Wielospecjalistyczna_ocena_poziomu_funkcjonowania_ucznia.pdf
(
590 KB
)
Pobierz
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia i konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych
Akademia Pedagogiki Specjalnej im.
M. Grzegorzewskiej
Instytut Pedagogiki Specjalnej
Wielospecjalistyczna ocena poziomu
funkcjonowania ucznia
(WOPFU)
i
konstruowanie indywidualnych programów
edukacyjno-terapeutycznych
(IPET)
Dr Barbara Marcinkowska
Warszawa 02.06.2011
„Z ekologicznego punktu widzenia warto
pytać o to, w jakim świecie życie z danym
upośledzeniem miałoby sensi w jaki sposób
można taki świat urzeczywistnić.”
(Speck, 2005, s.25)
Niepełnosprawność intelektualna
-
stan charakteryzujący się istotnym
ograniczeniem zarówno w funkcjonowaniu
intelektualnym, jak i w zachowaniu
przystosowawczym, wyrażający się w
poznawczych, społecznych i praktycznych
umiejętnościach adaptacyjnych.
Niepełnosprawność ujawnia się przed 18
rokiem życia.
( R.L. Schalock i in. 2010, s. 1)
Niepełnosprawność intelektualna
•
ograniczenia należy rozpatrywać w
kontekście środowiskowym
,
typowym dla środowiska rówieśniczego i kulturowego;
•
w
ocenie ważne jest uwzględnienie
różnorodności kulturowej
i językowej
, a także
różnice w komunikowaniu
oraz
różnice
percepcyjne, motoryczne i różnice w zachowaniu
;
•
ograniczenia
często współwystępują z
możliwościami
rozwojowymi;
•
ważne jest opracowanie profilu wskazującego
indywidualne
potrzeby wsparcia;
•
przy odpowiednim, dostosowanym indywidualnie i długotrwałym
wsparciu, funkcjonowanie osoby z niepełnosprawnością
intelektualną może ulec poprawie
( R.L. Schalock i in. 2010, s. 1).
Nowe prawo
•
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków
organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych
przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach
. (Dz.U. Nr 228,
poz.1489);
•
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków
organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach,
szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych.
(Dz.U. Nr
228,poz.1490);
•
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej wsprawie zasad udzielania
i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych
przedszkolach,szkołachiplacówkach
(Dz.U.Nr228,poz.1487).
Plik z chomika:
I.Pawlak
Inne pliki z tego folderu:
Plan_dzialan_wspierajacych.pdf
(126 KB)
plan_wspier.pdf
(106 KB)
Informacja nauczyciela polonisty.doc
(32 KB)
Program_umiarkowany(1).pdf
(492 KB)
pzk_scenariusz_szkolenia_dla_nauczycieli.doc
(62 KB)
Inne foldery tego chomika:
dla wychowawcy klasowego
dostosowanie wymagań
Język polski IV - VI
Konspekty zajęć
MAC
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin