentacyjnego(praca z tekstem oparta na sądach uczniów  popartych cytatami) 

 

 

 

 

 

 

5)      Formy pracy:

 

a)      Indywidualna- odpowiedź

b)      Zbiorowa- dyskusja

 

6)   Środki dydaktyczne:

 

a)      Lektura „Tajemniczy ogród”

 

 

7)      Tok lekcji:

 

a)      Faza wstępna:

 

·         Sprawdzenie obecności

·         Sprawdzenie zadania domowego

·         Przypomnienie przez uczniów omówionej już treści książki(przypomnienie czasu i miejsca akcji wydarzeń przedstawionych w książce

 

b)      Faza właściwa:

 

·         Podanie tematu lekcji i zapisanie go na tablicy

·         Uczniowie przypominają omówioną już treść utworu(uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela)

·         Uczniowie wymieniają i wypisują wszystkich bohaterów(jeden z uczniów zapisuje wymienionych bohaterów na tablicy)

·         Uczniowie przedstawiają postacie głównych bohaterów- Mary i Colina 

·         Uczniowie opisują cechy fizyczne i psychiczne głównych bohaterów(praca z książką, odwołanie się do znajomości lektury, przytaczanie odpowiednich cytatów z lektury)

·         Uczniowie charakteryzują usposobienie i charakter Mary i Colina(praca z książką, odwołanie się do znajomości lektury, przytaczanie odpowiednich cytatów z lektury) 

·         Uczniowie analizują okoliczności i warunki jakie ukształtowały Mary i Colina

·         Uczniowie oceniają postawy głównych bohaterów

·         Uczniowie tworzą na podstawie zebranych informacji na temat bohaterów charakterystykę porównawczą- zwracają uwagę na różnice i podobieństwa między nimi

 

 

Mary

Colin

Przedstawienie postaci

 

 

Cechy fizyczne

 

 

Cechy umysłu

 

 

Cechy usposobienia

 

 

Cechy charakteru

 

 

Okoliczności i warunki, które ukształtowały bohaterów

 

 

Ocena bohatera

 

 

 

Podobieństwa

Różnice

 

 

 

 

 

 

 

·         Uczniowie opisują i oceniają relacje panujące między Mary i Colinem

·         Uczniowie z pomocą nauczyciela rozważają problem jak wyglądałoby życie dzieci, gdyby nie spotkało ich tyle nieszczęścia w życiu- dyskusja nad problemem

 

c)      Faza końcowa:

 

·         Na podstawie wniosków zebranych w dyskusji uczniowie tworzą w grupach drzewka decyzyjne

·         Zadanie domowe- stworzyć linię życia Mary i Colina

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a)       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin