Wielospecjalistyczna_ocena_poziomu_funkcjonowania_ucznia.pdf

(590 KB) Pobierz
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia i konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej
Instytut Pedagogiki Specjalnej
Wielospecjalistyczna ocena poziomu
funkcjonowania ucznia
(WOPFU)
i
konstruowanie indywidualnych programów
edukacyjno-terapeutycznych
(IPET)
Dr Barbara Marcinkowska
Warszawa 02.06.2011
 
697528378.001.png
„Z ekologicznego punktu widzenia warto
pytać o to, w jakim świecie życie z danym
upośledzeniem miałoby sensi w jaki sposób
można taki świat urzeczywistnić.” (Speck, 2005, s.25)
 
Niepełnosprawność intelektualna
- stan charakteryzujący się istotnym
ograniczeniem zarówno w funkcjonowaniu
intelektualnym, jak i w zachowaniu
przystosowawczym, wyrażający się w
poznawczych, społecznych i praktycznych
umiejętnościach adaptacyjnych.
Niepełnosprawność ujawnia się przed 18
rokiem życia.
( R.L. Schalock i in. 2010, s. 1)
 
Niepełnosprawność intelektualna
ograniczenia należy rozpatrywać w kontekście środowiskowym ,
typowym dla środowiska rówieśniczego i kulturowego;
w ocenie ważne jest uwzględnienie różnorodności kulturowej
i językowej , a także różnice w komunikowaniu oraz różnice
percepcyjne, motoryczne i różnice w zachowaniu ;
ograniczenia często współwystępują z możliwościami
rozwojowymi;
ważne jest opracowanie profilu wskazującego indywidualne
potrzeby wsparcia;
przy odpowiednim, dostosowanym indywidualnie i długotrwałym
wsparciu, funkcjonowanie osoby z niepełnosprawnością
intelektualną może ulec poprawie ( R.L. Schalock i in. 2010, s. 1).
 
Nowe prawo
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków
organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych
przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach . (Dz.U. Nr 228,
poz.1489);
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków
organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach,
szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych. (Dz.U. Nr
228,poz.1490);
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej wsprawie zasad udzielania
i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych
przedszkolach,szkołachiplacówkach (Dz.U.Nr228,poz.1487).
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin